Saffie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik sta altijd open voor adviezen maar niet voor die mensen met grootheidswaanzin. Ze doet verdorie net of ze zelf dierenarts is!! En als ze het 1x zou zeggen.... nee elke kans grijpt ze aan om het wéér te herhalen.
Met mijn gevoel is inderdaad niks mis, mijn Joepie* is er 17 jaar mee geworden. Ondanks jarenlang blaasgruis, nierfalen, kaliumtekort, diabetes en op het laatst hcm....

Saffie is inmiddels echt weer zichzelf, een lekker blij ei :-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het gaat op en af met Saffie, soms word ik er moedeloos van.... :???: Er zijn dagen dan is ze echt zo happy.....en dan... bam volgen een paar slechte dagen.

Vandaag heb ik haar 1/8 Mirtazapine gegeven, ze ging steeds minder eten namelijk. Ze is ook heel kieskeurig en wil niet meer uit de Surefeed eten. Dat zijn hele belangrijke signalen weet ik inmiddels.

Nu is ze een beetje van het padje, net als de vorige keer toen ze het kreeg. Maar daarmee had ik haar wel aan het eten gekregen, hopelijk nu ook weer. Sorry Saf, het moest even :???:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Saffie

Bericht door Lieselotje »

Hopelijk lukt het nu ook!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ze lijkt wel meer te eten, hopelijk zet dit door!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ze wilde per se Hills ad dat heb ik maar gegeven met Ipakitine.... had al iets van 5 soorten voer voor gezet dus ik moest wat want ze gilde wel van de honger

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

saffie krijgt sinds een week legale cbd olie, 2,5%. Daarmee is haar eetlust terug gekomen, gelukkig :edance: ze krijgt ook zalmolie om haar fabriekje op gang te houden.
Nu ben ik naar voer aan het kijken want ze is altijd een miepie geweest maar nu helemaal. Wat ze nu graag lust hoeft ze vanavond helemaal niet meer. Om gek van te worden....

Nu zag ik dat Almo een HFC lijn heeft met hoogwaardige eiwitten, alleen van dierlijke oorsprong. In Hills k/d zit 6% eiwit, in Almo 8,5. Fosfor staat er niet bij maar dat kan ik opvangen met Ipakitine. Qua samenstelling is Almo echt 10x gezonder :eboohoo:

Om verder gedoe met eten voor te blijven neig ik er naar om dit te gaan geven.

Dit zit er in Hills k/d rund: Granen, plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, vlees en dierlijke bijproducten, eieren, mineralen, producten van plantaardige oorsprong :edoh:

Almo HFC 12,5% eiwit: Kipbouillon (42%), Kip (37%), Garnalen (18%), Rijst (3%).

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Voor een nierpatient is het van levensbelang om voldoende hoogwaardige eiwitten binnen te krijgen, en eiwitten van natuurlijk bron (zoals kip en konijn)zijn qua aminozuur-samenstelling het meest gunstig. Andere eiwitbronnen (zoals plantaardige eiwitten) belasten de nieren omdat er relatief weinig onbruikbare eiwitten bijzitten, die allemaal de ureum-cyclus ingaan, en uiteindelijk door de nieren moeten worden afgevoerd.

Ik gaf Dalí ook altijd wat extra hoogwaardig eiwit bij z'n nierdieet, plus wat Ipa. Z'n broer Gaudí (op de rand van nierfalen) krijgt half om half, met extra vocht en een schepje Ipa. En hij krijgt elke week een portie Reactiv tonicum - dat is veilig voor nierpatienten, zit boordevol nuttige stofjes, is ook weer extra vocht, en verhoogd ook duidelijk de eetlust.

Ja, zoals andere baasjes hier met nierfalers: het is soms om hopeloos van te worden, en er is ook geen pijl op te trekken. Wat ze de ene dag nog goed eten, is de volgende dag uit de gratie. Waar ik wel achter kwam, is dat je niet moet wachten totdat bepaald voer niet meer wordt gegeten, maar dat je eerder moet afwisselen. Dus een voorraadje van 10 of 15 soorten voer is niet ongewoon....

Je doet het goed hoor, uit alles spreekt een liefdevolle aandacht voor Saffie, laat die zogenaamde experts en hoogvliegers maar lekker lullen, en volg je gevoel en je boerenverstand, daar kom je een heel eind mee!

Knuffel voor Soffie (goed eten, meissie)!
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dank je wel voor je lieve en wijze woorden 8-) zal haar extra knuffelen.

Ik had van Hills k/d rund verkeerd gekeken, de ingrediënten zijn nog erger dan ik dacht... :shock:

Kip, varken, rund (4%), maïszetmeel, tarwebloem, tapiocazetmeel, diverse suikers, mineralen en sporenelementen, vitaminen, zalm, visolie, dierlijk eiwitpoeder, zonnebloemolie, erwteneiwitconcentraat. Gekleurd met ijzeroxide en natuurlijk karamel.

Hoe kan het dat dit als gezond en noodzakelijk wordt gezien??

Ik heb van Almo Daily inmiddels een gevonden met bijna evenveel eiwit als Hills maar zonder al die troep. Kalkoen & eend / forel / rund. Die ga ik geven, met ipa. Wat gaf jij als hoogwaardige eiwit?

Afwisselen werkt helaas niet bij mevrouw, en dat heeft nooit gewerkt trouwens. Ze trapt er echt niet in, “ik wil dat eten en alleen dat” ...... “nu hoef ik het niet meer, heb je niet wat anders?” En dan zit je met 14 van de 24 blikken die ze zo ontzettend lekker vond.... :shock:
Dat maakt het ook zo moeilijk want ja zo ben je altijd te laat met bestellen en heb je ook eigenlijk altijd de merken in huis die ze niet meer hoeft......

Joepie* was dat betreft heel makkelijk. Renal tonijn, prima vrouwtje, deal ;-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Saffie

Bericht door Rik »

Ilovesiamesecats schreef:Hoe kan het dat dit als gezond en noodzakelijk wordt gezien??
Één woord. Marketing :)

Nu staat maïszetmeel wel achter de 4% rund dus het moet minder zijn dan dat. Alles wat erachter staat moet ook minder zijn. Ik heb de ingrediënten van Almo niet precies kunnen vinden.

Gelukkig komt dit bij natvoer niet zo heel nauw omdat er ook veel vocht in zit. Deze ingrediënten in brokjes zou veel slechtst zijn. Maar hoe natuurlijker hoe beter.

Met ipakitine denk ik dat het niet zo'n probleem is een goed eten is belangrijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Marketing en bangmakerij... :roll:

Hapje met Kalkoen & Eend
vlees en nevenproducten (kalkoen 4%, eend 4%), mineraalstoffen, plantaardige vezelextracten.

Hapje met Forel:
vlees en nevenproducten, vis en nevenproducten (forel 14%), mineraalstoffen, plantaardige vezelextracten.

Die nevenproducten zullen in ieder geval minder slecht zijn dan de troep in Hills. De HFC van Almo is nog puurder maar wel met meer eiwitten. Laat ik hier eens mee beginnen.

Ik had zojuist het lef om Kattovit onder haar Hills rund te verstoppen en ja hoor..... “doei, ik vertik het om te eten, al bied je het op 5 plekken aan” zei Saffie... dit is echt niet leuk zo. Voor haar niet en voor mij niet. Ze heeft wel weer honger gelukkig, het is puur de geur.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Saffie

Bericht door ErikPhilippus »

Ilovesiamesecats schreef: 20 jan 2018 19:01 Wat gaf jij als hoogwaardige eiwit?
Ik heb destijds uitgevogeld dat konijn een uitstekende eiwitbron is voor katten, maar kip is ook prima. Ik kocht af en toe een stuk konijn, en daar maakte ik dan porties van ca. 15 g voor in de diepvries. En ik gaf kip uit een blikje Cannagan puur kip, dat prakte ik dan door een portie Renal van RC.

Het is toch balanceren tussen het belasten van de nieren door afbraakproducten van eiwitten, en spierverlies vanwege eiwittekort in nierdieet cq. de ziekte zelf. En voor nierfalers ben ik toen uitgekomen op 15 g extra hoogwaardig eiwit per dag.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Saffie

Bericht door Kurgel »

Rund is nu net geen goed idee. Grote grazers liever vermijden (rund, lam etc) omdat die een grotere fosfaatbelasting geven. Konijn, kip is beter idee. Waarom er eigenlijk niet meer kattenvoer met konijn is? Moet toch ook niet duurder zijn dan tonijn, waar je als katteneigenaar mee doodgegooid wordt.. vinden we flappie eten dan ook voor de kat blijkbaar moeilijk?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

De rundsmaak vindt ze nu het lekkerste. Ik zeg expres “smaak” want Hills is troep.... het Almo voer doe ik Ipakitine over heen.

Als ze niet eet zijn er 8 opties:

1. Ze lust het niet
2. Het is afgekoeld
3. Ze is misselijk
4. Ze moet poepen
5. Ze wil een andere smaak
6. Ze wil ergens anders eten, op de vensterbank bijvoorbeeld
7. Het is aandacht trekken
8. Een combinatie van bovenstaande

Gelukig zijn mijn katers heel makkelijk :roll: Zij eten kangaroe :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Almo Daily is geen succes, mevrouw blieft het niet. De katers wel :lol:
Ik ga morgen even naar Pets Place, daar is het merk Core Selection in de aanbieding. Betere ingrediënten in het natvoer dan Royal Canin en Hills maar met ongeveer net zo veel eiwit, namelijk 7%. De fosfor vang ik zoals gezegd op met Ipakitine.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Saffie

Bericht door Ilovesiamesecats »

De Wellness Core selection is een groot succes :edance: Ze werd al enthousiast toen ik met de zakjes binnen kwam en nog maar pas op tafel had gezet haha.

Net als bij Almo zit er tussen de diverse soorten veel verschil in % eiwit. De “tender cuts” zijn inderdaad met 7% eiwit, net zo veel als Hills dus. Beetje IPA er over en het gevecht om eten is weer even voorbij.
Hehe ..... :grin:
En verder doet ze het prima met de cbd olie, ben de Cystease aan het afbouwen. Kijken of dat inmiddels ook kan, dat heeft ze een half jaar gehad nu. Zal straks proberen een foto te plaatsen van hoe de katten er nu uit zien.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie