Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi lezer,

Na een paar weken wat slechter eten van onze kater en een paar 100 gram afgevallen te zijn vonden wij het hoog tijd voor onderzoek. Na bloed - urineonderzoek en vandaag een echo bleek: chronisch nierfalen, net als voor zover ik lees heel veel andere poezen en katten. Mijn kater is 17 augustus 6 jaar oud, en ik aanschouw hem als lid van de familie. Het is echt mijn ventje. Toen hij 1 jaar oud was verloor hij een oogje, na een krab van een andere kat. Duizenden euro's verder en na een hele donkere nare tijd zijn we daar weer bovenop gekomen. Onze band is onwijs sterk gewonden, we zijn echt beste maatjes. Hij is altijd vrolijk, en doet het onwijs goed met zn ene ooggie.

Bloedonderzoek van vorige week gaf een creatininewaarde van 220. Een beginfase had de dierenarts gezegs. Urine liet niets afwijkends zien. De echo van vandaag kwam als een schok. Een grote/normaal formaat nier, en 1 klein verschompeld puntje, alles wat over was van zijn andere nier. Prognose, niet best als meneer niet zijn Royal Canin renal voer gaat eten. Doet hij dit wel, dan zou hij zomaar misschien wel nog een paar jaartjes mee gaan. Ik ben kapot, omdat alles bij elkaar me een onwijs slecht gevoel heeft gegeven. Hij eet namelijk slecht. De eetlust lijkt er wel te zijn, zodra ik de zak pak is hij onwijs geinteresseerd. Zet ik het voer neer, dan smakt hij een keer en loopt hij weg. Af en toe probeert hij het wel, dan gaat er een brok of 5 in.

Hij heeft nu preventief antibiotica tegen nierbekkenontsteking, een middel tegen eventuele misselijkheid, een smaakopwekker en een voor een betere bloeddruk.

Doel van dit forum, ik ben kapot van verdriet. Ik heb de hoop niet opgegeven, probeer hem zo vrolijk mogelijk te benaderen en wil alles uit de kast halen. Van binnen ben ik alleen enorm verdrietig, en hoop ik hier misschien wat lotgenoten te spreken/adviezen te krijgen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Welkom met je nierfalertje. Hoe heet je kater? 6 jaar is inderdaad erg jong om al nierproblemen te krijgen. Creatine 220 schat ik overigens in fase 2 in. Maar het feit dat de urine schoon is (ik neem aan niet veel eiwitverlies dus) is een goed teken. Is zijn bloeddruk gemeten? Hoe was die? En het medicijn daartegen... is dat dan Amplodipine? Semintra of Fortekor lijkt mij nog niet nodig omdat er geen eiwitverlies is via de urine.

Slecht eten van het nierdieet is een bekend probleem bij de nierpatiëntjes. Ten eerste is het van belang dat ze blijven eten. Desnoods spuitjes-voeren of zelfs gewoon normaal voer. Over normaal natvoer kun je ipakitine doen. Bij brokjes is dat wat moeilijker. Maar er zijn heeeel veel verschillende merken nierdieet brokjes. Bowy at het proefzakje RC renal met smaak op maar liet uiteindelijk de grote zak die ik kocht staan :(

Lust hij ook natvoer? Afwisseling van voer kan erg helpen om hem weer goed aan het eten te krijgen. En ook van natvoer zijn er heel veel merken en soorten.

We hebben een heeeeel groot nierfaal-topic.
Dit topic is om je verhaal te delen en terug te lezen maar dat mag ook hier in je eigen topic. Maar je kunt er wel veel lezen over andere nierfalertjes.
Pluisje, verhoogde nierwaardes

In het volgende topic delen we meestal de waarden van de bloed- en urine uitslagen (objectief en makkelijk ter naslagwerk):
Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Tip: Vraag aan de DA-assistent/balie altijd om een kopie van de bloed- en urineonderzoek uitslagen en facturen die je betaald. Stop die dan in een map. Op die manier kun je zelf heel makkelijk achteraf terug kijken wanneer wat gedaan is qua behandeling (injecties e.d.) en wat de uitslagen waren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door castratenkoor »

Zes jaar is inderdaad jong voor nierpatiënt maar het kan nog jonger. Sjaak* was 4 jaar toen hij tot 2 x toe in coma raakte - door nierfalen bleek na grondig onderzoek. En Sjaak* is uiteindelijk op 3 weken na 16 jaar geworden. Met de juiste zorg is er nog veel mogelijk. Dus geef niet te snel op is mijn advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor jullie berichten en de links naar de topics! Het is ontzettend fijn om hier met andere over te kunnen 'sparren'. Ik wil alles behalve opgeven, dus jullie verhalen/adviezen helpen enorm. Mijn kater heet Sep.

Ik schat inderdaad ook fase 2 in. Het medicijn dat hij heeft gekregen is Semintra. Met de eetlust opwekker probeert hij wel af en toe een brokje te eten. Als hij echt een dag(deel) niet eet voer ik hem Felix partymix, en whiskas sticks rund. Vreselijk vind ik het om hem die snacks te geven, omdat ik weet dat dat echt niet goed is voor hem. Maar iets is beter dan niks denk ik dan...

We zullen inderdaad alle gegevens bij elkaar gaan bewaren. Ik hou tevens ook een logboek bij, hoelaat en hoeveel hij drinkt, slaapt, 'eet' etc.

Hij lustte altijd graag natvoer van Gourmet, ook in de smaak rund. Dat at hij af en toe als traktatie. Als ik hem dat nu voorschotel dan likt hij alle saus op, maar laat het vlees staan.

Ik heb gisteravond hills Kidney care natvoer geprobeerd, hier haalde hij zijn neus voor op. Ik overweeg nu Beapher nierdieet te proberen, maar ik ben ook weer bang dat als hij zoveel verschillende soorten voer voorgeschoteld krijgt hij straks zoiets heeft van 'bekijk het maar'. Het eten is echt m'n grootste zorg nu.

@castratenkoor, wat mooi om te horen dat Sjaak nog zo'n mooie leeftijd heeft behaald! Dit geeft ook weer wat hoop.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Ja, van dat eten kunnen de meeste baasjes met nierpatiëntjes meespreken. Maar je zult toch iets moeten vinden wat hij lekker vindt. En dan heb je kans dat dat een paar weken goed gaat en dat hij daarna toch weer wat anders moet hebben. Bowy at tot haar tia (met 18 jaar) altijd Felix gelei. Na de nierdiagnose was het heel moeilijk om haar daar vanaf te krijgen omdat ze die gelei zo lekker vond. En 's-ochtends met alle medicijnen was het wel makkelijk om het daar doorheen te doen. Ik deed daar dan ook wat ipakitine doorheen (fosfaten-binder en absorbeert ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat).

Ik heb toen ook een Google-sheet gemaakt met voer wat ik allemaal heb geprobeerd.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA

Bij de meeste baasjes van nierpatiëntjes zit de voorraadkast overvol nierdieet dat (nog) niet gegeten wordt.

Je kunt van veel nierdieet brokjes ook kleine proefzakjes krijgen.
In ieder geval kun je van Trovet hier even een gratis proefzakje opvragen (rechterkant pagina). Sturen ze zo op.
http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... D&dier=kat
Laatst gewijzigd door Rik op 15 aug 2017 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Ik lees nu het verhaal van Sep, en het raakt me - want (net als vele anderen hier) herken ik het zo goed :cry:.
En vooral na zo'n moeilijke tijd met het verlies van een oog en de vele zorgen in de medische mallemolen, krijg je een hele sterke band met je maatje - ik weet er alles van met mijn twee oude Bengalen Dalí en Gaudí.

Naast alle andere nuttige info die je al hebt gekregen, kan je hier lezen hoe ik nierfaler Dalí er weer bovenop heb geholpen:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... i+en+Gaudi.

Als ik weer terugdenk aan die eerste maanden (nu een kleine twee jaar geleden), staan de tranen me weer in de ogen, net als bij jou nu. Maar Dalí hobbelt hier nog steeds opgewekt rond, en hij eet (zeker voor een nierpatient) weer redelijk goed. Hoewel elke kat verschillend is, en ik geen kristallen bol heb - is er dus ook hoop voor Sip. In ieder geval zullen we je hier helpen waar mogelijk om Sep er bovenop te krijgen, zodat jullie nog een fijne tijd samen kunnen hebben.

Sterkte, en een aai voor Sep!
Erik
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Hier ook heel herkenbaar en vooral de paniek wanneer een kat niet wil eten want ze MOETEN eten. Wanneer nierpatiëntjes niet eten - meestal als gevolg van misselijkheid - dan worden ze nog misselijker en beland je in een vicieuze cirkel.
Het feit dat hij zelfs zijn favoriete voer niet wil, duidt erop dat zijn gebrek aan eetlust wordt veroorzaakt door de misselijkheid en niet direct door kieskeurigheid.

Ik zou gaan proberen of je hem met een spuitje nierdieet kunt gaan voeren en dan om het half uur een spuitje want anders ben ik bang dat het er weer uit komt. Wanneer hij wat in zijn maag heeft, zal de misselijkheid zakken en gaat hij misschien ook weer zelf eten.
En dan desnoods zijn eigen favoriete Gourmet met een schepje Ipakitine waardoor het wel geschikt wordt voor katten met nierfalen in de tweede fase.

Ik heb 4,5 jaar een kat met het spuitje moeten voeren omdat ze geen nierdieet wilde (maar via het spuitje at ze het na gewenning met smaak op :eshifty: ). Noa was net 3 en zo'n jonge kat laat je niet zomaar gaan (een oudere kat ook niet, maar die zul je de stress in het begin van het spuitjevoeren misschien niet meer aan willen doen).
In het begin was het een ramp, maar ik werd een volleerd spuitjevoerder en Noa begon het gewoon te vinden. Geen stress meer en een gelukkige nierpatiënt die we eigenlijk na de diagnose volgens de dierenarts hadden moeten laten inslapen (creat 495).

Toen ik later de internist sprak die dit advies had gegeven en hem vroeg hoe het kon dat Noa nog leefde ondanks de erg slechte prognose was zijn antwoord: eten.
Want de meeste nierpatiëntjes overlijden niet tgv het nierfalen, maar doordat ze stoppen met eten.

Ik zie dat ik de foto's verwijderd heb met een uitleg van het spuitjevoeren. Zal ze opnieuw in het topic Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/Medicatie zetten
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=135
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi Erik,

Bedankt voor je steun en je herkenning! Onwijs fijn.. Ik zal hier wat updates plaatsen, doe enorm mn best. Ik ga dat topic ook even lezen vanavond. Zo fijn dat het goed gaat met Dalí!
ErikPhilippus schreef:Ik lees nu het verhaal van Sep, en het raakt me - want (net als vele anderen hier) herken ik het zo goed :cry:.
En vooral na zo'n moeilijke tijd met het verlies van een oog en de vele zorgen in de medische mallemolen, krijg je een hele sterke band met je maatje - ik weet er alles van met mijn twee oude Bengalen Dalí en Gaudí.

Naast alle andere nuttige info die je al hebt gekregen, kan je hier lezen hoe ik nierfaler Dalí er weer bovenop heb geholpen:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... i+en+Gaudi.

Als ik weer terugdenk aan die eerste maanden (nu een kleine twee jaar geleden), staan de tranen me weer in de ogen, net als bij jou nu. Maar Dalí hobbelt hier nog steeds opgewekt rond, en hij eet (zeker voor een nierpatient) weer redelijk goed. Hoewel elke kat verschillend is, en ik geen kristallen bol heb - is er dus ook hoop voor Sip. In ieder geval zullen we je hier helpen waar mogelijk om Sep er bovenop te krijgen, zodat jullie nog een fijne tijd samen kunnen hebben.

Sterkte, en een aai voor Sep!
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Vreselijk he, dat idee dat hij MOET eten omdat hij er anders waarschijnlijk niet bovenop zal komen, dat maakt me zo gestresst en onzeker. En verdrietig als ik iedere keer weer zie dat hij het eten afwijst. Ik wil graag doorgaan met het misselijkheidsmedicijn, maar mijn man vind het zo ontzettend rot om die toe te dienen omdat hij er enorm van gaat slijmen. Hele slierten. Bellen straks de dierenarts even om te vragen of dat wel goed is..

Hoe zou je dat adviseren met een spuitje? Zijn nierbrokjes van Royal Canin Renal zijn namelijk in brokjesvorm.
Cerna schreef:Hier ook heel herkenbaar en vooral de paniek wanneer een kat niet wil eten want ze MOETEN eten. Wanneer nierpatiëntjes niet eten - meestal als gevolg van misselijkheid - dan worden ze nog misselijker en beland je in een vicieuze cirkel.
Het feit dat hij zelfs zijn favoriete voer niet wil, duidt erop dat zijn gebrek aan eetlust wordt veroorzaakt door de misselijkheid en niet direct door kieskeurigheid.

Ik zou gaan proberen of je hem met een spuitje nierdieet kunt gaan voeren en dan om het half uur een spuitje want anders ben ik bang dat het er weer uit komt. Wanneer hij wat in zijn maag heeft, zal de misselijkheid zakken en gaat hij misschien ook weer zelf eten.
En dan desnoods zijn eigen favoriete Gourmet met een schepje Ipakitine waardoor het wel geschikt wordt voor katten met nierfalen in de tweede fase.

Ik heb 4,5 jaar een kat met het spuitje moeten voeren omdat ze geen nierdieet wilde (maar via het spuitje at ze het na gewenning met smaak op :eshifty: ). Noa was net 3 en zo'n jonge kat laat je niet zomaar gaan (een oudere kat ook niet, maar die zul je de stress in het begin van het spuitjevoeren misschien niet meer aan willen doen).
In het begin was het een ramp, maar ik werd een volleerd spuitjevoerder en Noa begon het gewoon te vinden. Geen stress meer en een gelukkige nierpatiënt die we eigenlijk na de diagnose volgens de dierenarts hadden moeten laten inslapen (creat 495).

Toen ik later de internist sprak die dit advies had gegeven en hem vroeg hoe het kon dat Noa nog leefde ondanks de erg slechte prognose was zijn antwoord: eten.
Want de meeste nierpatiëntjes overlijden niet tgv het nierfalen, maar doordat ze stoppen met eten.

Ik zie dat ik de foto's verwijderd heb met een uitleg van het spuitjevoeren. Zal ze opnieuw in het topic Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/Medicatie zetten
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=135
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Proefzakje aangevraagd! En bedankt voor de excel sheet, ik zie een aantal merken die ik nog niet ken! Dat ipakitine, zou ik dat met de dierenarts moeten overleggen of kan ik dat gewoon online bestellen denk je? De dierenarts is daar zelf niet mee gekomen namelijk.

Onwijs bedankt voor het meedenken!
Rik schreef:Ja, van dat eten kunnen de meeste baasjes met nierpatiëntjes meespreken. Maar je zult toch iets moeten vinden wat hij lekker vindt. En dan heb je kans dat dat een paar weken goed gaat en dat hij daarna toch weer wat anders moet hebben. Bowy at tot haar tia (met 18 jaar) altijd Felix gelei. Na de nierdiagnose was het heel moeilijk om haar daar vanaf te krijgen omdat ze die gelei zo lekker vond. En 's-ochtends met alle medicijnen was het wel makkelijk om het daar doorheen te doen. Ik deed daar dan ook wat ipakitine doorheen (fosfaten-binder en absorbeert ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat).

Ik heb toen ook een Google-sheet gemaakt met voer wat ik allemaal heb geprobeerd.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA

Bij de meeste baasjes van nierpatiëntjes zit de voorraadkast overvol nierdieet dat (nog) niet gegeten wordt.

Je kunt van veel nierdieet brokjes ook kleine proefzakjes krijgen.
In ieder geval kun je van Trovet hier even een gratis proefzakje opvragen (rechterkant pagina). Sturen ze zo op.
http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... D&dier=kat
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

De ipaktine is een poeder voor door het natvoer. Dan kun je ook (beperkt) gewoon natvoer geven en een schepje ipakitine erdoorheen doen. Ipakitine is bij medpets te bestellen.
http://www.medpets.nl/ipakitine/

Ik weet zeker als je het er met de DA over hebt, dat die het wel kent. En misschien heeft hij het daar ook. Dan kun je de prijs vergelijken want bij medpets komt er natuurlijk nog verzendkosten bij. Helaas werkt het alleen natuurlijk goed bij natvoer (poeder over brokjes werkt niet echt, denk ik, of je zou de brokjes vochtig moeten maken maar dan is het weer de vraag of Sep dat wil eten).
Voor dieren die droge voeding krijgen, wordt aanbevolen om het voer vochtig te maken, zodat het poeder goed wordt opgenomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Het zou veel helpen als je de uitslagen van de bloedanalyse hier zou kunnen posten.
Ik heb namelijk een sterk vermoeden dat Sep last heeft van een hoog ureum-gehalte in het bloed, waardoor hij geen trek heeft, zelfs niet in z'n favoriete eten. Het verlagen van het ureum-gehalte (en eventueel fosfaat) heeft daarom top-prioriteit, zodat Sep hopelijk weer uit zichzelf gaat eten.

Wat geef je Sep eigenlijk, Cerenia? Kan je beter niet op een nuchtere maag geven, want dan krijg je inderdaad slijmvorming waarmee je het er niet beter op maakt :cry: Maar ja, als Sep niet wil eten is dat natuurlijk lastig - in dat geval zou ik terughoudend zijn met anti-misselijkheid medicijn totdat hij weer iets eet.

En zoals Rik al opmerkte: Semintra is geïndiceerd voor eiwitverlies via de urine, is dat bij Sep vastgesteld? Ik hoor het steeds vaker: Semintra wordt standaard voorgeschreven bij nierfalen, terwijl er toch een duidelijk indicatie voor moet zijn. Bij afwezigheid van die indicatie kan het in sommige gevallen zelfs contra-productief werken... Dus als het nog niet is gebeurd: urine opvangen en naar de DA brengen voor controle op soortelijk gewicht (waterigheid) en creatinine/eiwit ratio. Bij geen eiwit in de urine is Semintra naar mijn inzicht niet nodig. Als het erom gaat een te hoge bloeddruk onder controle te krijgen, is Amlodipine het aangewezen middel (en niet Semintra).

Annet heeft gelijk, dat je al snel in een vicieuze cirkel komt als een kat niet eet: van een lege maag wordt een kat misselijk. Dus spuitje-voeren (niet te verwarren met dwang-voeren of sonde-voeren) is een redmiddel om de kat uit die dip te halen. Maar waar ik (door eigen ervaring) van overtuigd ben, is dat drinken, veel drinken, van levensbelang is voor een nierpatient, niet in de laatste plaats om de eetlust op te wekken. Dus een waterfontijntje is zowiezo sterk aan te bevelen, en zonodig extra vocht toedienen door middel van spuitjes of onderhuids infuus. Wat je ook kan proberen, is Sep het afgekoelde kookvocht van koolvis laten drinken - de meeste katten vinden dat erg lekker, en slobberen zomaar 50 ml naar binnen. Of misschien vind Sep het wel leuk om (net als Dalí) uit een kraan te drinken?

Dalí krijgt wekelijks ook 45 ml Aniwell Reactiv tonicum (met een spuitje), naast het vocht en een hoop uitstekende ingrediënten, helpt dat tonicum ook goed om de eetlust op te wekken is mijn ervaring.

Ik heb Dalí destijds altijd uit een dip kunnen halen door onderhuids infuus (> 100 ml), veelal in combinatie met 1/8 Mirtazipine. Zoals Rik al zei - hier puilt de kast ook uit van alle verschillende soorten dieetvoer. Qua brokjes gaat Sanimed er goed in, maar HappyCat nierbrokjes zijn absoluut favoriet. Dalí zit 's ochtends al klaar op de leuning van de bank voor z'n handje brokjes...

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Bij spuitjevoeren is het het handigst om paté of mousse te gebruiken. RC had dat wel, maar Noa vond het niet lekker en ik weet ook niet of het nog verkrijgbaar is.
Bij mij werd Trovet Renal altijd het lekkerst gevonden: http://www.medpets.nl/trovet+rid+renal+ ... -62-63-162
En van Specific werd Noa erg dol. Ik weet niet wat daar in zit, maar het deed haar erg goed. Het is wel vrij vet (net als Hills-KD) en daardoor moest ik ermee stoppen omdat ze ging spugen, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedere kat te gelden: http://www.medpets.nl/specific+kidney+support+fkd/

Wanneer Sep saus erg lekker vindt, zou je ook nog Kattovit (Zooplus) kunnen proberen. Mijn oudste kat heeft nierfalen in de beginfase (creat 174) en hij doet er een moord voor: http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... ein/531590
Kattovit heeft ook een mousse en die is ook lekker (vond Noa) en kun je als spuitjevoer gebruiken: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ?rrec=true

Inmiddels staan de foto's weer in MijnAlbum en ga ik ze in het topic wat ik genoemd heb, zetten (incl. uitleg).
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Beste Erik,

bedankt voor je bericht. Ik weet alleen het creatinine gehalte uit de bloedanalyse en die zou 220 zijn. Ureum zou goed zijn volgens de dierenarts, maar ik heb hier geen cijfers van. Ik ga dit rapport opvragen bij de dierenarts en zal de cijfers hier dan ook delen.

Urine is daarna ook getest, en ze zagen daarin niets afwijkends zeiden ze. De diagnose chronisch nierfalen kreeg hij na de echo van gisteren, daar zagen ze 1 verschrompeld niertje. Ik krijg nu de grootste twijfels over Semintra inderdaad.. Wat als dat nu alleen maar tegenwerkt! Ik ga de dierenarts maar bellen om Amlodipine voor te stellen, voel me ergens bezwaard omdat ik het idee krijg dat ze zometeen denken dat we teveel zelf proberen te 'dokteren' en hen niet vertrouwen.

Wat betreft het voeren, ik wacht vandaag inderdaad nog even af en ga dan spuitje voeren proberen zoals je aangeeft.

Tegen misselijkheid krijgt Sep inderdaad Cerenia. Waterfonteintje hebben we gelukkig al een paar jaar in huis, omdat hij een paar jaar terug eens blaasgruis gehad heeft. Ik heb het idee dat hij wel goed drinkt.

Bedankt voor je tips, ze zijn super welkom.. !
ErikPhilippus schreef:Het zou veel helpen als je de uitslagen van de bloedanalyse hier zou kunnen posten.
Ik heb namelijk een sterk vermoeden dat Sep last heeft van een hoog ureum-gehalte in het bloed, waardoor hij geen trek heeft, zelfs niet in z'n favoriete eten. Het verlagen van het ureum-gehalte (en eventueel fosfaat) heeft daarom top-prioriteit, zodat Sep hopelijk weer uit zichzelf gaat eten.

Wat geef je Sep eigenlijk, Cerenia? Kan je beter niet op een nuchtere maag geven, want dan krijg je inderdaad slijmvorming waarmee je het er niet beter op maakt :cry: Maar ja, als Sep niet wil eten is dat natuurlijk lastig - in dat geval zou ik terughoudend zijn met anti-misselijkheid medicijn totdat hij weer iets eet.

En zoals Rik al opmerkte: Semintra is geïndiceerd voor eiwitverlies via de urine, is dat bij Sep vastgesteld? Ik hoor het steeds vaker: Semintra wordt standaard voorgeschreven bij nierfalen, terwijl er toch een duidelijk indicatie voor moet zijn. Bij afwezigheid van die indicatie kan het in sommige gevallen zelfs contra-productief werken... Dus als het nog niet is gebeurd: urine opvangen en naar de DA brengen voor controle op soortelijk gewicht (waterigheid) en creatinine/eiwit ratio. Bij geen eiwit in de urine is Semintra naar mijn inzicht niet nodig. Als het erom gaat een te hoge bloeddruk onder controle te krijgen, is Amlodipine het aangewezen middel (en niet Semintra).

Annet heeft gelijk, dat je al snel in een vicieuze cirkel komt als een kat niet eet: van een lege maag wordt een kat misselijk. Dus spuitje-voeren (niet te verwarren met dwang-voeren of sonde-voeren) is een redmiddel om de kat uit die dip te halen. Maar waar ik (door eigen ervaring) van overtuigd ben, is dat drinken, veel drinken, van levensbelang is voor een nierpatient, niet in de laatste plaats om de eetlust op te wekken. Dus een waterfontijntje is zowiezo sterk aan te bevelen, en zonodig extra vocht toedienen door middel van spuitjes of onderhuids infuus. Wat je ook kan proberen, is Sep het afgekoelde kookvocht van koolvis laten drinken - de meeste katten vinden dat erg lekker, en slobberen zomaar 50 ml naar binnen. Of misschien vind Sep het wel leuk om (net als Dalí) uit een kraan te drinken?

Dalí krijgt wekelijks ook 45 ml Aniwell Reactiv tonicum (met een spuitje), naast het vocht en een hoop uitstekende ingrediënten, helpt dat tonicum ook goed om de eetlust op te wekken is mijn ervaring.

Ik heb Dalí destijds altijd uit een dip kunnen halen door onderhuids infuus (> 100 ml), veelal in combinatie met 1/8 Mirtazipine. Zoals Rik al zei - hier puilt de kast ook uit van alle verschillende soorten dieetvoer. Qua brokjes gaat Sanimed er goed in, maar HappyCat nierbrokjes zijn absoluut favoriet. Dalí zit 's ochtends al klaar op de leuning van de bank voor z'n handje brokjes...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Mijnnierkat schreef:Ik ga de dierenarts maar bellen om Amlodipine voor te stellen, voel me ergens bezwaard omdat ik het idee krijg dat ze zometeen denken dat we teveel zelf proberen te 'dokteren' en hen niet vertrouwen.
De Amlodipine is natuurlijk alleen nodig als ze ook echt de bloeddruk hebben gemeten. Dat zou op de factuur moeten staan. Anders even vragen of dat ook gedaan is. Hebben ze dat niet gedaan, dan is het natuurlijk de vraag waarom ze denken dat die bloeddruk te hoog is.

Ik kan me je terughoudendheid van het in twijfel trekken van de DA wel voorstellen. Maar de meeste hier hebben wel ervaring gehad met DA's die verkeerde diagnose stellen, klakkeloos medicijnen voorschrijven of andere rare zaken doen. Dat wil niet zeggen dat jouw DA dat ook doet, maar ik denk dat je wel met een DA moet kunnen praten over het probleem. Anders zit er ook geen goed gevoel bij jouzelf. Dus de vraag over Semintra zou je wel moeten kunnen stellen.

(Semintra wordt dus normaal gegeven bij eiwitverlies in de urine. Het heeft ook een bloeddrukverlagende werking maar dat moet niet de enige reden zijn om het te geven. Dat is een bijwerking. Bij geconstateerd hoge bloeddruk kun je dan Amlodipine geven. Bowy kreeg het overigens allebei omdat die een niet te meten hoge bloeddruk had. Maar ook bij haar is Semintra, eerst Fortekor, gegeven zonder eerst een urineonderzoek wat misschien niet nodig was geweest. Probleem was echter dat ze al op Fortekor stond toen de eerste urine werd onderzocht en dan weet je niet meer of het ontbreken van eiwit in de urine komt door "nog goede" nieren of door de medicijnen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie