Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Dank voor jullie reacties! Ik heb er weer heel veel aan, ik ga inderdaad voorstellen om maandag een creatinine/eiwit ratio meting te doen, en om te stoppen met Semintra zodat we met de aankomende bloedtest een nul meting kunnen doen. Daarna kunnen we altijd nog terug op Semintra mocht dat nodig zijn.

Ik hoop inderdaad enorm dat de waardes bij de volgende bloedtest zijn gedaald of gelijk zijn gebleven!

Sep at gisteren en vandaag zijn HappyCat brokken, maar het is nog zeker niet voldoende. Hij loopt ongeveer 3 keer per dag naar zijn bakje en eet dan +/- 5 tot 10 brokjes schat ik in. Wat hij 's nachts doet kan ik niet pijlen. Er is altijd wel een bakje wat leger als ik 's morgens beneden kom, maar ik weet bijna zeker dat Zoe dan heeft gegeten en niet Sep. Sep slaapt volgens mij echt aan een stuk door, op het mandje naast ons bed.

Omdat we het weekend in gaan heb ik de DA maar even gebeld met advies. Opnieuw Periactin meegekregen als eetlust opwekker want de dierenarts vind dat hij meer moet gaan eten, en dat werkt goed want terwijl ik deze zin schrijf begint hij te eten, en eet hij zijn bakje leeg (TOP!). Ik vind het zo maf hoe zo'n eetlust opwekker werkt als ik erover na denk. Krijgt hij dan een hongergevoel in zijn maag of ..?

Verder heb ik als back up van RC een flesje vloeibare krachtvoeding meegekregen, deze zou ik nog met een spuitje kunnen voeren als hij echt niet zou eten. Sep veranderd in een klein monstertje als ik dat probeer, maar de dierenarts denkt dat hij echt even een boost nodig heeft met eten en dat het geen kwaad kan om dat te proberen. Is gelukkig nu nog niet nodig, nu hij (al dan niet met Periactin) zijn bakje leeg heeft.

Ik baal een beetje vandaag, omdat ik aan hem zie en aan hem merk dat er iets is. Enerzijds is hij heus wel vrolijk en speels, maar anderzijds is hij loom en zit/ligt hij veel op bed. Ook denk ik te zien dat zijn vacht iets verder uit elkaar staat en niet zo glad is als normaal, of zie ik misschien spoken.. Hij wast zich in ieder geval enorm veel, vooral op zijn rug/zijkanten. Ik ga dan verder zitten malen. Is hij misselijk? Heeft hij misschien nog last van de operatie van afgelopen dinsdag en moet ik een Tramadol geven? Maar daar raakt hij weer zo vreselijk sloom van.. Zijn zijn nierwaardes misschien toch toegenomen en heeft hij daar last van? Of is hij gewoon heel laag in zijn energie..

Achja, hij heeft in ieder geval weer een goede portie gegeten. Morgen weer een dag!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Kan je die 2 katten 's nachts niet scheiden...bijv. Sep bij jou/jullie boven en andere beneden? Kattenbak boven en verse bak water. Dan kan je beter volgen wat hij eet.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Dat kunnen we inderdaad proberen Mariska. Het zal bij onze katten wel voor veel onrust zorgen denk ik. Zodra er een deur dichtgaat zitten ze allebei gerust een paar uur voor de deur. Gisteren gelukkig goed gegeten, vandaag hopelijk hetzelfde met behulp van de Periactin.

Ik heb hem zojuist weer een Periactin gegeven. Ik merk nu helaas echt aan hem dat hij pijn heeft of zich niet lekker voelt. Zijn vacht is doffer, en hij zit de hele tijd in elkaar gedoken. Ook zijn miauwtje klinkt anders. Verder vind ik dat hij zich veel op een plek wast, aan de linkerkant van zijn rug, en tussen zijn achterpoten bij zijn geslacht. Het kan toeval zijn, maar het valt me op. Ik ga hem dan ook zo maar 1/8 tramadol geven, dit in overleg met de DA omdat hij van 1/4 toch wel heel erg sloom raakt.

Baal enorm dat het weekend is, want eigenlijk wil ik gewoon nu een bloedtest doen.. Ik ben bang voor hoge waardes, wat zou het verder nog kunnen zijn..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, als hij een doffe vacht heeft en in elkaar gedoken zit (dus niet echt relaxed gaat zitten/liggen, met opgevouwen voorpootjes), kan dat op pijn wijzen. Het kan toeval zijn, maar de plaats waar hij vaak likt kan een aanwijzing zijn waar de pijn zit. Nierbekken ontsteking geeft meestal geen pijnklachten, maar het kan wel iets anders zijn in die omgeving - blaasgruis, niersteentje, iets in de darmen (hadden ze toch wel gezien op de echo), zoiets.

Moeilijk te zeggen. Zou toch aandringen op een grondig onderzoek van de urine. Als de tramadol effect heeft, dan weet je zeker dat het pijn is. Overigens: een kat met pijn eet heeft weinig eetlust...

Als je denkt dat het eerder misselijkheid is, zou je Cerenia kunnen proberen. Anderzijds, ik hoor niets over overgeven, dus dat hij misselijk is of last heeft van maagzuur lijkt me dan ook niet evident.

Is er trouwens bij het bloedonderzoek destijds gekeken naar pancreas en lever? Als bloed aftappen probleemloos gaat, zou ik nu voldoende bloed laten afnemen voor een volledig geriatrisch onderzoek, inclusief SDMA.

Sterkte ermee!
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ai, heeel veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef:Ik vind het zo maf hoe zo'n eetlust opwekker werkt als ik erover na denk. Krijgt hij dan een hongergevoel in zijn maag of ..?.
Periactin (net als Mirtazipine en Valium trouwens) verlaagt het serotinine-gehalte in de hersenen - en serotinine is een eetlust-remmend hormoon, vandaar.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

ErikPhilippus schreef:Ja, als hij een doffe vacht heeft en in elkaar gedoken zit (dus niet echt relaxed gaat zitten/liggen, met opgevouwen voorpootjes), kan dat op pijn wijzen. Het kan toeval zijn, maar de plaats waar hij vaak likt kan een aanwijzing zijn waar de pijn zit. Nierbekken ontsteking geeft meestal geen pijnklachten, maar het kan wel iets anders zijn in die omgeving - blaasgruis, niersteentje, iets in de darmen (hadden ze toch wel gezien op de echo), zoiets.

Moeilijk te zeggen. Zou toch aandringen op een grondig onderzoek van de urine. Als de tramadol effect heeft, dan weet je zeker dat het pijn is. Overigens: een kat met pijn eet heeft weinig eetlust...

Als je denkt dat het eerder misselijkheid is, zou je Cerenia kunnen proberen. Anderzijds, ik hoor niets over overgeven, dus dat hij misselijk is of last heeft van maagzuur lijkt me dan ook niet evident.

Is er trouwens bij het bloedonderzoek destijds gekeken naar pancreas en lever? Als bloed aftappen probleemloos gaat, zou ik nu voldoende bloed laten afnemen voor een volledig geriatrisch onderzoek, inclusief SDMA.

Sterkte ermee!
Erik
Ja, hij zit in elkaar met opgevouwen pootjes. Ligt nu ook veel te slapen op een mandje waar hij al jaren niet meer op lag. Vreemd dat deze nu ineens wel weer zijn voorkeur heeft.

Hij heeft een paar pogingen tot eten gedaan zojuist maar tevergeefs, hij begon weer te knarsetanden en te smakken. Misschien nog last van zijn bekje, wat ik me niet helemaal voor kan stellen. Er is maar een kies verwijderd, en de rest van het gebit zag er na reiniging perfect uit.

Hij heeft dus maar een paar brokjes gegeten. Ik heb ivm knarsetanden en smakken wel cerenia gegeven, misschien komen deze symptomen wel van misselijkheid. Verder 1/8 tramadol en een periactin.

Ik ga maandag zeker aandringen op een uitgebreid onderzoek, ik weet niet of er naar de lever en pancreas is gekeken. Ik lees daar niets over, dus vermoedelijk niet. ik hoop dat we maandag terecht kunnen en het zo comfortabel mogelijk voor 'm kunnen maken. Op dit moment voelen we ons zo machteloos..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Als je zonder al teveel problemen urine kan opvangen, zou je dat maandag ook gelijk kunnen inleveren ter analyse. En ze je een effect van die tramadol? Werkt snel, binnen een half uur zou de (eventuele) pijn duidelijk minder moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ik zal maandagochtend inderdaad gelijk proberen om urine op te vangen, zodat ik het gelijk kan langs brengen. Tramadol werkt wel iets denk ik, hebben maar 1/8 gegeven maar hij gaat er wel lekker languit (ontspannen) van liggen.

Heeft ook interesse in voer zijn voer, maar loopt al snel afkeurend weg bij de bakjes. Net Trovet brokjes geprobeerd te geven, die zijn heel klein en die slikt hij zonder te kauwen weg. Je zou haast denken dat hij toch nog last heeft van zijn gebit. Hebben nu bijgevoerd met Royal Canin Renal liquid krachtvoeding, zodat hij al met al toch wat binnen heeft vandaag.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dan zou je toch zeggen dat hij pijn heeft. Alleen dat al werkt negatief op de eetlust. Dus na de Tramadol zou Sep toch wat beter kunnen gaan eten. Een alternatief voor die (smerige) Tramadol is Onsior - weliswaar een NSAID, maar een stuk veiliger voor de nieren dan Metacam. Of je vraagt maandag nog een injectie met Buprecare.

Misschien is het een idee om de brokjes even te laten weken in een beetje warm water? En heb je al eens geprobeerd of Sep kookvocht van vis (b.v. koolvis) lekker vindt? Als je dat een beetje laat doorkoken, lossen er kleine stukjes vis op, dat slobbert hij dan mooi mee naar binnen.

Sterkte,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja ik denk het ook. Hebben om te proberen 1/8 gegeven i.p.v. 1/4 maar dit is toch te weinig voor hem vermoeden we. Hij loopt meerdere keren naar zijn voerbak dus de interesse is er, maar tòch wijst hij het af.

Een injectie buprecare is helemaal nog niet zo'n gek idee als hij maandag nog zo is als nu. En dat Tramadol vies is kan Sep beamen, wij zijn er achter dat hij gaat kwijlen en slijmen van medicijnen met een vieze smaak.

Brokjes weken in warm water hebben we geprobeerd, en ook het kookvocht hoeft hij niet. Hij is echt vanaf kitten af aan een kieskeurige eter, dus als het afwijkend voedsel is hoeft hij het al gauw niet. Alleen dat hij nu, zelfs met de Periactin, zijn brokken niet hoeft is gewoon een teken van pijn/ziekte. Straks maar 1/4 tramadol geven in combinatie met nog een Periactin denk ik.

Bedankt voor je tips weer, Erik!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heb je al eens in zijn bekje gekeken? Misschien geneest het niet goed of ontsteking.....
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja Mariska, het bekje ziet er mooi rustig uit. Ik zie daar geen bijzonderheden.

Hij heeft vanavond weer redelijk gegeten, ik 'keur het goed' voor vandaag. Het gaat alleen niet echt van harte.

Hij heeft verder de hele avond in de woonkamer bij onze visite gezeten, en tussendoor ook lekker gespeeld. Sinds een half jaartje durft hij weer bij familie en kennissen in de buurt te komen (na oogtrauma), en hij vind het dan ook reuze interessant (en een heel klein beetje spannend) als er mensen langskomen. Dus voor Sep was dit dus een hele moedige avond.

Omdat ik de indruk kreeg dat hij opgewekt was, het allemaal wel 'gezellig' vond, en hij niet echt pijn leek te hebben (in hoeverre je dat al kunt beoordelen bij een kat) heb ik hem vanavond een Tramadol bespaard. Dat voelde beter.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja Mariska, het bekje ziet er mooi rustig uit. Ik zie daar geen bijzonderheden.

Hij heeft vanavond weer redelijk gegeten, ik 'keur het goed' voor vandaag. Het gaat alleen niet echt van harte.

Hij heeft verder de hele avond in de woonkamer bij onze visite gezeten, en tussendoor ook lekker gespeeld. Sinds een half jaartje durft hij weer bij familie en kennissen in de buurt te komen (na oogtrauma), en hij vind het dan ook reuze interessant (en een heel klein beetje spannend) als er mensen langskomen. Dus voor Sep was dit dus een hele moedige avond.

Omdat ik de indruk kreeg dat hij opgewekt was, het allemaal wel 'gezellig' vond, en hij niet echt pijn leek te hebben (in hoeverre je dat al kunt beoordelen bij een kat) heb ik hem vanavond een Tramadol bespaard. Dat voelde beter.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Sep's eetgedrag is inmiddels echt een stukje beter. Vannacht betrapte ik hem tot twee keer toe op eten van zijn brokjes op eigen initiatief, en vanmorgen at hij ook weer een beetje uit zichzelf. En dat terwijl de Periactin van gistermiddag 14 uur toch al wel uitgewerkt zou moeten zijn. Vanmorgen had meneer zin in Royal Canin renal select, ook prima..

Zometeen om 11.15 uur opnieuw naar de dierenarts voor bloedonderzoek, waarvan ik verwacht morgen de uitslagen te hebben. Ook mogen we tussendoor een plasje komen brengen.

Weer een dag in afwachting dus tot we weer meer weten. Duim enorm voor lage of gelijke waardes, maar hij zit niet voor niets zo graag laag bij de grond de laatste dagen.
Plaats reactie