Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Ilone »

Even een vraagje voor een vriendin van mij.
Zij heeft 1 kat, Storm. Storm is een flinke kater met blaasgruis. Is al eens aan beide heupen geopereerd. Krijgt S/O ivm de blaasgruis, en omdat hij flink overgewicht had, is dit S/O moderate calorie wat hij krijgt.
Storm spuugt vaak zijn brokken weer uit. Elke 2 maanden krijgt hij dan weer een injectie tegen het braken, maar ik weet even niet meer wat, dat zou ik moeten navragen.
Hij is een schrokker, daarom heb ik haar toen al zo'n bord met die punten gegeven, zodat hij niet meer kan schrokken.
Meerdere keren een beetje voer werkt niet bij Storm, hij gaat dan de hele dag mauwen om meer. Ze geeft hem nu 1x per dag brokken, en dat lijkt goed te werken voor hem.

Wat ik mij nu eigenlijk afvroeg....Ik denk dat hij best wel eens niet goed tegen het voer kan dat hij nu krijgt. Maar, hij heeft ook blaasgruis, dus je kan niet zomaar overstappen op ander voer....
Zou het geen optie zijn om Eurologist te gaan geven en daarnaast een sensitive voer ipv de S/O?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door castratenkoor »

Ik vind dat heel moeilijk in te schatten. Het hangt er heel erg vanaf hoe zwaar blaas-gruis-patiënt hij is. Als hij het in heel zware mate heeft, dan zou hij wel eens enorm verstopt kunnen raken als je overgaat op sensitive voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Anne »

Je zou info kunnen opvragen daarover bij de huisdierendokter. Volgens hun site kan dat heel goed samen worden gegeven
Wat jouw vriendin ook kan proberen is sanabella urinary, ik weet dat je zelf geen goede ervaringen daarmee hebt maar ik hoor de laatste tijd postieve geluiden hierover dat het voor veel katten met voedselovergevoeligheid ook goed zou zijn. Ik heb Hummel (die vanwege ontstekingen in haar mond)
hierop ook over gezet en tot nu toe gaat het goed. Geen diarree, geen ontstekingen in haar bek
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Ilone »

Hij is niet een hele zware gruispatiënt voor zover ik weet.
Sanabelle zou een optie kunnen zijn. Maar mijn vriendin is een beetje klaar met expirimenteren en dierenartsen omdat ze geen steek verder komt, en alleen maar elke 2 maanden bijna 100 euro armer is aan de DA...Dus als zij dezelfde ervaring krijgt als ik had met Sanabelle.....
Storm heeft ook geen diarree verder, alleen regelmatig overgeven.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen Sanabelle geven. dan zou ik nog eerder b.v. Applaws proberen. Teun is ook blaasgruiskat en die eet op zolder RC S/O maar beneden Applaws. En hij doet het er prima op.

Je vriendin zou ook 2 soorten kunnen geven - ik heb ook haarbal-brok van RC staan.
Ze zou om en om S/O en haarbalbrok of sensitive kunnen doen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Rik »

Lust Storm geen natvoer? Of zelfs KVV (ik neem aan dat het om struviet gaat). Ik lees hier alleen over brokken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Dinky »

Wanneer het geen zware gruis patiënt is zou je in mijn ogen normaal voer kunnen geven met eurologist.

Vind het zelf lastig inschatten voor een ander. Bij dinky is het bijvoorbeeld duidelijk stress gerelateerd en die krijgt dus normaal voer met nu en dan rauw vlees. Volgens da zorgde het rauw vlees mede voor het niet terugkomen van het gruis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Ilone »

Heer Storm lust op zich wel natvoer, maar niet teveel en te vaak.
Hij wil vooral zijn brokken. Barf of vers haalt hij zeker weten zijn neus voor op, en mijn vriendin is ook niet het type kateigenaar die daarmee gaat expirimenteren.
Hij is helaas wel aardig food-obsessed....Ze heeft geprobeerd meerdere malen per dag kleine beetjes te geven, maar dan gaat hij de hele dag aan de gil. Nu doet hij dat ook veel maar een stuk minder. 's Nachts zet hij ook vaak een keel op, wat weer leidt tot frustraties want ze willen natuurlijk slapen. Extra speeltjes helpt niet, daar kijkt heer Storm niet of nauwelijks naar om helaas.
't Is sowieso een kat met gebruiksaanwijzing...de vriend van mijn vriendin wordt geregeld aangevallen door Storm, terwijl hij toch niks misdaan heeft. Uit het niets hangt hij dan in zijn arm of been...Mijn vriendin en hun dochtertje doet hij niks...Apart beessie is het...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Ilone »

Kreeg gisteren filmpjes van mijn vriendin. Storm heeft geregeld een soort attack na het overgeven.
Dus ik twijfel nu wel of het spugen wel voedsel gerelateerd is...
Hij zakt na het overgeven door zijn poten en blijft vervolgens een tijdje apathisch liggen, zie filmpjes. Daarna is het alsof er niks aan de hand is geweest. Iemand ooit zoiets meegemaakt?! De DA-en weten het niet, ze is bij meerdere geweest. Alleen evt hele dure onderzoeken waarbij de kans heel klein is dat ze iets vinden, aldus de DA-en.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=34U02NAuQE0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z60V1gZSDr0[/youtube]
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Ilone »

*schopt* ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Dinky »

Ik herken het totaal niet dus geen flauw idee
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door castratenkoor »

Een aanval zie ik niet op beide filmpjes. Hij is ook gewoon alert. Wel valt de snelle ademhaling op. Maar dat doet Maks ook, als hij iets niet vertrouwt. Dat zakt dan vanzelf af naar normale ademhaling.

Ik denk dat Storm voelt dat er nog iets dwars zit en dat hij gelaten wacht op meer kotsen. Vaak zie je na een haarbal opgeven dat er even later nog wat schuim komt. Heeft je vriendin wel eens haarbal-pasta geprobeerd? Ik denk dat ik zou kiezen voor 2 soorten brok. RC S/O en daarnaast RC haarbalbrok. Telkens van beide soorten klein beetje aanbieden, niet mengen. Of om en om. Als ze b.v. 4 x daags voert. 1 ste keer S/O 2 de keer haarbal 3 de keer S/O en 4 de keer haarbal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door kittentjes »

Eens met Dinie, ik zie gewoon een kat die wel reageert maar wat gelaten is door het overgeven. Misschien is hij aan het bijkomen of voelt t nog ff niet lekker.
Lopke

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Lopke »

Ik vraag me af of het een vorm van epileptie zou kunnen zijn.
Waarbij het overgeven een symptoom is, op een kramp, en dit wat we op het filmpje zien er een soort uitkomen is.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Blaasgruis icm (mogelijk) voedselintollerantie

Bericht door Sifra »

Op het eerste filmpje lijkt hij soms kleine, snelle oogbewegingen te maken, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn of ontwijken van het oog van de camera.
Plaats reactie