Saffie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Na alle mogelijke onderzoeken is gebleken dat Saffie van net 7 (27-03-2010) chronisch nierfalen heeft :cry:

Crea 236
Ureum 18

Na een driedaagse spoeling was haar ureum wel gedaald naar binnen de norm, creatinine niet.
Kalium oké
Bloeddruk oké
Fosfaat oké
Geen bloedarmoede
Geen ontsteking
Geen blaasgruis
Geen eiwit in de urine
SDMA 16

Nieren zijn respectievelijk nog 3,1 en 2,7 centimeter.

Ze heeft nu Benakor 2,5 Mg eenmaal daags, mocht er eiwit in haar urine komen stappen we over op Semintra. Ze krijgt uiteraard ook een nierdieet. Op zich eet ze het natvoer wel goed uit haar eigen Surefeed, alleen wil ze de brokjes gezellig samen met de katers eten.
Nu probeer ik haar te foppen door haar brokjes er in de puzzel bij te doen. Ik vind het anders wel erg sneu.... ze eet nooit veel brokjes dus als ze gewone mee eet zal dat geen kwaad kunnen. Die zijn graanvrij en met weinig eiwit. Ik denk eerder dat het niet goed is voor de katers dat ze haar brokjes eten :eeh:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Saffie

Bericht door Dinky »

Nierdieet is met name niet geschikt voor jonge katten in de groei. Je katers zijn 6 jaar dus ik denk niet dat het heel veel kwaad kan wanneer een gedeelte van het eten uit nierdieet bestaat zolang het andere deel uit normaal voer bestaat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Zodra Saf klaar is gaan er weer gewone brokjes in de puzzel :edance: En de katers eten naast de brokjes van 's middags nog 3x daags KVV Kangaroe.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik krijg net de bloed uitslagen van Saffie en die zijn heel anders dan ik in eerste instantie te horen heb gekregen!!

Crea 189 (was 236)
Ureum 12,5 (was 18)

Dat zou betekenen dat de spoelingen dus wel een goed effect op de crea heeft gehad!!! Dan ga ik hopen dat ik haar met de Fortekor heel lang stabiel kan houden :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Saffie

Bericht door Rik »

Zijn dit dan weer nieuwe waarden of heb je voorheen gewoon verkeerde waarden doorgegeven gekregen?

In ieder geval zien die waarden er wel goed uit.
Nog wel wat met de nieren maar een te overzien probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nou inderdaad, want echt veel gekrompen waren ze niet, 2,7 en 3,1 centimeter zijn haar nieren nog.

Ik heb de kliniek al gebeld want ik vermoed dat ik in eerste instantie een verkeerde uitslag heb gekregen. Pff dit is wel een opluchting moet ik zeggen!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm... als je verkeerde waardes hebt doorgekregen, zou dat wel een verklaring kunnen zijn voor het opmerkelijke verschil tussen creatinine en ureum. Maar slordig zou het wel zijn, zeker als er basis van een onzekere uitslag wordt besloten om nier-medicijnen te gaan geven. Heb je al een reactie gekregen?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Volgens haar zou het kunnen dat ze donderdagochtend 231 had en donderdagmiddag voor het naar huis gaan 189.... nou ik denk toch echt niet dat 3 dagen spoeling niks doet en een halve dag wel :shock:

Het was naast de foute medicatie ook een hartverzakking voor mij, ik voorzag al een veel te kort leven voor mijn kleine Pluis :cry: Ik ben nu zo ontzettend opgelucht!! (Maar zit wel met €20 aan pillen, zijn er liefhebbers? :eangel: )

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, dat lijkt mij ook stug. Maar ik zou voor alle zekerheid nierdieet geven (of in ieder geval voer dat de nieren minimaal belast), zoveel mogelijk laten drinken (b.v. koolvis kookvocht...), en over een paar weken nogmaals de nierwaardes laten bepalen (misschien ergens anders?) - dan weet je zeker hoe de vlag erbij hangt.

Heb je trouwens de resultaten van de echo (in digitale vorm) gekregen?
En hoe groot/zwaar is Saffie eigenlijk? Want een klein katje heeft uiteraard ook kleinere nieren....

Groetjes,
Erik

PS
Volgens mij geeft Annet Fortekor pilletjes, dus wellicht kan je haar blij maken?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee, heb de beelden niet maar ik kan ze wel opvragen.

Saffie is maar een kleine poes en weegt 3,5 kilo. Dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen? Ik ga het steeds bizarder vinden..... :icon_shifty: Staat me wel bij dat de overgang van de nierschors en het merg al minder was dan bij een gezonde nier.

Ze krijgt sinds mei nier dieet. Maar ik ga niet meer spastisch doen met de brokken. Krijgt ze wat meer van de gewone binnen, jammer dan. Zoveel eet ze die toch niet.

Zal Annet vragen of ze de tabletjes over wil nemen 8-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Saffie

Bericht door Rik »

Had je alle bloedonderzoek uitslagen wel op papier gekregen? Als dat ook niet zo is zou ik daar wel aan beginnen. Ik vraag altijd facturen en onderzoekuitslagen op papier voor mijn eigen dossier. Je hebt er voor betaald en het is altijd makkelijk terugzoeken van wanneer nu wat gedaan is. (En je hebt er voor betaald)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Bij Dalí horen de nieren ongeveer 4 cm te zijn, en zijn nu circa 1 cm gekrompen. Dalí is niet klein, en toen hij gezond was woog hij tussen de 5 en 6 kg. Dus als ik Saffie met haar 3,5 kg en nieren van zo'n 3 cm daarmee vergelijk, dan zou je zeggen dat als haar nieren al gekrompen zijn, het niet al teveel zal zijn.
(Ik weet eigenlijk niet of poezen even grote nieren hebben als katers....).

Bovendien geven (ernstige) schrompel nieren een afwijkend echo-beeld, geen schone, scherpe rand (vandaar dat ik naar de echo-beelden informeerde).

Tja, ik kan hier wel mijn vermoedens gaan uitspreken, maar ik beschik over beperkte info, en bovendien ben ik geen DA - maar volgens mij denken we hetzelfde ;-).

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

De nieren waren volgens mij niet meer glad.

Ik ga een half tabletje, 1,25mg dus, om de dag geven. Fortekor / Benakor zorgt ook voor de doorbloeding van de nieren en die moet goed blijven anders stijgen de waardes weer.... Daarnaast heb ik een ondersteunend homeopatisch middel. Die werkt zo goed dat als ik het niet onverdund geef maar wel in de normale dosering, ze na een paar uur gelijk gaat spugen :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Saffie

Bericht door Kurgel »

De semintra heeft hier in ieder geval goed gewerkt, Luna drinkt en plast duidelijk minder en valt niet meer af. Nieuwe waarden heb ik nog niet, prikken en DA is nogal stressvol. DA wilde hiermee paar maanden wachten en nu net na de verhuizing is stukje rust ook van belang. Dus komt over een maand-2maanden wel weer. Maar fysiek is ze er duidelijk beter aan toe.
Misschien had Saffie een acute ontsteking? En nu beter na spoelingen en medicatie?
Hebben ze ook getest op ontstekingswaarden? Want als het ontsteking of niersteen was dan is de behandeling heel anders dan bij chronische nierinsufficientie.
En die nieren zijn niet groot, maar Saffie zelf is dat ook niet, maar als ze er niet glad uitzien dan kunnen het wel al schrompelnieren zijn en dan heeft ze wel chronische nierproblemen. De eerste tijd was het hier ook lastig met eten, iedere verandering is wennen, maar dat fing na enkele weken goed. Af en toe iets smokkelen in begin is niet erg, maar uiteindelijk is het wel beter ze op het dieet te houden...
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad kunnen nierpatientjes goed reageren op Semintra (of Fortekor), die ervaring heb ik hier ook met Dalí.

Maar dat Luna minder is gaan drinken en plassen, is denk ik geen primair effect van Semintra. Dit medicijn remt namelijk het RAAS, wat via een aantal tussenstappen resulteert in een verminderde afgifte van aldosteron door de bijnieren, waardoor water (en zout) juist minder worden vastgehouden door het lichaam. Mijn ervaring is dat veel drinken (en plassen) positief in het geval van chronisch nierfalen, hetgeen juist ondersteund wordt door het geven van Semintra.

Vermindering van aldosteron-afgifte zorgt ook verwijding van de bloedvaten - wellicht heeft Luni (ook) baat bij het bloeddruk-verlagende effect van Semintra?

Neemt niet weg dat het fantastisch is dat Luna er fysiek beter aan toe is dan een tijdje geleden!
Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 23 jul 2017 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie