Kosten opname en behandeling kat.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

O, ik dacht dat je zei dat je tot vandaag al 900 euro kwijt zou zijn. En dan ben je er nog niet eens. Maar ze is thuis en voelt zich blijkbaar weer wat lekkerder. Dat is het belangrijkste.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Cerna »

800 euro voor drie dagen opname? Pfffffffff

Ik was destijds (7 jaar geleden) voor bloedonderzoek, 3 dagen opname met infuus (dialyse bestaat niet bij katten)nog geen 200 euro kwijt.

De eerste week na een infuus zijn cruciaal: kunnen de nieren het zelf aan of niet? En daarbij heeft Nala jouw hulp nodig. ALLEEN nierdieet (geen gewone brokjes!) en evt. extra vochtspuitjes en het liefst zoveel mogelijk natvoer.
Evt. wat lactulose (verkrijgbaar bij de apotheek) want veel nierpatiënten hebben last van verstopping.

Wat waren de waardes?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Ik denk dat het zeker 2 bloedonderzoeken, een echo, infuus, weekendovernachting en consult alles tegen weekend tarief is. Dat krijg ik bij mijn DA echt niet voor 200,- gedaan hoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

De waardes waren van ruim 600 gezakt naar 250 uit mn hoofd... Ik moet het dosier nog opvragen, moest ze snel ophalen en had daarna verplichte vergadering op m'n werk. Mijn man heeft ze tot ik thuis was goed in de gaten gehouden.

De echo en infuus waren de grote posten, 113 euro en 89 euro, consult 42 euro, onderzoek en behandeling arts 3x 27 euro, 4x opname per dag 32 euro, 4x bloedonderzoek 23 euro, 1x bloedonderzoek screening panel 40 euro, 2x weekendtoeslag 11 euro per dag, 2x urine onderzoek gemiddeld 23 euro en dan nog wat vloeistoffen en blaaspuncties. Voor sommige herhalingen hebben ze niets gerekend.

De brokjes die ze eet zijn van Royal Canin indoor 27. Is dat schadelijk dan? De arts zei dat ze vooral veel moet drinken (en dat doet ze ook)Zojuist heeft ze een half kuipje nierdieet gehad, morgenochtend de andere helft, zo wil ik het per dag in 2 keer verdelen want een heel kuipje krijgt ze niet op.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door pinguin »

Ik heb hier op het forum geleerd dat je voor nier katten speciale nier brokken moet geven. Want dat zitten stofjes in die de nieren minder belasten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

RC Indoor 27 is inderdaad geen nierdieet. Ik zie overigens dat het eerst genoemde ingredient Maïs is. Dus dat zou er sowieso nooit bij mij inkomen.
Samenstelling:
Maïs, gevogelteproteïne (gedroogd), rijst, plantenproteïne-isolaat*,tarwe, dierlijk vet, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), lignocellulose, mineralen, gedroogde bietenpulp, sojaolie, fructo-oligosaccharide, gist, visolie.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... door/25052
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

pinguin schreef: 29 jan 2018 22:25 Ik heb hier op het forum geleerd dat je voor nier katten speciale nier brokken moet geven. Want dat zitten stofjes in die de nieren minder belasten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik heb nog een poes rondlopen en die eet dus die brokken, zij is 9 jaar. Ik neem aan dat ze aan niervoer niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, of juist wel? Ik werk 4 dagen in de week, dus overdag kan ik hun eetgedrag niet controleren, apart eten geven is geen optie omdat ze gewend zijn de hele dag door te kunnen eten vanuit de bak. Nala geef ik haar niervoer nu wel op het aanrecht zodat Tijger er niet mee vandoor gaat.
Wat is wijsheid denken jullie, tips heel erg welkom! :smile:

@Rik; Ik moet eerlijk bekennen dat ik absoluut niet thuis ben in voedingsstoffen en ingrediënten van voer. RC krijgen ze al vanaf het begin, altijd gegeten zonder morren, in het begin ook voor de verwennerij een zakje natvoer van Whiskas en dat lieten ze op een gegeven moment staan dus daar ben ik mee gestopt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Dinky »

Wanneer de ander 9 jaar is dan kan nierdieet brokken volgens mij geen kwaad.
Met name voor kittens is het niet geschikt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Als ze Nala ook wel gewoon van de RC Indoor 27 eet, dan is dat toch niet goed. Dat zou je echt tot een minimum moeten beperken. Er zijn wel nierondersteunende brokken die misschien ook geschikt zijn voor Tijger. Dat is dan in ieder geval een stuk minder erg voor Nala. Voor Nala is nu natvoer nierdieet het beste. Lekker extra veel vocht. Misschien is een chip-feeder iets. Maar die zijn wel prijzig.

Het is nu niet zo dat voor een niet nierpatient RC Indoor 27 nu superslecht zou zijn. Maar als Maïs het grootste ingredient is dan denk ik dat er toch zoveel betere merken zijn. Bowy (en hele volks- uh, kattenstammen) zijn ook groot geworden met merken die veel granen en Maïs bevatte. Maar ik weet inmiddels ook dat er betere merken zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Als Tijger nierbrokken lust en ze mist daardoor niets aan voedingsstoffen dan kan ik misschien beter overstappen inderdaad. Ik zal morgen voor de zekerheid de dierenarts bellen.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door KleinDraakje »

Wat fijn dat er vooruitgang in zit. Zou inderdaad kijken naar andere brokken, voor beide. Het kan zijn dat set even geblazen werd omdat ze gek rook, naar dierenarts, en dat het weer even wennen was 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

De nacht door is goed gegaan, ze zit letterlijk weer beter in dr velletje ook. Helaas nog wel steeds oorlog hier tussen de dames....kan nog wel een paar dagen duren ben ik bang 😯
Cerna

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Cerna »

Toen Noa 7 jaar geleden nierpatiënt werd kocht ik Hills-KD en dat werd vooral door de niet-nierpatiënten Cerná en Milka gegeten. En toen ik bij Cerná op 16-jarige leeftijd bloed liet prikken waren haar nieren nog in perfecte staat.
Kittens nierdieet geven is niet goed omdat zij veel eiwitten nodig hebben, maar volwassen katten (en vooral katten van middelbare leeftijd) kun je met een gerust hart nierdieet geven. Het is alleen even uitvogelen wat ze lekker vinden.

RC heeft nierdieet en dat is de laatste jaren behoorlijk verbeterd qua smaak. En dan heb je dus Hills KD, Specific, Trovet. En allen hebben smaakgarantie. Trovet heeft ook proefzakjes die je kunt aanvragen: http://www.trovet.nl/product/renal-oxalate-kat/

Maar belangrijker is het natvoer en dat hebben deze merken ook. Trovet werd hier erg graag gegeten en kun je bestellen via Medpets en misschien wil het bedrijf ook wel een blikje opsturen of heeft je eigen dierenarts het.
Zooplus heeft ook nierdieet, maar dat zou ik pas gaan geven wanneer Nala stabiel is.

Mocht je heel veel tijd hebben: https://www.dekattensite.nl//phpBB2/vie ... 56&t=21258

https://www.dekattensite.nl//phpBB2/vie ... 56&t=22980
Cerna

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Cerna »

Maar fijn dat het infuus goed aangeslagen heeft!
Je zit nog wel boven de referentie, maar de waardes kunnen nog verder zakken mbv nierdieet.

Onze Noa had een creatinine van 495 en na het spoelen 308. Daarna steeg het binnen een maand weer naar 395 (dat is normaal) en vervolgens zakte het naar 317. Op die waarde (en ureum 16.3) heb ik haar 4 jaar stabiel weten te houden. Het allerbelangrijkste is dat de kat goed eet want de meeste nierpatiënten overlijden omdat ze slechter gaan eten of zelfs helemaal stoppen. De oorzaak is een verhoging van het ureum (afvalstoffen) waardoor ze misselijk worden. Niet eten zorgt ervoor dat ze nog misselijker worden en dan beland je in een vicieuze cirkel.
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Bedankt voor alle reacties allemaal, fijn dat er zo meegeleefd wordt! 😄
Zojuist heb ik de dierenarts aan de telefoon gehad en zij adviseerde inderdaad om over te stappen op nierbrokken, kan voor Tijger ook geen kwaad (zij is 9 jaar) Morgen ga ik even langs en dan laat ze de mogelijkheden zien qua voer. Eerst kleine verpakking en als dat bevalt kan ik volledig overstappen. 👍Ben ik nog vergeten om het dosier op te vragen, morgen meteen maar doen dan 🙊
Plaats reactie