Kosten opname en behandeling kat.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Goedenavond allemaal☺

Helaas is mijn lieverd gisteren opgenomen vanwege nierfalen 😢 Ze hebben vanacht gespoeld en gelukkig kreeg ik vanmiddag te horen dat de nierwaarden iets verbeterd zijn, dat ze goed eet, alerter is en dat het een vrolijk katje is (that's my girl 💪)Natuurlijk heb ik alles voor Nala over, ze is 7 jaar en een heerlijk aanhankelijk kroelbeest, ik sprong vanmiddag een gat in het dak zo blij was ik met het positieve nieuws 😁 Helaas heb ik geen ziektekostenverzekering voor mijn katten...en ik na een uur googlen kan ik nog nergens een prijsindicatie vinden. Heeft iemand hier ervaring mee en mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat ik kan verwachten qua kosten? Ze heeft dus zover het volgende gehad: bloedonderzoek (direct), echo, infuus, nierdialyse en twee nachten. En uiteraard consultkosten. Hopelijk kan iemand me wijzer maken, dan weet ik wat een beetje wat ik kan verwachten. Morgenmiddag wordt ik weer gebeld hoe het met haar gaat, we houden de moed erin! 😃

Alvast bedankt voor zover!
Groetjes Smurffie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Ik kan niet zeggen hoeveel het totaal zal zijn maar een bloedonderzoek kost al zo'n 100 euro. De totale rekening kan dus wel in de honderden lopen.

Wel zou ik erop aandringen om het spoelen lang en goed te laten doen. Voor een kat van 7 jaar klinkt dat n.l. meer als acuut nierfalen (vergiftiging?) dan chronisch nierfalen. Bij chronisch nierfalen zal ze haar leven lang aan medicijnen zitten met duur nierdieet. Bij acuut nierfalen kan het nog een stuk bijdraaien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie! Inmiddels ben ik even bij Nala wezen kijken. Ze eet en drinkt goed, is een stuk alerter, loopt met infuus in dr pootje vrolijk rond te paraderen en spinnen en kroelen alsof haar leven er vanaf hangt :D De dierenarts gaat vanmiddag nog een keer bloed afnemen en aan het eind van de middag belt hij nog even hoe of wat. Ik ga er wel vanuit dat ze vannacht nog moet blijven en qua kosten zitten we t/m morgen op 900 euro. (Vond het vervelend om te vragen, alsof haar leven van 200 euro afhangt, maar toch wel handig om te weten hoe diep we in de spaarpot moeten graven.)Hoe dan ook, ze doet het heel goed en als de arts met een ander patiëntje bezig is zit ze met haar neus tegen het gaas aan zo nieuwsgierig, haha. Ze sprong ook uit het hok op de grond met slang en al, dat was natuurlijk niet de bedoeling ;) Dat zegt wel iets over haar conditie, ze vond het stiekem gewoon best gezellig daar, lol.
Ik heb er niet veel verstand van, ik vertrouw volledig op de diagnose van de dierenarts en die is als volgt; Ze heeft 1 kleine nier en de andere is wel normaal formaat, onregelmatig en er zit een steentje in. Vanaf afgelopen vrijdagmiddag was het vooral zaak om de nierwaarden te verbeteren als ook het bloed. (Vraag me niet verder naar medische termen)Zoals ik een beetje gelezen heb hier en daar, gok ik dat als ze hier doorheen komt, ze de rest van haar leven een nierdieet moet, maar zolang ze geen pijn heeft en de kwaliteit van leven is bevredigend voor haar, doe ik er alles aan om ze een goede en liefdevolle verzorging te geven zolang ze leeft en hopelijk is dat nog heeeeel lang!
Nu ik er toch ben zal ik straks m'n beide schatten even voorstellen in het juiste topic :)

Groetjes Nelleke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Fijn dat ze in goede handen is. Hopelijk zakken de waardes behoorlijk.

Het vragen naar kosten is helemaal niet raar hoor. Vind ik in ieder geval niet. Je moet gewoon weten waaraan je toe bent. Tevens vraag ik altijd om de factuur op papier en ook de bloedonderzoekuitslagen e.d. De assistenten kunnen dat gewoon uit de computer uitdraaien. Moet je helemaal niet raar vinden. En je hebt er ook voor betaald. Op die manier kun je achteraf altijd zien wanneer wat gedaan is. En als je ooit iets op wilt zoeken n.a.v. de uitslagen dan heb je alles netjes in je archief zitten.

Hopelijk kan ze straks met alleen nierdieet (of misschien zelfs nierondersteunend) voer verder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb de laatste keer € 230 voor bloedonderzoek betaald, was wel inclusief consult. Het hangt ervan af waar ze allemaal op testen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Bloedonderzoek schijnt wel aardige kostenpost te zijn inderdaad. Wel fijn dat ze binnen een kwartier na de eerste bloedafname al wisten hoe het er voor stond, ik hoefde er geen dag op te wachten. De opname (morgen 3 nachten) en ook nog eens precies het weekend is ook geen kattenpies natuurlijk. (Ja ik durf er met al het goede nieuws een grapje over te maken :P) Gelukkig mag het in overleg wel in termijnen worden betaald, dat scheelt wel weer.
Ik verwacht binnen nu en 2 uur weer een telefoontje hoe het ervoor staat. Wat je zegt Rik, hopelijk is nierondersteunend voer voldoende en anders ben ik ook blij met een nierdieet, dat is prijzig maar betaalbaar en alles beter dan afscheid moeten nemen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Met 1 kleine nier en een steentje in de ander zal het probleem waarschijnlijk wel chronisch zijn/worden. Ik neem aan dat je geen vermoeden hebt dat ze iets giftigs heeft gegeten. Misschien nog van belang om te weten te komen wat voor steentje. Waarschijnlijk calciumoxalaat maar dat kan dus wel van belang zijn voor haar uiteindelijke dieet. Ik weet niet of de DA dat nog gaat uitzoeken.

https://www.mcvoordieren.nl/nierstenen-en-nierfalen
Katten hebben regelmatig last van nierstenen. Nierstenen zijn een belangrijke oorzaak van nierfalen bij de kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

In eerste instantie was ik bang dat ze een zware worminfectie had, ik zag segmenten van lintwormen in de ontlasting, dus ik heb ze gelijk een ontwormingsmiddel gegeven en heb aan de verkoopmedewerker gevraagd of het klopte dat ze daardoor zo aan het afvallen was. Zij zei dat het mogelijk was maar niet veel voorkwam. Ze adviseerde ook om na 2 weken de andere helft van het middel te geven als na een paar dagen meer wormen in de ontlasting zichtbaar waren en dat het kon zijn dat ze na 2 dagen na toedienen zou kunnen braken en dat ik daar niet van moest schrikken.
Omdat ze bleef afvallen heb ik ze blikjes natvoer gegeven omdat ze bijna geen brokjes meer at (dat deed ze sowieso niet veel, al 7 jaar niet, altijd een klein levenslustig katje geweest dus daar heb ik me nooit druk om gemaakt )Drinken deed ze wel veel, ook al zolang ze leeft, maar dan vooral omdat ik de kraan dan aanzette wat natuurlijk reuzeleuk is)Toen at ze afgelopen week helemaal geen brokjes meer en de laatste 2 dagen begon ze timide gedrag te vertonen. Op dat moment dacht ik dat ze misschien problemen had met haar gebit omdat ze natvoer wel helemaal op at. Ik had 2 maanden geleden een plant op de slaapkamer waar ik ze van zag eten, maar die was niet giftig. Ik heb de plant wel weggegooid overigens, behalve (katten)gras vertrouw ik geen enkele plant eigenlijk. Nala komt ook nooit buiten, niet langer dan 3 seconden, dan is ze weer binnen. Uiteindelijk ben ik dus voor gewichtsverlies en timide gedrag naar de dierenarts gegaan.
Nu vraag ik me wel af of juist dat natvoer de druppel was voor de nieren, maargoed nu krijgt ze bij de DA vast aangepast voer en ze eet heel goed :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Nee, natvoer is juist goed voor de nieren. Het bestaat n.l. voor 70-80% uit water en dat spoelt de nieren goed. Het is wel van belang kwalitatief goed natvoer te geven. Want het kan natuurlijk zijn dat ze wel aanleg heeft voor blaasgruis. Maar brokjes zijn zooooooveel slechter dan natvoer voor een kat. Misschien had het probleem zich al veel eerder voorgedaan als ze alleen brokjes had gegeten.

Het is dus wel van belang dat er vastgesteld wordt waarom de nieren nu problemen gaven. Lag dat inderdaad door niersteentjes (en welke soort, want er zijn er twee). Waarschijnlijk weer een echo om te bepalen of het steentje er nog zit en een urineonderzoek. Zie ook die link die ik eerder gaf.

Of misschien is het probleem een steentje in de urineleider geweest.
Nierstenen geven meestal pas problemen als ze vastlopen in de urineleider (tussen nier en blaas)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Bedankt voor de link, ik heb het gelezen. De dierenarts zei dat operatie niet mogelijk was, alleen heel misschien in Utrecht maar dat was eigenlijk experimenteel en veel te risicovol. Hij zei dat is sowieso nog niet aan de orde, eerst die nierwaarden naar beneden. Ergens heb ik hem ook horen zeggen dat met spoelen de steen misschien wel kleiner kon worden maar nooit helemaal weg zal gaan (?) Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vrijdag zo over m'n toeren was dat ik weinig informatie heb opgeslagen, al helemaal geen details en vanmorgen was ik zo blij om ze te zien dat ik alleen meegekregen heb dat ze 2 ons aangekomen is en goed eet en drinkt. Straks zal ik beter opletten als de dierenarts belt :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Rik »

Ja, als die steen in de nieren zit lijkt mij een operatie ook vrijwel niet te doen. Maar het kan wel op een aanleg duiden voor nierstenen. En dat is voor de toekomst misschien wel weer van belang om te weten met het dieet. Maar het is nu inderdaad als eerste van belang om die nierwaarden naar beneden te krijgen. Je kunt later altijd nog eens de urine laten testen (voor aanleg bepaald soort blaasgruis). Ik kan me voorstellen dat er veel over je hoofd heen gaat na zo'n weekend. (O, bij de hoge kosten zal natuurlijk ook het "weekendtarief" zitten)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

Precies, ik denk dat ik met haar situatie sowieso regelmatig terug moet komen voor controle. Ik zal met het opvragen van het dosier vragen om de foto van haar nieren, ben wel benieuwd hoe dat er uitziet. Het weekendtarief is inderdaad niet grappig, maar als ik tot maandag had gewacht had ze het misschien niet gehaald. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik het idee krijg dat de arts zei dat dit een bijzonder geval was, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren. Maargoed, we gaan het straks (hopelijk) horen.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door KleinDraakje »

Wat fijn dat ze zo snel geholpen kon worden en ook al ietsje beter lijkt te zijn. Hopelijk heb je gister goed nieuws gehad? Haal je haar vandaag weer op?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik was iets van €550 kwijt voor wat jij nu noemt, Saffie was uiteindelijk maandag tm woensdag aan de spoeling.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kosten opname en behandeling kat.

Bericht door Smurffie »

KleinDraakje schreef: 29 jan 2018 06:43 Wat fijn dat ze zo snel geholpen kon worden en ook al ietsje beter lijkt te zijn. Hopelijk heb je gister goed nieuws gehad? Haal je haar vandaag weer op?
Vanmiddag om 17uur heb ik ze opgehaald! :verliefd: Ze doet het heel goed zover, heb ze net een half kuipje nierdieet gegeven en ze heeft ook al 2 keer van de gewone brokjes gegeten. Ook heeft ze net als vanouds uit de kraan gedronken :edance: De creatininewaarden (zeg ik dat goed?)waren een stuk gedaald en ze is sinds vanmorgen van het infuus af en moet ze het zelf doen. Nog wel spannend even natuurlijk, maar zoals het er nu uitziet heb ik goede hoop dat ze nog even meegaat, taaie tante :eclap: Alleen Tijger, m'n andere kat is minder gelukkig...die waande zich de laatste 3 dagen King in the Jungle en net was het blazen en grommen naar elkaar. Gewoon de normale gang van zaken maar oppakken en dan komt dat vast weer goed :icon_shifty:

De assistente heeft me gisteren iets verkeerde informatie gegeven qua kosten, dus uiteindelijk was het 800 euro en omdat de dierenarts rond 700 euro had geschat kreeg ik een pak kuipjes mee voor een week, 1 per dag. Toch wel erg attent vond ik, al geloof ik dat die ook wel 3x betaald zijn :lol:

Hoe dan ook, ik ben helemaal happy dat ze weer heerlijk bij me op de bank zit! :grin:
Plaats reactie