Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie DA?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie DA?

Bericht door Lodewijk »

Mijn geweldige kater Lodewijk (01-03-'06) is sinds anderhalve week gediagnosticeerd met nierfalen. Vorige week maandag is er door de DA een bloedonderzoek gedaan, waaruit bleek dat zijn waardes veel te hoog waren. Hij is toen direct opgenomen en gedialyseerd. Donderdag mocht hij weer naar huis omdat de dierenarts zei dat langer dan 3 dagen spoelen geen zin heeft. Zijn waardes zijn toen wel wat gezakt. Ik heb medicatie meegekregen.

Wat is nu belangrijk voor mij om van de dierenarts te weten? Ik wil de precies uitslag van het bloedonderzoek opvragen. Is het belangrijk om terug te gaan voor een urineonderzoek en het meten van zijn bloeddruk? De dierenarts zei alleen dat het belangrijk was dat hij een nierdieet volgt en de medicatie twee keer per dag krijgt. Ze gaf aan dat het niet te zeggen is hoe lang hij het zal volhouden: een jaar tot vijf jaar.

Intussen is er een hoop gebeurd: toen hij thuis kwam at hij niet meer. Ik ben zaterdagnacht naar de DA geweest en daar heeft hij iets tegen de misselijkheid en mitrazapine gekregen. Sinds gisteren eet hij weer, alleen niet van het nierdieet. Volgens de DA is het nu vooral belangrijk dát hij eet en niet wat.

Maar ik vind de DA nog erg vaag en ik wil de juiste voorzorgsmaatregelen treffen. Morgenochtend belt ze me weer. Wat kan ik dus concreet van en aan haar vragen?

Alvast bedankt!

P.s. ik ben al druk alle posts over nierfalen aan het lezen en begrijp dat dit een van de honderden verhalen is hier, maar concreet advies wat betreft de DA zou fijn zijn. Ik heb namelijk niet het gevoel dat de DA me veel aanreikt of meedenkt over wat ik verder nog kan doen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Wat je zeker moet vragen is de volledige uitslag van het bloedonderzoek. Met name creatinine, ureum en fosfaat gehalte zijn van belang.

Verder zou ik zowiezo de urine laten onderzoeken op soortelijke gewicht en eiwitverlies (creatinine/eiwit ratio). Dit geeft belangrijke informatie over de ernst van de nierziekte, en een indicatie voor het geven van specifieke medicatie. Hetzelfde geldt voor de bloeddruk, een (veel) te hoge bloeddruk heeft desastreuze gevolgen voor de niet goed functionerende nieren, dus die zou ik zeker laten meten.

Urine is overigens vaak simpel op te vangen met de hier inmiddels befaamde juslepel truuk - dus totaal niet belastend voor Lodewijk.

Moeite met eten is een bekend verschijnsel. Mirtazipine wekt inderdaad de eetlust op, maar als Lodewijk misselijk is, dan is het de vraag of je dat wel moet geven. Pas op dat je Mirtazipine niet gaat stapelen, geef hooguit 1/8 pilletje om de dag, beter om de 2 dagen. Ik ben gealarmeerd door de opmerking dat Lodewijk 2 x dag de medicatie moet krijgen - toch niet de Mirtazipine ?!

Als Lodewijk wel z'n gewone voer wil eten, is het te overwegen om er een fosfaatbinder aan toe te voegen, zoals Ipakitine. Verder zijn er legio tips & tricks om de eetlust op te wekken.

Van groot belang is dat Lodewijk zoveel mogelijk drinkt. Als je nog geen drinkfontein hebt, zou ik die zo snel mogelijk aanschaffen.

Tot zover. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat er veel informatie en hulp beschikbaar is op dit forum. Ik zat ruim een jaar geleden in vergelijkbare omstandigheden met Dalí (zie ook: viewtopic.php?f=56&t=30436&hilit=Nierpatient+Dali)

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Het gevoel dat de DA niet meedenkt (voelt) of veel aanreikt is wel enigszins te begrijpen. Zij krijgt natuurlijk dagelijks met dit soort gevallen te maken (dus routine voor haar) en voor jou is het toch je eigen meest dierbare vriendje. Wat ze allemaal gedaan heeft is verder wel goed. Direct spoelen in geval het om acuut-nierfalen zou gaan en medicijnen plus nierdieet advies. Ook het advies dat normaal eten beter is dan geen eten wanneer het nierdieet niet gelust wordt klopt ook.

Erik heeft al uitgelegd wat je allemaal direct moet weten. Volledige uitslag op papier en eventueel urineonderzoek om te zien of er nog veel eiwitverlies is via de urine (kun je gewoon inleveren zonder consult). Indien er al begonnen is met de medicijnen kan het zijn dat het eiwit in de urine vrijwel nihil is maar dat komt dan door de medicijnen. Ik verwacht niet dat de bloeddruk bij je 10 jarige Lodewijk nu al echt een probleem zou zijn maar als je DA het kan meten dan is het wel aan te raden (je weet het maar nooit). Want als het nierprobleem veroorzaakt is door hoge bloeddruk dan moet die ook echt aangepakt worden. Verder verwacht ik ook dat er over een paar maanden een nieuw bloedonderzoek volgt om te zien of de medicijnen helpen en of het niet erger wordt.

P.S. Een goede DA kun je overigens altijd later ook nog bellen met vragen. Dat is niet iets dat op één tijdstip allemaal direct gesteld moet worden. Tenminste... dat verwacht ik (en is mijn ervaring) van een goede DA.
Laatst gewijzigd door Rik op 29 nov 2016 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

ErikPhilippus schreef:Ik ben gealarmeerd door de opmerking dat Lodewijk 2 x dag de medicatie moet krijgen - toch niet de Mirtazipine ?!
Hey ErikPhilippus, bedankt voor je reactie! Ik heb morgenvroeg een balafspraak dus dan zal ik alles meteen aankaarten. Nee, het is niet de mirtazipine! Zaterdagnacht kreeg ik het mee met het labeltje 3x per dag (!) maar omdat ik dat erg veel vond ben ik zelf gaan zoeken en kwam ik inderdaad op de dosering die jij ook aanhaalt. De DA zei toen een fout te hebben gemaakt met het label.

Het medicijn dat hij 2x per dag krijgt is voor zijn nieren. Pronefra heet dat. Ze wilden me eerst iets anders geven, dat maar eenmaal daags gegeven hoeft te worden, maar dat hadden ze niet in huis. Volgens de DA bevat Pronefra dezelfde werkzame stof.

Is er trouwens ook een manier om zelf bloeddruk op te nemen? Is misschien wat prettiger voor Lodewijk.

Ik ga ook nog naar de Fosfaatbinder kijken. De moeilijkheid zit hem erin dat hij heel heel kieskeurig is met eten. Hij zat 10 jaar lang op RC Urinary-brokken en heeft zijn leven lang niets anders willen eten. Door zijn ziekte heeft hij er een aversie tegen gekregen (zo ontdekte ik ook zijn nierfalen) en nu is het allemaal erg moeilijk. Als ik iets door zijn eten meng, merkt hij het altijd meteen.
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Rik schreef:Het gevoel dat de DA niet meedenkt (voelt) of veel aanreikt is wel enigszins te begrijpen. Zij krijgt natuurlijk dagelijks met dit soort gevallen te maken (dus routine voor haar) en voor jou is het toch je eigen meest dierbare vriendje. Wat ze allemaal gedaan heeft is verder wel goed. Direct spoelen in geval het om acuut-nierfalen zou gaan en medicijnen plus nierdieet advies. Ook het advies dat normaal eten beter is dan geen eten wanneer het nierdieet niet gelust wordt klopt ook.

Erik heeft al uitgelegd wat je allemaal direct moet weten. Volledige uitslag op papier en eventueel urineonderzoek om te zien of er nog veel eiwitverlies is via de urine (kun je gewoon inleveren zonder consult). Indien er al begonnen is met de medicijnen kan het zijn dat het eiwit in de urine vrijwel nihil is maar dat komt dan door de medicijnen. Ik verwacht niet dat de bloeddruk bij je 10 jarige Lodewijk nu al echt een probleem zou zijn maar als je DA het kan meten dan is het wel aan te raden (je weet het maar nooit). Want als het nierprobleem veroorzaakt is door hoge bloeddruk dan moet die ook echt aangepakt worden. Verder verwacht ik ook dat er over een paar maanden een nieuw bloedonderzoek volgt om te zien of de medicijnen helpen en of het niet erger wordt.
Bedankt Rik! Ik vind dit allemaal toch best geruststellend. Ik ben ook erg benieuwd wat de bloedwaarden nu waren. Ik weet nog dat ze het me vorige week maandag liet zien maar ik was toen zo emotioneel dat het een beetje aan me voorbij ging. Als ik ze morgen heb ga ik ze hier wel even in de groep gooien. Er is zowel op maandag als op donderdag (na het spoelen) bloedonderzoek gedaan. Wellicht dat ze toen zelf al bloeddruk hebben opgenomen? Ik zal het vragen.

Er is direct begonnen met antibiotica (van maandag t/m zondag) vanwege een voorste luchtweginfectie en niermedicatie (die krijgt hij dus nog steeds). Daarbij niest en kucht hij nog af en toe, maar hij lijkt zich sinds de antibioticakuur afgelopen is beter te voelen, dus de DA wilde het even aanzien.

En wat je zegt over de dierenarts: dat is natuurlijk ook zo. Voor mij is Lodewijk echt de belangrijkste "persoon" in mijn leven en zij maakt dit uiteraard dagelijks mee.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Yikes. Foutje met het label. Ik hoop dat ze daarvoor diep door het stof gekropen is. Verder... Pronefra. Ik geloof dat de ervaringen daarmee hier niet zo heel goed zijn. Problemen van misselijkheid tot het verliezen van de eetlust. Ik zou er toch op aandringen om Semintra of Fortekor te krijgen.

Verder geloof ik niet dat Pronefra dezelfde ingredienten heeft als Semintra of Fortekor. Het heeft dezelfde ingredienten als ipakitine (hier reeds genoemd voor over normaal natvoer indien nierdieet niet gegeten wordt).

n.l.
http://www.medpets.nl/pronefra/
calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat, chitosan, polysacchariden van de Astragalus en marine oligopeptiden

http://www.medpets.nl/ipakitine/
calciumcarbonaat en chitosan. Calciumcarbonaat bindt fosfaten en chitosan absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat.

Dus ergens denk ik dat de DA ipakitine/pronefra door de war haalt met Semintra/Fortekor.
Dus vraag haar even welk medicijn die andere was want als dat Semintra of Fortekor was dan is pronefra niet het alternatief maar die andere (Fortekor of Semintra).
Laatst gewijzigd door Rik op 29 nov 2016 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Hier is Lodewijk na 2 dagen spoelen. Hij ziet er inmiddels weer wat slechter uit helaas, maakt zijn vacht niet zo goed schoon. Ik was hem nu met een washandje, daar gaat hij helemaal van spinnen. Ik heb trouwens overal glazen water staan (hij drinkt het liefst uit een glas) + een drinkfontein. Ik zie hem ook de hele dag overal uit drinken.

Afbeeldingpictures upload
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Rik schreef:Yikes. Foutje met het label. Ik hoop dat ze daarvoor diep door het stof gekropen is. Verder... Pronefra. Ik geloof dat de ervaringen daarmee hier niet zo heel goed zijn. Problemen van misselijkheid tot het verliezen van de eetlust. Ik zou er toch op aandringen om Semintra of Fortekor te krijgen.

Verder geloof ik niet dat Pronefra dezelfde ingredienten heeft als Semintra of Fortekor. Het heeft dezelfde ingredienten als ipakitine (hier reeds genoemd voor over normaal natvoer indien nierdieet niet gegeten wordt).

n.l.
http://www.medpets.nl/pronefra/
calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat, chitosan, polysacchariden van de Astragalus en marine oligopeptiden

http://www.medpets.nl/ipakitine/
calciumcarbonaat en chitosan. Calciumcarbonaat bindt fosfaten en chitosan absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat.

Dus ergens denk ik dat de DA ipakitine/pronefra door de war haalt met Semintra/Fortekor.
Dus vraag haar even welk medicijn die andere was want als dat Semintra of Fortekor was dan is pronefra niet het alternatief maar die andere (Fortekor of Semintra).
Ik vond dat ze er nog vrij luchtig over deed. Er is nog een fout gemaakt met het label van Pronefra: daar stond eenmaal daags op. Ik had gelukkig de bijsluiter gelezen en meteen gebeld... Dat vind ik ook wel echt slordig, buiten dat ik wel goede ervaringen heb met deze DA.

Goed dat jij dit nu zegt, want ik was er ook al over begonnen, maar ze verzekerde me toen dat het niet uitmaakte. Ik las namelijk over Fortekor, als het meest gebruikelijke middel. Morgen dus ook nog maar eens over beginnen. Is een combinatie van Pronefta en Fortekor zinnig?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Ja, de pronefra kun je dus zien als fosfaat-binder (nét als het poeder ipakitine dat door natvoer gedaan kan worden maar dat lukt met brokjes natuurlijk niet) en kan i.c.m. de Fortekor/Semintra. En Fortekor (net als Semintra) is dan de ACE remmer om eiwit verlies via de nieren tegen te gaan. Overigens zou je dan wel even in de gaten moeten houden dat de pronefra niet tot misselijkheid leidt of die eetlust-verlies veroorzaakt. Want anders kun je het beter niet geven.

https://www.mcvoordieren.nl/fortekor

Maar het is dus inderdaad Fortekor (of alternatief Semintra) en Pronefra (of alternatief Ipakitine). En niet Pronefra als alternatief voor Fortekor/Semintra.

