Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door Dinky »

Je hebt al een hele goede keuze gemaakt vorig jaar door haar uit het asiel te halen en haar zo liefdevol te verzorgen ;-)

Je best is alles dat je kan doen en dat doe je ;-) een liefdevolle keuze gemaakt in het belang van de kat is altijd een goede keuze :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door Yo16Ka16No11 »

En....zo is het Mirjam! :grin:
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
SweetSanna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2017 22:09

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door SweetSanna »

Dankjulliewel voor de fijne en behulpzame berichtjes! :D
Groetjes Stella

Sanna <3
Lopke

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door Lopke »

Brokjes kunnen beter zijn voor tanden, ligt aan de ingredienten.

Maar ik moet zeggen dat ik een kat van 13 met een nieraandoening, gewoon zou geven wat ze eet, natvoer is beter voor nieren ( als het niet te zout is )
Maar ik zou elke dag met een blijde kat op mijn kalender afstrepen.
Kreeg ze misschien iets speciaals daar bij de dierenarts?

Kortom, ik zou denken, ze hebben niet het eeuwige leven.
Zolang het een goed leven is, knijp ik in mijn handen.
Zodra het een lijdensweg dreigt te worden of poes verliest motivatie, zou ik haar in laten slapen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door Rik »

Lopke schreef:Zolang het een goed leven is, knijp ik in mijn handen.
Op zich ben ik het daar wel mee eens. Maar als je een nierpatiëntje ook een goed leven kunt geven met nierdieet (liefst natvoer) dan kun je dat goede leven wel een stuk verlengen. Het moet natuurlijk geen martelgang worden wat betreft eten maar het is bekend dat nierpatiëntjes nogal kieskeurig kunnen zijn. Maar met veel zoekwerk (wat dus wat moeite kost voor het baasje) is er meestal wel wat nierdieet te vinden dat lekker gevonden wordt. En als je daardoor de kat nog 5 jaar een goed leven kunt geven... 13 jaar is nog niet zo oud, vind ik.

Met geven wat ze lekker vinden bestaat er de kans dat er neerwaartse spiraal ontstaat waardoor het een stuk sneller afgelopen kan zijn (als dat lekkers ervoor zorgt dat de nierwaarden verslechteren). Door het (lekkere, niet dieet) natvoer kan ook nog wat ipakitine gedaan worden. Dit helpt de afvoer van de giftige stoffen en beïnvloed de smaak van het eten niet. Maar als dus echt niets helpt en je kunt echt niets anders vinden... ja, dan is het "Carpe diem".

Maar ik begrijp dat Sanna natvoer (en ik neem dus aan ook nierdieet-natvoer) wel lekker vindt... dan zou ik haar gewoon natvoer geven. Waarom brokjes geven? Als Sanna voldoende natvoer krijgt zijn brokjes helemaal niet nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SweetSanna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2017 22:09

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door SweetSanna »

Ja wij zijn nu ook om. Ze krijgt nu alleen nog nierdieet natvoer (wat ze inderdaad daarvoor ook kreeg als extraatje) en dat smikkelt ze op. Dus ik ga dadelijk een voorraadje bestellen en dan hoop ik dat ze het daarop nog lang en gelukkig doet!

Super bedankt voor al het advies! :D
Groetjes Stella

Sanna <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door Rik »

De nierbrokjes kun je, in kleine hoeveelheid, nog wel in een bakje 24/7 neerzetten. Daar kan ze dan af en toe, als ze zin heeft, van knabbelen.

Schrik ook niet als ze over een week of twee het natvoer ook niet lust. Dat hebben we hier op het forum ook allemaal wel met ons nierpatiëntjes meegemaakt. Dan kun je switchen van merk of tijdelijk "slecht" natvoer met ipakitine geven. Het is dus niet iets om dan direct over in paniek te schieten.

Verder hoop ik ook dat Sanna het gewoon lekker lang goed blijft doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
HappyCat33
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mar 2017 09:59

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door HappyCat33 »

ik zie dat je al 'om' bent, en ik denk heel goede keuze. mocht je nog wat meer leesvoer willen hebben waarom natvoer écht beter is dan droogvoer weet ik niet of je de site www.voerwijzer.nl al kent? heel veel goede info! succes met je lieve kat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Schrik ook niet als ze over een week of twee het natvoer ook niet lust. Dat hebben we hier op het forum ook allemaal wel met ons nierpatiëntjes meegemaakt. Dan kun je switchen van merk of tijdelijk "slecht" natvoer met ipakitine geven. Het is dus niet iets om dan direct over in paniek te schieten.
Ja, dat herken ik uiteraard... Mijn strategie is nu dat ik niet doorga met een favoriet merk dieetvoer totdat Dalí het niet meer lust, maar al eerder overschakel. Ik weet nu onderhand wat hij wel lust, en wat niet - en ik heb nu zo'n 4 merken natvoer waartussen is steeds wissel. En soms probeer ik natvoer wat maanden geleden in ongenade is gevallen - en dan eet hij dat weer goed. Dus er is soms geen pijl op te trekken - maar ik denk dat continue afwisselen (in ieder geval bij Dalí) wel de truuk is.

En ik geef regelmatig Reactiv tonicum - dat houdt 'm toch wel in goede conditie, en stimuleert de eetlust. Plus zeker 5x per dag biedt ik 'm een handje Sanimed nierbrokjes aan - en zo sprokkel ik toch wel een aardige hoeveelheid dieetvoer bij elkaar elke dag.

En die nier bits van Beaphar - daar lust hij (en de anderen) wel pap van - maar niet meer dan een stuk of 3 per dag....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
SweetSanna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2017 22:09

Re: Nierpatiëntje wil geen brokjes meer

Bericht door SweetSanna »

HappyCat33 schreef:ik zie dat je al 'om' bent, en ik denk heel goede keuze. mocht je nog wat meer leesvoer willen hebben waarom natvoer écht beter is dan droogvoer weet ik niet of je de site http://www.voerwijzer.nl al kent? heel veel goede info! succes met je lieve kat
Dankjewel, ja daar heb ik al een wat van gelezen. o.a. over versvoer :)
Rik schreef:De nierbrokjes kun je, in kleine hoeveelheid, nog wel in een bakje 24/7 neerzetten. Daar kan ze dan af en toe, als ze zin heeft, van knabbelen.
Schrik ook niet als ze over een week of twee het natvoer ook niet lust. Dat hebben we hier op het forum ook allemaal wel met ons nierpatiëntjes meegemaakt. Dan kun je switchen van merk of tijdelijk "slecht" natvoer met ipakitine geven. Het is dus niet iets om dan direct over in paniek te schieten.
Dat doe ik inderdaad ook. Af en toe knabbelt ze er ook wat van. En ik merk ook al dat ze haar natvoer minder wil, dus ik zat al bijna weer met mijn handen in mijn haar. Fijn om te weten dat het vaker voorkomt!
ErikPhilippus schreef:En ik geef regelmatig Reactiv tonicum - dat houdt 'm toch wel in goede conditie, en stimuleert de eetlust.
Naar zoiets zocht ik ook. Had bij de dierenarts en de dierenwinkel gevraagd of ze iets dergelijks hadden, maar nee. Heb inmiddels al wat websites gevonden die het verkopen. Nog even inlezen en misschien schaf ik het dan aan. Thanks in ieder geval!
Ik zal met Sanna ook moeten afwisselen van natvoer, maar we zullen zien. If she is happy, I'm happy :D
Groetjes Stella

Sanna <3
Plaats reactie