Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Gewoon een recepje vragen voor Mirtazapine. Écht, dan gaat hij heus wel eten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Had ik verleden week ook al geopperd, Annet. Ik heb het gevoel dat het ons advies is versus het superieure oordeel van de dierenarts....
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Het maakt het zo lastig omdat ik inderdaad zulke tegenstrijdige berichten hoor en lees over Mirtazipine en nierfalen. Mijn dierenarts adviseerde het niet, omdat het niet goed zou zijn bij nierfalen.

Op het internet lees ik dat voorzichtigheid geboden is bij katten met nierfalen. Echter lees ik hier op het forum, inderdaad ook al van Erik, dat jullie het juist adviseren, en laat jullie adviezen me nou ook al enorm veel hebben geholpen met van alles tot nu.

Sep heeft vanmorgen de laatste huidige eetlustopwekker en cerenia op, en toen ik zojuist het bakje voor zijn neus zette (hij lag op ons bed, is wat sloom van de eetlustopwekker maar jaagt intussen wel heel druk op een bromvlieg) begon hij te eten. Wel met heel ietwat geslijm, vermoedelijk of misselijkheid, of wat last van de tandjes. Een kleine portie met happycat brokken zit er dus wel weer in.

Echter we gaan het weekend in, en hij moet blijven eten dus ik moet een eetlustopwekker achter de hand hebben. Ik blok de rest van de dag in mn agenda voor Sep en om me meer in te lezen over mirtazipine.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik begrijp ook dat het lastig is, met de stress van Sep, om je ook nog een eigen oordeel te vormen als je tegenstrijdige adviezen en meningen hoort.

Je hebt al tussen de regels door gemerkt dat ik vraagtekens zet bij sommige meningen van jouw dierenarts. Dat is niet de eerste dierenarts waar ik heb mee oneens ben, en zal ook niet de laatste zijn. Maar ik weet ook: het is mijn mening, en ik heb de wijsheid zeker niet in pacht. Anderzijds (en zo kennen de mensen op dit forum mij inmiddels) zoek ik zaken tot op de bodem uit (samen met mijn dierenarts trouwens....) - en mijn achtergrond als biochemicus geeft me daarbij een goede wetenschappelijke basis. Ook geef ik geen theoretische suggesties, maar baseer ik me zoveel mogelijk op eigen ervaringen en bevindingen - en samen met de niet te onderschatten ervarings-deskundigheid die op dit forum aanwezig is leidt dat menigmaal tot goed onderbouwde adviezen waar (en nu klinkt het arrogant, ik weet het :grin:) menig dierenarts nog een puntje aan kan zuigen.

Even terug naar Mirtazipine: dat zou dus niet goed zijn voor nierpatienten. Ik heb wel een vermoeden waar dat idee vandaan komt: van een vaak te hoge dosering. In een eerdere mail heb ik al aangegeven wat het gevaar is van een te hoge bloedspiegel Mirtazipine. Samen met de behulpzame apotheek in Nederweert heb ik destijds de optimale dosering exact uitgezocht: max 1/8 pilletje om de dag. Meer is gewoon niet goed, geeft bijwerkingen en kan dan inderdaad een negatieve invloed hebben op de nierwerking.

Alle medicijnen zijn in meer of mindere mate een belasting voor de nieren. Mirtazipine wordt echter vooral in de lever afgebroken, en ik ben ervan overtuigd dat niet eten een veel grotere aanslag op het lichaam is dan Mitazipine in de juiste dosering. Trouwens, als ik die overtuiging niet zou hebben, had ik het Dalí ook nooit gegeven....

Zou natuurlijk altijd kunnen dat er een schadelijke werking is van Mirtazipine die we (volgens jouw DA?) met z'n allen over het hoofd hebben gezien. In dat geval hou ik me van harte aanbevolen om dat te horen!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Misschien eens een oordeel van een andere dierenarts? Als ik alles bij elkaar optel zou ik geloof ik twijfelen aan je dierenarts.

- kat met slechte nierfunctie door laten lopen met Parodontitis en slechte kies. Nu uiteindelijk toch opereren
- geen Mirtazipine voorschrijven, terwijl volgens mij iedere dierenarts dit normaal voorschrijft bij eetstaking
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Kurgel »

Tja, de dierenarts leeft niet met een nierfalen kat in huis. Ervaringsdeskundigen die er dermate bij betrokken zijn als de mensen op dit forum weten er inderdaad vaak meer van dan de artsen zelf (vaak ook zo met menselijke patienten) zeker over hoe om te gaan met de vervelende gevolgen van de ziekte (misselijkheid, niet eten etc). Eten is echt het belangrijkste nu, dus kies aanpakken lijkt me een goede zet nu. En mirtazipine zou goed moeten kunnen, al dus wel in heel lage dosering - koop een goede pillendeler er bij zou ik zeggen - kosten bij apotheek vaak maar een paar euro - zodat je niet per ongeluk een veel te hoge dosis geeft. En nu lekker zacht voer met veel saus misschien wel een optie- de saus bevat meestal niet veel eiwit, dus saus uit een zakje niet niervoer nemen is wat ik hier vaak deed om Luna weer aan het eten te krijgen als ze wat slechter at, maar gaat nu heel goed nu ze aan het niervoer gewend is en het feit dat ze dus ook natvoer moet eten (deed ze nooit graag), maar brokjes knagen met pijnlijke kies lijkt me ook niks
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef:Misschien eens een oordeel van een andere dierenarts? Als ik alles bij elkaar optel zou ik geloof ik twijfelen aan je dierenarts.

- kat met slechte nierfunctie door laten lopen met Parodontitis en slechte kies. Nu uiteindelijk toch opereren
- geen Mirtazipine voorschrijven, terwijl volgens mij iedere dierenarts dit normaal voorschrijft bij eetstaking
Wat ik daar nog aan toe zou willen voegen:

- betwistbare classificatie IRIS fase 2
- Semintra voorschrijven zonder vaststelling proteinurie (en uitsluiten van acuut nierfalen)

Groetjes,
Erik

PS

Hieronder zie je het protocol voor het vaststellen van het stadium nierfalen volgens IRIS:

Afbeelding

Nadat een te hoog creatinine-gehalte is vastgesteld 140-250 ug/L (zoals bij Sep), dan wordt vervolgens het soortelijk gewicht van de urine bepaald. Als die lager is dan 1.035 (Sep zit op de grens), dan wordt een echo gemaakt, bloeddruk bepaald, creatinine/eiwitgehalte gemeten in de urine, en de urine op kweek gezet. Pas als daar een afwijkend beeld uit naar voren komt, is er definitief sprake van fase 2 chronisch nierfalen.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor jullie reacties en het schema. Als ik het stappenplan bekijk dan is bij Sep bijna alles gedaan, behalve de bloeddrukmeting en volgens mij is de urine niet op kweek gezet. De gehaltes van creatinine en eiwit zijn wel gemeten dacht ik. Ik kijk dit morgen even na.

Sep eet verder op het moment alleen nog maar gourmet pate, vermoedelijk omdat dit niet belastend is voor zijn gebit. Maar, het is niet voldoende. Ik voer hem wat bij met Beaphar nierenbits (snoepjes, wáárom eet hij deze wel ondanks last van gebit :???: ). Hij mag hiervan 10 op een dag, het liefst geef ik hem nu meer maar ik weet niet of dit kwaad kan. Met deze hoeveelheden moet ik toch weer spuitvoeren proberen morgen, hij moet voor de operatie dinsdag natuurlijk niet te zwak zijn van het weinige eten..

Ik overweeg inmiddels bijna om voor morgen eens een mix te maken van een aantal felix partymix, beaphar nierenbits, wat happycat brokjes, met ipakitine en dan aanmengen met wat vocht in de blender. Als ik het zo opschrijf klinkt het belachelijk, maar misschien gaat hij er wel van eten.

Verder heb ik afgelopen vrijdag Tramadol meegekregen om evt. als pijnstiller voor zijn gebit te proberen. 2 keer daags 1/4 tabletje. Echter, deze heb ik hem nog niet durven geven. Bang dat hij er niet lekker of heel sloom van zal worden, of dat het teveel gevolgen zal hebben voor zijn nieren.

Volgens de DA mag Sep Tramadol hebben met zijn nieren, en ik heb dit voor de zekerheid toch ook aan een andere dierenarts in mijn stad nagevraagd. Ook zij zeiden dat dit geen kwaad kon. Kunnen jullie wellicht iets vertellen over Tramadol, of hebben jullie hier geen ervaring mee / kennis van?

Sep is overigens wel levendig, kwam gisteren nieuwsgierig naar beneden toen er visite was om te kroelen, is in voor spelletjes en jagen en jat tijdens een pitje rummikub de steentjes van tafel.. Toch zit hij veel vaker in een soort catloaf achtige houding willekeurig ergens op de grond. Dit is voor hem afwijkend gedrag.

Ik kan niet wachten tot het dinsdag is, en duim zo dat alles goed gaat.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Die nierenbits zijn niet zo hard als brokjes, meer een samengeklonterd poeder - dus dat is hap slik weg.
Hoewel het niet al teveel is, is het belangrijkste dat Sep wel iets naar binnen krijgt. Ik zou me niet al te druk maken over de hoeveelheid: Dalí eet ook bij lange na niet de voorgeschreven hoeveelheid.

Wat ik wel doe, is de oude heren iedere week 45 ml Aniwell Reactiv tonicum geven. Ik heb sterk de indruk dat dit erg goed werkt voor Dalí. In ieder geval weet ik dan dat hij alle belangrijke voedingsmiddelen (vitamines, mineralen, vetzuren, aminozuren, etc.) binnenkrijgt, en ik merk ook steeds dat hij de dagen na toediening beter gaat eten. Ik doe het met een spuitje (zoals in het filmpje), omdat anders Oscar gaat snaaien (die is helemaal wild op dat tonicum). En ik heb er ook wel eens fijngemalen medicijn (b.v. Mirtazipine) doorheen gedaan, sla je 2 vliegen in 1 klap. Maar dikke kans dat Sep het gewoon van een schaaltje oplikt, de meeste katten vinden het heerlijk.

Verder lees ik tussen de regels door dat Sep het best goed doet, als ik me goed herinner was hij ook niet afgevallen (of zelfs aangekomen) - dus in plaats van te focussen op de hoeveelheid voedsel, zou ik meer kijken hoe het met Sep gaat. Is hij alert, energiek, staan z'n ogen goed, glanst z'n vacht? Dat is denk ik belangrijker dan achter 'm aanlopen met voer.

Tramadol is een sterke pijnstiller, een opiaat. Het wordt voornamelijk in de lever afgebroken (is de lever trouwens meegenomen in het bloedonderzoek?), dus relatief veilig voor de nieren. Het is wel smerig spul, dus het beste om het niet op een nuchtere maag te geven. Ik heb Dalí wel eens per ongeluk teveel gegeven, was hij een dag van aan het trippen :grin:.

Een operatie, met name de narcose, heeft altijd een (beperkt) risico, dus dat is altijd spannend. De bejaarde Gaudí is een half jaar geleden 2 x kort achter elkaar onder narcose gegaan, de laatste keer voor een ingrijpende operatie van meer dan een uur. Hij kreeg als inleiding eerst een injectie met een rustgevend middeltje (Dormicum), zodat hij een kwartiertje later rustig bleef met de gaskapje op z'n snuit (want van gas alleen kan het beestje in paniek raken). Ik zou aan de DA vragen of je daarbij kunt blijven, of dat je Sep zelfs mag vasthouden als hij onder narcose wordt gebracht. Gaudí was in een handdoek gewikkeld, ik streelde z'n koppie en stelde hem gerust met mijn stem - en binnen no time ging hij beide keren heel rustig onder zeil.

En misschien is het te overwegen om Sep na de operatie een injectie met Buprecare te geven (ook een opiaat), dat werkt zo'n dag of 2 - en dan hoef je de herstellende Sep ook niet te plagen met zo'n kwartje Tramadol?

Probeer zelf rustig te blijven, die operatie gaat dinsdag echt wel goed, en daarna kan je in alle rust bekijken wat het beste is voor Sep, en hoe je 'm stapsgewijze overzet op nierdieet (want dat is zowiezo voor de langere termijn).

Sterkte ermee!
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Als ik het goed begrijp is Aniwell reactiv tonicum een soort multivitamine welke goed is voor van alles? Ik ga me daar ook eens in verdiepen, zeker als hij wat minder blijft eten lijkt me dat zeker niet verkeerd.

Eerst Sep maar weer even afwachten na vandaag. Mannetje was vreselijk gespannen, maar hebben 'm redelijk rustig achter kunnen laten met zijn eigen dekentje. Heeft gisteren en eergisteren nog vrij oke gegeten na de tramadol, alleen maar gourmet zachtvoer. Hij is ten opzichte van vorige week 200 gram afgevallen. Zijn vacht glanst nog steeds mooi, zijn 'oog' ;) staat goed en hij is ook lekker speels. Werd wel ontzettend knuffelig van de Tramadol.

We mogen om 15.00 uur bellen vandaag hoe het is gegaan. Sep krijgt inderdaad een injectie buprecare zodat we hem even niet hoeven te 'pesten'.
Daarna mogen we evt. nog verder met Tramadol, maar dat zal waarschijnlijk niet meer nodig zijn.

Ik kan niet wachten tot we hem mogen ophalen!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Sterkte met wachten! Ik duim met je mee voor Sep. Het komt vast goed en ik denk dat je straks blij bent dat hij geholpen is aan zijn kies en met een week alweer een andere kat is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Ik duim hier ook volop mee.
Sterkte met wachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Jullie zijn top, al die extra duimpjes zijn mooi meegenomen :smile:
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Hier wordt ook geduimd :epray:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door castratenkoor »

Spannend - bijna tijd om te bellen. kan me voorstellen dat je hem dolgraag weer thuis hebt. Ik hoop dat hij goed en snel opknapt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie