Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Vorig jaar november kwam bij controle bloed naar voren dat Yoki een SDMA indicatie had. Bij zijn gebitssanering in april bleek zijn bloeddruk te hoog 240. Op dat moment zijn we begonnen met hem te behandelen voor nierfalen met Amlodipine en Semintra.

Omdat mijn ervaring met Semintra slecht was (andere kat werd er apatisch van), zijn we voorzichtig begonnen met 2 streepjes voor 2kg...de helft van zijn gewicht 4,2 kg. Nu ben ik vanmorgen met hem op controle geweest voor zijn bloeddruk. Zijn bloeddruk is nog wat aan de hoge kant 192 en hij begint in zijn gewicht langzaam onsjes af te nemen. Hij weegt nu 3,9 kg. De Semintra gaan we nu opvoeren naar de volledige hoeveelheid voor zijn gewicht en over 3 weken gaan we weer meten. In de tussentijd ga ik me hier nogmaals goed inlezen in de verhalen en tips van de ervaringsdeskundigen hier op het forum.

Het is natuurlijk logisch dat een oudere kat op ieder moment wat kan gaan mankeren. En toch is logisch en 'het leven' niet altijd even makkelijk. Voor iets meer dan twee maanden geleden heb ik mijn geliefde Karel naar zijn laatste rustplaats moeten brengen na een lange periode van ziekte en zorg en nu is dit de bevestiging dat Yoki de volgende is die ik in zijn chronische ziekte ga begeleiden. Wat hopelijk nog heel lang mag gaan duren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Beetje zoals het verhaal met Bowy. Alleen kwam ik er bij haar niet bij een gebitssanering achter maar na een tia die ze kreeg (op bijna 18 jarige leeftijd). Bloeddruk was niet te meten (300+) en zelfs met Amlodipine (en Semintra) niet onder de 220 te krijgen. Wat dat betreft heb je die bij Yoki wel redelijk naar beneden kunnen krijgen (hoewel nog niet voldoende). Jouw ervaring met Semintra heb ik helemaal niet maar als het een probleem is kun je ook nog voor Fortekor tabletjes kiezen. De Amlodipine zou voldoende moeten zijn (of opgekrikt kunnen worden) om de bloeddruk stabiel te houden. Was het eiwitverlies in de urine overigens gecontroleerd? (omdat er Semintra gegeven wordt) of wordt er gewoon aangenomen dat er wel eiwitverlies is?

Hoeveel Amlodipine krijgt Yoki nu? (poeder/capsule, tabletjes of vloeistof?)
(edit: O, ik zie het al - één maal daags een half tabletje Amlodipine 1,25 mg)
Bowy kreeg eerst capsule 0,625mg 2x daags en later 2x daags half tabletje van 1,25mg.

Ik hoop dat je Yoki ook nog een paar jaartjes kunt begeleiden door deze fase.
(Hou wel het gewichtsverlies in de gaten)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Semintra verdraagt Yoki gelukkig goed, vandaar dat we de hoeveelheid opvoeren. Eiwitverlies was 11,9 op 15 april dit jaar. Dit is volgens de referentiewaarden nog binnen de marge ( kleiner dan 13,5). Ik denk als ik een vergelijking met Bowy mag trekken, dat ik in de beginfase erbij ben. Wat waarschijnlijk geen garantie is voor eventueel verloop, maar op dit moment beweegt de ziekte zich intern en is uiterlijk nog niets waar te nemen (gedraagt zich niet ziek).
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. dank je Rik.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door castratenkoor »

Opa Yoki, ik hoop dat je hem nog lang bij je mag hebben en dat je hem mooi stabiel weet te krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Wanneer ik het zo lees ben je er mooi op tijd bij, zeker omdat hij nog geen gedragskenmerken vertoont dus dat is zeker positief!
Hopelijk blijft opa Yoki lange tijd stabiel :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

!

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Mariska,

Het valt natuurlijk te verwachten dat de nieren van een 17-jarige een stuk minder zijn, maar toch zal dit een verontrustende mededeling zijn, zo kort na het overlijden van Karel. Het is bemoedigend dat je er vroegtijdig bij bent, dat maakt de kans op een lange stabiele periode toch echt wel een stuk groter. Heb je naast het eiwit in de urine en de bloeddruk, ook de bloedwaardes van Yoki?

Eigenlijk een open deur - maar we staan je natuurlijk hier met raad en daad terzijde, zodat Yoki nog van een mooie oude dag bij jou kan genieten!

Groet, en knuffel voor Yoki!
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zal ik zeker onthouden Erik. Als er iemand is die het wiel heeft uitgevonden...dan ben jij dat geloof ik wel :grin:

Uhm, ik gaf Rik zojuist een verkeerd antwoord op eiwitverlies. Ik gaf de uitslag van het Ureum uit de bloeduitslagen van april. Dat was toen 11,9 en Kreatine 176. Wat zegt Ureum en Kreatine eigenlijk?

Als ik het goed begrijp is urine onderzoek ook aan te raden? Volgende keer (controle 3 wk) dan ook maar laten uitvoeren en misschien al weer bloedonderzoek om resultaat te meten van behandeling met Amlodipine en Semintra. Of kan dit geen of niet zo snel verbeterde uitslagen geven?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Ureum is het voornaamste eindproduct van de eiwitstofwisseling, en wordt in de lever gevormd, en moet door de nieren worden uitgescheiden. Wanneer de nieren hun taak niet aankunnen, zal het ureum-gehalte in het bloed stijgen. Een ongezonde situatie, aangezien ureum giftig is. Een te hoog ureum-gehalte maakt de kat ziek en misselijk, met de bekende eetproblemen als gevolg. De normaalwaarde voor de kat is 6,1 – 12,8 mmol/l. Het ureum-gehalte wordt mede beïnvloedt door de hoeveelheid/soort eiwit dat in de maaltijd aanwezig is, dus is een moment-opname. Yoki zit met 11,9 net onder de bovengrens.

Een meer stabiele maat voor het filtrerend vermogen van de nierlichaampjes en daarmee voor de hoeveelheid functionerend nierweefsel in het algemeen, is het creatinine-gehalte. Creatinine wordt in de spieren gevormd uit creatinefosfaat, en bij goed functionerende nieren ontstaat er een evenwicht tussen de productie en de klaring van creatinine. De normaalwaarde voor de kat is 76 – 164 mmol/l. Dus daar zit Yoki met 176 net boven.

Wat bedoel je met SDMA indicatie? Als SDMA licht verhoogd is, zou ik me daar niet al te druk over maken. Bij Dalí was SDMA bij het constateren van nierfalen sterk verhoogd, en na een paar maanden zowat gehalveerd. Dat is uiteraard vreemd, omdat kapot nierweefsel zich niet kan herstellen. Ook de fabrikant van de SDMA test had hiervoor geen afdoende verklaring....

De bloeddruk is te hoog, en zal met Amlodipine wel een stuk naar beneden gebracht kunnen worden. Aangezien een te hoge bloeddruk ongunstig is voor de nieren, is het wel van belang om de bloeddruk duidelijk stabiel onder de 200 te krijgen, als het even kan rond de 160.

Ik begrijp dat ook hier weer niet aan de hand van een urine-onderzoek is bepaald of er sprake is van eiwitverlies via de urine, en er dus wel wordt gestart met Semintra. Terwijl de indicatie toch glashelder is: vermindering van proteïnurie geassocieerd met chronische nierziekte bij katten. Het zou me verbazen dat met de ureum/creatinine waardes van Yoki, er sprake zou zijn van eiwitverlies via de urine, dus ik zou eerst de creatinine-eiwit ratio gemeten willen zien voordat ik Semintra zou geven. Bovendien: als er geen nul-meting is verricht voordat met de Semintra is gestart, kan je ook geen effect meten. Dus wat er nu over 3 weken gemeten gaat worden ontgaat me even....

Kortom: dat Opa Yoki nu officieel een nierfaler is, neem ik met een korrel zout. Eigenlijk vindt ik de nierwaardes voor een kat van 17,5 niet eens zo verkeerd. Gaudí heeft vergelijkbare waardes, en ik beschouw hem niet als een nierfaler. Het spreekt vanzelf dat je bij een oude kat waarvan je mag aannemen dat de nieren (net als de overige organen) behoorlijk in werking achteruit zijn gegaan, de nieren niet nodeloos moet belasten met b.v. een zeer eiwitrijk dieet.

Bottom-line: ik zou met concentreren op de bloeddruk, en daarnaast het dieet van Yoki aanpassen om de nieren te ontzien. En zorgen dat Yoki zoveel mogelijk vocht binnen krijgt.That's all (en vooralsnog dus geen Semintra geven - maar daar zal je DA het wel niet mee eens zijn.... €€€).

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oke, verhelderend. Dank je! Inderdaad wel raar dat ze me niet gewezen hebben op urine onderzoek. Terwijl ze me inmiddels wel kennen en weten dat ik alles wil weten. Jij geeft duidelijk aan eerst eiwitverlies via urine meten...dan pas bepalen Semintra. Wat bedoel je met nulmeting. Van wat en wanneer hadden ze dat moeten meten?

Zoals ik SDMA had begrepen: indicator voor beginnend nierfalen en ontwikkeling verder nierfalen. Op de site van dierenkliniek Wilhelminapark geven ze het volgende aan. SDMA wordt aangegeven bij 40% verlies nierfunctie. Met 50% verlies is nog prima te leven. Kijk bijv. naar mens met 1 nier. Bij creatine hoger dan 140...zou er sprake zijn van 70 tot 80% verlies van de nierfunctie (= nierfalen). Yoki 176

Over 3 weken wordt opnieuw de bloeddruk gemeten omdat ik nu de Semintra zou opvoeren naar hoeveelheid voor zijn gewicht en volgens de dierenarts zou Semintra ook bloeddrukverlagend werken. Dus op 0,625mg Amlodipine voorlopig blijven en Semintra opvoeren van 2 streepjes naar 4 streepjes (spuitje).

Zelf bedacht ik net naar aanleiding van jullie reacties of het misschien nut zou hebben om weer zijn bloed te laten controleren (april laatste bloedcontrole) en de urine check.

Voer en eten is een dingetje: Yoki altijd kleine en lastige eter geweest en geef soms RC Renal (enige wat mondjesmaat erin gaat), maar ook Sheba, Felix, Almo nature tonijn en Poesie (Vitakraft). Kast nog vol met dieetvoer RC, Beaphar nieren, Hills kidney Care, Specific kidney support...maar als ik dit dagelijks geef gaat hij weigeren en eet hij niet. Ook als ik denk dat hij bijv. een bepaalde smaak Sheba lekker vindt en ik koop een tray, dan mot meneer het ineens niet meer. Meerdere malen per dag moet ik hem een beetje voer aanbieden. Een volledig blikje in zijn etensbakje doen heeft geen zin, eet hier een beetje van en laat vervolgens net zolang het staan tot je het kan weggooien. Nora eet soms van Yoki mee, maar geeft de voorkeur aan harde brokjes van RC en Gourmet mousse aangelengd met warm water. Dit laatste eet Yoki ook soms en krijgt hierdoor wat extra water binnen. Waterfontein hebben ze, kunnen ze niet aan wennen (te laat mee begonnen). Ze geven de voorkeur aan hun stalen waterbak die ik drie daags ververs.

Het enige wat je aan hem merkt/ziet is wat meer slapen voor zijn doen (altijd stuiterbal qua energie geweest), wat motterige vacht en eten nog lastiger als hij al was. Hierdoor neemt hij in gewicht af.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 06 jun 2017 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. Kan het niet zo zijn dat Dali acuut nierfalen had wat na verbetering halvering is overgegaan in chronisch nierfalen?

Bij Yoki geen sprake van acuut nierfalen, maar naar mijn idee beginnend ouderdoms nierfalen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Schiet me nog een vraag binnen. Ik hoor jou regelmatig over koolvis. Koop je dit vers en hoe maak je dat smakelijk voor de kat? Yoki is trouwens wel gek op stukjes gebakken kip, vreet hij van je bord af, maar dit zal nu juist wel te eiwitrijk zijn??
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Nulmeting is eigenlijk een meting zonder medicijn gebruik. Dan weet je dus zonder dat er Semintra gegeven is of er eiwit-verlies is. Want als dat er niet is dan zou Semintra eigenlijk niet nodig zijn. Overigens hebben ze bij Bowy ook gelijk Fortekor (zelfde iets als Semintra) meegegeven zonder urineonderzoek. Dus dat schijnt wel redelijk normaal te zijn bij oudere katten die ze met nierfalen diagnotiseren. Of dat de juiste stap is... tjsa...

Over 3 weken controle zou dus 3 maanden na de laatste zijn. Dat klopt dan wel. Dat bloedonderzoek is dan om aan te tonen dat het echt om chronisch nierfalen zou gaan. De vraag is dus of je misschien nu met Semintra zou moeten stoppen en over 3 weken de bloedonderzoek en urineonderzoek te doen. (Is de Semintra na 3 weken uitgewerkt wat betreft eiwit-verlies, Erik?)

Dan de 176. Wat was de referentie van de CREA? Vaak is die n.l. 160 (maar bij de meetapparatuur hier hielden ze 120 als bovengrens aan). In dat geval zou 176 niet ver boven de referentie liggen. Er is verder niets te zeggen over de nieren onder die waarde. Het is dus niet zo dat 159 bijna nierfalen zou zijn. Want 120 of 159 liggen allebei onder de referentie en dan is er niets over te zeggen. Boven de referentie zeggen ze dan dus inderdaad 70-75% verlies in niercapaciteit. Nu ligt dat natuurlijk niet zo precies maar je begrijpt wat ik bedoel.

Ook de SDMA. Dat is een redelijk nieuwe test en moet zich eigenlijk nog bewijzen. Het komt nog te vaak voor dat er andere factoren in het spel zijn bij afwijkende waarden. Vandaar dat het ook niet als enige indicator voor falende (of slechte) nieren gebruikt moet worden.

Dus voor nu... ja... je zou dus tijdelijk kunnen stoppen met Semintra en over 3 weken de bloed- en urineonderzoek doen. Bij geen eiwitverlies zou je kunnen kijken of de Amlodipine misschien opgevoerd moet worden om de bloeddruk goed onder de 200 te krijgen. 2x 0,625mg zou dan een optie kunnen zijn. Of naar vloeibaar en een nauwkeurige dosis mocht dat nodig zijn. Urineonderzoek kan daarna per 3 of 6 maanden (is niet zo duur als je het zelf op kan vangen). Maar dit zou natuurlijk wel allemaal met goedkeuring van de DA moeten gebeuren.

Mocht de DA vasthouden aan de Semintra dan kun je hem vragen waar de Semintra precies voor bedoeld is. Misschien weet hij dat zelf niet uit zijn hoofd en zegt ie dat het normaal direct aan nierfalertjes gegeven wordt. Maar als er geen eiwitverlies is dan is het maar de vraag in hoeverre die nieren echt aan het falen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad werkt Semintra in bepaalde mate bloeddrukverlagend, maar dat is een (welkome) bijwerking: primair is het tegengaan van eiwitverlies via de urine. Amlodipine is effectiever in het verlagen van een hoge bloeddruk dan Semintra.

Ja, als Yoki altijd al een lastige eter is geweest, dan zal het met dieetvoer er niet beter op worden. Ik geef Dalí vaak een klein beetje kip of vis (niet meer dan ca 15 g) door het dieetvoer, met een klein schepje Ipakitine en wat warm water, dan eet hij vaak toch ook de rest wel op. Om de eetlust te bevorderen, geef ik verder Reactiv tonicum, en als hij in een dip zit, geef ik 1/8 Mirtazipine waar hij eigenlijk altijd weer van gaat eten.

Ik heb bij de oude heren vanavond nog een flinke hoeveelheid vocht naar binnen gekregen door ze kookvocht van koolvis voor te zetten. Ik neem daarvoor koolvisfilet uit het vriesvak (kost geloof ik nog geen € 2,- voor 400 g), ik gooi een stuk van 100 g in ruim water, en laat het een tijdje koken, beetje prakken zodat je een goed aftreksel krijgt. Je zou kunnen kijken of Yoki dat lekker vindt, want dat is een prima manier om lekker veel vocht naar binnen te krijgen - en ik weet uit eigen ervaring dat veel drinken essentieel is om de nieren te helpen stoffen weg te spoelen.

Ik begrijp dat er nog maar weinig Semintra is gegeven, dus als je nu stopt dan zal het over 3 weken wel uitgewerkt zijn. Als er dan geen eiwit in de urine zit, dan kan je veilig aannemen dat de nieren geen eiwit lekken. Bovendien is de urinebepaling erg simpel, dus als het geen heisa is om urine op te vangen bij Yoki, is het geen probleem om het regelmatig te laten bepalen.

De referenties die ik heb genoemd, zijn afkomstig van de universiteitskliniek in Utrecht. Soms worden andere onder en/of bovengrenzen gehanteerd. Bedenk hierbij dat in al deze metingen een behoorlijke variatie zit, IDEXX (de fabrikant van de SDMA test) gaf desgevraagd aan dat je rekening moet houden met zo'n 10% à 20% spreiding in het resultaat: dat is de variatie in het dier (b.v. wat zat er in de laatste maaltijd), plus de variatie in de meting zelf. Dus al die getallen achter de komma hebben statistisch gezien geen waarde. Dus neem de analyse-resultaten niet te letterlijk: als Yoki er net boven zit, zou hij bij een volgende meting er net onder kunnen zitten. Vandaar ook dat ik zo m'n vraagtekens heb bij de vaststelling van Yoki als nierfaler...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Bedankt voor je uitleg en tips. Ga er werk van maken. Alleen maar goed om te horen dat ik kritisch moet kijken naar hun diagnose. Ik stel jou en jullie raad op prijs.

Even een klein prikje naar Annet. Niet omdat de waarheid van de ander de waarheid is, maar omdat ik in deze argumenten geloof. En alleen dan stel ik mijn mening bij. ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie