kleine nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

kleine nieren

Bericht door Anne »

Ik ben van de week met Pita naar de da geweest voor een gezondheidscheck. Daar kwam de da er achter dat ze kleine nieren heeft, ze kon ze ook met moeite vinden. Binnenkort breng ik een plasje naar de da, zodat ze kunnen kijken of ze last heeft van haar nieren. Pita eet goed, drinkt goed en zit inderdaad weleens naast de waterfontein. Verder geen klachten of iets dergelijks.
Nou vraag ik me af, als een kat kleine nieren heeft, is dit dan een voorbode voor nierproblemen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kleine nieren

Bericht door castratenkoor »

Ik ken schrompelnieren en te grote nieren. Die van Sjaak* waren op het laatst 5 x te groot.
Gewoon te klein zou ik niet weten. Misschien een echo laten maken?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kleine nieren

Bericht door Adriana »

Anne schreef:Nou vraag ik me af, als een kat kleine nieren heeft, is dit dan een voorbode voor nierproblemen?
denk dat alleen bloedonderzoek daar uitsluitsel over kan geven.
en missch komt er al iets uit het urine-onderzoek.

als voorbode zou je nierwaardes kunnen laten onderzoeken bij idexx/vetmed.
die voegen al een tijdje de SDMA-factor toe waarmee je in een vroeger stadium kunt zien of er nierproblemen aankomen. en gebruik even de zoekfunctie voor SDMA ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Ik denk dat ik dan maar beter voor een bloedtest kan gaan. Ik zal morgen bij de da informeren naar zo'n
sdma test
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Uit het bloedonderzoek blijkt geen nierfalen te komen
ook het smda gehalte was positief (9)
maar wat me wel zorgen baart, volgens de da komen pas nierproblemen in het bloed aan het licht als al 70% van de nieren beschadigdt is.
Nu vraag ik me af, is het zinvol om met nierdieet te starten?
Aan de hand van het gebit schatte de da Pia op drie jaar. Maar aan de hand van de kleine nieren schat ze haar nu boven de 5.
Wat moet ik doen? :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Anne schreef:Uit het bloedonderzoek blijkt geen nierfalen te komen. Ook het SDMA gehalte was positief (9). Volgens de da komen pas nierproblemen in het bloed aan het licht als al 70% van de nieren beschadigd is.
Dit kan ik niet helemaal volgen - om nierfalen eerder te signaleren, is juist die SDMA test ontwikkeld.

Een verhoogd SDMA kan net als een hoog creatinine gehalte wijzen op nierfalen, maar In tegenstelling tot de creatinine wordt de hoogte van het SDMA niet beïnvloed door de leeftijd of mate van gespierdheid van de kat. Daardoor kan het SDMA eerder verhoogd zijn dan het creatinine.

Bij een gestegen creatinine is de nierfunctie over het algemeen met meer dan 75% afgenomen. De SDMA kan al verhoogd zijn bij een afname van de nierfunctie met 25 tot 40%.

Dus als ook SDMA aangeeft dat er geen nierfalen is, zie ik eigenlijk niet zo het nut van nierdieet voor Pita. Je zou voor alle zekerheid nog wel de urine kunnen laten onderzoeken.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Sorry, ik was even behoorlijk in de war. De da bedoelde denk ik de creatine en ureumwaardes.
Als die verhoogd zijn dan was er al behoorlijk capaciteit van de nieren verloren
Waar ik me nog steeds ongerust over maak, zijn haar nieren die de da amper kon vinden en klein zijn.
Of is het normaal dat hoe ouder de kat wordt, hoe kleiner de nieren? :roll:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat Pita schrompel-nieren heeft, en tegelijkertijd goede nierwaardes, inclusief SDMA. Misschien zitten de nieren een beetje verscholen, en moeilijk voelbaar. Of zijn Pita's nieren gewoon klein, mogelijk vanwege niet volledig ontwikkelde nieren (nierhypoplasie).

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kleine nieren

Bericht door castratenkoor »

Schrompel-nieren zijn voelbaar, dan zijn ze niet mooi glad maar bobbelig. Bij gewoon kleine nier die goed aanvoelen zou ik nu niet aan nierdieet gaan beginnen.

Het is zeker niet zo dat hoe ouder de kat hoe kleiner de nieren. Bij Sjaak* waren ze op het laatst 5 x te groot.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

ErikPhilippus schreef:. Misschien zitten de nieren een beetje verscholen, en moeilijk voelbaar. Of zijn Pita's nieren gewoon klein, mogelijk vanwege niet volledig ontwikkelde nieren (nierhypoplasie).

Groet,
Erik
Dit vind ik op wikipeda: Nierhypoplasie is een aangeboren afwijking waarbij één of beide nieren niet goed ontwikkeld zijn. In het laatste geval leidt dit tot nierinsufficiëntie.

Is het dan niet verstandig om alvast met nierdieet te beginnen? Ik ben bezorgd :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

https://www.mcvoordieren.nl/nierfalen-kat-hond

"'We starten een nierdieet als het bloedfosfaat (bij een volwassen dier) boven de 1.5 mmol/l is.""

( dit staat helemaal onderaan als je naar beneden scrolt)

Dat is bij Pito helaas 1.7

Zonet de da gebeld, ze gaan overleggen of ze het nodig vinden om Pita een nierdieet te geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begin het een beetje verwarrend verhaal te vinden, sorry.
Eerst zeg je dat uit het bloedonderzoek geen nierfalen naar voren is gekomen - en nu is het fosfaat gehalte te hoog. Naast creatinine is fosfaat een marker voor nierfalen (maar kan ook andere oorzaak hebben). En met een te hoog fosfaat gehalte voelen katten zich niet lekker, en zal de eetlust verlagen.

In ieder geval zal een te hoog fosfaat gehalte op termijn waarschijnlijk leiden tot nierfalen, omdat het zich bindt met calcium en als calciumfosfaat neerslaat in de nieren en daardoor schade veroorzaakt.

Ik zou bij een te hoog fosfaat gehalte zeker denken aan het toevoegen van een fosfaatbinder aan het eten, zoals Ipakitine. En ik zou ook de urine onderzoeken op SG en creatinine/eiwit ratio, en wellicht is ook een bloeddruk meting geen overbodige luxe.

En natuurlijk zullen kleine nieren een gereduceerde filtercapaciteit hebben, maar of dit automatisch nierziekte tot gevolg heeft is maar de vraag. Ook mensen kunnen goed leven met één nier. Uiteraard moet je dan zeker je nier(en) niet gaan overbelasten met b.v. junkfood en/of voedsel met overdadig eiwit van lage biologische waarde of veel te veel zout, maar met de juiste maatregelen denk ik dat katten met 50% nierfunctie een prima leven kunnen hebben.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Je hoeft geen sorry te zeggen Erik, als jij het al verwarrend vindt wat moet ik er dan van vinden? ;-)

De waardes in het bloed zijn goed, de fosforwaarde is verhoogd en daar ben ik zelf achter gekomen nadat ik dat gene vanochtend las wat ik linkte

Ik ga googlen op een te hoge forfor gehalte in het bloed
Zo leer ik weer wat bij

edit heb gegoogeld en ik kom alleen op sites over nierfalen bij katten uit :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Anne,

Geeft niks, we komen er wel uit :edoh:.

Een te hoge fosfaat spiegel wordt in de meeste gevallen inderdaad veroorzaakt door chronische nier-insufficiëntie. Je kan dan in een vicieuze cirkel terecht komen, aangezien het fosfaat zelf ook weer nierschade veroorzaakt, waardoor het nierfalen dus verergerd. Derhalve moet je een te hoog fosfaatgehalte zoveel mogelijk zien te voorkomen cq terug te dringen, door veel laten drinken (fonteintje), matige hoeveelheid eiwit van hoge biologische waarde in het voer, en toevoegen van fosfaatbinders (ipa) aan het voer. Dit zijn zaken waar ik bij Pita zowiezo direct mee zou starten.

Eventueel de doorbloeding van de nieren verbeteren door Semintra; het is aanbevelenswaardig om daarmee te beginnen als er sprake is van enig eiwitverlies in de urine.

Groet,
Erik

PS En het is 'fosfaat', geen 'fosfor' :idea:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Super bedankt voor het meedenken Erik. Ik heb totaal geen ervaring met nierpatiënten hier!
Ik ben ondertussen bij de da nier proefpakketjes dieetvoeding wezen halen. Van Royal canin Ik zal er gelijk mee beginnen
Zijn dan nog steeds die fosfaatbinders nodig?
De assistente raadde me wel aan om te mengen zodat Pita geen diarree krijgt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie