Hoeveel ipakitine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Hoeveel ipakitine

Bericht door Angelical »

Hallo allemaal,

Wij hebben twee katten, een broer en zus, waarvan de kater als 2 jarige blaasgruis kreeg. Daar heeft hij dieetvoer voor gekregen, en daarna heeft hij geen problemen meer gehad. Helaas heeft hij nu, met 15,5 jaar nierfalen opgelopen, en moet hij niervoer (naast semintra). Gelukkig is hij sinds de diagnose en de start van het niervoer flink opgeknapt. Hij valt niet meer af, zit goed in zijn vacht (hij had klitten en verhaarde) en is actief. Helaas is meneer een lastige eter, en is dit altijd al geweest.

Omdat hij altijd al een kieskeurige eter is, vind hij zijn niervoer helemaal niet zo lekker. Gelukkig eet hij het meestal wel. Zelfs snachts wat brokjes.
Helaas vind hij het vaak niet super lekker, en wil hij dan niet zo goed eten (en eet dan de hele dag minder). Dit is ook niet gezond.

Wij doen op de momenten dat hij slecht eet, een lepeltje 'gewoon' blikvoer van zijn zus door zijn nierblikje. Dan eet hij het wel op namelijk. Maar wij zijn ook bang dat dit schadelijk kan zijn. Maarja, niet eten is ook slecht. Wij willen graag ipakitine gebruiken om dit lepeltje 'fout' voer te neutraliseren, maar hoeveel doe je dan? Want er staat een maatlepel per bakje 2x daags, maar hij eet 3-4x per dag blikvoer en daar is zeker 70% per portie gewoon niervoer.

Graag jullie advies! De dierenarts is niet zo bekend met ipakitine dus kan niet adviseren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Rik »

Een lepeltje gewoon natvoer door dieetvoer is niet zo'n vreselijke ramp hoor. Maar als je er toch wat ipakitine doorheen wilt/kunt doen is dat wel beter. Soms wordt er zelfs ipakitine door dieetvoer geadviseerd. Dus gewoon een klein lepeltje per maaltijd (2x per dag) is prima. Ik neem aan dat de maaltijden ook kleiner zijn als je 4x per dag geeft. Dan kun je ook volstaan met een half lepeltje per maaltijd. Dat 70% dieetvoer is maakt dan niet zoveel uit. Je zou nog minder kunnen geven maar ik denk dat een half lepeltje al vrij weinig is. En het kan i.c.m. nierdieet dus geen kwaad.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Angelical »

Hij eet inderdaad 'muizenporties'. Dus de twee lepeltjes over de meerdere maaltijden verdelen. We willen gewoon dat hij goed eet, zo veel mogelijk niervoer, en als dat niet lukt, dan wat lekkerders er door. Maar juist omdat het hem nu eigenlijk best goed gaat willen we dat zo houden!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Rik »

Omdat het muizenporties zijn kun je natuurlijk ook heel weinig ipakitine gebruiken. Zeker omdat het ook hoofdzakelijk nierdieet is. Ipakitine is volgens mij smaakloos (Bowy heeft zich er nooit wat van aangetrokken dat dat erdoorheen zat). Je zou dus zelfs één lepeltje over vier maaktijden kunnen verdelen (mocht het te korrelig worden en de ipakitine gaat overheersen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door ErikPhilippus »

Gaudí heeft ruim een jaar geleden acuut nierfalen gehad (dus met duidelijk verhoogde nierwaardes), en dat is naderhand behoorlijk bijgetrokken. Maar z'n nieren hebben wel een flinke opdonder gehad, dus ik ontzie z'n nieren door gewoon voer af te wisselen of te mengen met nier dieetvoer, ongeveer half om half. Ik geef daarom een half schepje Ipa per maaltijd erbij, plus wat extra vocht zodat de Ipa goed mengt (en Gaudí ook nog wat extra vocht binnenkrijgt).

Z'n broer Dalí had ernstig nierfalen, en ik heb het laatste jaar z'n dagelijkse nierdieet vaak aangevuld met 10 à 15 g vlees (meestal kippenvlees) om spierverlies tegen te gaan, en ook daarbij deed ik dan ook een half schepje Ipa.

Groetjes,
Erik
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Angelical »

Deze tips zijn zeker fijn! half schepje ipa per maaltijd is zeker te proberen! Hopelijk trapt hij er in, want hij is van het type dat hij het merkt als het eten een 'toevoeging' heeft.

Hij krijgt een flinke scheut water over zijn natvoer omdat hij natvoer met 'klontjes' niet eet. Hierdoor krijg hij een flinke hoeveelheid water binnen dat goed voor de nieren is, en ook zorgt dat hij niet opnieuw blaasgruis krijgt zoals hij had.

Ik ben blij om te horen dat dat kleine beetje 'fout' voer in zijn dieet geen drama is, maar als het met de ipa toch nog wat beter te maken is, dan is het wel beter voor hem.

helaas komt hij ondanks het eten niet aan, hij eet denk ik ook precies wat hij nodig heeft (deed hij vroeger ook al). Dus nu is hij in plaats van een stevige rode kater een slanke. Maar gelukkig nu geen scharminkeltje meer omdat hij toch weer wat vet krijgt op de juiste plekken!

Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb, het is toch heel anders verhalen te lezen van mensen die ervaringen hebben zoals je zelf, dan de adviezen van dierenartsen - die heel anders kijken. Jullie zijn eigenlijk veel meer de ervaringsdeskundigen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Rik »

Ja, blijven eten en veel vocht is het motto. Alle baasjes van nierfalers hebben wel te maken gehad met slecht etende beestjes. Maar als ze eenmaal stoppen met eten dan gaat het snel fout omdat de gifstoffen in het lichaam opbouwen waardoor ze nog minder de neiging hebben om te eten (lees misselijk).

Je kunt ook nog proberen af te wisselen met ander nierdieet (hoewel je dat ongetwijfeld al geprobeerd hebt). Maar ook dat maakt ons baasjes helemaal horendol, dat je elke keer moet switchen om ze aan het eten te houden.

Bowy at het nierdieer in het begin ook slecht. En ook moest ik haar semintra en amlodipine voor te hoge bloeddruk geven. Dat kreeg ze dus 's-ochtends in wat Felix gelei (waar ze dol op was) met wat ipakitine. Die amlodipine waren n.l. grote capsules die er bij haar echt niet ingingen. Ook de semintra (vloeibaar) ging er dan doorheen i.p.v. elke ochtend een martelgang. Zo heeft ze vanaf 18 jaar nog twee fijne jaren gekend (tot ze uiteindelijk echt in hongerstaking ging en ik aan haar zag dat het genoeg was, nét na haar 20e verjaardag).

Dus hopelijk kun je jouw kater ook nog heel wat extra jaartjes geven.

Bij een etenstaking niet direct in paniek raken. Soms komen ze in een dip terecht en moet je ze daar uit zien te halen. Er zijn, als hij echt niet wil, ook nog eetlustopwekkers. Spoelen bij de da (na bloedonderzoek) zou kunnen. En als uiterste kun je nog aan spuitjesvoeren denken als niets werkt. (Hoewel ik dat bij Bowy niet meer wilde doen op 20. Ze liet ook geen spuitje in haar mond toe. Dat zal dus van de situatie afhangen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Hoeveel ipakitine

Bericht door Kurgel »

Luna eet het nieren natvoer eigenlijk totaal niet, maar die at altijd al alleen de saus van het natvoer af, dus ze krijgt nu de saus uit een zakje sheba soep 2dd met haar medicijnen en verder qua brokken de hills k/d +mobility (ze heeft ook artrose en ze bleken hier fors acne te krijgen van de rc niervoeren, jammer, want die vonden ze wel heel lekker) verder drinkt ze gelukkig goed. Zij is ook een heel kieskeurige eter en alleen de kattovit brokjes gaan er ook nog goed in. Hills en kattovit nat voer (zijn een soort van blokjes die ik dan prakte) was het enige waarvan zij in het begin nog mondjesmaat at. Als je dat wil proberen kan ik je een paar zakjes opsturen, heb nog genoeg liggen, zijn dit jaar nog bij zooplus aangeschaft. Stuur me dan een pb-tje. Ipa heeft zij meestal wel meteen door dat het er door zit, maakt het vocht toch wat korrelig, maar als je het even op het aanrecht llaat intrekken en dan nog eens doorroert gaat het beter.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie