Lastige eter met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

Bij mijn Luna van 17 is vandaag nierfalen vastgesteld. Ik was naar DA gegaan omdat ik dacht dat ze diabetes had (veel drinken en veel plassen). Was nog niet lusteloos, wel misschien iets meer slapen, maar goed ze is ook 17 en niet meer de snelste. Verder lijkt ze nog heel tevreden en niet ziek. Ik dacht dat ze was vermagerd (leek wat te ruim in haar vel te zitten, maar weegt bij DA nog steeds 4,1 kg wat ze eigenlijk altijd heeft gewogen - is altijd al een slank katje geweest)
Ze is altijd al een moeilijke eter geweest, at alleen maar bepaalde brokjes en nat likte ze voornamelijk de saus af.. Iemand tips hoe ik haar nu het nierdieet en dan mn het nat voer beter naar binnen krijg? Net wat geprobeerd en de brokjes eet ze wel (al kijkt ze me wel aan van wat heb je nu in mijn bak gegooid) maar het nat voer werd compleet genegeerd.
Ben nogal geschrokken, had dit niet verwacht. En bang haar te verliezen. Weet wel dat dat er aan zit te komen met een kat van 17, maar ze was mijn eerste kat, is compleet op mij gericht en is echt mijn "kind" dus heb het er best een beetje moeilijk mee nu. Ik wil haar zo lang mogelijk zo gezond mogelijk houden, dus verwelkom tips over welke voeding (welke dieetvoeding bevat bijvoorbeeld ook 'saus"?, want wat ik nu meegekregen heb is allemaal pate en dat at ze dus bij gewoon voer al nooit), welke supplementen zijn goed, welke snacks kan ik haar nu nog geven (dat was namelijk haar favoriete avond ritueel om voor het slapen wat snacks uit de hand te krijgen)
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Die paté kun je zelf ook sauzen door er water door te prakken. Volgens mij hebben de zakjes van Hill's en RC nierdieet wel saus.

Je kunt voor snacks bv een ander merk brokjes nierdieet kopen en die los uit de hand geven. Heel klein zakje kopen 400 gram of zo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

De nierdieet zakjes van RC (85 g) hebben inderdaad (lekkere) saus - ik doe er vaak een klein beetje lauw water bij. De laatste tijd worden de zakjes van Trovet Renal & Oxalate(85 g) hier goed gegeten - dat zijn kleine vierkante zachte brokjes in redelijk veel saus.

De Sanimed nierbrokjes gaan er hier in als zoete koek. En Trovet heeft ook snacks die geschikt zijn voor nierpatienten: Multi Purpose Treats.

In welk stadium nierfalen zit Luna, of heb je de resultaten van de bloedanalyse (ureum, creatinine, fosfaat)? Want dat is ook bepalend hoe strikt Luna op nierdieet gezet moet worden. Krijgt ze medicijnen (b.v. Semintra)?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Rik »

Net als Erik vraag ik me ook af wat de nierwaarden zijn. Als er nog geen urineonderzoek gedaan is dan is dat misschien wel handig om nog even te doen om te zien of Luna eitwitverlies via de urine heeft. Dat kan mede bepalend zijn of ze die aanvullende medicijnen nodig heeft.

Verder zal het met nierdieet waarschijnlijk een beetje schipperen worden. Het beste is wel om zoveel mogelijk natvoer te geven omdat vocht in dit stadium heel erg belangrijk is. Bowy lustte eigenlijk alleen maar Felix gelei en in het nierdieet assortiment zit helemaal geen gelei varianten. Wel een aantal saus-varianten. Zo is RC Renal inderdaad kleine stukjes vlees in een lichte/dunne saus. Hills k/d zijn wat grotere/normale brokjes vlees in een redelijk "vette" saus. Sanimed is een soort fijngepakte paté in een zakje. Beaphar is een kuipje met paté (redelijk fijn) en Integra is ook een kuipje met wat grovere paté (soort Boerenpaté). Wonder boven wonder at Bowy de paté varianten ook wel terwijl ze die vroeger altijd liet staan.

Je ziet al... ik heb met Bowy veel geprobeerd. Een nierpatiëntje kan de gewoonte hebben om na een paar dagen tot een paar weken uitgekeken te zijn op het nierdieet dat je geeft. Raak daar niet door ontmoedigd. Je zult dan over moeten schakelen naar een ander merk om na een tijdje weer terug te schakelen. Het "hoort" er allemaal bij. En het is gewoon een kwestie om van alles een keer te proberen om te kijken wat Luna wel eet.

Hieronder een documentje wat ik ooit opgesteld heb met verschillende nierdieten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Mocht Luna overigens helemaal niet aan het nierdieet kunnen wennen dan kun je ook nog het gebruikelijke natvoer geven. Je moet er dan wel een schepje Ipakitine doorheen gooien. Maar het belangrijkste is dat ze blijft eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SweetSanna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2017 22:09

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door SweetSanna »

Eet Luna inmiddels weer goed? Wat smakelijks gevonden?

Ik heb de Hills pouches zalm en kipsmaak. De zalm eet mijn nierpatientje goed... Kip af en toe wel, maar soms ook niet. Vooral de saus is geliefd, die smikkelt ze altijd wel op.

Verder heb ik verschillende natvoeren uitgetest. Beaphar, Hills, RC, Trovet, Kattovit... Alles wordt eigenlijk wel goed gegeten, als het maar zacht is. Dus soms laat ze de chunky stukjes in Hills en RC staan. Ik heb uiteindelijk voor Hills gekozen omdat het eiwit- en fosforgehalte lager was dan bij de andere. Nadeel: wel wat duurder dan bv Kattovit.
Groetjes Stella

Sanna <3
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

Luna is stadium 2 geloof ik. Ureum is rond de 13 en kreat rond de 250. De droge brokjes eet ze goed, haar fosfaat is niet verhoogd. Bij begin diagnose was kreat 265 en nu 242. En nu sinds enkele dagen semintra (haar dat geven is wel een strijd- dwangvoeren zal bij haar dus nooit een succes zijn)
Nierdieet heeft wel iets, maar niet veel geholpen, behalve dat ze dus afvalt (en lager kreat mogelijk dus ook met minder spiermassa te maken heeft) ze was hele leven lang in de winter 4,5 kg en in zomer 4,2 als ze actiever was en buiten kwam. Nu doet ze alleen maar rondje tuin en komt weer binnen liggen. Ging altijd al liever binnen op de bak dan buiten plassen. En nu is ze 4 kg, sinds start nierdieet alleen verder afgevallen.
De harde brokjes van Royal canin eet ze wel, maar natvoer is een probleem. Trovet, hills en rc zakjes met saus daar likt ze in ieder geval de saus van af en enkele brokjes maar rest blijft liggen. De pate vormen (at ze in gewoon voer ook al niet) worden genegeerd, zelfs al doe ik er water bij of saus van sheba soep er overheen.. heb al vanalles geprobeerd, katten pudding erbij, warm maken. Zelf bouillon maken van kippenpoten en dat er over. Moet ze allemaal niet. En als ik die trovet etc prak om saus te vermengen met brokken eet ze het ook niet. Inmiddels heb ik kapitalen aan geprobeerd voer dat niet gegeten wordt staan. (Als iemand in Breda een nierkat heeft die minder kieskeurig is kan diegene mij een pb sturen en mag je dat hebben ;-) )
Barf eet ze ook overigens niet mocht iemand dat willen suggereren... tja, het is een lastige tante. Ben inmiddels bijna zover dat ik voor het nat maar weer overstap naar oude vertrouwde applaws of is dat dan echt zoveel slechter? Met een beetje ipakitine? Of is dat echt te veel eiwit en dus echt niet goed. Maar verder afvallen lijkt me ook niet OK. Kan inmiddels al haar botten zien en individuele wervels goed voelen, achterhand is ook echt ingevallen waar vroeger nog stevig kontje, vel hangt ook losser om haar heen. 0,5 kg minder lijkt niet veel, maar het lijkt of ze mn spier kwijt is en dat lijt me niet ok.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

Volgens DA was ze dus niet veel afgevallen, maar heb dus oude gewichten bij DA in vorige woonplaats opgevraagd en was dus toch meer. In boekje stond 4,2.. maar bij haar wintercontroles eigenlijk dus altijd 4,5. Dus ze was toch best flink wat kwijt achteraf. Klopte mijn gevoel dus toch wel.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Rik »

Bij echte probleem eters is het terug gaan naar normaal natvoer met een schepje ipakitine erdoorheen de enige oplossing. Ik geloof dat Applaws natvoer ook veel vlees heeft dus beter dan de supermarkt merken. Welke soort (kip e.d.) het beste is weet ik even niet (voor wat betreft de eiwitten).

Overigens kun je ook een klein beetje natvoer met ipa gebruiken om de Semintra te geven. Dat mag je door wat voer mengen. Dat scheelt weer een dagelijkse strijd (had ik met Bowy ook).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Cerna »

Misschien moet je eens op Zooplus kijken. Mijn Cochi was 5 jaar nierpatiënt en wilde ook geen nierdieet van de dierenarts, maar Beaphar fijngeprakt en dan gemengd met een heleboel warm water zodat hij lekker kon slobberen, vond hij geweldig.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ieet/52492
Maar meestal kreeg hij een slobberpapje van Gourmet mousse met Ipa en dat ging ook prima. Cochi had ook ouderdomsnierfalen en dan gaat het meestal langzaam achteruit (bij Cochi duurde het 5 jaar voordat hij op 15 mei 2013 stierf).

En twee maanden geleden heb ik Kattovit bolletjes in saus ontdekt. Kater Gizmo is geen nierpatiënt, maar verliest veel eiwitten tgv FIV en daarom geef ik hem, om de nieren toch wat te ontlasten, regelmatig zo'n zakje. En hij vindt het heerlijk.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ein/531590
(er zijn ook brokjes van).

Maar bij nierpatiëntjes is het vooral belangrijk dat ze blijven eten want de meeste nierpatiënten gaat niet dood tgv het nierfalen, maar omdat ze stoppen met eten en dan worden ze misselijk waardoor je ze helemaal niet meer aan het eten krijgt.

Ik had in de tijd van Cochi nog een nierpatiënt, Noa (3), en zij wilde geen nierdieet. Zij had ook hele hoge waardes (495 - 31). Toen zijn we gaan spuitjevoeren en ondanks dat we het advies kregen om haar in te laten slapen, heeft ze nog 4,5 jaar geleefd. En dat was alleen omdat ze voldoende te eten kreeg. Dus dat is ook nog een optie, maar dat moet je willen bij zo'n oude kat als Luna.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Rik »

Er was al aangegeven dat het een strijd is om Luna Semintra te geven en dwangvoeding dus eigenlijk niet aan de orde zal zijn. En een poes van 17 leer je dat helaas niet zomaar aan (is mijn ervaring met Bowy).

Ik neem aan dat met de paté vormen die al geprobeerd zijn de beaphar en integra bedoeld worden. Samen met de hills, rc, kattovit en trovet heb je dan inderdaad bijna alles wel gehad.

Gewichtsverlies is dan, zelfs bij een goede eter, de volgende fase. Bowy zat op het laatst op 2 kg en ik begon ook haar ruggewervels duidelijker te voelen (maar ze zag er nog goed uit). Dan is het zaak om ze in ieder geval aan het eten te houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

Heb een proefpakket niervoer (alle soorten nat die op die website verkrijgbaar zijn) bij medpets besteld, en alles wat daar niet was op zooplus (maar kon daar dus geen enkele kuipjes bestellen), dus ja, ik denk dat ik alle merken wel geprobeerd heb. Kattovit en trovet gaan het best, die lijken visueel hetzelfde, dus misschien is dat ook wel zo. Had meer de vraag of iemand iets weet dat ik over of bij het eten kan geven en of gewoon voer+ipa nu wel of niet slechter is dan nierdieet als ze dan niet meer afvalt...
En semintra door hapje voer is lastig als ze dat dan dus niet eet... dus dan toch maar via spuit in het bekje wringen (hoewel ze vandaag alsnog een deel op mijn hand spuugde vervolgens)

En Rik, bedoel je dat veel vlees beter is dan brokjes met saus? Want in de puur vlees of vis met saus zit wel percentueel meer eiwit. Ik gaf mijn katten namelijk altijd graanvrije brokken met hoog eiwit aandeel en applaws/scheshir bakjes waarin inderdaad alleen vlees of vis in bouiion/saus of gelei zit en was juist bang dat ik daardoor met dat hoge eiwit aandeel Luna sneller ziek had gemaakt. Maar dat is dan gelukkig blijkbaar niet zo?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Rik »

Heb je de Semintra al door wat voer geprobeerd? Bowy at het zo wel.

Nierdieet is wel beter dan normaal natvoer+ipa. Maar als nierdieet niet gegeten wordt heb je eigenlijk geen keus. De ipa zorgt in ieder geval voor binding van de fosfaten en absorbeert creatinine en ureum. Dus het is het dichtste wat je bij nierdieet kan komen. Plus dat het extra vocht goed is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door Kurgel »

Semintra gaat nu door saus van sheba soep en gaat daarmee vlot naar binnen. De rest van de shaeba soep gaat over het nierdieet met beetje ipakitine (als ik er een heel lepeltje over heen gooi eet ze het ook niet) en daarmee wordt het, in traag tempo, wel gegeten.
Jammer genoeg vinden de andere kattekinderen dan het niervoer van Luna blijkbaar aantrekkelijker dan hun eigen eten, dus nog heel gedoe om te zorgen dat zij het binnenkrijgt.
Met name Stella, die alles eet wat los en vastzit, is een probleem. Ik geef Luna nu maar gewoon eerder eten en dan heeft ze al 1/3 op voor Stella doorheeft dat er eten is..
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Wat bij mij over het algemeen goed wordt gegeten, is nierdieetvoer van VET-Concept: Cat Low protein Niereninsuffizienz, in Nederland alleen te krijgen via dierenapotheker.nl
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige eter met nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:En twee maanden geleden heb ik Kattovit bolletjes in saus ontdekt. Kater Gizmo is geen nierpatiënt, maar verliest veel eiwitten tgv FIV en daarom geef ik hem, om de nieren toch wat te ontlasten, regelmatig zo'n zakje.
Hier heb ik even over lopen peinzen, Annet. Ik neem aan dat er geen eiwitten via de urine verloren gaan aangezien Gizmo geen nierpatiënt is. Anderzijds wil je toch Gizmo's nieren ontlasten door regelmatig nierdieet te geven (met laag eiwit-gehalte). Ik weet niet zoveel van FIV, dus waarschijnlijk begrijp ik iets niet, maar dit klinkt een beetje tegenstrijdig.

Ik zou veronderstellen dat je Gizmo juist extra hoogwaardig eiwit zou moeten geven om het eiwitverlies te compenseren (en tegelijkertijd de nieren niet onnodig te belasten met afbraakproducten van eiwitten met een lage biologische waarde).

Groetjes,
Erik
Plaats reactie