Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor jullie hartverwarmende berichtjes! Sep mocht om 16.00 uur opgehaald worden, en is nu dus weer lekker thuis. De operatie is (inderdaad ;-)) hartstikke goed gegaan.

Er is één kies getrokken rechtsonder, het kiesje waar de ergste tandvleesontsteking zichtbaar was en waar een deel van de wortel bloot lag. De DA had het ook over woekerend tandvlees, ook dit is opgelost. De rest van het gebit is gereinigd, gepolijst en er is tandsteen verwijderd.

Sep mag vanaf 18.00 uur weer eten. Geen natvoer, dat gaat in de wond zitten. Aangezien Sep al geruime tijd niet meer normaal brokken eet zal het mij benieuwen, maar we wachten het af! Mocht hij morgen nog niet gegeten hebben dan kunnen we nog een eetlustopwekker komen halen.

Over 2 weken gaan we weer terug om zijn bloedwaardes opnieuw op te nemen.

Zó, en nu de rest van de avond met zijn allen de bank op. :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Goede berichten, fijn dat het goed is gegaan, dat is toch altijd weer een opluchting!
Beterschap Sep!

Groetjes uit het Kattenpaleis

PS En ik ben toch wel benieuwd naar de uitslag over 2 weken... Zou toch mooi zijn als ook de creatinine is gezakt, zou kunnen dat de ontsteking in de kaak toch invloed heeft gehad op de vorige metingen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Fijn, goed nieuws :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Kleine update tussendoor; net een bakje HappyCat brokken aangevallen :edance:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het achter de rug is. En gelukkig meteen interesse in eten - goed bericht!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Vanmorgen ook weer HappyCat brokken gegeten, hartstikke fijn! Totdat ik naar beneden kwam en hij zijn aandacht voor het eten kwijt was :edoh: Maargoed de wil was er en er zitten weer wat brokken in zijn maag.

Ik overweeg nu om vandaag geen Semintra te geven. Wij twijfelen aan dit medicijn, en als we deze nu niet geven kunnen we Sep de hele dag lekker zichzelf laten zijn (zonder stress van toedienen Semintra) omdat hij vanavond laat pas weer antibiotica hoeft. Is hij ook wel echt even aan toe. Ik vraag me alleen af of het kwaad zou kunnen om dit vandaag over te slaan, hij heeft het gisteren op de dag van de operatie ook niet meer gehad trouwens.

Als ik aan de dierenarts vraag waarom hij precies Semintra krijgt krijg ik een voor ons onbevredigend antwoord, we worden er gewoon niet wijs uit. Er is nog een dierenarts die ik het nog na wil vragen, die werkt vandaag helaas niet dus die kan ik morgen pas bellen. Ik ben benieuwd, gezien zijn ervaring ed., wat zijn toelichting zal zijn.

Denken jullie dat het kwaad zou kunnen als ik vandaag geen Semintra toedien? Hij heeft het gisteren ook niet gehad. Lastig..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Je zou nog navragen of de creatinine/eiwit ratio in de urine is bepaald, ik kan me niet herinneren dat ik dat ergens bij de analyse-resultaten heb zien staan. Mocht dat nog niet bepaald zijn, of er is geen eiwit aangetroffen, dan ken je mijn onderbouwde mening, die ga ik niet nog een keer herhalen ;-)

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dena16 »

Fijn dat de operatie achter de rug is en dat het goed gaat met Sep. Op naar een spoedig herstel. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat zijn crea nu snel daalt doordat de ontsteking weg is.
Ben het met Erik eens. Zolang de creatinine/eiwit ratio in de urine niet bepaald is zou ik geen Semintra geven. Of het moet zijn dat zijn bloeddruk verhoogd is? Zo niet , dan heeft de Semintra totaal geen zin...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dinky »

Ik ben nog niet in je teksten tegen gekomen waar semintra noodzakelijk voor zou zijn. Niet anders dan een licht verhoogde creatine ten tijde van een ontsteking (die van invloed kan zijn op de nierwaarden).
In mijn ogen kan het dus geen kwaad om de semintra nu niet te geven, zeker niet omdat de DA ook geen bevredigend antwoord kan geven op je vraag.

Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik geen semintra geven in ieder geval tot de volgende meting over 2 weken. Wel zou ik zoveel mogelijk nierdieet voer blijven geven om de nieren te ontlasten. Zo te lezen vindt hij happycat lekker en zou ik dat de komende twee weken geven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat.

Semintra, zelfs als het nodig is, één of twee dagen overslaan is ook geen onoverkomelijke ramp. Ik zou zelfs morgen aan de DA vragen of het niet verstandig is om met alle medicijnen (wat nog gegeven wordt) te stoppen (m.u.v. e.v. pijnstilling en ab als die nog nodig is). Dan zou over een aantal weken een complete nul-meting van alles gedaan kunnen worden. Bloedonderzoek, bloeddruk en urineonderzoek. Dan weet je exact waar Sep aan toe is en kun je vanaf dat punt verder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, en daarbij zou ik adviseren om dan over een paar weken met de bloed-analyse ook de SDMA-marker mee te nemen. Zelfs als de creatinine weer normaal is (wat me niet zou verbazen), heb je met SDMA een aanwijzing omtrent de resterende capaciteit is van de nier(en), aangezien er op met de echografie toch een afwijking (verkleining) is geconstateerd bij één nier.

Een verhoogd SDMA kan net als het creatinine wijzen op nierfalen, een lage bloeddruk of urineblaas/plasbuis problemen. In tegenstelling tot de creatinine wordt de hoogte van het SDMA niet beïnvloed door de leeftijd of mate van gespierdheid van het dier. Het SDMA kan daardoor eerder verhoogd zijn dan het creatinine. Bij een gestegen creatinine is de nierfunctie over het algemeen met meer dan 75% afgenomen. De SDMA kan al verhoogd zijn bij een afname van de nierfunctie met 25 tot 40%. Hoewel je dat laatste naar mijn ervaring wel met een korreltje zout moet nemen...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Vandaag helaas de dierenarts niet meer kunnen spreken i.v.m. persoonlijke omstandigheden.

Heel vervelend ik heb daarom alle mailcontact met de dierenarts er vanavond even bij gepakt om misschien al tot een conclusie te kunnen komen. De toelichting van de DA dat Sep Semintra krijgt was:

'' Aangezien bij Sep met de echo een schrompelnier is vastgesteld, zou dit al kunnen wijzen op een chronisch nierprobleem. De reden dat dit nog niet in het bloed zichtbaar is, komt doordat er pas na 75% schade een afwijkend bloedbeeld aanwezig is. Er is wel al eiwit in de urine aanwezig, wat betekent dat er wel een probleem met de nieren is.
De reden om bij Sep wel direct te starten met de Semintra was, omdat hij niet als een ernstig zieke nierkat (kat met verschijnselen van nierfalen) is binnengekomen bij ons. Als dat het geval is, komt er opname met intaveneus infuus bij en inderdaad dwangvoeding (met aansterkvoeding, niet per sé nierdieet). Als ze gestabiliseerd zijn, wordt er pas verder met medicatie gewerkt. Inderdaad om het tegenstaan van medicatie en moeilijkheden in het lichaam te voorkomen. ''

De DA geeft dus aan dat er al wel eiwit in de urine aanwezig is. (Dus dan terecht dat Sep Semintra krijgt, denk ik?) Kunnen jullie deze conclusie, als ervaringsdeskundigen, ook uit zijn uitslagen halen? Ik zie bijv. achter 'eiwit' een plusje staan. Betekent dit dan dat er eiwitverlies in de urine is? Hieronder de gegevens uit het urine onderzoek.

Urine: SG 1.031
Dipstick: bloed-, urobiligeen-, bilirubine+, eiwit+, nitriet-, ketonen-, ascorbinezuur+, glucose-, pH7, leuko's+++

sediment: schoon, geen leuko's, geen rbc;s, geen gruis.

''SG is nét onder de normaalwaarde maar niet zorgelijk, geen aanwijzingen voor complicerende cystitis, advies is op nierdieet, en over 1 mnd controle nierwaarden. (indien AK of MR anders besluit, urine staat in de koelkast.)''
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

De dipstick kan een aanwijzing voor proteïnurie geven, maar de bepaling van de creatinine/eiwit verhouding in de urine geeft een veel betrouwbaarder en ook kwantitatief beeld waar medicatie op gebaseerd kan/moet worden. Begrijp ook niet goed waarom deze op zich simpele analyse niet is gedaan. Het argument om tegenstaan van medicatie en 'moeilijkheden in het lichaam te voorkomen' vind ik niet echt overtuigend.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als ik het zo kan beoordelen op basis van de info. die je ons hier gegeven hebt, zou ik als ik in jouw schoenen stond eerst nieuwe resultaten willen weten een aantal weken na operatie. Wat blijft er over van de diagnose beginnend nierfaler na operatie gebit en verhelpen van infectie. Het lichaam heeft een eigen herstellend vermogen en zeker als je de vuurhaard hebt weggehaald. En ik zou willen weten hoe het met zijn bloeddruk gesteld is

Blijkt hieruit dat hij wel degelijk beginnend nierfaler is met wel of geen eiwitverlies zou ik Semintra geven. Het kan ook eiwitverlies voorkomen en daarnaast stimuleert het de doorbloeding van de nieren. Ook al omdat dit de enige medicatie is die je kan geven naast voedingssupplementen en evt. eetlust opwekkers.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het met Mariska eens. Hoewel ik geen kristallen bol heb (en het dus helemaal mis kan hebben ;-)), heb ik toch zo'n vermoeden dat Sep over een paar weken geen nierfaler meer is (hoogsten IRIS fase 1). Aangezien er wel een schrompelnier is waargenomen, is nier-besparend voer dan uiteraard aanbevelenswaardig.
Plaats reactie