De zin of onzin van Semintra

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Wat betreft de beslissing om Fortekor of Semintra te gaan geven, zijn er de volgende indicaties:

1 er is eiwitverlies via de urine
2 er is geen sprake van acuut nierfalen

Met andere woorden: zelfs als er eiwit in de urine is aangetoond, moet je er daarnaast zeker van zijn dat het nierfalen chronisch is. Er kan tijdelijk nierfalen zijn t.g.v. vergiftiging, ontsteking, e.d. - en dan is het geven van Fortekor of Semintra uit den boze!

Ook moet je oppassen met Fortekor of Semintra wanneer de bloeddruk verlaagd is (hypotensie), aangezien door de bloedvatverwijding de bloeddruk (aanvankelijk) nog meer kan dalen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

stervis schreef:Op basis van die resultaten kan ik dan ook beslissen te stoppen met Semintra (als er geen eitwitverlies geconstateerd wordt bijvoorbeeld). Scheelt weer €31 over de brug gooien per maand.
Ja, maar dan weet je niet of de afwezigheid van eiwit in de urine komt door de Semintra.... Ik zou het bekijken in combinatie met de bloedwaardes die dan gemeten worden. Zit de eiwit/creatinine ratio in de urine binnen de referentie, maar is het creatinine in het bloed aanzienlijk verhoogd, dan zou ik gokken dat de Semintra goed z'n werk doet. Maar het blijft lastig zonder nul-meting....

Als een oudere kat op de grens van nierfalen zit, is het volgens mij een beetje onzin om meteen maar te beginnen met Semintra, zeker als er onvoldoende klinische gegevens beschikbaar zijn. Mijn Gaudí zit op de rand, en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om hem nu al Semintra te gaan geven. Dalí is gediagnosticeerd met ernstig nierfalen, maar ik ben bij hem pas gestart met Fortekor/Semintra toen er daadwerkelijk eiwit in z'n urine zat - en de laatste keer dat z'n urine is bekeken, zat het weer binnen de referentie. Dus hij krijgt nu dagelijks z'n spuitje Semintra, en is al een flinke tijd stabiel.

De afgelopen tijd is hier (als ik me goed herinner) twee keer Semintra ten onrechte voorgeschreven voor katten met beginnend/nauwelijks nierfalen, en dat er toen ook mee is gestopt. Ik weet van één baasje dat die de grote flacon Semintra (haast € 100,-) weer heeft ingeleverd, en haar geld heeft teruggekregen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

Tevens zou ik niet te lang wachten met de bloeddrukmeting. Helaas kost het een consult maar het is wel iets wat bij te hoge bloeddruk direct behandeld moet worden. Daar kun je niet mee wachten tot het volgende bloedonderzoek. Bowy kreeg op haar 18e een tia door te hoge bloeddruk (niet te meten, boven de 300+). Daarna is nierfalen vastgesteld maar ze moet dus al langere tijd met hoge bloeddruk rondgelopen hebben. Zij heeft het toen nét gered maar het had ook de andere kant op kunnen gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Je kan het natuurlijk niet meer terughalen, maar in het geval van Bowy denk ik dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt stellen dat het nierfalen is veroorzaakt door de extreem hoge bloeddruk. En het is uiteraard allemaal wijsheid achteraf, en is ook totaal niet verwijtbaar - maar als bij haar een paar jaar eerder de bloeddruk was gemeten....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

O, dat is 100% zeker. Het kan overigens ook wel andersom, dus dat nierfalen de hoge bloeddruk veroorzaakt heeft. En als het er eenmaal is dan hebben die twee ook een wisselwerking op elkaar. Achteraf is niet vast te stellen wat er dan eerder was. Het is wel zeker dat als ik het een aantal jaren eerder had laten controleren dat dit in een vroeger stadium behandeld had kunnen worden. Daar heb ik nu inderdaad niet zoveel aan en het is ook niet echt dat ik het me helemaal verwijt maar het speelt wel een beetje in je hoofd mee. Maar ze heeft een mooie leeftijd bereikt. Ik denk wel dat ik bij Yuna en Bono op wat oudere leeftijd periodiek preventief een senioren-onderzoek ga laten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Kurgel »

Hier in ieder geval pos reactie op de semintra. Luna kreeg eerst het dieet, met na 4 weken nieuwe metin incl urine en bloeddruk. Bloeddruk helaas niet gelukt, ze konden hem niet horen. Nog best lastig dis bloeddruk meten bij katten. En ze had dus niet veel e iwitverlies in de urine, maar wel semintra. En sinds die tijd valt ze niet meer af en doet ze het dus echt veel beter. Meer leven (minder diep slapen en ze bewwegt beter) minder drinken en plassen. Binnenkort krijgt ze nieuwe meting van het kreat, maar het was voorheen ook niet schrikbarend hoog (ook omdat ze echt heeel veel dronk) dus verwacht niet ineens verbetering, maar klinisch is ze na die semintra wel echt enorm opgeknapt. Het is geen wondermiddel, wat je kwijt bent aan functie in de nieren blijf je kwijt als het om chronisch nierfalen gaat, maar hopelijk kan je het verval er wel mee vertragen. En dat ze zich nu echt lekkerder in haar vel voelt is voor mij die prijs van semintra echt wel waard hoor, zelfs al zou ze er geen minuut langer door leven.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Ilovesiamesecats »

Saffie heeft 2 dagen Semintra gehad, weg €20 want ze bleek helemaal geen eiwitverlies te hebben. Allerlei onderzoeken gehad: echo, bloeddrukmeting......uitgebreid bloedonderzoek. Er kwam alleen uit dat ze beginnende schrompelnieren heeft. Geen idee wat de oorzaak is. Na een infuus waren de crea en ureum weer oké. Maar vanwege de schrompel nier begonnen met Fortekor. Dat krijgt ze nog steeds. Helaas zijn haar waardes weer terug gestegen maar ze zit nog steeds in fase 2.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp iets niet: er is gestopt met Semintra omdat er geen eiwitverlies via de urine bleek te zijn - en nu wel begonnen met Fortekor??
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Ilovesiamesecats »

Als ondersteuning van de schrompel nieren....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Zoals ik in eerdere mail al aangaf, is Fortekor - net als Semintra - geïndiceerd bij eiwitverlies in de urine. En ik begrijp dat Saffie geen eiwitverlies heeft, dus vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Ilovesiamesecats »

Klopt, dat heeft ze niet. Maar omdat haar waardes zo fluctueren en er geen oorzaak voor is gevonden behalve de rafelige nieren zijn we er toch mee gestart. Het is chronisch nierfalen, dan mag het gegeven worden.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Rik »

Dat mag misschien wel. Het is alleen de vraag of het zinvol is. Ach... noem het maar "dierenarts"-logica.
Beide medicijnen zijn geregistreerd voor gebruik bij dieren met nierfalen en een verhoogde hoeveelheid eiwit in de urine.

FortekorAfbeelding of SemintraAfbeelding zijn zeker niet altijd nodig. Het is vaak niet zinvol om hieraan geld uit te geven.
https://www.mcvoordieren.nl/fortekor
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: De zin of onzin van Semintra

Bericht door Ilovesiamesecats »

Jij spreekt uit wat ik denk. Misschien moet ik maar weer terug naar de helft van 2,5mg, ik had ook het idee dat ze daar minder misselijk mee was.... (als haar nieren alleen verkleind waren zou ik er wel mee stoppen te geven)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie