Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie DA?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:"Haar niet helemaal vertrouwen..." Ik denk dat je jezelf dat wel mag veroorloven, die wantrouwigheid Als je blind op haar had vertrouwd dan had Lodewijk nu een overdosis Mirtazipine. Nu weet ik niet of dat echt kwaad kan maar het geeft wel aan dat enig zelfonderzoek helemaal geen niet zo erg is.
Mijn idee... En neem maar van mij aan dat een dergelijke overdosis (haast 10 x teveel....) Mirtazipine zeer schadelijk is. Het wordt weliswaar primair afgebroken in de lever, maar daarna gaan de afbraakproducten naar de nieren. In de bijsluiter staat dan ook dat je erg moet oppassen bij lever- en nieraandoeningen. Daarnaast veroorzaakt het in overdosering sloomheid, desoriëntatie en sedatie - dus ik denk dat Lodewijk de 2e dag al in katzwijm had gelegen....

Dus baasje van Lodewijk (naam?): blijf altijd vertrouwen op je eigen gezonde oordeel. Ook wij hebben de wijsheid echt niet in pacht - maar er is wel een diepgaande, door veel mensen gedragen ervaringsdeskundigheid. En verschillende mensen op dit forum hebben zich echt verdiept in de materie, en kunnen er derhalve op het niveau van de DA over meepraten.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Mon Chou »

Jeetje wat een verhaal....en wat goed dat je je toch ingelezen hebt. Vind het persoonlijk niet echt iets wat weggewuifd mag worden als "foutje". Je moet er vanuit kunnen gaan dat een dierenarts weet wat hij/zij doet. Een overdosering is niet niets.

Toen mijn meisje een nierpatiëntje werd, had ik nog een andere dierenarts dan nu. Bij mijn oude dierenarts heeft zij toen Fortekor icm Pronefra gekregen. Hierbij werd toen duidelijk aangegeven dat Pronefra een fosfaatbinder was. Ik heb deze combinatie precies 1 keer gegeven en op dat moment kon ik naar een andere dierenarts gezien het weekenddienst was. Mijn meisje was gestopt met eten en drinken. Die dierenarts waarbij ik terecht kwam heeft haar toen uitgebreid onderzocht (incl een echo gemaakt). Het verhaal was eigenlijk daarna meteen duidelijk. Volgens die dierenarts was de Pronefra de schuldige. Hij adviseerde toen Semintra. Ik ben dus overgestapt, niet alleen van medicatie, maar ook van dierenarts. Dit omdat ik het op dat moment een prettige ervaring vond en een dierenarts die echt de tijd nam voor mijn meisje, maar ook mij uitgebreid van informatie voorzag. Hieruit kwam ook dat pronefra beter niet icm Semintra gegeven kon worden. Volgens die DA is Semintra op de zijlijn ook een middel dat licht fosfaten bint. Voor de zekerheid heb ik toen contact gezocht met dierenziekenhuis Gent en daar ook deze vraag voorgelegd. Zij vertelde mij eigenlijk hetzelfde. Ook zeiden zij dat wanneer de fosfaten in het bloed niet verhoogd zijn, je eigenlijk geen fosfaatbinder moet geven. Dit gezien een te laag fosfaat ook heel erg slecht schijnt te zijn.

Hoop dat jouw lieverd snel weer een beetje opknapt.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Goeie info, Kim!

En uiteraard: ik was er al vanuit gegaan dat het fosfaat bij Lodewijk (aanzienlijk) verhoogd zou zijn (waarom anders een fosfaatbinder?) - dat is uiteraard wel een voorwaarde. Dus we moeten nog even de uitslag van Lodewijk afwachten. Maar zo onderhand worden de contra-indicaties voor Pronefra toch langzaamaan sterker...

Groetjes,
Erik
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Gittje »

Het verwondert mij dat je DA zo weinig informatie geeft. Niet te verwonderen dat je verdere info gaat opzoeken. Doe ik trouwens altijd, zelfs al wordt alle nodige informatie verstrekt ;-)

Onze Simba werd begin oktober gediagnosticeerd met chronisch nierfalen. Hij kreeg van de eerste keer Semintra & Pronefra voorgeschreven, waarbij ons duidelijk werd gemaakt dat we Pronefra mochten afbouwen eens hij volledig op een nierdieet zou zijn gezet. Aan een prognose wou de DA zich ook niet wagen.

Intussen geef ik 's morgens Semintra en 2 x daags Pronefra na de maaltijd. Hij is er niet zot van, maar ik blijf het regelmatig geven omdat ik nooit de zekerheid heb dat hij z'n bakje zal leeg eten. Verder wordt de hoeveelheid Pronefra afgestemd in functie van wat & hoeveel hij die dag eet, en niet blindelings op basis van z'n gewicht.

Hopelijk vindt je iets dat Lodewijk graag eet en het er goed op doet, en krijg je de volledige uitslag van de testen.
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Ik heb eindelijk de uitslag van zijn bloedonderzoek!

24-11: na drie dagen dialyseren
Ureum 18.1 mmol/l --> 4.9 - 11.9
Glucose 5.3 mmol/l --> 3.4- 5.7
Alkalisch fosfatase U/l < 50.0 --> <123
Totaal eiwit 74.0 g/l --> 52-77 g/l
GPT/ALT 13.0 U/l - < 105
creatinine 452.0 umol/l - 80-164

21-11: eerste controle, voor spoelen
Ureum 29.6 mmol/l --> 4.9 - 11.9
Glucose 5.9 mmol/l --> 3.4- 5.7
Alkalisch fosfatase U/l < 50.0 --> <123
Totaal eiwit 83.0 g/l --> 52-77 g/l
GPT/ALT 10.0 U/l - < 105
creatinine 690.0 umol/l - 80-164

Ik kan vandaag de Semintra ophalen. Hij eet intussen wel kleine beetjes. Bijna geen dieetvoer helaas. Kan iemand me vertellen hoe ik deze cijfers moet lezen en wat ik nu het beste kan doen?
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Weet iemand trouwens hoe ik hem het beste kan wassen? De medicatie komt vaker in z'n vacht omdat hij het niet helemaal afslikt of plotseling zijn hoofd wendt als ik het in z'n mond wil doen. Nu wil hij zijn vacht niet meer wassen omdat de medicatie erin zit. Ik heb het geprobeerd met een nat washandje en een kammetje maar daar wordt het niet echt schoon van.

Daarnaast is hij sinds vanochtend de hele tijd aan het kokhalzen, zonder over te geven. De dierenarts belt me vanmiddag daarover terug.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Als je met medicijnen de Semintra bedoeld... ja... dat is vies spul als dat opdroogt in de huid. Ik zou ook zeggen een lauw washandje gelijk afnemen en een kammetje erdoorheen. Overigens mag je de Semintra ook over een klein beetje natvoer doen. Bij Bowy deed ik het altijd 's-ochtends over wat Felix (met wat ipakitine erover) en dat at ze met smaak op (gelijk als eerste wanneer ze nog honger heeft). Als Lodewijk het met een klein beetje toch nog niet graag eet zou je het met wat meer kunnen proberen zodat het minder sterk smaakt maar Bowy had er nooit problemen mee. (Direct in de mond spuiten gaf hier eigenlijk ook een directe kokhals beweging erna, maar dat was na een 15 seconden over, maar mede door de stress ben ik het over/door het voer gaan doen, samen met de Amlodipine tegen hoge bloeddruk)

… of leeg de inhoud van de spuit op een kleine hoeveelheid voedsel.
https://www.boehringer-ingelheim.nl/sit ... 140115.pdf
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Ik bedoel trouwens Pronefra. Dat vindt hij echt heel vies.

Ik vraag me af of dat gaat lukken. Hij eet sowieso al nauwelijks en natvoer bijna helemaal niet. Ik heb een keer een druppeltje op mijn vinger gedaan en voor hem gehouden en hij begon toen hij het rook meteen te kokhalzen en rende weg.

Wat denk je trouwens van zijn nierwaarden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Ja, eigenlijk zou ik gewoon eens helemaal stoppen met die Pronefra. Het werkt hetzelfde als de Ipakitine (poeder) maar het is hier op het forum bekend dat het niet lekker gevonden wordt en zelfs tot misselijkheid kan leiden (en zelfs tot een complete eetstaking kan leiden). Als dat de reden is waarom hij minder goed eet... Zoek maar eens op het forum naar pronefra.

Ik ben niet zo'n expert in het lezen van bloedresultaten maar ik zie dat het over het algemeen wel wat beter geworden was (bij Bowy heb ik ook maar 2x bloed laten trekken maar de 2e keer was zo'n compleet drama/gevecht met 3 assistentes, dat ik het haar nooit meer heb aangedaan). Ik kijk meer naar hoe het beestje zich voelt. En als Lodewijk zich niet helemaal top voelt en niet zo goed eet is het zaak om in ieder geval te kijken of hij zich niet misselijk voelt door de Pronefra. Want anders blijf je aan de gang. En als hij minder goed eet krijgt hij ook weer meer ophoping van gifstoffen waardoor hij ook weer misselijker wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Sifra »

Lodewijk schreef:Weet iemand trouwens hoe ik hem het beste kan wassen? De medicatie komt vaker in z'n vacht omdat hij het niet helemaal afslikt of plotseling zijn hoofd wendt als ik het in z'n mond wil doen. Nu wil hij zijn vacht niet meer wassen omdat de medicatie erin zit. Ik heb het geprobeerd met een nat washandje en een kammetje maar daar wordt het niet echt schoon van.

Daarnaast is hij sinds vanochtend de hele tijd aan het kokhalzen, zonder over te geven. De dierenarts belt me vanmiddag daarover terug.
Semintra plakt nogal. Bij Kasper duurde het ook een tijdje voor ik het zonder knoeien kon toedienen en Kasper het zonder tegenstribbelen accepteerde. Ik ging op mijn knieën op de grond zitten en zette Kasper op zijn kont tussen mijn knieën met de rug naar mij toe. Dan deed ik hem een handdoek om, die ik achter zijn nek met een klem vastzette. Onder de handdoek had ik meestal nog een stuk gladde, dichte stof waar zijn nagels niet zo makkelijk in vasthaakten. Linkerhand om de kop heen en met de rechterhand rustig het spuitje in zijn bek legen. Ik had een vochtig washandje bij de hand en poetste direct na afloop Kaspers snoet. Vooral rustig en doortastend zijn.

Let trouwens ook eens op Lodewijks ontlasting. Nierkatten hebben vaak harde ontlasting. Als dat zo is mag je lactulose geven (nog meer kleefspul ;-) ). Het mooie daarvan is dat het ook helpt ureum te verlagen, al zul je dat niet in de bijsluiter lezen. Je da heeft het als Lax-a-tract (niet te verwarren met Laxapast) in een handig flesje waar je een plastic spuitje op kunt zetten (à ±€16)
Je drogist/apotheker -"Is het voor uzelf, mevrouw?" :lol: - heeft het in een gewoon flesje (à ±€5) Ik goot het dus over in het handige flesje.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Gittje »

Wij blijven medicatie met de spuit geven omdat het voor ons altijd raden is of onze nierfaalkat zal eten of niet.

Zoals reeds aangegeven in een eerder bericht wordt Pronefra vooral gegeven in functie van wat Simba eet, en niet zozeer in functie van z'n lichaamsgewicht. Als hij natvoer (lees: blikvoer) eet, wordt het zelfs niet gegeven omdat 80 % water is en het calcium- & fosforgehalte lager is dan in nierdieetbrokken.

Simba is ook niet zot op Pronefra, maar we doen het kalmpjes aan en zetten hem of tafel/het aanrecht met z'n rug naar ons toe om er zeker van te zijn dat hij niet kan wegglippen en we z'n kin goed in de hoogte kunnen houden zodat hij minder kans heeft om het uit te spugen. We dienen het in kleine hoeveelheden met een keer toe.

Wat de bloedwaarden van Lodewijk betreft, ben ik niet ervaren genoeg om je veel uitleg te geven.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Ureum is na drie dagen spoelen behoorlijk gedaald, dus dat geeft moed. Wat heeft Lodewijk eigenlijk te eten gehad tijdens het spoelen?

Gezien het hoge creatinine gehalte is er toch echt wel sprake van behoorlijk ernstige nierinsufficiëntie. Als je geen nierdieet geeft, zal het ureum dus weer gaan stijgen, met misselijkheid als gevolg. Je zal toch moeten proberen deze vicieuze cirkel te doorbreken. Probeer verschillende soorten dieetvoer - ik heb denk ik zo'n 8 verschillende merken/smaken in de kast staan om af te kunnen wisselen. Je zou ook kunnen proberen of je het eerst kunt mengen met gewoon voer. Ik denk dat als Lodewijk gewoon voer blijft eten, en wel eens snel slechter zou kunnen gaan met 'm....

Als Lodewijk misselijk is, dan zijn er verschillende mogelijkheden om te proberen dat te verminderen, zodat hij gaat eten (Cerenia, Primperid, Mirtazipine). Zie b.v. ook: http://www.dierenartsabc.nl/kat_ziekekateten.php. Ook van een lege maag kan een kat misselijk zijn!
Zoals Anneke heeft aangegeven, heb ik destijds Dalí uit die vicieuze cirkel gekregen door zelf onderhuids infuus te geven. Nu hoeft dat niet of nauwelijks meer, omdat hij nu stabiel is en goed eet (en vrijwel alleen nierdieet krijgt). En hij krijgt regelmatig een flesje Reactiv tonicum, en dat heeft naar mijn ervaring ook flink geholpen bij het stabiel krijgen van Dalí.

En m'n ervaringen wat betreft Pronefra heb ik al eerder verteld, en wat dat betreft ben ik het helemaal met Rik eens. Je kan Pronefra geven, maar als Lodewijk als gevolg daarvan moeilijk of niet eet, span je het paard achter de wagen. Overigens zie ik bij de uitslag van de analyse niet het fosfaatgehalte staan (wel fosfatase, maar dat is een enzym, da's wat anders) - toch wel erg belangrijke informatie op basis waarvan je kunt besluiten om al dan niet fosfaatbinder te geven. Is het fosfaat niet gemeten, of heb je niet de volledige uitslag?

En nogmaals: is de urine bekeken op eiwitverlies, zuurgraad en soortelijk gewicht? Rik heeft uitgelegd hoe je dat gemakkelijk zelf kunt doen - ik heb het zelf een uurtje geleden ook gedaan bij Gaudí: kwestie van alert zijn, en een schone juslepel onder handbereik houden....

Groet,
Erik
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Hoi allemaal, weet wat nieuws: gisteravond ben ik met Lodewijk naar de dierenarts gegaan omdat ik het idee had dat hij moeite heeft met plassen. Hij heeft al jaren last van blaasgruis en at voor het nierfalen alleen maar Urinary voer van Royal Canin. Sinds hij nierfalen heeft, eet hij dat niet meer. Bij de DA bleek dat hij een blaasontsteking heeft. De DA heeft me een ontstekingsremmer meegegeven; die moet ik zo kort mogelijk toedienen om zijn nieren niet te zwaar te belasten.

Hij is helaas weer een heel stuk afgevallen: van 4,3 naar 3,9 kilo. (Voor hij ziek werd woog hij altijd boven de 5 kilo, het is ook best een grote kat.) De dierenarts vindt het nu vooral zaak dat hij eet, ongeacht wat. Hij heeft hem medicatie tegen de misselijkheid en valium gegeven. Toen we thuiskwamen heeft hij als een gek zitten eten, maar vanochtend was het weer klaar. Hij zit de hele tijd bij z'n voerbak maar wijst al het eten af.

Qua medicatie: sinds een kleine week ben ik gestopt met de Pronefra en de Mitrazipine, ook omdat hij beide heel erg vies vond. Van Mitrazipine gaat hij enorm schuimbekken en van Pronefra kokhalzen. Hij krijgt nu eenmaal daags Semintra. Dat geven gaat echt prima.

Daarbij krijg hij nu eenmaal daags (vanaf vandaag) een ontstekingsremmer en 2 tot 3x daags iets tegen de misselijkheid. Van dat laatste middel ging hij vanochtend enorm schuimbekken, echt heel zielig. Ik ben bang dat hij zo helemaal een aversie krijgt van medicijnen en eten.

Hoe krijg ik hem nu weer aan het eten?

Van natvoer likt hij alleen het vocht op, brokjes eet hij wel, maar te weinig. Ik heb de volgende brokjes in huis: Renal van Royal Canin, extra sterk geurende van Royal Canin voor kieskeurige katten (die vind hij nog het meest acceptabel), Urinary van Royal Canin, Renal van een merk van de dierenarts (ben nu niet thuis, dus kan het merk even niet checken), Renal van een merk uit Duitsland en brokjes van Purina One. Daarnaast verschillende soorten snoepjes en yoghurt.

De DA raadde me aan om vloeibaar voer te geven dat ook wordt gebruikt als sondevoeding. De DA zei dat ik eerst moest proberen of hij het uit een bakje op zou likken, maar dat doet hij dus niet.

Hebben jullie advies over soorten Recovery voeding bijvoorbeeld? Of iets anders waar hij snel van bij krachte komt? Hij is verder wel best levendig en lijkt minder ziek dan eerst. Ik ben bang als ik hem ga dwangvoeden dat hij dan een aversie krijgt van voedsel.

Wat de fosfaten betreft: dat weet ik niet. Dit waren alle uitslagen die ze hadden. Ik heb wel geopperd om zelf een onderhuids infuus te geven, maar de dierenarts zei dat dat meer iets was voor een later stadium en heel lastig te realiseren is. Hij is niet uitgedroogd volgens de dierenarts.
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

P.S. Met welke eetlustopwekkers hebben jullie goede ervaringen? En is het handig om overal verschillende soorten brokjes te hebben staan of om maar een per keer aan te bieden?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Ennakee »

Ik heb via pb op Facebook al een tijdje geleden gereageerd Amber. Om snel aan te sterken is Reaktiv Tonicum van Aniwell voor zowel katten als honden geschikt. Ook vinden de meeste katten het heerlijk.

Verder is dwangvoeren vaak noodzakelijk bij katten met nierfalen, om het weigeren te eten te doorbreken. Ook hebben deze katten vaak veel maagklachten door maagzuur.

https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... -6-x-45-ml

Ik hoop niet dat je Metacam of een variant als ontstekingsremmer gekregen hebt. Dit middel is zeer slecht voor nierfalers. Mocht dit wel het geval zijn ga dan onmiddellijk terug voor een alternatief want dat bestaat ook.

Verder heb ik geen goed gevoel bij deze dierenarts. Wanneer het mogelijk is zou ik je willen aanraden een second opinion te halen in een andere praktijk.

Sterkte met Lodewijk!
Plaats reactie