Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Beste lezer,

Mijn kat Sep heeft sinds een jaar chronisch nierfalen, met in ieder geval 1 schrompelnier. Na periode van veel uitvogelen en de medische mallemolen zijn zijn waardes nu redelijk stabiel en eet hij sanimed renal brokken. Wel zijn we altijd oplettend en controleren we regelmatig bloed - en urinewaardes.

Uit het urineonderzoek van vandaag kwam helaas blaasgruis naar voren. Omdat Sep aan het nierdieet zit mag hij geen blaasgruisdieet. De dierenarts adviseert 3 dagen Novacam en veel drinken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie tips en adviezen tegen blaasgruis bij een nierkater?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Rik »

Natvoer, natvoer en nog eens natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt Rik voor je snelle reactie! Ik heb direct Sanimed renal natvoer besteld inderdaad. Ik vermoed alleen dat hij deze niet eet, hij is zó kieskeurig. Ben tevens ook bang dat hij weer van slag raakt als ik hem ander voer bijgeef. Hij kan slecht tegen die verandering en neigt dan tot staken wat betreft het eten. Toch ga ik het proberen. Ook heb ik een tweede drinkfontein en extra waterbakjes neergezet
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Rik schreef: 18 apr 2018 16:41 Natvoer, natvoer en nog eens natvoer.
Heb je buiten je tip van natvoer misschien ook ervaring met het geven van Novacam bij een nierkat? Ik kan tevens niet echt de link ontdekken van meerwaarde van Novacam bij blaasgruis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door castratenkoor »

Novacam zou ik niet geven aan een nierkater. Kun je beter b.v. Buprecare doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Rik »

Nee, Novacam kan ik ook niet in verband brengen met blaasgruis. Tenzij het bedoeld is om de pijn te bestrijden maar dan zou ik ook voor een ander middel kiezen. Novacam hoort in de 'cam familie thuis en moet je alleen inzetten indien het echt nodig is.
Indicatie(s): Verlichting van ontsteking en pijn bij chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat.
LET OP dat het ook gewoon in de bijsluiter staat dat je dit niet aan een nierpatient moet geven.
Dus dit is weer voorgeschreven door een DA die oogkleppen op heeft en denkt met Novacam alles op te lossen zonder dat het kwaad kan.
Niet voor gebruik bij dieren die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritatie en bloedingen, verminderde lever-, hart- of nierfunctie en stollingsstoornissen.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Rik schreef: 18 apr 2018 17:39 Nee, Novacam kan ik ook niet in verband brengen met blaasgruis. Tenzij het bedoeld is om de pijn te bestrijden maar dan zou ik ook voor een ander middel kiezen. Novacam hoort in de 'cam familie thuis en moet je alleen inzetten indien het echt nodig is.



LET OP dat het ook gewoon in de bijsluiter staat dat je dit niet aan een nierpatient moet geven.
Dus dit is weer voorgeschreven door een DA die oogkleppen op heeft en denkt met Novacam alles op te lossen zonder dat het kwaad kan.

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Inderdaad.. de Novacam is voorgeschreven om de ontsteking tegen te gaan en voor de pijnbestrijding/ontspanning zodat hij het gruis goed gaat uitplassen. Ik lees zelf dus ook geen goede verhalen van Novacam icm nierproblemen.

Ik heb bij 3 verschillende dierenartspraktijken informatie ingewonnen zojuist. Allen geven aan dat Novacam geen kwaad kan met zijn waarden en de korte duur van geven, namelijk 3 dagen. Maar je begrijpt dat ik hierover natuurlijk enorm twijfel.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Dinky »

Voor blaasontspanning kreeg ik spasmoglucinol mee ten tijde van blaasontsteking/blaasgruis (en daarnaast novacam als pijnstiller maar hier waren geen nierproblemen).

Weet je zeker dat het ging om blaasgruis? De behandeling klinkt namelijk meer als alleen blaasontsteking? Wanneer het gaat om gruis kan je ook nog kijken naar eurologist om te helpen bij het oplossen van het gruis wanneer het om struviet gaat. Oxalaat is alleen operatief te verwijderen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Dinky schreef: 18 apr 2018 19:04 Voor blaasontspanning kreeg ik spasmoglucinol mee ten tijde van blaasontsteking/blaasgruis (en daarnaast novacam als pijnstiller maar hier waren geen nierproblemen).

Weet je zeker dat het ging om blaasgruis? De behandeling klinkt namelijk meer als alleen blaasontsteking? Wanneer het gaat om gruis kan je ook nog kijken naar eurologist om te helpen bij het oplossen van het gruis wanneer het om struviet gaat. Oxalaat is alleen operatief te verwijderen.
Ja, er was gruis zichtbaar en een ‘mild ontstekingsbeeld’. Ik zit zo enorm in dubio.. Ik heb het de dierenarts 2 keer nadrukkelijk gevraagd. De berichten van de DA over deze situatie zijn tegenstrijdig met wat ik online lees. Durf het haast niet nog eens aan te kaarten. Want stel nou dat ik de novacam niet geef en de ontsteking alleen maar toeneemt? Het gaat inderdaad om struviet.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Voor de 4e keer aan de telefoon gehangen bij de dierenarts om ze aan de tand te voelen. Gelukkig kunnen ze goed omgaan met (over)bezorgde baasjes en mag ik zovaak bellen als ik wil, maar dat terzijde..

De dierenarts gaf aan voor mijn eigen gerustheid (in hoeverre dat mogelijk is) om 2 dagen lang Novacam te geven i.p.v. 3, en géén dubbele dosering op de eerste dag zoals bij Novacam normaliter wordt toegepast. Wel adviseerde ze om Novacam echt te geven, i.v.m. de ontstekingswaarden die gevonden zijn achten zij dat wel noodzakelijk.

Daarbij is de dosering voor minder dan 5 kg lichaamsgewicht aangehouden voor Sep, die 5,5 kg weegt, en geven ze aan dat ze het in een lagere dosering met max 2/3 dagen gebruik durven voor te schrijven omdat Sep zijn nierwaardes momenteel in ‘normal’ vallen. De DA gaf aan dat Novacam nog veel te vaak overgedoseerd wordt bij gezonde - en nierpatienten, én dat het middel te lang wordt voorgeschreven. Daarbij wordt er ook vaak onbewust meer gegeven dan nodig is. Sep zou bijv. in totaal 0,25 ml mogen volgens de bijsluiter: namelijk 0,05 ml per kg lichaamsgewicht. Waar ik echter achterkwam deed mij echt achterover slaan... Op de achterzijde van de bijsluiter staat met plaatjes omschreven hoe je de Novacam moet toedienen. Bij stap 3 staat letterlijk “ trek de zuiger omlaag totdat het zwarte lijntje op de zuiger overeenkomt met het lichaamsgewicht van uw kat in kg”. Indien je dit letterlijk leest zou je het spuitje vullen tot de ‘5,5’, wat overeenkomt met 0,5 ml (in geval van Sep). Indien je doet wat dáár staat omschreven geef je maar liefst een dubbele dosering!!

Ik vind dat dit meer dan krom omschreven staat en kan me voorstellen dat menig baasje hiermee de mist is ingegaan! Ik ga Novacam hier zeker van op de hoogte stellen.

Ik constateer hiermee overigens niet dat Novacam dus niet slecht zou zijn en dat al die baasjes wel een overdosering zouden hebben gegeven, integendeel. Ik geloof dat het een rotmiddel is en ik baal dat Sep het volgens de dierenartsen nodig heeft.

Vrijdagavond mag ik een plasje langsbrengen, ook voor mijn eigen gerustheid. Ik wordt dan ‘s avonds nog gebeld voor de uitslag, terwijl de praktijk dan eigenlijk gesloten is. Ik verwacht dan geen spectaculaire verandering binnen 2 dagen, maar gewoon om even te peilen voor het weekend..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Rik »

Mijnnierkat schreef: 18 apr 2018 20:30 Waar ik echter achterkwam deed mij echt achterover slaan... Op de achterzijde van de bijsluiter staat met plaatjes omschreven hoe je de Novacam moet toedienen. Bij stap 3 staat letterlijk “ trek de zuiger omlaag totdat het zwarte lijntje op de zuiger overeenkomt met het lichaamsgewicht van uw kat in kg”. Indien je dit letterlijk leest zou je het spuitje vullen tot de ‘5,5’, wat overeenkomt met 0,5 ml (in geval van Sep). Indien je doet wat dáár staat omschreven geef je maar liefst een dubbele dosering!!
Ja, maar dat is toch goed??? Er staat op het spuitje van metacam dat het gaat om "0,5 mg metacam per ml". Als je dan een 0,5 ml geeft, geef je dus eigenlijk 0,25 mg metacam (of novacam). En 0,05 mg * 5kg = 0,25 mg (is dus 0,5 ml als je het hebt over 0,5 mg/ml).

Dus die dosering is wel goed.

Maar het is een NSAID en dan is het sowieso verstandig om hier heel voorzichtig mee om te gaan. Want voordat je het weet mol je de nieren.

Een normale onderhoudsdosis voor twee dagen bij redelijke nierwaarden zou dan niet echt een probleem mogen zijn. Een dubbele begindosis zou ik inderdaad ook niet doen. Zeker niet als de nierwaarden te hoog zijn geweest in het verleden. Maar gelukkig denkt je DA daar ook enigszins in mee. En dan kun je voor het weekend altijd nog even kijken.

Zoals Mirjam al aangeeft zou je als onderhouds-medicijn kunnen denken aan:
https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Mijnnierkat »

Hi Rik,

Je hebt gelijk. Door mijn korte nachten ben ik kippig geweest, denk ik. Moet wel zeggen dat ik het krom vind staan.

Ik ben heel erg benieuwd naar eurologist, schijnt ook voor de nieren goed te zijn. Ik vind het alleen heel spannend om hem iets te geven op eigen houtje, ik weet er te weinig over vanaf denk ik. Zijn er veel mensen die hier ervaring mee hebben? Werken dierenartsen hier ook mee?

Sep moet extra veel vocht binnenkrijgen zodat hij veel gaat plassen en waar ik al bang voor was; dit lukt niet met natvoer.. Ik stelde spuitjes water in het bekje voor en dat kon geen kwaad dus dat ga ik maar proberen. Is een onderhuids infuus van water bij de DA misschien een vreemde gedachte?
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Ervaringen gezocht behandeling blaasgruis bij nierkater

Bericht door Angelical »

Even een snelle reactie van mij. Wij hebben een kater (16 jaar oud) die sinds zijn 2e jaar blaasgruis had. Sinds bijna een jaar ook nierfalen. Hierdoor moest hij van het blaasgruis dieet af.

Door veel nier natvoer te geven, heeft hij gelukkig geen last meer gekregen met gruis. Toen hij nog aan het blaasgruisvoer zat, waren nierwaardes nog niet stabiel en was hij ook niet gezond (zag er ook vodderig uit).

Onze kater is ook kieskeurig (tot het irritante aan toe)! Gelukkig zijn er genoeg varianten niernatvoer om te proberen. Pathe, gemengd met nog extra water, gaat er redelijk goed in (bv specific). Klontjes zoals de zakjes hebben, moet meneer niet.

Succes met je nier/blaadgruis kat! Hopelijk met veel natvoer (met extra water) krijg je het gruis wat weggespoeld
Plaats reactie