Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Angelical »

Onze lieve kater heeft al een tijdje nierfalen. Hij is altijd een lastige eter geweest, dus nam het ons natuurlijk niet in dank af dat wij de menukaart thuis veranderden.

Qua brokjes eet hij (snachts) een beetje Royal Canin Renal (select). Hij eet dit vooral omdat zijn 'personeel' op dat moment slaapt en hij wel moet. Niets mis mee met die brokken, alhoewel het fijner was als hij iets meer en vaker brokken at.

Omdat hij bij zijn diagsnose afgevallen was en slecht at, zijn wij ons best gaan doen met extra voeren. Dus natvoer. Dit heeft geholpen, want meestal eet hij nu wel weer (heeft soms paar dagen dat hij deel van bakje laat staan), maar hij verwacht nu helaas dat hij dus de hele dag op zijn wenken bediend word met natvoer.

Meneer is altijd een lastige eter geweest (dus ipakatine had hij ook 'door') en vind veel voer niet lekker. Wat hij meestal graag eet zijn de kuipjes van integra, beaphar en de blikjes van clinic. Het moet fijngeprakt met warm water zijn voor hem.

Maar de meningen over niervoer zijn zo divers. Niervoer van een dierenwinkel versus de dierenarts, is dat echt slecht (voor hem)? De ene zegt van wel, de andere niet. Dus ben erg benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen zeggen!

We proberen nu overigens de zakjes van royal canin (prakbaar tot puree) en dit lijkt te smaken.

Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door pinguin »

Het gaat er niet alleen om wat goed of slecht id maar ook wat de kat eet. Weet dat Clinic op zich wel goed nier voer is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Rik »

Wat noem jij niervoer uit de dierenwinkel? Je hebt n.l. nierdieet en nier-ondersteunend voer.

Maar integra & beaphar zijn gewoon nierdieten. Die zijn dus prima.

Ooit heb ik voor Bowy een sheet gemaakt:
Lijstje nierdieten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Dinky »

Voor alle soorten nierdieet van de dierenarts kan je ook terecht op deze site: https://voormijndier.nl/katten/dieetvoer/nieren

Daarnaast geldt dat niet eten slechter is dan 'minder verantwoord' eten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Cerna »

"Men" zegt altijd dat wanneer je kat nierfalen heeft je de keuze hebt uit (in die volgorde):
1. nierdieet van de dierenarts
2. nierdieet uit de dierenwinkel/Zooplus
3. seniorvoer met ipakitine

En dan hangt het er helemaal van af in welk stadium je zit wat betreft het nierfalen en wat de voorkeur is van de kat want een kat moet eten zoals Mirjam (Dinky) ook al zei. De meeste nierpatiënten gaan dood doordat ze stoppen met eten en niet tengevolge van het nierfalen.

Heeft de kat een creatininewaarde van boven 300 dan zou ik sowieso eerst nierdieet van de dierenarts proberen (zie de link van Dinky) en wil hij dat echt niet dan is dat wat je nu geeft ook goed, maar wel tweede keus.
Is het beginnend nierfalen dan kun je rustig Beaphar, Clinic of Integra (Kattovit schijnt ook erg lekker te zijn en dan vooral de bolletjes in saus, zei Gizmo) geven.

En wanneer zijn voorkeur uitgaat naar natvoer dan is dat helemaal goed want hoe meer vocht de nieren krijgen, hoe beter. Ik zou hem dus op zijn wenken bedienen :smile:
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Angelical »

Ons rode beest vindt integra nierdieet, clinic fri, en Beaphar nierdieet qua natvoer lekker. Dus dat is wel acceptabel niervoer dus? Want de ene dierenarts zegt mag niet, de andere vind het wel ok. Vandaar dat ik in de war ben.

Hij lijkt het wel goed op te doen op bovengenemde voeren. Hij is actief (voor een oude meneer van 16), en heerlijk zacht.

Vandaag en gisteren de zakjes van hills en royal canin geprobeerd. Die zijn goed te prakken (meneer eet geen klontjes) en lijkt hij wel lekker te vinden.

Dan hoef ik me dus niet zo een zorgen te maken dat ik hem verkeerd voer!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, zo te horen hoef je je geen zorgen te maken - tel je zegeningen dat je kater het nierdieet van integra, clinic, en beaphar, acceptabel vindt. En als je RC nierdieet erin krijg door het te prakken met wat warm water, dan is het helemaal goed. Wat Annet zegt, is waar: de meeste nierpatienten hebben een structureel tekort aan eiwitten doordat ze te weinig nierdieet (met al een laag gehalte eiwit) eten. Ik heb mijn nierfaler altijd een klein beetje wit vlees (kip, konijn) door zijn nierdieet gegeven in een poging om het gewichtsverlies af te remmen. Maar als jouw kater niet afvalt, omdat hij voldoende nierdieet opeet, dan doe je het helemaal goed!

Groetjes,
Erik
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hoe goed/slecht is 'dierenwinkel' niervoer?

Bericht door Angelical »

Hij heeft dagen dat hij slechter eet, delen laat staan. Dus qua gewicht schommelt hij wat, maar nooit onder een bepaald niveau.

Op het moment vind hij de royal canin tonijn niervoerzakjes lekker. Dus we modderen zo maar door. Dus je wisselt steeds weer om qua voer, want wat vandaag lekker is, is morgen misschien niet meer lekker....

Blijft dagelijks afwachten wat en hoe. Vers vlees bijvoeren lukt niet, want dat heeft hij ook nooit lekker gevonden. (Heeft ook nog nooit muizen en vogels gevangen of opgegeten). Dus alles moet uit zakjes en blikjes komen 😉.

We gaan gewoon door, ik ben blij dat het dierenwinkel nierdieet niet slecht is, waardoor we kunnen afwisselen. Daardoor blijft een wat grotere hoeveelheid soorten die je kan voeren over. En dat is bij kieskeurig gedrag wel fijn!

Bedankt voor jullie tips en adviezen. Ik ben blij dat er zoveel ervaringsdeskundigen zijn, want je weet nooit of het goed doet of niet.
Plaats reactie