Ervaring mbt stimuleren tot zelfstandig legen blaas kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gerdine
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2017 13:38

Ervaring mbt stimuleren tot zelfstandig legen blaas kat

Bericht door Gerdine »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie mogelijk ervaring hebben met betrekking tot de volgende situatie. En mogelijk ervaringen met mij willen uitwisselen of advies hebben mbt medicatie tot stimuleren tot legen van de blaas.

Een (korte) uitleg van de situatie:

Onze kater van 4 jaar is 6 weken geleden aangereden in de ochtend.
In de avond is hij zelfstandig naar huis gestrompeld. De volgende dag is zijn rechterachter poot en gehele staart geamputeerd.

Hij heeft geen controle over blaas en over zijn ontlasting. Laat de ontlasting zelf lopen. Wond van amputatie been is geheel dicht. Wond staart is na een infectie nu ver geheeld. Afgelopen week heeft de dierenarts nog een paar stukjes bot weg geslepen omdat dit nog uitstak en hierdoor de wond niet dicht kon groeien.

Vanaf dat de kater thuis is ( na een week dierenarts) leeg ik een aantal keren per dag zijn blaas. Verder draagt hij een luier en een kleine romper omdat de luier vanwege zijn amputatie been niet blijft zitten.
Hierdoor wordt de ontlasting gemakkelijk opgevangen. Kat vind dit (luier en romper) overigens ook geen probleem.

De kat houdt sinds enkele weken steeds sterker zijn urine op. Hij lijkt zijn blaas dan extra aan te spannen zodat ik zijn blaas niet kan legen. En het wordt voor mij steeds moeilijker om zijn blaas te legen. Hij houdt het namelijk gewoon zo sterk op. Ik kan dan drukken wat ik wil maar dan krijg ik er maar een druppel of 2 uit. Dit laatste was zo ongeveer 2 weken geleden. Ook geeft de kat pijn aan door te miauwen en te krabben als ik zijn blaas leeg. (uiteraard krijgt hij iets voor de pijn, Metacam)

Contact opgenomen met de dierenarts. Deze heeft Emeprid (metoclopramide) voorgeschreven. Dit is medicatie tegen de misselijkheid maar heeft als bijwerking dat dit op de gladde spieren werkt. En jawel, onze kater leegt zijn blaas zelfstandig in zijn luier! Erg blij mee.
Helaas heeft Emeprid als bijwerking diarree... En laat onze kater hier nou sowieso al gevoelig op zijn. (ontwormd is hij). Dus aan de diarreeremmers. Maar helaas werkt dit ook niet super. Met als gevolg dat zijn anus ontzettend rood is, bloed en er blaasje opzitten vanwege de dunne ontlasting.
Hier weer een kuur voor gehad, dit ging iets beter. Totdat kuur is afgelopenen en diarree aan blijft houden.

Opnieuw diarree.
Sinds gisteren zie ik geen urine meer in zijn luier. Vanmorgen aan zijn blaas gevoeld, en jawel een hele volle harde blaas. Geleegd, maar dit vind onze kater dan absoluut niet leuk! Miauwt en wil mij krabben. Heeft hier dus duidelijk pijn aan. Mogelijk een blaasontsteking? Vanavond een dierenartsbezoek ingepland.

De Emeprid werkt dus (niet) meer?

Nou de vraag: Wie heeft er ervaring met medicatie welke de blaas stimuleert tot legen? Of andere tips?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaring mbt stimuleren tot zelfstandig legen blaas kat

Bericht door Dinky »

Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee.

Wel weet ik dat ze bij villa vacht veel ervaring hebben en mogelijk dat zij je kunnen helpen met tips. https://www.facebook.com/VillaVacht/

Veel sterkte in ieder geval.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring mbt stimuleren tot zelfstandig legen blaas kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mirjam geeft het juiste advies. Stichting villa vacht drukken dagelijks blazen leeg van hun verlamde katjes en zullen je ook vertellen hoe belangrijk dit is. Urine dat in de blaas blijft staan is de bron van infectie gevaar en nierproblemen. Je kan ook via facebook contact opnemen met Kim (eigenaresse)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ervaring mbt stimuleren tot zelfstandig legen blaas kat

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad, Villa Vacht heeft de expertise.

En ik ken de overweging van de DA niet, maar ik zou gezien het verhaal toch veel eerder gaan voor een blaasontspanner zoals Spasmoglucinol dan Emeprid met z'n minder specifieke werking en alle bijwerkingen.... En uiteraard de urine laten controleren op de aanwezigheid van een ontsteking - als die niet wordt aangetoond, zou ik een andere pijnstiller (geen NSAID) overwegen, b.v. een injectie met een lage dosis Buprecare.

Succes!
Erik
Plaats reactie