Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Wat betreft de toediening van 1/8 tabletje mirtazipine: wat is regelmatig? Om de 2 dagen?

Mirtazipine kan (zeker in te hoge dosis) de werking van de nieren negatief beïnvloeden door het dempende effect van dit medicijn (anti-depressivum)waardoor de doorbloeding minder wordt - maar ik denk ook weer niet zodanig dat het de verklaring is voor de hogere nierwaardes van Dropje.

Uit je vraag maak ik op dat dit de eerste meting van nierwaardes bij Dropje? Ik vermoed (ook gezien de leeftijd en medische geschiedenis van Dropje) dat er toch sprake zal zijn van chronisch nierfalen, tenzij er recent iets is gebeurt dat zou kunnen wijzen op acuut nierfalen (b.v. vergiftiging). De analyse van de urine geeft ook wat dit betreft meer info.

Groetjes,
Erik
Peggelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018 12:10

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Peggelien »

Nee, Mirtazapine was elke 3 dagen of langer ertussen..Maar ik geef het toch maar niet meer nu
Begrijp ik dat aanvullend andere eiwitten wel gewenst is? Konijn zal ze niet eten, af en toe een klein stukje kip. Tonijn uit blik vindt ze tussendoor nog lekker (beetje uitgespoeld om het zoutgehalte te verminderen), mag dat ?

Verder zal ik urineonderzoek laten doen. Het was inderdaad de eerste meting, sinds haar alvleeslierproblemen in oktober 2016. Toen was ureum waarde nog prima, tijdens controle in december 2016 was ureum wel verhoogd , 15,5 mmol , maar daar hoefde ik me niet zo druk om te maken...
Dank weer.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dan is de dosis Mirtazipine zeker niet te hoog geweest. Zeker voor een oudere kat met nierfalen kan de halfwaardetijd van Mirtazipine gemakkelijk oplopen tot 40 uur of meer, dus met kortere tussenpozen ga je stapelen. Maar het zou ook kunnen dat er na verloop van tijd een zekere gewenning optreedt, dus Mirtazipine is iets wat je volgens mij bij voorkeur incidenteel en kortdurend moet geven als er een eetstaking is, en niet als onderhoudsdosis.

Als je aanvullende eiwitten geeft, zou ik persoonlijk kip of tonijn van een goed merk, zoals Cannagan of Applaws geven, en nooit vis uit blik voor menselijke consumptie (inderdaad vanwege het hoge zoutgehalte). En wellicht ten overvloede: zorg dat Dropje zoveel drinkt als maar mogelijk is (kamer-fontijntje ?).

Groetjes,
Erik
Plaats reactie