Eet Lodewijk overigens helemaal geen natvoer? (want dat is ook weer extra vocht dat goed is plus dat medicijnen daar ook lekker doorheen kunnen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Rik schreef:Maar het is dus inderdaad Fortekor (of alternatief Semintra) en Pronefra (of alternatief Ipakitine). En niet Pronefra als alternatief voor Fortekor/Semintra.

Eet Lodewijk overigens helemaal geen natvoer? (want dat is ook weer extra vocht dat goed is plus dat medicijnen daar ook lekker doorheen kunnen)
Ah, ja, precies! Goed om dat te horen, want ik vermoedde ook zoiets. Dan kan ik dat tenminste hard maken morgen. Ik ga dan inderdaad om Fortekor/Semintra vragen en kijken wat het weglaten van Pronefra voor de misselijkheid doet. Daarnaast geef ik hem nu om de dag nog een heel klein beetje Mitrazipine. Dat lijkt toch wel goed te werken steeds. Is medicatie tegen de misselijkheid niet ook handig?

Qua natvoer: vroeger geen hap en nu gelukkig wel wat. Alleen heel specifieke blikjes van de Albert Heijn en Sheba. (Ik heb letterlijk elk natvoer gekocht dat er beschikbaar was bij de dierenwinkel/supermarkt tot ik iets vond.) Hij likt vooral de saus op en krijgt dan nog en passant wat vlees binnen. Van renal natvoer moet hij niets hebben... Daarnaast eet hij volle yoghurt. Ik weet niet hoe slecht/goed dat is? De dierenarts zei dat hij om het even wat moest eten en dat was toen hij echt heel ziek was het enige.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

Medicatie tegen misselijkheid is natuurlijk wel handig maar niet als permanent middel (Mirtazapine is ook een middel tegen misselijkheid). Het is ideaal om de kat weer even aan het eten te krijgen maar het beste is dat ze daarna uit zichzelf blijven eten. Als ze dat niet doen dan zit er natuurlijk weinig anders op maar als je de oorzaak weet kun je natuurlijk beter dat aanpakken. Iedereen met een nierpatiëntje weet dat het eten erg lastig is (ook het normale voer, laat staan het nieuwe nierdieet) dus we hebben allemaal tientallen verschillende nierdieet-merken geprobeerd. En vaak is het ook zo dat als ze dan uiteindelijk iets lekker vinden, een paar weken later weer niet gelust wordt. Dan schakel je over en dan begint een paar weken later alles weer opnieuw.

Ja... dat gaat een heel gedoe worden om iets lekkers voor hem te vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een prachtige kat, die Lodewijk!

Ik heb Pronefra ook geprobeerd, en weggekieperd: Dalí werd er misselijk van.... (ondanks de likkebaardende poes op het etiket). De ervaring is dat Ipakitine goed wordt geaccepteerd, klaarblijkelijk is het volkomen smaakloos.

En is bekend wat de oorzaak is van het nierfalen? Is het chronisch, of kan er ook iets gebeurt zijn wat plotselinge verslechtering van de nierwerking veroorzaakt heeft? Want let op: bij acuut nierfalen kan Fortekor of Semintra contraproductief werken. Bij Dalí ben ik Fortekor (en later Semintra) gaan geven toen er sprake was van eiwitverlies in de urine - en daar heeft hij toen goed op gereageerd. Vandaar ook het belang van urine-onderzoek.

Heel goed trouwens dat je in de gaten had dat 3 x daags Mirtazipine niet OK is.... Ik vind het trouwens erg slordig van je DA.... Zeker bij nierinsufficientie kan de halfwaardetijd van Mirtazipine oplopen tot (ver) over de 60 uur - dus dan had Lodewijk binnen de kortste keren een enorme overdosering gehad, met alle gevolgen van dien (en in dat geval was jij daar echt niet luchtigjes overheengestapt :cry:).

(verbaasd me trouwens dat de DA die Mirtazipine heeft meegegeven, ik moest het op recept halen bij de apotheek - en een uitgebreid gesprek gehad met de apotheker over het gebruik en eigenschappen ervan)

Laat maar weten hoe het gesprek is gegaan, wat de volgende stappen zijn. En je kunt ook het resultaat van het bloedonderzoek hier posten.

Groet,
Erik
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Lodewijk »

Nou, ik heb net met de DA gebeld en een hoop vragen gesteld. Daarnaast ook verteld dat ik zelf op onderzoek ben uitgegaan en wat ik van jullie heb gehoord. Ik merkte dat ze daar niet zo blij mee was, met name denk ik omdat haar misschien het gevoel gaf dat ik haar mening niet vertrouw. Ze gaat in ieder geval wel Semintra voor me bestellen omdat dat een vloeibaar middel is en het makkelijker is om in te geven dan Fortekor. Ze zei dat Pronefra wel een andere werkzame stof heeft maar uiteindelijk even goed helpt tegen nierfalen. Ze gaat uitzoeken of een combinatie van Semintra en Pronefra mogelijk is. Ipakitine ben ik vergeten te noemen. Daarnaast mailt ze me vandaag de nierwaarden. Ik moet nu naar de les (ik studeer), reageer straks uitgebreid.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

ErikPhilippus schreef:Ze zei dat Pronefra wel een andere werkzame stof heeft maar uiteindelijk even goed helpt tegen nierfalen.
Sorry, maar als mijn DA dit zou beweren, dan zou ik inderdaad haar mening niet meer vertrouwen....

Ik zou wel een deugdelijk onderzoek willen zien die deze stelling onderbouwd. De werking van Semintra is wel wetenschappelijk onderzocht, en mijn begrip is dat je Semintra geeft als er:

1) sprake is van chronisch nierfalen (dus niet acuut)
2) eiwitverlies is via de urine

Uit het onderzoek blijkt ook dat bij een kat die recent plots een slechtere nierfunctie heeft gekregen Semintra (en ook Fortekor) de schade aan de nieren juist kan verergeren. In de bijsluiter staat ook dat je deze medicijcen dan juist niet mag gebruiken.

En je hoeft mijn/onze mening niet te vertrouwen hoor, maar ik kan je verzekeren dat een fosfaatbinder (zoals Ipakitine) en Fortekor/Semintra uitstekend samengaan.

Groetjes,
Erik

PS En wederom besef hoeveel geluk ik heb met mijn DA. Die staat open voor alle suggesties, is blij dat ik zelf op zoek ga naar informatie, en allerlei opties open en respectvol met haar bespreek. Diverse keren heeft ze tegen me gezegd: 'nu heb ik zelf ook weer wat geleerd!' :grin:
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 30 nov 2016 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door Rik »

"Haar niet helemaal vertrouwen..." Ik denk dat je jezelf dat wel mag veroorloven, die wantrouwigheid :) Als je blind op haar had vertrouwd dan had Lodewijk nu een overdosis Mirtazipine. Nu weet ik niet of dat echt kwaad kan maar het geeft wel aan dat enig zelfonderzoek helemaal niet zo erg is. Onze ervaring hier op het forum is dat je ook niet compleet blind moet vertrouwen op je DA. Er worden echt (soms veel) fouten gemaakt. Nou... dat heb je zelf ook wel gezien. Semintra is inderdaad vloeibaar en is makkelijk toe te dienen (hoewel Bowy hier de Fortekor tabletjes wel lekker vond en gewoon op at is dat natuurlijk niet altijd zo).

Wat je nog even kan doen voordat je de Semintra geeft is wat urine opvangen en even langs de DA brengt voor onderzoek. Dan weet je gelijk hoe het zit met het eiwitverlies voordat de Semintra zijn werk doet.

Opvangen met de juslepel: Doe een handdoek over de ingang van de bak dat Lodewijk niet direct op de bak kan. Hou hem in de gaten om te zien wanneer hij echt moet (dan is de drang wat groter en loopt hij niet weg omdat jij er bij staat. Natuurlijk niet te lang wachten...). Haal de kap eraf en ga erbij zitten. Wanneer Lodewijk dan aanstalten maakt om te gaan wacht je nog heel even en op moment supreme douw je de juslepel onder zijn gat om vol te plassen. Daarna kun je dit in een schoon potje doen (ik gebruikte de schoongemaakte plastic potjes van de medicijnen ervoor). Breng het daarna gelijk naar de DA (dus doen wanneer de DA open is en het onderzoek uit kan voeren, e.v. 's-ochtends). Lodewijk zal daarna even beteuterd kijken dat ie niets onder te graven heeft :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie