Blaasgruisvoer

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kittentjes

Blaasgruisvoer

Bericht door kittentjes »

Moos had blaasgruis en zit nu nog aan de high dilution variant van RC. Nu wil ik als het op is overstappen op de C/D van Hills omdat hier voor mijn idee betere ingrediënten inzitten. Is het erg als Saar ditzelfde voer krijgt? Nu voer ik ze apart maar het is natuurlijk makkelijker als ze beide hetzelfde eten, maar als het niet goed is voor saar die geen blaasgruis heeft gehad dan hou ik het apart.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door Dinky »

Ik weet alleen dat de high dilution niet goed is voor gezonde kat.
Aangezien ik alleen dinky heb, heb ik me niet verdiept in de vraag of voorkomend voer van de da ook schadelijk zou zijn voor gezonde kat.

Zou het bij de da navragen of het kwaad kan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door kittentjes »

Volgens mij als ik het zo lees via zoekmachines kan die variant niet echt kwaad inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Cerna

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door Cerna »

Mijn inmiddels overleden kat Cerná heeft jaren CD gegeten terwijl ze geen blaasgruis had.
Toen Cerná in 2000 bij ons kwam wonen wilde ze geen brokjes eten. Een paar maanden later kreeg één van de twee katers volgens de vervangende dierenarts, blaasgruis en moest ik CD gaan geven. En die brokjes lustte Cerná wel.
Toen Shura in 2005 overleed, ben ik CD blijven geven omdat dat de enige brokjes waren die Cerná at. Toen Milka in 2008 kwam had zij ook een voorkeur voor de CD-brokjes totdat Hills de smaak in 2010 veranderde en Noa KD-brokjes moest eten vanwege nierfalen. Daarna gingen Cerná, Milka en Noa (heel beperkt) over op KD.

Cerná heeft 16 jaar dieetvoer gegeten (naast gewoon natvoer) en Milka eet het al 9 jaar zonder problemen.

Je zou ook Eurologist kunnen geven ipv dieetvoer. Daar zit een stofje in wat de urine neutraal houdt. Voor zover mij bekend zit datzelfde stofje ook in dieetvoer.
Milka had twee jaar geleden blaasstenen (oxalaat) en wilde geen dieetvoer, geen enkel merk. Ik ben haar eurologist van de Huisdierendokter gaan geven, ben het vorig jaar gaan afbouwen en sinds een aantal weken krijgt ze geen pilletje meer en het gaat prima.
kittentjes

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door kittentjes »

Ah dank je wel Annet daar heb ik wel een goed gevoel bij na jouw verhaal, het scheelt een hoop gedoe ze hetzelfde te voeren dan is het zo erg niet als Moos wat van saar eet.
Eurologist heb ik in huis maar ik geef liever sowieso goed voer dan dat ik pillen extra geef.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door Angelical »

Wij hebben ook twee katten, waarvan 1 sinds hij 2 jaar is blaasgruisvoer kreeg (nu niervoer). Zijn zus die geen blaasgruis heeft, at altijd met de pot mee. Kan geen kwaad, en maakt het qua voeren een stuk makkelijker. Wij hebben hills cd gevoerd en royal canin urinary. Ze hebben dit 13 jaar zonder problemen gehad! Volgens mij hebben wij destijds de dierenarts ook gevraagd of het kan, en die zei dat dit zo was.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier 7 soorten brokken staan, op zonder zet ik elke ochtend 1 mok RC Urinary S/O neer er dat is elke volgende ochtend op. het is voor Teun, die eet vooral op zolder. Maar vooral Douwe valt elke ochtend fanatiek aan.

Met Teun gaat het al jaren prima. De andere soorten zijn stuk voor stuk graan-vrij o.a. Appaws.

Blaasgruisoplossend is niet aan te bevelen voor gezonde katten maar blaasgruisvoorkomend kan geen kwaad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Blaasgruisvoer

Bericht door kittentjes »

Top dan kan ik binnenkort voor beide de Hills cd bestellen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie