hij is ingeslapen...

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
shaleyna
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2017 11:23

hij is ingeslapen...

Bericht door shaleyna »

hoi leden ik ben nieuw hier.


Ik zou het even vertellen,


Wij hadden een rode kater is al een tijdje niet de oude.. laatste dagen ging het bergafwaarts en lag hij alleen maar in een hoekje, at niets en dronk niets.. tot vanmorgen, sleepte zijn pootjes over de grond en miauwde bij aanraking. We zijn meteen naar de dierenarts gegaan en die vertelde dat zijn urinebuis is verstopt aardoor hij nierfalen heeft gekregen en zijn lichaam heeft vergiftigd.

Hij was al 16 jaar en volledig blind, hij is in overleg met de dierenarts nog even goed gecheckt en daarna ingeslapen.. ze vertelde dat hij wel geholpen kon worden maar de kans heel klein zou zijn dat hij het zou halen aangezien hij al zo oud is en daarbij ook blind is geen pretje voor een kat..



Ik zit nu thuis te huilen en ik twijfel of ik het er wel goed aan gedaan heb om hem in te laten slapen..
:(
Cerna

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door Cerna »

Die twijfel hebben we allemaal achteraf. Het is ook niet niks om te beslissen over het leven van een ander. Maar wanneer ik het zo lees, heb je er goed aan gedaan ook al doet het verschrikkelijk veel pijn.

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door Rik »

Welkom.
Tsja, als achterblijvend baasje heb je altijd wel wat twijfel. Je geeft aan dat het al een tijdje niet goed gaat. Ik denk dan wel dat bij (veel) eerdere controle misschien nog iets gedaan had kunnen worden. Mijn Bowy was 18 toen ze een tia kreeg en nierfalen en hoge bloeddruk geconstateerd werd. Ze was toen ook op weg om blind te worden. Wel heb ik haar met medicijnen nog twee jaar kunnen geven. Op zich als een kat langzaam blind wordt kunnen ze daar heel goed mee omgaan.

Maar zoals ik het lees was jouw rode rakker al erg ver heen. En hij had ook (veel) pijn. En dan met verstopte urinebuis en waarschijnlijk behoorlijk nierfalen denk ik wel dat je de juiste beslissing genomen hebt. Dat is dan in het belang van jouw lieverd.

Nu blijft alleen de pijn. Jouw pijn. Jouw lieverd is over de regenboog en van de pijn verlost.

Sterkte met je verlies.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
shaleyna
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2017 11:23

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door shaleyna »

Rik schreef: 21 dec 2017 12:22 Welkom.
Tsja, als achterblijvend baasje heb je altijd wel wat twijfel. Je geeft aan dat het al een tijdje niet goed gaat. Ik denk dan wel dat bij (veel) eerdere controle misschien nog iets gedaan had kunnen worden. Mijn Bowy was 18 toen ze een tia kreeg en nierfalen en hoge bloeddruk geconstateerd werd. Ze was toen ook op weg om blind te worden. Wel heb ik haar met medicijnen nog twee jaar kunnen geven. Op zich als een kat langzaam blind wordt kunnen ze daar heel goed mee omgaan.

Maar zoals ik het lees was jouw rode rakker al erg ver heen. En hij had ook (veel) pijn. En dan met verstopte urinebuis en waarschijnlijk behoorlijk nierfalen denk ik wel dat je de juiste beslissing genomen hebt. Dat is dan in het belang van jouw lieverd.

Nu blijft alleen de pijn. Jouw pijn. Jouw lieverd is over de regenboog en van de pijn verlost.

Sterkte met je verlies.



jaa het is heel erg moeilijk en op eerdere controle zeiden ze al die heeft niet lang meer omdat hij gewoon niet de oude was en oud voor een kat, de afgelopen dagen dacht ik dat hij gewoon dood aan het gaan was van oudheid, het is ook erg moeilijk te zien of je kat pijn heeft want gisteren lag hij nog lekker te knorren en verder heeft hij ook nooit last gehad van iets vandaar dat dit een shock voor ons is opeens is er van alles mis en dan denk je achteraf, wat als..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door Rik »

Hoge bloeddruk kan een oorzaak zijn van blind worden. En hoge bloeddruk kan komen door nierfalen en nierfalen kan weer komen door hoge bloeddruk (wisselwerking). Maar zoals ik het lees was jouw lieverd ook echt "oud". En als er dan iets komt als een verstopte urinebuis dan kan het heel hard gaan. Ik zag aan Bowy ook niets en dacht altijd tot haar 18e dat ze ver in de 20 zou worden. En dan kom je ineens thuis en komt er een wankelende kat de trap af strompelen onder haar eigen uitwerpselen. Dan stort je wereld in want dat had je niet aan zien komen. Zij is er dat weekend bovenop gekomen maar ze had ook geen pijn. Jouw kater had dat op het laatst natuurlijk wel. En dan sta je voor de keuze om te gaan doktoren met hem of hem zijn rust te gunnen. Een urinekatheter is geen pretje en dan is het nog maar de vraag of hij de lichte narcose overleeft zou hebben met zijn nieren die op dat moment al een klap gehad hebben. Dus realistisch gezien heb je wel de juiste keuze gemaakt (en dat is in overleg met de DA gegaan). Maar je blijft voorlopig even met die pijn en dat gevoel zitten.

Hopelijk maken die gevoelens snel plaats voor de fijne herinneringen die je van hem hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door Dinky »

De vraag of je er goed aan hebt gedaan om je kat in te laten slapen zal vrijwel altijd spelen wanneer je een kat in laat slapen. Wanneer ik het zo lees inclusief de opmerking van kleine kans die de DA omschrijft zou ik concluderen dat je in ieder geval geen foute keuze hebt gemaakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door nellebel »

je hebt hem verdere pijn bespaart en houden van is ook los laten. heel veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
shaleyna
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2017 11:23

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door shaleyna »

dankjewel allemaal! het is zwaar en alles thuis doet me aan hem denken.. de kast staat nog vol voer enzo het zijn gewoon de kleine dingen die het moeilijk maken.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: hij is ingeslapen...

Bericht door Lieselotje »

Sterkte met het verlies en rust zacht voor jouw lieverd.
Plaats reactie