Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Ze eet nu in ieder geval goed en is weer helemaal haarzelf, speelt en rent en knuffelt er op los. Ik weeg ze iedere dag om te kijken of ze niet afvalt en dat is tot nu toe nog niet het geval. Ik bel nog wel even de DA voor ik Nala de Semintra geef voor de dosis. Hij zei laatst aan de telefoon al dat Semintra een goed plan was dus ik ben er niet bang voor dat hij het er niet mee eens is maar ik wil wel graag zijn bevestiging uiteraard.

Bedankt voor de info en tip Cerna :smile:
Cerna

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Cerna »

Ik bedoelde ook Semintra naast Nutriplusgel. De gel ipv Mirtazapine en/of Reactiv.

Semintra is bedoeld tegen eiwitverlies via de urine. Voordat dat gegeven wordt moet er dus sprake zijn van eiwitverlies. Is dat gecontroleerd?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad geef je Semintra (of Fortekor) alleen als er sprake is van eiwitverlies via de urine, daar heeft Annet helemaal gelijk in. Derhalve zal eerst de eiwit/creatinine ratio in de urine bepaald moeten zijn voordat je Semintra geeft. We hebben het hier al meermalen meegemaakt dat er Semintra wordt gegeven, terwijl het niet geïndiceerd is - net alsof de bijsluiter niet gelezen wordt.

Als Nala het nu weer zo goed doet, vraag ik me af of er wellicht sprake is geweest van acuut nierfalen, en niet zozeer van chronisch nierfalen. Ik vraag dat, omdat Semintra juist contraproductief kan werken bij acuut nierfalen.

Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Dit is de diagnose die ik op papier heb:

L nier klein, matig onderscheid schors/merg, echodens cortex met wisseling. Beeld zou kunnen bij een nier met CIN.
R nier: ovevulling nierbekken zichbaar, calcificatie in nierbekken.

Kortom: Vermoedelijk een chronisch nierprobleem met nu een acute nierprobleem door (partiële) obstructie. Calcificatie in nierbekken is meest vermoedelijk een calciumoxalaattype, liefst dit natuurlijk aantonen echter dit zal wellicht zeer lastig worden.

Afspraken over vervolg/plan: infuus, semintra, nierdieet, urinekweek, ureterstomie in UKG een optie?

Bovenstaande is na eerste onderzoek. Hij had het ook over een verschrompelde nier.

Laatste overleg vlak voor Nala naar huis ging:

-In principe in 1e instantie naar huis met nierdieet, eerste dagen zal een spannend moment zijn
-Semintra (of evt ACE-remmer) voor nu parkeren. Geen harde aanwijzingen om in te zetten op dit moment.
-Idealiter binnen 10-14 dagen controle van de nierwaarden, eventueel dan nog de mening mbt Semintra bijstellen.

Afgelopen dinsdag heb ik nog een keer bloedafname laten doen, dit is opgestuurd en daarvan kreeg door dat de waarden iets verhoogd waren dan laatste keer, prognose nog steeds dubieus. DA wilde dus dat ze eerst goed ging eten voordat we met Semintra beginnen. Zoals ik nu dus begrijp is Semintra de volgende stap en ik mag toch aannemen dat de DA er verstand van heeft en een goede reden heeft om die stap te nemen?
Cerna

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Cerna »

Ik dacht dat mijn dierenarts er ook verstand van had, maar ik kreeg zonder dat de urine ooit getest was Fortekor en later Semintra (Semintra bestaat pas een jaar of vier) mee.
En wanneer ik lees dat de urinekweek in het vervolgplan zit dan is dat neem ik aan, nog niet gedaan. Dat zou dus de eerste stap moeten zijn.

Morgen maar even met je da overleggen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp dat er op basis van het beeld van de nieren mogelijk sprake is van een chronisch nierprobleem, maar dat er nu sprake is van een acuut nierprobleem door (partiële) obstructie. Zoals ik al opmerkte, zal bij een acuut (post-renaal) nierprobleem het toedienen van Semintra (of ACE-remmer) juist contra-productief werken.

Afgezien daarvan: wanneer de bloeddruk normaal is, en het eiwitverlies via de nieren laag/afwezig is, zal de toegevoegde waarde van Semintra of Fortekor zeer gering tot nihil zijn. Dus beide zaken zal je eerst moeten meten.
Smurffie schreef: 11 feb 2018 17:20 Zoals ik nu dus begrijp is Semintra de volgende stap en ik mag toch aannemen dat de DA er verstand van heeft en een goede reden heeft om die stap te nemen?
Ik ben benieuwd wat dan die goede reden is om Semintra te geven.

Groeten,
Erik

PS Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het resultaat van de bloedanalyse. Zou je die getallen hier kunnen posten?
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Urinekweek is gedaan, dat vervolgplan was na het eerste onderzoek en meer optioneel toen nog, niet definitief.

Morgen bel ik even of ze de bloeduitslagen van afgelopen dinsdag willen mailen, daarna kijk ik even of ik wijs wordt van alle afkortingen en getallen van de 15 pagina's die ik al heb liggen nadat ze thuis kwam.

Hoe kan ik zien of ze eiwitverlies in urine heeft? Afkorting bekend bij iemand?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Rik »

Je moet kijken naar de eiwit/creatinine verhouding. UP/C geloof ik.
https://www.mcvoordieren.nl/eiwit-creatinine-ratio

Ook het soortelijk gewicht (SG) is van belang.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... lemen.html

https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/3 ... folder.pdf
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Cerna »

Smurffie schreef: 11 feb 2018 22:58Hoe kan ik zien of ze eiwitverlies in urine heeft? Afkorting bekend bij iemand?
Wanneer de albuminewaarde onder de 25 zit, dan is er sprake van eiwitverlies.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Om mogelijke verwarring te voorkomen:

We hebben het enerzijds over de analyse van de urine.
De meest betrouwbare manier om de hoeveelheid eiwit in de urine te bepalen is het bepalen van een eiwit / creatinine ratio (UP:UC). De hoeveelheid eiwit in de urine wordt ook wel eens bepaald met behulp van een strip die in de urine wordt gehouden. Deze bepaling is in veel gevallen niet zo betrouwbaar, en is het toch beter om de eiwit/creatinine ratio te laten bepalen. Daarnaast is soortelijk gewicht (SG) en zuurgraad (pH) van belang.

Daarnaast kan eiwitverlies via de urine ook worden waargenomen in het bloed.
Een te laag albumine gehalte in het bloed (ALB) kan op nierfalen duiden, maar kan ook komen door een leveraandoening of darmziekte, ondervoeding of ontstekingen. Dus is niet zo specifiek als het bepalen van UP:UC in de urine.

Overigen is het creatinine-gehalte in het bloed de meest gebruikte standaard om een verminderde nierfunctie aan te tonen. Bij circa 75% verlies van de nierfunctie stijgt het creatinine-gehalte tot (ver) boven 140. Daarnaast zijn Ureum en Fosfaat-gehalte in het bloed ook belangrijke indicatoren. En er is een relatief nieuwe test, SDMA, die nierfalen in een eerder stadium kan aantonen in het bloed.

Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Op verzoek van Erik, hier volgt de uitslag van het bloedonderzoek (laatste):

SDMA (EIA): 32
Kreatinine: 325
Ureum (BUN): 21.6
Totaal eiwit: 69
Natrium: 156
Kalium: 3.6
Calcium: 3.2
Fosfaat: 2.2
Albumine: 29

Cerna, nog geen sprake van eiwitverlies, maar wel heel erg dichtbij, moet volgens het schema tussen de 27 en 44 liggen.
De Kreatinine was 618 toen ik ze net bij de DA had gebracht, 282 de dag dat ze weer naar huis mocht (na 3 dagen infuus) en nu dus 325.

Er staat nog een serie aan nummers onder bloedbeeld en differentiatie witte bloedcellen, maar bovenstaande is volgens mij genoeg info, anders vraag maar raak.
Ik moest de papieren ophalen dus heb de assistente nog even gesproken, die zei; als het zo goed blijft gaan zou ik volgende week nog even bellen met de DA over de Semintra.
Na anderhalve week 2.5 kg op de weegschaal woog ze gisteren 2.6 (gelijk na het plassen gewogen), dus ze valt niet af in ieder geval :smile:

Rik, nog bedankt voor de linkjes, heel informatief!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor de uitslag van de bloedanalyse. Dit bevestigt inderdaad het beeld van acuut nierfalen bovenop chronisch nierfalen, dus consistent met het beeld van schrompelnieren (chronisch nierfalen) en obstructie van de urineleider (oxalaat-kristallen?). Vandaar dat creatinine van 618 is gedaald naar 282 na 3 dagen infuus, en nu op 325. Je hebt kans dat je met het juiste dieet het creatinine nog wel wat naar beneden kan krijgen, maar dat het nierfalen chronisch zal blijken te zijn lijkt me helaas waarschijnlijk. Dat beeld wordt bevestigd door de SDMA meting, ruim boven de referentie-waarde.

Ik mis de analyse gegevens van de urine, is nu eiwitgehalte, pH en SG bepaald van de urine?

Opmerkelijk, en ook wel een goed teken is dat Nala ondanks de verhoogde ureum, toch goed blijft eten. Krijgt ze eigenlijk natvoer? Want veel drinken is uitermate belangrijk, een drinkwaterfontijntje (mocht je dat nog niet hebben) is aan te bevelen. Mocht je Reactiv tonicum overwegen, maar het eerst willen uitproberen (want is best wel duur....), dan stuur ik je graag een flesje op.

Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Ik moest weer even zoeken want ik weet zeker dat er een urinekweek is gedaan en ik denk dat ik het heb gevonden. Dit zijn volgens mij de getallen die je zoekt Erik;

Eiwit: 0.3
PH: 6.0
P/C (creatinine/eiwit ratio?): 200
S.G.: 1.012, urine via cystocentese.

Verder wat ver boven gemiddelde zit is:
BUN: 40.2
Glucose: 7.1

Bovenstaande weer letterlijk van papier. Weer iets wijzer?

Ze krijgt wel natvoer maar daar likt ze voornamelijk de saus tussenuit en de rest laat ze meestal staan. Af en toe een paar brokjes tussendoor. Nu ben ik weer twee dagen vrij dus kan ik het overdag ook goed in de gaten houden. Drinken doet ze gemiddeld 1 keer per uur een minuutje uit de kraan als ik thuis ben en anders uit de bak, dus vocht krijgt ze veel binnen. Ze woog zojuist nog 2.6. Het is nu 5 dagen geleden dat ze Mirtazipine heeft gehad. Ik kijken morgen hoeveel ze eet overdag, is het weinig dan overweeg ik nog een keer 1/8 te geven.
Zondag heb ik van 3 kartonnen dozen een katten huis gemaakt met gaten en speelgoed en een krabplankje en ze vindt het fantastisch, heerlijk aan het spelen steeds en Tijger bespringen die nietsvermoedend langsloopt :lol: Ze lijkt dus erg goed in dr vel te zitten, opgewekt en alert, niet braken, geen diarree. Ik heb elke dag een beetje meer hoop !

Allen heel erg bedankt voor het meedenken en lezen, ik heb er (gelukkig) nog nooit eerder mee te maken gehad dus alle tips en adviezen waardeer ik heel erg!
Erik ook bedankt voor het aanbod wat betreft Reactiv Tonicum, ik kijk het morgen en donderdag nog even aan maar ik hou me aanbevolen ☺
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Rik »

Een P/C van 200 zit precies op de grens van niet proteïnurisch en marginaal proteïnurisch. SG is inderdaad ook te laag. Ik zie dat de urine verkregen is via blaaspunctie (cystocentese) dus de meting zal wel zuiver zijn.

Fijn dat ze zich goed voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Nala zit dus op de grens, en dan is het nut van Semintra twijfelachtig. Ik weet niet hoe oud Nala is, maar bij een oudere kat is die waarde niet verontrustend. Bij Gaudí is dat destijds ook geconstateerd, en ik heb toen geen moment overwogen om Semintra o.i.d.) te gaan geven.

Inderdaad is de urine behoorlijk waterig, en ook teveel glucose in de urine - dus er is wel een nierprobleem, en is (goed) nierdieet geen overbodige luxe. Gelukkig wordt er de juiste dosering Mirtazipine gegeven.

Afgezien van alle getalletjes: Nala voelt zich goed zo te horen, en dat is een belangrijke graadmeter. Trust the animal, not the figures!

Groetjes,
Erik
Plaats reactie