overloopblaas na penisamputatie?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door ErikPhilippus »

Onderstaand bericht heb ik eerder gezet in het Dalí en Gaudí topic, maar ik zet het ook nog maar een keer hier apart neer, in de hoop dat er mensen reageren die ervaring hebben met de naweeën van penis-amputatie. De 15-jarige Gaudi heeft dus afgelopen dinsdag een penis-amputatie ondergaan vanwege zelf-verminking van de penis - dus niet vanwege blaasgruis. Alle info is welkom!

----------

De DA belde me net (op haar vrije dag....) om te horen hoe het nu gaat met Gaudí. Want ze vond het gisteren toch vreemd dat hij zo nat is, dus dat de urine er zo gemakkelijk uitloopt. Ze had geïnformeerd bij collega's, en dat is niet normaal na een penis-amputatie.

Ook net voelde ik even aan z'n blaas (niet eens knijpen ofzo), en het loopt er gewoon uit. Dus de verdenking is nu een 'overloop-blaas': de urineleider staat gewoon open (of gaat bij het minste geringste open). Anderzijds is Gaudí niet incontinent in de zin dat hij een spoor van druppeltjes achterlaat (zoals met een katheter). Maar er is iets mis met de aansturing, en hij voelt volgens mij ook geen aandrang.

Gisterenavond ging hij wel even op de bak, maar duidelijk plassen heb ik niet gezien. Volgens mij gaat het poepen wel goed op de bak.

De DA gaat nu informeren of er wat aan de doen is (medicijn). Ik ga kijken of ik hem een broekje met een inlegkruisje aan kan doen, zodat z'n achterwerk en poten wat kunnen drogen. Ik denk dat ik het niet zie zitten om er weer een katheter in te doen, want dat moet waarschijnlijk weer onder narcose.

Zijn er mensen die dit herkennen? Duurt het dagen voordat een kat na een penisamputatie leert hoe hij moet plassen, cq. de urineleider moet afsluiten/openen?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee...

Maar de term overloopblaas is toch als de blaas (te) vol wordt en de sluitspier onder te grote druk komt te staan?
Incontinentie betekent verlies van urine. Het kan ontstaan doordat er een te grote druk op de sluitspier van de blaas staat waardoor er sprake is van een overloop blaas. De blaas is groot.
Bij Gaudí lijkt het wel of de sluitspier totaal (nog) niet werkt.

Hier een artikel over mensen:
http://www.cesar-therapie.nl/medische_b ... ntie.shtml

Hier wel iemand die een melding kreeg dat na een penisamputatie lekken mogelijk was.
http://forum.viva.nl/forum/list_message ... #m16323894
De antwoorden daarop zijn echter dat andere (zelfs DA's) hier nooit mee te maken hebben gehad.

Voor het "versterken" van de sluitspier kun je nog naar Silicium van huisdierendokter kijken. Maar of dat ook effect heeft als de sluitspier gewoon zijn werk niet doet weet ik niet.
http://www.huisdierendokter.nl/incontinentie-hond.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door castratenkoor »

Picasso van mijn zus bleef ook lekker na penisamputatie. Was ook vooraf aan haar gemeld voor de operatie. Is ook zo gebleven. Hij heeft er nooit meer controle over gekregen. Dus ja ik herken het wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door ErikPhilippus »

De sluitspier bij de blaas (urethrale sfincter) van Gaudí werkt nog wel (enigszins), maar bij de minste beweging of druk op de blaas ontsnapt de urine. Dus hij is niet incontinent - want dan zou het continue druppelen - maar hij oefent te weinig druk uit op de sluitspier, dus die gaat lekken bij het minste geringste.

Het zou kunnen dat door het wegvallen van de sluitspier bij de basis van de penis (externe sfincter ) er nu iets misgaat bij de aansturing van de sluitspier bij de blaas. Of dat continue zal zijn, of dat hij dat nog moet 'leren' - geen idee.

Om het continue nat zijn van z'n achterwerk te stoppen, heb ik net hele kleine babybroekjes (maat 92) gehaald, die ik 'm dan met een inlegkruisje en een gaatje voor de staart zou willen omdoen. Ik heb ook de allerkleinste luiers meegenomen (voor prematuur geboren babies), maar om die bij een kat om te krijgen .... Dus ik ga de kleine broekjes proberen :-(

De DA heeft op haar vrije dag gezocht en geïnformeerd, en wat we nu gaan inzetten is Propalin. Is voor honden met incontinentie ten gevolg van sfincter-insufficentie, dus off-label voor katten, maar daar is wel ervaring mee. Lees wel in de bijsluiter dat het behoorlijk wat bij-effecten kan hebben, maar ik denk dat ik weinig te kiezen heb.
castratenkoor schreef:Picasso van mijn zus bleef ook lekker na penisamputatie. Was ook vooraf aan haar gemeld voor de operatie. Is ook zo gebleven. Hij heeft er nooit meer controle over gekregen. Dus ja ik herken het wel.
Waar ik dan benieuwd naar ben: hoe zijn ze daar dan mee omgegaan? Want dit lijkt me toch een zeer lastig te hanteren probleem, ook voor de kat zelf.
rik schreef:Voor het "versterken" van de sluitspier kun je nog naar Silicium van huisdierendokter kijken. Maar of dat ook effect heeft als de sluitspier gewoon zijn werk niet doet weet ik niet.
http://www.huisdierendokter.nl/incontinentie-hond.html
Bedankt voor deze informatie, Rik. Ja, dat is inderdaad de vraag. Volgens mij is het een puur neurologisch probleem - want de DA is niet in de buurt geweest van de blaas sluitspier, dus die zou toch gewoon intact moeten zijn. Maar ik lees dat acute incontinentie regelmatig wordt waargenomen na een baarmoeder operatie (verwijdering) of een urineweg operatie - dus dan zou je zeggen dat het niet primair te maken heeft met het slapper worden van de sluitspier?

Voor alle zekerheid heb ik ook wat urine opgevangen (is nu helemaal een fluitje van een cent), en dat wordt op kweek gezet.

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 13 jan 2017 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door Rik »

Uh... waar zag ik nou net Propalin...(?) O ja... op die site van huisdierendokter:
http://www.huisdierendokter.nl/incontinentie-hond.html
Silicium is een zeer goed alternatief voor Enurace, Incurin en Propalin. Het kent geen bijwerkingen. Hierdoor kan het desnoods langdurig worden gegeven.
Dus te kiezen is er wel (hoewel ik natuurlijk geen uitspraak over de effectiviteit kan doen).
Je kunt even de reacties lezen die daaronder staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door Anne »

Ik kan je niet helpen Erik maar wil je vooral heel veel sterkte toewensen. het lijkt wel alsof je van het een naar het ander gaat. Ik hoop dat alles goed komt en dat de broekjes/luiers passen en je daar wegwijs in wordt en dat de medicatie aanslaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb ook een kater gehad met een penisamputatie nooit last gehad van incontinentie. Of overloop blaas hier wel een poes gehad met een overloop blaas over gehouden aan een trauma. Ze liet wat urine lopen als ze sliep.
Gebruikersavatar
luie[r]kat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2020 14:58

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door luie[r]kat »

Ik herken ontzettend veel in Erik's verhaal. (Bericht is van 3 jaar geleden, dus ik weet niet of je dit nog leest) Maar in november vorig jaar heeft mijn kater ook een penisamputatie ondergaan en sindsdien lekt hij urine. Precies zoals jij beschrijft: je kan het niet echt incontinent noemen, want hij lekt bijvoorbeeld niet continu, maar er lijkt iets fout te gaan met het signaal naar de blaasspier. (Neurologisch probleem) Alsof hij het niet door heeft dat zijn sluis zeg maar nog open staat en niet op tijd dicht gooit bij verlaten kattenbak.

Hij gaat op de bak: gaat in de plashouding zitten, dan duurt het minstens 20 seconden, kijkt wat rond, probeert te drukken denk ik, (of probeert juist te ontspannen van de blaasspier) dan komt de plas, loopt hij alweer uit de bak en krijg je zo'n open kraan effect spoor van urine wat er gewoon uitvalt. Ook met intensief spelen/rennen of spanning tussen andere kat maakt dat hij wat urine laat lopen.

Mijn kater heeft ook altijd een natte kont/pootjes na plassen. Ik ben zo benieuwd naar jouw zoektocht in luierbroekjes. Laat jouw kat dit toe? Hoe werkt het als hij toch op de kattenbak gaat? En wat als hij moet ontlasten? Ik denk dat mijn kat de boel op zal houden met een luier/broekje aan.

Mijn kater heeft ook enkele maanden Propalin gehad. (in vloeibare vorm) Erg lastig deze vieze smaak te maskeren. De kater leek er depressief van te raken. Prikkelbaar, niet goed in z'n vacht, tolde vaak met z'n hoofd, heel erg schrikachtig. Bovendien bleef hij urine lekken. (wel iets minder)

Sinds afgelopen week gestart met Diazepam (even totaal over een andere boeg) en wil nog niet te vroeg juichen maar er lijkt meer rust/blaas ontspanning te zijn. (Terwijl eerder juist werd gedacht dat met rustmiddelen het probleem zou verergeren, want kan ook juist de zaak verslappen en meer kans op urine lekken). Tot nu toe ervaar ik minder urine lekken. (Maar ben pas enkele dagen mee gestart)

Ik ben wel erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met luiers/broekjes bij een kat die wel nog gewoon alles zelf kan. (Ik kom tot nu toe alleen nog maar berichten tegen over katten die ook deels verlamd zijn, maar dat is hier helemaal niet aan de orde)
Valerie89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2021 07:18

Re: overloopblaas na penisamputatie?

Bericht door Valerie89 »

luie[r]kat schreef: 13 apr 2020 16:48 Ik herken ontzettend veel in Erik's verhaal. (Bericht is van 3 jaar geleden, dus ik weet niet of je dit nog leest) Maar in november vorig jaar heeft mijn kater ook een penisamputatie ondergaan en sindsdien lekt hij urine. Precies zoals jij beschrijft: je kan het niet echt incontinent noemen, want hij lekt bijvoorbeeld niet continu, maar er lijkt iets fout te gaan met het signaal naar de blaasspier. (Neurologisch probleem) Alsof hij het niet door heeft dat zijn sluis zeg maar nog open staat en niet op tijd dicht gooit bij verlaten kattenbak.

Hoe is dit verder afgelopen?

Hij gaat op de bak: gaat in de plashouding zitten, dan duurt het minstens 20 seconden, kijkt wat rond, probeert te drukken denk ik, (of probeert juist te ontspannen van de blaasspier) dan komt de plas, loopt hij alweer uit de bak en krijg je zo'n open kraan effect spoor van urine wat er gewoon uitvalt. Ook met intensief spelen/rennen of spanning tussen andere kat maakt dat hij wat urine laat lopen.

Mijn kater heeft ook altijd een natte kont/pootjes na plassen. Ik ben zo benieuwd naar jouw zoektocht in luierbroekjes. Laat jouw kat dit toe? Hoe werkt het als hij toch op de kattenbak gaat? En wat als hij moet ontlasten? Ik denk dat mijn kat de boel op zal houden met een luier/broekje aan.

Mijn kater heeft ook enkele maanden Propalin gehad. (in vloeibare vorm) Erg lastig deze vieze smaak te maskeren. De kater leek er depressief van te raken. Prikkelbaar, niet goed in z'n vacht, tolde vaak met z'n hoofd, heel erg schrikachtig. Bovendien bleef hij urine lekken. (wel iets minder)

Sinds afgelopen week gestart met Diazepam (even totaal over een andere boeg) en wil nog niet te vroeg juichen maar er lijkt meer rust/blaas ontspanning te zijn. (Terwijl eerder juist werd gedacht dat met rustmiddelen het probleem zou verergeren, want kan ook juist de zaak verslappen en meer kans op urine lekken). Tot nu toe ervaar ik minder urine lekken. (Maar ben pas enkele dagen mee gestart)

Ik ben wel erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met luiers/broekjes bij een kat die wel nog gewoon alles zelf kan. (Ik kom tot nu toe alleen nog maar berichten tegen over katten die ook deels verlamd zijn, maar dat is hier helemaal niet aan de orde)
Plaats reactie