Lastige eter met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Cerna »

Toch wel Erik.

Gizmo had ook twee rotte kiezen en omdat ik bij hem onmogelijk urine kon opvangen (is hij veel te wantrouwend voor), is dat gebeurd toen hij voor die kiezen onder narcose moest. En toen bleek dat hij veel eiwitten in de urine had zitten. We wisten toen nog niet dat hij FIV heeft en aangezien het ureum ook licht verhoogd was (18,3), sprak de dierenarts van lekkende nieren.
Na een maand Fortekor en 1x daags nierdieet is er weer bloed geprikt en toen was het ureum gedaald naar 15,5 (creat was eerst 153 en een maand later 135). Dat was dus netjes maar de albuminewaarde zat toen op 15 (een maand daarvoor op 20) bij een referentie van 25-34. Ook had hij bloedarmoede.

En daarna zijn ze verder gaan zoeken en bleek hij FIV te hebben. :cry:
Veel valt er aan FIV niet te doen behalve ervoor zorgen dat hij in goede conditie blijft en daarom geef ik hem dagelijks een lik Nutriplusgel. Ook krijgt hij nog steeds Fortekor. Zijn eetlust is goed, hij heeft keurige ontlasting en zijn vacht glanst en ligt plat op zijn lijf ipv een paar maanden geleden toen hij een punkkapsel had.

Ik zou hem graag - net als de andere katten - goed voer willen geven, maar hij wil het niet meer.
Toen hij nog buiten woonde at hij graag Porta 21, Applaws en Tinlo. Maar sinds hij binnen woont wil hij geen Porta of Applaws meer (geen idee waarom niet) en van Tinlo wordt hij beroerd. Dan gaat hij spugen en krijgt diarree en stopt vervolgens met eten.

Hij wil dus Whiskas en Sheba en zo nu en dan bolletjes van Almo rund of kip. En omdat er in eerste instantie gedacht werd aan lekkende nieren ben ik op zoek gegaan naar nierdieet met saus want paté wil hij niet. RC werd afgekeurd, maar Kattovit vindt hij heerlijk en daarom krijgt hij dat nu ook nog omdat ik hoop dat het beter voer is dan Whiskas of Sheba. Maar misschien dat ik ook eens Kattovit Sensitive kan proberen.

Mochten er andere tips zijn, zijn die natuurlijk welkom. Maar dus geen vers, geen paté, alleen bolletjes in saus.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Het spijt me te horen dat Gizmo FIV blijkt te hebben, vervelend :cry:. En ik begrijp uit je verhaal nu ook waarom je regelmatig nierdieet geeft om Gizmo's nieren te ontzien. En goed te horen dat je met Fortekor en nierdieet de nierwaardes van Gizom weer netjes hebt kunnen krijgen.

Overigens vind ik de term 'lekkende nieren' een eufemisme voor 'nierfalen': als nieren niet in staat zijn om de eiwitten tegen te houden vanwege lekkende glomeruli, dan is er toch echt sprake van nierfalen. Maar dat is een kwestie van een etiket, en verder ook niet van belang.

Je zou ook de zakjes natvoer Trovet Renal kunnen proberen, goeie kans dat die net als de Kattovit er goed ingaan. En dan kan je afwisselen, waarmee je wellicht langduriger de acceptatie hoog kan houden. En heb je ooit geprobeert of hij Reactiv tonicum lekker vindt?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

ErikPhilippus schreef: Hier heb ik even over lopen peinzen, Annet. Ik neem aan dat er geen eiwitten via de urine verloren gaan aangezien Gizmo geen nierpatiënt is. Anderzijds wil je toch Gizmo's nieren ontlasten door regelmatig nierdieet te geven (met laag eiwit-gehalte). Ik weet niet zoveel van FIV, dus waarschijnlijk begrijp ik iets niet, maar dit klinkt een beetje tegenstrijdig.

Ik zou veronderstellen dat je Gizmo juist extra hoogwaardig eiwit zou moeten geven om het eiwitverlies te compenseren (en tegelijkertijd de nieren niet onnodig te belasten met afbraakproducten van eiwitten met een lage biologische waarde).

Groetjes,
Erik

Ik denk dat Erik gelijk heeft, bij FIV wordt juist hoogwaardig voer met extra vitamines geadviseerd, niet eiwitarm.. tip overigens voor extra vitamines als kat niet van die pasta houdt zijn beaphar vitamine vlokken, die van mij zijn dol op wat van die vlokken over het eten.

Heeft een van jullie die al langer nierkatten behandelt dit wel eens gezien? Bo eet mee met het nierdieet omdat zijn waarden ook aan de hoge kant waren en de DA adviseerde om hem gezien zijn leeftijd dan ook alvast op het nierdieet te zetten (heeft geen eiwitverlies in urine, dus hoeft geen Semintra). Maar sinds enkele weken na het nierdieet hebben ze beiden mee-eters op hun kinnetjes. (Dacht in het begin dat ze potgrond hadden gegeten of zo) Stella die ook wel eens een nierbrok meepikt heeft het niet. Luna had zelfs echt een pustel op haar kin vorige week. Volgens DA die ik foto heb opgestuurd is het acne, maar dat hebben ze beiden nooit gehad tot start van het dieet. Ik hou het op advies DA goed schoon met 1x per week wassen met katten shampoo en dagelijks watje met alcohol en daarmee gaat het nu wel wat beter, maar het gaat ook niet weg. Iemand een idee hoe dit komt of hoe ik het kan voorkomen? Heb geen plastic voerbakken en zet ze dagelijks in de vaatwasser.

Afbeelding
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

ach gut, die arme Gizmo is ook nog nierpatient. Dat maakt het wel heel lastig allemaal. Sterkte Gizmo.

hier was de oplossing voor de moeilijke eter met nierdieet (luna lust ook geen pate): rc brokjes tonijn, kattovit/trovet (dat lijkt zo op elkaar dat ik me afvraag of het niet hetzelfde is) of hills brokjes zalm met wat extra saus (half zakje) sheba soup eroverheen om smaak/geur wat te verbeteren. En extra vitaminen met hierover wat beaphar vitamine vlokken omdat ze wel veel blijft plassen en vrij weinig eet, zodat ik weet dat ze in ieder geval vitamines binnenkrijgt (want zij is voornamelijk een sauslikker en eet dan pas een paar stukjes 'vlees' waar ze dan nog de hele avond over een half zakje doet). De paar stukjes vlees of vis die in de soup zitten gooi ik bij het eten van de anderen)
Aangezien Gizmo wel Sheba eet misschien een optie?

Erik, wat doet die Reaktiv tonicum precies? Ik heb gelezen dat je dat aan Dali geeft en gezien hoe goed hij het doet wil ik het ook wel geven, maar alleen als het door het eten kan, Luna is niet van de spuitjes, en dus niet vies moet smaken anders eet ze helemaal niet meer.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

:lol: RC en Hills at ze in eerste instantie ook niet, maar na echt bijna alles te hebben uitgeprobeerd toch weer gegeven en eet ze het nu wel. Kiest blijkbaar toch eieren voor haar geld en van alle vieze hapjes is dit dan toch het beste... :catani: :pdtura1:
Dus gewoon niet opgeven en wel zorgen dat ze wel iets binnenkrijgen, desnoods dan maar mengen met ongezond voer, anders worden ze misselijk, maar zelfs dit monster die altijd al een picky eater was eet dus nu nierdieet.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Kurgel schreef:Erik, wat doet die Reaktiv tonicum precies? Ik heb gelezen dat je dat aan Dali geeft en gezien hoe goed hij het doet wil ik het ook wel geven, maar alleen als het door het eten kan, Luna is niet van de spuitjes, en dus niet vies moet smaken anders eet ze helemaal niet meer.
zie voor beschrijving:https://www.dierapotheker.nl/Kat/604-On ... Gwod_NsGzg
De meeste katten vinden het heerlijk, en likken het zo van een schaaltje. Ik heb het nooit door het eten gedaan, geen idee hoe dat uitvalt.
Plaats reactie