Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of niet?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
wbaeten
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 11:51

Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of niet?

Bericht door wbaeten »

Hallo iedereen!
Het is mijn eerste bericht hier, dus ik stel me even voor. Ik ben Wendy, 41j uit België. Ik heb momenteel nog 7 poezen (3 reeds overleden), 5 kippen en 20 eendjes.

2 weken geleden heb ik onze oudste poes Wiggly (19j6m voor zover ik weet) overleden aan nierfalen. Ook haar zoon en dochter zijn eraan overleden.
We hebben nog 1 dochter van haar, Jacky (17j7m). Die werd gisteren getest. Ze had enorm verhoogde schildklierwaarden (ureum zat tegen de ondergrens en creatinine was te laag waarschijnlijk door spierafbraak. dierenarts denkt door de lage resultaten dat er geen slechte nierwaarden gemaskerd zijn door de schildklier). We moeten aan haar 2x2,5g Felimazole geven. Ben beetje bang voor de nevenwerkingen. En of het schadelijk is voor de andere poezen als ze op dezelfde kattenbak gaan als zij want in de bijsluiter staat dat je je handen goed moet wassen na het behandelen van de kattenbak....

Daarnaast werden er ook nog 3 andere poezen gecheckt. Porky en Tabby zijn ok.
Pooty niet .... ik vertel kort het verhaal, want me haar zijn we vorige week reeds geweest naar de dierenarts omdat ze 's avonds niet meer leek te eten en vocht overgaf. De ganse dag erna ook en daarom zijn we die dag nog met haar naar de dierenarts geweest.
Een milde maagontsteking. antibioticaspuitje en iets tegen misselijkheid en madam was terug ok. Omdat we er dan toch waren heeft dierenarts gelijk bloed genomen.
Enkele resultaten:
Hemoglobine, hematocriet, ed allemaal ok.
Erytrocyten: 10,91 milj/ml (5-10) (geen probleem volgens dierenarts)
Leukocyten: 9120/ml (5000-15000)
Neutrofiele segmenten 89% (50-75)
Lymfocyten 5,6% (15-45)
Omdat ene gestegen is en andere gedaald is het blijkbaar ok.

Bilirubine totaal lichtjes gestegen 0,15 mg/dl (<0,10)

Ureum: 12,65 mmol/L (6,16-10,82)
Creatinine: 152 mmol/l (44,2-141,4)
Fosfaat: 1,87 mmol/l (1,18-2,88)

Dus lichte verhoging nierwaarden :( :( Ze heeft geen enkel symptoom, zelfs niet meer drinken en plassen.
De dierenarts zei om dadelijk over te schakelen op nierdieet (nu krijgen ze reeds allemaal RC senior consult stage 2). De renal droog is geen probleem, nat wil ze niet.
En dit in combinatie met medicatie, Semintra.

Hierbij heb ik enkel vragen.
Is dit al CNI of ANI (want als ANI kan medicatie meer schade toebrengen)? Moet er nog naar een oorzaak gezocht worden? dierenarts zegt dat gezien haar leeftijd (15j5m) chronisch is.
Moet er niet eerst urineonderzoek gedaan worden?
Bloed is genomen op moment dat ze ganse dag gal en vocht heeft overgegeven. Kan dit een vertekend beeld weergeven?
De antistoffen die worden aangemaakt door haar maagontsteking kunnen vastlopen in de nieren. Kan dit de verhoging veroorzaken?
Keuze voor Semintra of Fortekor? Heb beide al gebruikt, maar weet niet welke "beste" zijn.
De poes waarover ik reeds sprak, Wiggly had creatinine van 248. Zij werd direct op Semintra gezet en heeft nog 2 maanden geleefd. Ratty, die 2 jaar geleden overleden is aan nierfalen had creatinine van 400+. Zij werd op Fortekor gezet en heeft nog iets meer dan 4 maanden geleefd.
Beide niet lang en hierdoor ben ik enorm bang dat ik ook Pooty snel moet afgeven .... want volgens dierenarts die me IRIS tabel toonde zou Pooty nog gemiddeld 1151 dagen kunnen leven.

Ik begrijp hun uitleg over preventief werken omdat Pooty nog geen symptomen heeft, maar ik ben bang voor het averechts affect van de medicatie als ik in dit stadium reeds ermee begin.
Omdat we nog veel andere poezen hier hebben rondlopen is het moeilijk om de droge brokken gescheiden te houden want die staan hier de ganse dag door. Ze krijgen dus nu reeds de senior stage 2 waar het eiwit- en fosforgehalte reeds erg in verminderd is. Is het schadelijk om al de poezen de Renal te laten eten? De poezen zijn nu 10j7m, 2x 12j5m, 14j9m, 2x 15j5m (waarbij Pooty) en 17j7m.

Hopelijk is het een beetje duidelijk want is veel informatie gelijk en ook veel vragen ;)

Bedankt iedereen voor het lezen van deze mail en jullie info/hulp!
Wendy
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door Dinky »

Aangezien het om allemaal senioren gaat kan het geen kwaad om Nierdieet voer te geven aan allemaal naar mijn weten.

Bij deze waarden vind ik het lastig inschatten of ik al medicijnen zou geven. Volgens mij kan het beeld vertekenen en is fosfor ip lange termijn (maar weet niet of de fosfor die jij noemt gelijk is aan fosfor ip).
Wel zou ik onderzoeken of er eiwitten in de urine zitten.

Wat betreft de fortekor voor de schildklier vind ik starten met 2 keer per dag 2,5 best forse dosering. Ik zou eerder kiezen te starten met 2 X 1,25 of 1x1,25 en 1X2,5. Heb inmiddels iets te vaak gezien dat doseringen te hoog werden ingezet met eetstaking als gevolg. Uiteraard wel monitoren middels bloedonderzoek of je op juiste dosis zit ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
wbaeten
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 11:51

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door wbaeten »

Heb net even op de bloeduitslag gekeken. Het staat er als volgt op:
Ionogram:
fosfaat

Zou jij eerst nog enkele weken wachten en enkel het nierdieet geven. Binnen 3 weken moet ik toch terug met Jacky om haar schildklierwaarden te laten checken. Dacht om dan terug bij Pooty bloed te laten prikken en inderdaad urine check.

Wat bedoel je juist met het vertekend beeld?

Bedankt!
Ongeruste poezenmama :)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door Ennakee »

Hallo en welkom op het forum.

Zoals Mirjam zegt kun je het nierdieet gerust aan al je,katten voeren bij de dieren die op dit moment gezond zijn qua nierfunctie kan dit zelfs preventief werken. Voor wat de medicatie betreft is het waarschijnlijk wel handig om te weten of er daadwerkelijk eiwitten via de urine verloren worden. Verder kunnen zowel Fortekor als Semintra ook de bloeddruk reguleren wat bij nierpatiëntjes vaak belangrijk is omdat er vaak sprake is van een te hoge bloeddruk. Met alle bijkomende risico's.

Mocht je echter nog willen wachten met deze medicijnen, dan zijn er ook alternatieve middelen die goed kunnen helpen. Zo is er de Rehmannia formule bij chronisch nierfalen gebaseerd op Chinese kruiden van de Huisdierendokter.nl. Hierdoor gaat de restcapaciteit van de nieren / nefronen optimaal functioneren zodat de afvalstoffen goed uitgescheiden kunnen worden. En ook bijvoorbeeld Puur Nier van het merk puur natuur. Dit is een homeopathisch middel dat de aanmaak van Ureum en creatinine beperkt en helpt om deze het lichaam te laten verlaten omdat het ook de niercapaciteit ondersteunt. Over de voeding kun je Ipakitine gebruiken, dit is een fosfaatbinder die helpt om te voorkomen dat fostaten in het lichaam de nieren verder beschadigen ook kan het al bestaand ureum absorberen in het lichaam en dit via de darmen afvoeren. Dit zou je indien er geen natvoer gegeten wordt. Op kunnen lossen in water en met een pipetje of spuitje kunnen geven. Verder veel laten drinken dus ook ook dat stimuleren. Dit is heel belangrijk. Want zo spoelt de kat zichzelf.

Zelf heb ik ook een kater gehad met chronisch nierfalen hij heeft hiermee ruim twee jaar geleefd en is 18,5 jaar geworden. Bij de diagnose werd hem 3 maanden gegeven door de DA. Boven genoemde middelen heb ikzelf gebruikt, zonder overige medicatie.

Wil je heel veel info op dit vlak. Dan kun je het beste het Pluisje topic doorlezen. Dit is een echte bron van kennis geworden op het gebied van de diverse soorten nierfalen. Het zijn erg veel pagina's 409 intussen, maar mede hieraan kon ik Freddy nog een tijdje bij mij houden.

Je schreef dat er ook familieverbanden waren tussen de overleden dieren. Waren dit HTK katten of een specifiek ras ?

Veel sterkte!

viewtopic.php?f=56&t=21258

http://www.huisdierendokter.nl/schrompelnier.html

http://www.medpets.nl/puur+kidney/

http://www.medpets.nl/ipakitine/?gclid= ... Aooq8P8HAQ
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Poezenmama,

Zoals al eerder opgemerkt, zou ik als eerste de urine laten onderzoeken. (Eenvoudig zelf op te vangen met een juslepel). Het soortelijk gewicht ('waterigheid') en de eiwit/creatinine ratio geven belangrijke informatie over de conditie van de nieren. Bovendien is Semintra of Fortekor pas geïndiceerd als er sprake is van eiwitverlies via de nieren. In sommige gevallen kunnen deze medicijnen zelfs contraproductief werken. Ik heb zelf een 15 jaar oude Bengaal Gaudí die op de rand zit wat betreft creatinine en ureum met waterige urine, dus ook beginnend nierfalen (niet vreemd voor een bejaarde kat), en ik ga pas Semintra geven als z'n nieren eiwit nier meer kunnen tegenhouden. Ik heb zelf een voorkeur voor Semintra, omdat het lichaam soms na verloop van tijd de effectiviteit van Fortekor kan terugdringen, en omdat Semintra eenvoudig via een spuitje is toe te dienen. Zijn broer Dalí heeft behoorlijk ernstig nierfalen, en krijgt al een jaar Semintra (eerst Forekor), en doet het daar prima op.

Wat betreft de bloedwaardes: recent heb ik aan IDEXX Vet.Med.Lab gevraagd wat de statistische spreiding is in die waardes, en zij geven aan: 15 à 20%. Dat is de deviatie in de meting zelf, plus de variatie in het dier. (dus al die cijfers achter de komma zijn van nul en generlei waarde). En ik begrijp uit het verhaal, dat er factoren zijn die de meting wellicht hebben beïnvloedt, en het dus ook een moment-opname zou kunnen zijn. Indien ook het soortelijk gewicht van de urine van Pooty onder de norm ligt, zou mijn interpretatie derhalve zijn: waarschijnlijk beginnend nierfalen.

Nierdieet van goede kwaliteit kan prima worden gegeven aan de andere (oudere) katten, zeker als je de katten met gezonde nieren af en toe wat anders geeft. Voor katten in de groei is het verlaagde fosforgehalte in nierdieet niet goed, maar voor oudere katten kan het volgens mij geen kwaad (en werkt preventief).

Wat zeer belangrijk is: veel drinken. Dus een fontijntje is zeer aan te bevelen. Ik geef mijn twee bejaarde Bengalen zelf een onderhuids infuus als dat nodig is, en dat heeft bij beiden zeer goed gewerkt. En sinds een half jaar geef ik regelmatig Reactiv tonicum, met een volgens mijn ervaring gunstige invloed op de algemene conditie en eetlust.

Succes, en knuffel voor Pooty!
Erik

Zie ook mijn ervaringen met nierkatten op: viewtopic.php?f=56&t=30436
wbaeten
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 11:51

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door wbaeten »

Hallo iedereen.

Het is lang stil geweest omdat ik een 6-7 tal weken moest wachten van dierenarts om terug bloed te prikken.
Gisteren terug geweest met Pooty om de nierwaarden te laten checken.
Ondertussen heeft de dierenarts zelf een labo en kan je gewoon even wachten op het resultaat. Nu is vgl wel moeilijk want er worden andere begrenzingen gebruikt.

Bloed vorige keer:
Ureum: 12,65 mmol/L (6,16-10,82)
Creatinine: 152 mmol/l (44,2-141,4)

Nu:
Ureum: 11,6 mmol/L (5,7 - 12,9)
Creatinine: 191 mmol/L (71 - 212)
Volgens deze waarden is het normaal.

Ze krijgt nog geen medicatie zoals ze eerst zelfs zeiden, enkel aangepaste voeding, Renal van Royal Canin.

Nu is voor mij verwarring in het resultaat. De 191 waarde van de creatinine, zou dat in het andere labo ook 191 zijn of een andere waarde? Want dat zou dan betekenen dat het slechter geworden is (bovengrens daar 141,4).
Terwijl hier de referentiewaarden heel anders liggen en het nog goed binnen de grenzen ligt.
Snappen jullie wat ik wil zeggen?

Voor de rest zie ik bij Pooty geen ander gedrag dan enkele maanden geleden.
Ze was ook 300gr bijgekomen. Weegt nu 5,9kg.

Bedankt iedereen nog voor de reacties op mijn vorig bericht.

Wendy
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Licht verhoogde Ureum en Creatinine: al medicatie of nie

Bericht door ErikPhilippus »

Hi Wendy,

Ik heb in vrijwel exact dezelfde situatie gezeten. Ik heb mijn 15-jarige Bengaal Gaudí laten onderzoeken, en IDEXX de bloedwaardes laten bepalen. Ureum en Creatinine waren licht verhoogd, dus je zou zeggen beginstadium nierfalen. Later nog een keer de nierwaardes laten bepalen, en dit keer had de dierenartspraktijk zelf de mogelijkheid gekregen om die analyses te doen. Nu bleken de nierwaardes net onder de ondergrens voor nierfalen te liggen, dus nog net binnen de referentie - ofwel: geen nierfalen. Of hooguit een grensgeval.

Blijf het wel vreemd vinden dat de referentie-waarden verschillend zijn, want mmol/L is toch een eenduidige eenheid. Maar het zal wel met de meet-methode te maken hebben, en als het goed is gooit de dierenarts er regelmatig een referentie-monster doorheen om het apparaat te ijken.

Zoals ik al eerder zei: al die cijfers achter de komma hebben geen enkele waarde, aangezien de spreiding in die metingen behoorlijk hoog is. Dus net eronder of net erboven: het is statistisch gezien om het even. En omdat Gaudí al 15 jaar is, ga ik niet ineens alles uit de kast halen om het waarschijnlijke beginnen nierfalen de behandelen. Ik denk bovendien dat het gewoon met de leeftijd te maken heeft - dan worden de nieren (net als andere organen) gewoon een stuk minder. Naast nierdieet krijgt Gaudí ook z'n lievelingseten - hoogwaardig voer, dat natuurlijk wel. En ik gooi er wat Ipa doorheen om z'n nieren te ontzien. That's all.

Je moet natuurlijk zelf de afweging maken, maar ik zou me wat de nieren van Pooty betreft niet al te druk maken. Ik zou voor de zekerheid ook even de urine laten testen op creatinine/eiwit ratio.

Groetjes,
Erik
Plaats reactie