De zin of onzin van Semintra

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Hallo iedereen,

Tijdje geleden merkte ik op dat mijn kater, Binky, wat achteruit ging in gezondheid. Zijn vacht werd dof, hij werd mager en hij dronk veel meer dan normaal. Het is onbekend hoe oud Binky is, maar het vermoeden is dat hij al een oude kater is. Alle factoren bij elkaar vermoedde ik nierfalen omdat de symptomen overeen kwamen met de symptomen van inmiddels overleden katten binnen mijn familie.

Ik heb zijn bloed laten prikken bij de DA en hij kwam tot de conclusie dat Binky inderdaad een verminderde nierfunctie (75%), kortom nierfalen, heeft. De bloedwaardes zijn aan de hoge kant: CRE 235/186, BUN 18,5/10,7 CA 3,58/2,8.

Op advies van de DA heb ik Binky op een nierdieet gezet. Ik ben overgegaan van Applaws/Orijen naar Royal Canin Veterinary Rental droogvoer. Om het effect van dit dieet te ondersteunen en de bloedwaardes positief te stimuleren heeft hij mij ook 'Semintra' aangeraden.

Binky krijgt nu een goede maand dit medicijn toegediend en ik twijfel over de resultaten. Zijn vacht is ietwat minder dof en zijn gewicht is nog steeds (te) laag naar mijn mening. Het is niet allemaal negatief: ondanks dat Binky niet vaak miauwt, kwam er nu toch wel een miauw uit. Ook heb ik gespot dat hij zichzelf (weer) aan het wassen is.

Ik lees veel wisselende reacties over het effect dan wel nut van het toedienen van Semintra. De DA assistente rade mijn ten zeerste af om (tijdelijk) te stoppen met het toedienen van Semintra. Het is mij onduidelijk of Binky goed reageert op het nieuwe dieet of de medicatie. Dit kan ik natuurlijk ook bevestigen met een nieuw bloedonderzoek.

Zowel de DA als ik vinden een bloedonderzoek op dit moment niet nodig: hij reageert redelijk goed en een bloedonderzoek is sterk aan de prijs.

Ik hoor graag jullie mening en/of ervaringen wat betreft Semintra!

*Aan de moderator(s): Wellicht hoort deze thread eerder onder het topic 'Medicijnen' thuis?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

Op de pagina waar je naartoe verwijst spreken ze over het niet geven van Semintra/Fortekor bij acuut nierfalen (zeer plotselinge verslechtering). Ik ga er even vanuit met leeftijd en hoogte van de waarden dat het hier toch wel om chronisch nierfalen gaat (maar dat hoeft natuurlijk niet). Vandaar dat vaak eerst een infuus gegeven wordt om te kijken of de waarden nog bij trekken.

Tevens was het handig geweest als er, voordat er medicijnen gegeven werden, een urineonderzoek plaats had gevonden. Dit om te bepalen of er eiwit verlies via de urine is. Want dat is dan het aangewezen moment om Semintra te geven (indien het om chronisch nierfalen gaat). Een urineonderzoek kost onder de 20 euro en was dus wellicht nuttig geweest. Ook zou het meten van de bloeddruk verstandig zijn geweest (en nog steeds) omdat chronisch nierfalen bij oudere katten gepaard kunnen gaan met te hoge bloeddruk. En dan moet dat ook bestreden worden.

Zelfs bij chronisch nierfalen kan het zijn dat Semintra bij bepaalde katten niet goed werkt en die blijven dan eiwit verlies houden via de urine. In dat geval zou er overgestapt kunnen worden naar Fortekor of een ander middel. Maar die effectiviteit is dus alleen te meten door een urineonderzoek voor en na het geven.

Dus even om simpel samen te vatten... Semintra is tegen het eiwit verlies in de urine (en enigszins tegen iets verhoogde bloeddruk) en nierdieet is om de nieren te ontlasten. De bloedwaarden zullen hierdoor echter niet spectaculair dalen. Nierfalen is niet te genezen. Je kunt de verslechtering alleen proberen tegen te houden.

Je twijfelt over het nut van Semintra. Maar ik lees eigenlijk dat het wel een stuk beter gaat met Binky. Vacht is beter en hij wast zich weer. Dat lijkt mij dus gewoon positief. Wel jammer is dat er niet eerst een urineonderzoek gedaan is om eiwit verlies vast te stellen want dan had je dus echt het nut kunnen zien. Nu zou je dat nog kunnen doen maar bij gebrek aan eiwit in de urine weet je natuurlijk niet of dat door nog redelijk werkende nieren komt of door de Semintra. Bij wel nog eiwit verlies weet je in ieder geval dat de Semintra minder effectief is en zou je een alternatief kunnen vragen.

(en tevens zou de bloeddrukmeting aan te raden zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Bedankt voor je reactie Rik. Of de bloeddruk is gemeten is mij niet bekend. Ik moest Binky achterlaten terwijl de bloedwaardes werden gemeten. Het meten van de bloeddruk lijkt mij een standaard behandelingsactie...

Ik had zelf dus al voorgesteld om tijdelijk de medicatie te stoppen. Ik besef mij dat dit Binky wellicht terug zou brengen naar zijn oude staat (afgezien van het dieet). Maar ik vond het (achteraf) ook gek dat er geen urine onderzoek was gedaan toen ik mij ging inlezen over Semintra.

En laat ik duidelijk zijn dat ik Binky niet wil laten lijden voor mijn 'nieuwsgierigheid'...
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Rik schreef: Je twijfelt over het nut van Semintra. Maar ik lees eigenlijk dat het wel een stuk beter gaat met Binky. Vacht is beter en hij wast zich weer. Dat lijkt mij dus gewoon positief. Wel jammer is dat er niet eerst een urineonderzoek gedaan is om eiwit verlies vast te stellen want dan had je dus echt het nut kunnen zien. Nu zou je dat nog kunnen doen maar bij gebrek aan eiwit in de urine weet je natuurlijk niet of dat door nog redelijk werkende nieren komt of door de Semintra. Bij wel nog eiwit verlies weet je in ieder geval dat de Semintra minder effectief is en zou je een alternatief kunnen vragen.
Nog even ter duidelijkheid. Jij raadt mij aan om alsnog een urineonderzoek te laten uitvoeren?

Als een gebrek aan eiwit naar voren komt uit dat onderzoek kan ik overwegen om te stoppen met Semintra?
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Cerna »

Nee, juist niet.
Wanneer er geen eiwitverlies is dan zou je kunnen stoppen (niet op eigen houtje, maar in overleg met de da), maar wanneer er eiwitten in de urine gevonden worden is het juist zaak om met Semintra door te gaan.
Maar Semintra is geen wondermiddel en resultaten duren dan ook een tijdje dus niet te ongeduldig :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

stervis schreef:Nog even ter duidelijkheid. Jij raadt mij aan om alsnog een urineonderzoek te laten uitvoeren?
Als een gebrek aan eiwit naar voren komt uit dat onderzoek kan ik overwegen om te stoppen met Semintra?
Nee, het probleem nu is dat je geen "base-line" hebt (resultaat voor de medicijnen).

Als er dus geen eiwit gevonden wordt in de urine weet je niet of dat door de Semintra komt of door nog redelijk werkende nieren.

Als er echter wel eiwit in de urine gevonden wordt dan kan het zijn dat de Semintra niet goed werkt (want dat kan voorkomen heb ik mij laten vertellen) en dan zou je over kunnen naar een ander middel.

Of het verstandig is om tijdelijk te stoppen met Semintra om te kijken of er eiwit in de urine komt weet ik eigenlijk niet.
Cerna schreef:Wanneer er geen eiwitverlies is dan zou je kunnen stoppen (niet op eigen houtje, maar in overleg met de da), maar wanneer er eiwitten in de urine gevonden worden is het juist zaak om met Semintra door te gaan.
Dat hangt er dus vanaf, lijkt mij. Het kan dus ook zijn dat de Semintra dan geen effect heeft. Binky krijgt nu een maand Semintra dus als er nog eiwit in de urine zit lijkt mij dat de Semintra niet goed werkt. Of denk jij dat een maand te vroeg zou zijn om resultaten te zien?? Dan is het zaak om even af te wachten en over een paar maanden een bloed- en urineonderzoek te doen.

P.S. Bloeddrukmeting is absoluut geen standaard bij nierfalen. Dus dit zul je zelf even na moeten vragen of dat gedaan is en of ze het daar ook zelf kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Cerna »

Ik weet het niet van Semintra, maar wel van Fortekor.

Gizmo heeft eiwitverlies (albumine was in februari 20 terwijl de ondergrens 25 is en een maand later 15). Dan kun je zeggen dat Fortekor niets heeft gedaan, maar drie weken geleden is er opnieuw bloed geprikt en toen zal de albuminewaarde weer op 20. Fortekor had dus ruim drie maanden nodig om de waarde omhoog te brengen.

Nu krijgt Gizmo sinds het laatste bloedonderzoek Semintra en daarvan weet ik nog niet of het wat doet, maar hij was in twee weken tijd wel 2 ons aangekomen terwijl hij daarvoor in 3 maanden tijd bijna een kilo was afgevallen.
Ik denk dat de albuminewaarde een goede graadmeter is om te zien of er eiwitverlies is.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Bedankt voor je reactie Cerna.

Misschien is het een idee om bij het einde van de derde flacon Semintra nog eens een bloed- en urineonderzoek te laten uitvoeren bij Binky. Afhankelijk van dat resultaat kan ik, in overleg met de DA, overschakelen naar een ander medicijn of stoppen met Semintra.

Het belangrijkste is in ieder geval dat Binky weer op gewicht komt en zonder al te veel kwaaltjes de rest van zijn leven kan voortzetten.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

Ja, de albumine waarde in het bloed is inderdaad een goede indicator. Het meten van het eiwit/creatinine ratio in de urine is echter wel wat eenvoudiger en goedkoper. Hoewel dat urine opvangen bij Gizmo waarschijnlijk toch wel moeilijk zal zijn.

https://www.mcvoordieren.nl/eiwitten-in-het-bloed

Verder denk ik dat Semintra op zich sowieso geen kwaad kan. Bowy kreeg het eigenlijk ook gelijk (eerst Fortekor, later Semintra) voordat de urine onderzocht was. En zeker als Binky het nu goed doet zou ik het voorlopig blijven geven. Waarschijnlijk heeft de DA al aangegeven over een paar maanden tot half jaar opnieuw te kijken naar de bloedwaarden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

De DA heeft dat (nog) niet aangegeven. Maar ik kan natuurlijk altijd zelf contact opnemen.
Niki
Looney
Binky
Puff
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Het zou te overwegen zijn om nu toch de eiwit/creatinine ratio in de urine te laten bepalen, aangezien dat een simpele meting is: urine opvangen (met de befaamde pollepel truc) en even naar de DA brengen. Jammer dat er geen nul-meting is, maar dan heb je in ieder geval een indicatie van hoe de nieren op dit moment functioneren (al dan niet ten gevolge van de Semintra). Ik zou dan ook gelijk het soortelijk gewicht van de urine laten bepalen, dat zegt iets over het vermogen van de nieren om de urine te concentreren.

Inderdaad slaat niet bij iedere nierfaler Fortekor of Semintra aan. Hier reageerde Dalí heel goed op Fortekor (en later zijn we overgestapt op Semintra), maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Wanneer er sprake is van ernstig eiwitverlies via de urine, heeft dat uiteraard effect op het lichaamsgewicht: grote eiwitmoleculen (zoals albumine) verlaten het lichaam, en kunnen niet meer hergebruikt worden. Dus Fortekor en Semintra kunnen helpen het gewichtsverlies te beperken.

Aangezien deze medicijnen tevens de bloeddruk verlagen (en Fortekor de eerste dagen zelfs fors), is het aan te raden vooraf de bloeddruk te bepalen. Dit is zowiezo geen overbodige luxe bij nierfalers, die in veel gevallen tevens een verhoogde bloeddruk hebben (hoge bloeddruk kan zelfs nierfalen veroorzaken). Dus als de bloeddruk nog niet bepaald is, zou ik aanraden om dat alsnog te laten doen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Bedankt voor je reactie Erik.

Ik zal eerdaags nog even contact zoeken met de DA en vragen of hij ook naar de bloeddruk heeft gekeken. Tevens zal ik hem ook de (kritische) vraag stellen waarom hij niet heeft voorgesteld om een urineonderzoek te doen.

Ik ben geen dierenarts, maar wat ik uit jullie ervaring opmerk is dat een urineonderzoek onderdeel is van een juiste en volledige diagnose in dergelijke gevallen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Cerna »

Niet altijd.
Noa heeft ook nooit een urineonderzoek gehad en tóch vanaf het begin Fortekor gekregen en toen Semintra op de markt kwam, de laatste 10 maanden van haar leven Semintra. Hetzelfde voor Cochi.
Ik heb ook altijd gedacht dat Fortekor/Semintra standaard werd gegeven en weet pas sinds kort dat wanneer er geen eiwitverlies is, dit ook niet gegeven hoeft te worden. :eeh:

Ook de bloeddruk meten is geen standaardprocedure.
Toen Noa in november 2010 nierfalen kreeg heb ik het in de Wagenrenk laten doen en een maand later met Cochi in een kliniek in Zevenaar (hier 20 km vandaan) want onze dierenkliniek had geen bloeddrukmeter.
Inmiddels wel, maar nog steeds wordt het 'ding' volgens mij weinig gebruikt want toen ik ernaar vroeg ivm Gizmo had hij geen idee waar de meter was gebleven :cry:
Maar Gizmo was veel te opgefokt dus dat zou toch een verkeerd beeld hebben gegeven.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Ook de bloeddruk meten is geen standaardprocedure.
Helaas is dat zo - en volledig ten onrechte als je het mij vraagt. De kat kan geruime tijd een te hoge bloeddruk hebben zonder dat je er aan de buitenkant ook maar iets van ziet - maar in het lijf kan het desastreuze gevolgen hebben, en dan al onomkeerbare schade hebben veroorzaakt. En dat terwijl hypertensie meestal goed te corrigeren is met Amlodipine.

Natuurlijk zijn er katten die bij de DA zo opgefokt zijn dat het lastig, zo niet onmogelijk is om een goede meting te doen. Er zijn ook verschillende manieren/apparaten om het te doen, en een ervaren dierenarts zal de mate van spanning bij de kat meenemen in de interpretatie van de meting. In ieder geval vind ik dat geen reden voor een kliniek om dan maar helemaal geen bloeddruk metingen meer te doen.

Ik denk dat er goede redenen zijn om bij oudere katten regelmatig de bloeddruk te laten controleren. En aangezien 20% van de nierfalers een (veel) te hoge bloeddruk heeft, vind ik dat het zowiezo standaard procedure moet zijn bij de behandeling van nierfalen.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door stervis »

Het lijkt mij sowieso verstandig om over enige tijd een paar nieuwe onderzoeken te laten doen.

Op basis van die resultaten kan ik dan ook beslissen te stoppen met Semintra (als er geen eitwitverlies geconstateerd wordt bijvoorbeeld). Scheelt weer €31 over de brug gooien per maand.

Binky is een hele relaxte, meegaande knuffelkater. Hij vond het allemaal prima bij de DA dus ik maak mij geen zorgen over een onzuivere meting.
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie