Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimuleren?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Jelle1

Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimuleren?

Bericht door Jelle1 »

Mijn kater Max is 12 jaar en heeft nierfalen. Hij eet de laatste drie dagen maar (1-2 zakjes Royal canin) per dag en slaapt veel. Hij is sterk afgevallen. Van 4,9 kilo denk nu zo'n 4,4 kilo. Je voelt zijn ribben en zit geen vet meer op. Mijn belangrijkste vraag aan jullie is hoe krijg ik zijn eetlust gestimuleerd. Hij krijgt alleen dieetvoer (brokken van hill's k/d (eet hij weinig) en zakjes Royal Canin). Ik zie dat hij vaak gras eet dus hij voelt zich niet lekker (misselijk) denk ik. Soms lukt het me een druppeltje wietolie nog te geven door zijn eten. Verder krijgt hij alleen heel veel liefde. Bedankt voor jullie hulp want ben helemaal nieuw hier en zo bang dat ik dingen over het hoofd zie die Max kunnen helpen. Hieronder meer informatie over Max.

Achtergrond Max: begin juni gezwel onder zijn tong. Dit is met succes verwijderd en bleek een ontsteking. Echter door de operatie ging hij niet meer eten (tong en hechting deden erg pijn) en heeft 9 dagen bij de dierenarts gezeten met een voedingssonde. Gelukkig ging hij weer eten. Maar bij controle bleek dat zijn bloedwaarden wat betreft nieren zijn gestegen. Daarom stelde de dierenarts voor om hem een echo van zijn buik te geven en urine te testen. Max gaf tijdens het bezoek bij de dierenarts over. Tot die tijd was hij heel stoer en geduldig geweest bij de dierenarts en mocht deze zelfs bloed bij hem afnemen zonder enige kik. Maar merkte dat het voor Max nu klaar is. Daarom urine zelf opgevangen en gekozen om het echo onderzoek niet te doen. Het roesje en ook het scheren van de buik willen we hem niet aandoen meer. Zijn poot en hele keel zijn kaalgeschoren en hij begint angst voor de dierenarts te krijgen. Ook zijn vriendje Mik van 8 is in de week dat bij hem het gezwel is geconstateerd overleden door vocht in de longen. Dus Max en wij hebben wel wat te verwerken gehad.

Vele soorten voeding geprobeerd en merkte dat hij Royal Canin Renal het lekkerst vind. Maar sinds zaterdag eet hij weinig (1 max 2 zakjes natvoer) per dag. Het was een grote kater van (voor de operatie (5,4 kilo) na verblijf bij dierenarts 4,8 kilo en nu voel ik zijn ribben en bijna geen vet meer. Dus hij valt flink af. Hij begint zich wat af te zonderen. Vandaag krijg ik uitslag van het urine onderzoek maar verwacht dat hij ernstig nierfalen heeft.
Cerna

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Cerna »

Welkom op het forum, Jelle.
Allereerst nog heel veel sterkte met Mik! Veel te jong overleden :-(
Max is 12 en kan nog heel veel jaartjes mee met de juiste zorg. Vaak denken mensen dat nierfalen een direct doodvonnis betekent, maar dat hoeft helemaal niet. Ik heb een kater gehad die ook 12 was toen hij nierfalen (én schildklierproblemen) kreeg en hij is 18 geworden.

We hebben een speciaal topic (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258) over nierfalen, maar die is erg lang dus toch wat tips in dit topic.
Ik vind eerlijk gezegd dat het met zijn eetlust nog wel meevalt, maar wanneer hij afvalt dan verliest hij toch teveel energie. Dat kan komen doordat hij teveel eiwitten verliest via de urine en ik begrijp dat je daar de uitslag nog van krijgt evenals van het bloedonderzoek.

Wanneer hij teveel eiwitten verliest zul je van de dierenarts waarschijnlijk Semintra krijgen. En wanneer hij last van zijn maag heeft, zou je 2x daags een kwart Zitac kunnen geven. Echter, eerst even afwachten wat er uit de bloeduitslag komt want wanneer het ureum erg verhoogd is dan kan hij daar ook misselijk van zijn (en een kat die misselijk is hoeft niet persé te spugen) en dan zal de eetlust afnemen.

Wat betreft de voeding heb ik hele goede ervaringen met Trovet nierdieet (paté wat je kunt mengen met wat water en evt. met een spuitjevoeren wanneer hij helemaal mocht stoppen met eten) en met Kattovit (via Zooplus). Kattovit heeft mousse en bolletjes in saus.
En wanneer het een kwestie is van niet willen eten omdat Max het nierdieet gewoon minder lekker vindt dan zijn vroegere eten, kun je ook Ipakitine over zijn oude voer doen. Dat is tweemaal daags iets minder dan 1 schepje. Het poeder is neutraal dus hij zal het niet proeven.

Er bestaan ook eetlustpilletjes, maar dan moet je eerst weten wat de nierwaardes zijn want deze pil kan het ureum verhogen en wanneer het ureum al erg hoog is dan is dat een erg slecht idee.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door ErikPhilippus »

Welkom op dit forum, Jelle
Je vind hier aardig wat baasjes met soortgelijke ervaringen, dus hopelijk kunnen we je helpen om Max stabiel te krijgen. Inderdaad hebben jullie wel een hoop te verwerken gekregen - tegelijkertijd met Max is zijn metgezel Mik overleden. Dat hakt er wel in - en heeft waarschijnlijk ook wel z'n weerslag op Max (gehad?).

Ik ben erg benieuwd naar de bloedwaardes, mocht je die hebben dan graag hier vermelden - daar kunnen we een hoop aan aflezen. En ik heb het bange vermoeden dat er tijdens/na de operatie van Max als pijnstiller Metacam of een andere NSAID is gegeven, is dat zo? En weet je zeker dat hij nu geen pijn meer heeft? En wat ik me ook afvroeg: is de bloeddruk gemeten?

Ik ben het met Annet eens dat het wel meevalt met de hoeveelheid voer die Max per dag binnenkrijgt. Naast de brokken 1 à 2 zakjes natvoer - mijn nierpatient Dalí at zoveel niet vlak na de diagnose, en is toen ook een kleine 2 kg afgevallen, dus vergelijkbaar met Max. Nu ben ik al blij als hij 2 zakjes natvoer per dag eet...

Een te hoog ureum en/of te hoog fosfaat zorgt ervoor dat de kat zich niet lekker voelt, en derhalve minder trek heeft. Nierfalen zorgt er ook voor dat het hongergevoel wordt gedempt. En dan wordt nierdieet meestal ook nog minder lekker/spannend gevonden dan normaal voer.

Er zijn wel wat manieren om een nierfaler over te halen toch redelijk wat naar binnen te werken. Je zal het verse voer meerdere malen per dag moeten aanbieden, in kleine porties en een klein beetje opgewarmd (zodat de geuren goed vrijkomen). Het kan helpen het bakje op een verhoginkje te zetten, zodat Max z'n kop niet zover naar beneden hoeft te buigen (zeker ook gezien het probleem met z'n tong). En afwisseling is vaak een must - nog voordat een bepaald merk de goedkeuring niet meer kan wegdragen, moet je iets anders geven. Ik heb hier zeker 10 verschillende soorten/smaken natvoer in de kast staan. Naast RC, Trovet en Kattovit (zowel blikjes als zakjes) wordt hier Sanimed, Clinic, Integra, VetConcept en Hills redelijk goed gegeten.

En uitermate belangrijk: veel, heel veel drinken. Eén of meerdere drinkfontijntjes is aan te bevelen. Ik heb Dalí zeker in het begin diverse malen uit een dip kunnen halen door hem zelf onderhuids infuus te geven. Is niet moeilijk, en de dierenarts kan het je eenvoudig voordoen. Een alternatief is Max het afgekoelde kookvocht van koolvis te geven, daar drinken ze vaak een heel bakje van leeg.

Zeker als er eiwit in de urine zit (niet denkbeeldig gezien het gewichtsverlies...), zal je Fortekor of Semintra aan Max moeten geven. Vaak knapt de kat hier goed van op doordat de nieren beter gaan werken (en ook de bloeddruk wordt verlaagd).

Een lage dosis Mirtazipine kan helpen om een vicieuze cirkel te doorbreken. Een kabouterdosis (1/8 pilletje) was bij Dalí vaak voldoende om 'm binnen een kwartier aan het eten te krijgen. Hou wel de dosering goed in de gaten: max 1/8 pilletje om de 2 dagen - anders ga je stapelen en gaan ook de nieren op een lager tempo werken. De dierenarts kan een recept schrijven, en dan haal je een paar pilletjes bij de apotheker.

Ten slotte kan ik Reaktiv Tonicum aanbevelen - puur op eigen ervaring, hoor. Dalí heeft al 2 jaar ernstig nierfalen, en doet het al een tijd best goed - en ik denk zelf dat dit mede is toe te schrijven aan de wekelijkse dosis Tonicum. Ik merk ook dat de eetlust de dagen na het toedienen toeneemt.

Nou, een heel verhaal - hopelijk kun je er Max mee helpen.
Laat weten hoe het gaat, en schroom niet met al je vragen (en zorgen) op de proppen te komen.

Vriendelijke groet, en aai voor Max!
Erik
Jelle1

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Jelle1 »

Beste Cerna en Erik. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Fijn jullie tips te lezen. Maandag was ik echt in paniek. Hoe krijg ik hem aan het eten. Mijn vriend heeft daarop geanticipeerd door weer te focussen op structuur. Dus na steeds kleine beetje divers voer voor zijn neus te zetten en te varieren zijn we nu weer naar structuur terug gegaan. Heel spannend maar ik merkte dat ik helemaal de kluts kwijt raakte en compleet gefocused was op Max aan het eten krijgen. Nu krijgt hij brokjes en zacht voer van Royal Canin en dat vind hij lekker. Ook merk ik dat hij met name pas na 17.00 uur honger krijgt en actiever wordt. Dus overdag probeer ik maar niet meer te kijken wat hij heeft gegeten. Cerna, trovet heb ik ook in de keuken staan en nog hills en ook nog wat andere merken geprobeerd maar royal canin is nu zijn topper. Omdat ik in paniek raakte ben ik ook wat gaan bijvoeren met gewoon eten (rosbief, zijn oude voer). We weten dat het niet goed is maar voordat we naar bed gaan geven we een beetje om toch te zorgen dat hij geen leverfalen krijgt. Dat vind hij heerlijk dus eetlust is er gelukkig maar hij haalt zijn neus op voor dieetvoer. Dus Cerna, jouw advies van Ipaktine neem ik mee! Dank je.

Wat betreft een drinkfontein vind ik ook een goede Erik. Ik heb ook een bakje buiten staan voor vers regenwater en geef ook regelmatig spa blauw. Ook een tip voor anderen. Dit water vind onze kat erg lekker. Heb net gekeken. Hebben jullie ervaringen met catit drinkfontein? Voordeel hiervan is toch met name dat ze gefilterd (dus lekkerder en bewegend water krijgen? Ook hebben we een kattenweegschaal (lees babyweegschaal) gekocht om hem in de gaten te houden. Dokteren willen we niet meer. Zijn urine uitslag was gelukkig goed maar aan het infuus zien we zelf niet meer zitten. Max drinkt regelmatig en water staat overal in huis vers. Van de dierenarts heb ik tegen de misselijkheid nog emeprid gekregen maar dat vond hij niet lekker door het voer dus laat dat maar even. Nogmaals bedankt en ik ben al een stuk rustiger. Beter zal Max niet worden maar dacht inderdaad echt Cerna dat hij zijn doodvonnis had gehad en mijn angsten namen compleet de overhand. Dat voelt Max natuurlijk ook dus fijn om door jullie wat rust te krijgen! Bedankt ook voor de lieve woorden voor Mik. Door alle hectiek om Max weinig kunnen rouwen om Mik en dit was zo'n ongelooflijke lieve knuffel en mijn zielsmaatje.
Cerna

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Cerna »

Heb je de uitslagen van het bloed en de urine inmiddels binnen?
Dan kunnen we namelijk misschien wat gerichter advies geven.

Wat betreft dat dokteren: een kat van 12 is nog niet echt oud dus ik zou daar toch nog eens over nadenken. :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp helemaal dat je in eerste instantie in paniek raakte, en angst de overhand had. En dan kom ik ook nog met een waslijst aan suggesties en medische adviezen..... Terwijl een eerste vereiste is om weer een beetje tot rust te komen.

Anderzijds: het geeft wel duidelijk aan dat Max een grote plek in je/jullie hart heeft, en daarom ben ik het wel met Annet eens: als we de bloedwaardes weten, kunnen we beter onderbouwd advies geven, en wie weet ook je zorgen voor een deel wegnemen.

Voor de goede orde: ook wij gaan niet 'dokteren' met onze katten als er geen uitzicht is op een gunstig resultaat, en een kat-waardig bestaan. Het is altijd een afweging, waarbij het welzijn van de kat voorop staat - maar om die afweging te kunnen maken, moet je denk ik wel de (medische) feiten en de (impact van) behandelopties goed kennen.

Ik neem aan dat alle (goede) drinkfontijnen een filter hebben - dus dat is geen specifiek voordeel van een Catit fontijntje. Denk dat het ook belangrijk is dat ze geruisloos zijn - katten worden soms afgeschrikt door het gezoem van het motortje.

Groetjes,
Erik
Jelle1

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Jelle1 »

Tot nu toe ging het goed met max. Hij at zo'n 35 gram brokjes per dag en weinig tot geen natvoer. Vandaag alleen een slechte dag. Hij eet niet en probeert continue te plassen maar dat lukt niet (druppeltjes). Hij heeft al 5 x gebraakt. Ieder keer beetje slijm en alleen nat. Heel zielig. Krijg hem niet aan het eten en drinken. Hoop dat het bij 1 dag blijf. Voel me onrustig. De waarden bloed etc. heb ik nog niet nagevraagd. Wil echt goed voor hem zorgen maar hem weer laten opnemen staat ons zo tegen. Nog tips wat ik kan doen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door ErikPhilippus »

Als Max wil plassen, en er komen alleen druppeltjes, dan zou de urineleider verstopt kunnen zijn door blaasgruis.

Zeker als de blaas vol is, en in combinatie met braken kan dat een ernstige situatie zijn. Als ik jou was, zou ik direct de dierenarts bellen.

Sterkte,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind dit een discutabel topic, heb er geen goed gevoel bij.

Er wordt advies gevraagd, dat wordt gegeven, en dan wordt er gezegd: we willen eigenlijk niet 'dokteren' met Max. Eerst eet Max 1 à 2 zakjes natvoer + brokken - nu 35 gram brokjes en geen natvoer: uiteraard veel te weinig, maar desondanks 'het gaat goed met Max'. Resultaten van de bloedanalyse moeten nog worden opgevraagd....

Dan blijkt Max niet meer te kunnen plassen, en geeft over, en er worden 'tips' aan ons gevraagd, 'want we willen Max eigenlijk niet laten opnemen'. Ik denk dat er sprake is van een ernstige situatie, en de in mijn ogen enig juiste 'tip' is: ga als de sodemieter naar de DA met Max.

Dan is er 2 dagen radiostilte, en vanmiddag is Jelle op het forum geweest, en geen bericht achtergelaten.
Ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik ben naast Annet de enige geweest die hier uitgebreid op in is gegaan - wellicht hadden andere forumleden al iets in de gaten? Ik weet het niet, ik hoop dat het ondanks de onduidelijkheden en tegenstrijdigheden goed is gegaan met Max....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Rik »

Ik kan me jouw gevoel hier wel voorstellen Erik. Jullie antwoorden waren volledig vandaar dat ik niet de noodzaak zag om ook te reageren en in herhaling te vallen. Maar het laatst berichtje is inderdaad vreemd te noemen. 35gr brokjes is niet veel maar zou voor 1 of 2 dagen kunnen. Maar het schijnt dus al die tijd al zo weinig te zijn en daarna dus helemaal niet meer eten. Daarbovenop is niet kunnen plassen natuurlijk gelijk een noodsituatie (daar weet jij alles van). En inderdaad in combinatie met die 5 keer braken is dat direct aanleiding voor contact met de DA (met SPOED). Ik hoop ook dat het goed gaat met Max.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Dinky »

Ik had net als Rik niets toe te voegen aan de berichten van jou en Annet.
Zoals je hebt aangegeven is niet kunnen plassen altijd een spoedgeval. Kan alleen maar hopen dat max inmiddels bij de da is geweest.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Kurgel »

Medisch gezien heb ik weinig toe te voegen, kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande. Max is pas 12 en nierfalen hoeft dus echt geen doodvonnis te zijn. Het maar kleine beetjes kunnen plassen kan blaasgruis zijn of urineweginfectie en daar kunnen ze goed beroerd van zijn maar is relatief eenvoudig op te lossen. Ook bij mij sloeg de paniek toe na diagnose nierfalen bij Luna, dankzij tips van het forum en uitproberen wat het beste werkt voor haar gaat het hier nu goed. luna is slecht te 'pillen' en raakt snel in de stress, dus ook voor haar wil ik DA bezoeken beperken, maar het scheelt dat ik een DA heb waar ik nooit lang hoef te wachten met vreemde beesten in de wachtkamer en maar 5 min rijden, dan is er heel wat minder stress. En ondanks weinig eiwit in urine heeft ze toch semintra gekregen. Haar bloeddruk was niet te meten door de DA jammer genoeg, maar met semintra en dieetvoer is ze goed opgeknapt. Ik geef de semintra in een eetlepel saus uit een sheba soep zakje en geef de rest van de saus door hills, royal canin of kattovit natvoer, dat gaat na initiele weken van moeilijk eten, toen ze dus wschl ook nog misselijk was nu heel goed, de bakjes gaan schoon leeg en brokken van hills of kattovit. Van royal canin brokken (hoewel ze ze erg lekker vonden) kregen ze hier acne. Ze valt nu niet meer af, is duidelijk actiever en plast en drinkt echt een stuk minder. Ik heb echt een andere kat gekregen die nu ondanks haar 18 jaar toch nog een tijd mee kan. Ze beweegt nu ook makkelijker, dat eiwit verlies en spierafbraak was toch erg naar voor haar en ze zit nu duidelijk beter in haar vel. Dus het kan wel, heb ook initieel moeten dokteren, maar nuhoeft ze echt niet meer vaak naar de DA. Tja je neemt een dier niet alleen voor de probleemloze tijden, maar die kunnen heus wel weer aanbreken. Erik gaat ver voor zijn Dali, zo ver gaat niet iedereen, dat begrijpen we ook. Maar hij heeft hem wel nu al jaren stabiel bij zich kunnen houden en daar zijn we allemaal erg van onder de indruk. En je hoeft heus niet altijd voor thuisinfuus te gaan, maar ook minder ingrijpende dingen kunnen al flink helpen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Kurgel »

Ik hoop wel dat we mogen horen hoe het met Max is afgelopen, zelfs al heb je de beslissing genomen niet verder te gaan en Max te laten inslapen. Als het echt niet meer gaat en hij lijdt dan is dat heus een beslissing waar wij ook achter kunnen staan, wij zien hem tenslotte niet en kennen hem niet en iedere situatie is anders, wij geven ook alleen maar onze ervaringen, waarvan we hopen dat de tips helpen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door ErikPhilippus »

Denk dat we niets meer zullen horen over Max: Jelle heeft nog wel een paar keer gekeken, maar niet meer gereageerd. Hopelijk zijn ze op tijd naar de DA gegaan met Max, maar ik heb zo m'n twijfels....
Cerna

Re: Mijn kater Max heeft nierfalen. Hoe zijn eetlust stimule

Bericht door Cerna »

Heb een PB gestuurd.
Plaats reactie