kleine nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: kleine nieren

Bericht door Cerna »

Fosfaatbinders zijn alleen nodig wanneer je normaal (senior)voer geeft of wanneer de nierwaardes heel erg hoog zijn. Toen bij Noa de creat steeg naar boven de 400 zijn we Ipakitine door het nierdieet gaan mengen. Cochi, ook nierpatiënt, kreeg Ipa door zijn voer omdat hij geen nierdieet lustte.

Maar Pita heeft geen nierfalen dus dan is dat allemaal niet nodig.
Je kunt - wanneer het je geruststelt - Ipa door het voer gaan doen of je zou kunnen kiezen voor nierbrokjes en verder gewoon voer. Dat heb ik jaren bij Cerná gedaan (niet omdat het mijn keuze was, maar omdat Cerná Hills-KD - wat Noa kreeg - zo lekker vond) en haar nierwaardes waren ook op 17-jarige leeftijd nog prima (en dan gaat ze dood aan die rotziekte :cry: ).

Maar helemaal over op nierdieet terwijl ze geen nierfalen heeft, zou ik niet doen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Fosfaatbinders zijn alleen nodig wanneer je normaal (senior)voer geeft of wanneer de nierwaardes heel erg hoog zijn.
Ik ben het toch niet eens met deze nogal stellige bewering. Zoals in mijn vorige bericht uitgelegd, kan je met initieel kleine verhoging van de fosfaat spiegel toch in een vicieuze cirkel terechtkomen doordat fosfaat de nieren beschadigd. Dus wachten tot de nierwaardes heel erg hoog zijn... dan kan je dus rijkelijk laat zijn met de fosfaatbinder, want de (door de inwerking van calciumfosfaat) verloren gegane niercellen krijg je er niet meer mee terug.

Ik ben van mening dat de actuele fosfaatwaarde in het bloed (bij Pita verhoogd) op de eerste plaats bepalend is voor het al dan niet toevoegen van fosfaatbinder aan het (normale) voer. Als je hoge kwaliteit nierdieet geeft, dan verminder je zowiezo de fosfaat intake, dus dan is fosfaatbinder wellicht teveel van het goede (want een bepaalde hoeveelheid fosfaat heeft iedere kat nodig).

Mijn suggestie: zeker als Pita geen dieetvoer krijgt, zou ik wel fosfaatbinder toevoegen aan het voer, en uiteraard de fosfaatspiegel blijven monitoren. Ik ben benieuwd naar het advies waar Anne's DA mee komt...

Groet,
Erik
Cerna

Re: kleine nieren

Bericht door Cerna »

Volgens mij zeggen wij hetzelfde, Erik :smile:

Ik geef als advies om een deel van het voer uit nierdieet te laten bestaan en wanneer de kat dat niet eet, Ipakitine toe te voegen en dat zeg jij toch ook?
ErikPhilippus schreef: Mijn suggestie: zeker als Pita geen dieetvoer krijgt, zou ik wel fosfaatbinder toevoegen aan het voer, en uiteraard de fosfaatspiegel blijven monitoren. Ik ben benieuwd naar het advies waar Anne's DA mee komt...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Ik geef als advies om een deel van het voer uit nierdieet te laten bestaan en wanneer de kat dat niet eet, Ipakitine toe te voegen en dat zeg jij toch ook?
Ja, daarmee zitten we op lijn. Ik werd even getriggerd door jouw toevoeging 'dat fosfaatbinders alleen nodig zijn wanneer de nierwaardes heel hoog zijn' - dan zou je te laat kunnen zijn met de pogingen om de fosfaatwaarde te normaliseren.

Een op de drie katten van 15 jaar heeft chronisch nierfalen, en in veel gevallen is dat in de jaren daarvoor heel sluimerend, onopgemerkt ontstaan - en het is niet onwaarschijnlijk dat een langzaam oplopend fosfaatgehalte daarbij een rol speelt. Verhoogd ureum en creatinine maken de kat ziek, zwak en misselijk, maar hebben op zich geen desastreuze uitwerking op de nieren zelf - en dat is bij fosfaat dus anders. Je zou kunnen zeggen dat fosfaat de sluipmoordenaar is van nierkatten.

Dus mijn gevoel is dat je beter te vroeg met een fosfaatbinder kan beginnen dan te laat, d.w.z. bij de eerste signalen van een te hoge fosfaat spiegel. En hoewel te hoog fosfaat in verreweg de meeste gevallen wordt veroorzaakt door nierfalen, kan het ook een andere oorzaak hebben, b.v. slecht functionerende bijnieren waardoor de mineraal-huishouding niet goed is. En dan zou je door het geven van fosfaatbinder dus secundair nierfalen kunnen voorkomen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

ErikPhilippus schreef: Ik ben benieuwd naar het advies waar Anne's DA mee komt...

Groet,
Erik
Mijn da is nergens zelf mee gekomen, ik moest het zelf ter sprake brengen. Op mijn aandringen
dat ik me veel zorgen maakte over haar kleine nieren en de hoge fosfaatwaarde in haar bloed hebben ze me gerustgesteld door te zeggen dat nierdieet dan wel kan

Ik blijf het vreemd vinden dat ik dit van een site moest halen, de da heeft niks gezegd over dat Pita's fosfaatgehalte in het bloed te hoog is :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: kleine nieren

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef:Ik geef als advies om een deel van het voer uit nierdieet te laten bestaan en wanneer de kat dat niet eet, Ipakitine toe te voegen en dat zeg jij toch ook?
Dan was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat fosfaatbinders + nierdieet alleen nodig zijn wanneer de waardes erg hoog zijn, maar wanneer de waardes iets verhoogd zijn of je wilt het preventief geven dan volstaat het om óf nierdieet te geven (en in het geval van Pita niet volledig, maar een keuze uit óf brokjes óf natvoer) óf gewoon voer (evt. senior) met Ipa.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Dan was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat fosfaatbinders + nierdieet alleen nodig zijn wanneer de waardes erg hoog zijn, maar wanneer de waardes iets verhoogd zijn of je wilt het preventief geven dan volstaat het om óf nierdieet te geven (en in het geval van Pita niet volledig, maar een keuze uit óf brokjes óf natvoer) óf gewoon voer (evt. senior) met Ipa.
OK, daarmee is het nu duidelijk! Hier kan ik in meegaan :smile:.

Ik geef Dalí en Gaudí om de dag 15 g rauw konijnenvlees, en ik doe er preventief een schepje Ipa overheen.
Dalí z'n fosfaat was bij de laatste meting netjes binnen de referentie - en dat wil ik graag zo houden. Want ik weet dat zeker bij Dalí, als hij teveel fosfaat in z'n bloed krijgt, het in één keer funest kan zijn, vandaar.

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: kleine nieren

Bericht door Cerna »

De verwarring ontstond denk ik doordat de vraag van Anne op de vorige pagina staat.
Anne schreef: Ik ben ondertussen bij de da nier proefpakketjes dieetvoeding wezen halen. Van Royal canin Ik zal er gelijk mee beginnen. Zijn dan nog steeds die fosfaatbinders nodig?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kleine nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Anne schreef:Ik ben ondertussen bij de da nier proefpakketjes dieetvoeding wezen halen. Van Royal canin Ik zal er gelijk mee beginnen. Zijn dan nog steeds die fosfaatbinders nodig?
Deze post had ik inderdaad even gemist...

RC dieetvoer bevat al een minimale hoeveelheid fosfaat, dus ik denk dat het niet nodig is. Ik zou wel over een tijdje het fosfaatniveau bij Pita laten controleren, en als het dan niet gedaald is, kan je altijd nog besluiten om dan fosfaatbinder te gaan geven.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Ja daar had ik zelf ook al aan gedacht. Bedankt voor het meedenken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

castratenkoor schreef:Ik ken schrompelnieren en te grote nieren. Die van Sjaak* waren op het laatst 5 x te groot.
Gewoon te klein zou ik niet weten. Misschien een echo laten maken?
Was Sjaak een nierpatiënt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kleine nieren

Bericht door castratenkoor »

Ja Sjaak* was van zijn 4-de tot 16-de nierpatiënt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Dat wist ik niet, dan heeft hij het heel lang uitgehouden bij jou
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kleine nieren

Bericht door Anne »

Iedereen die een bijdrage heeft geleverd, bedankt
Pita is nu een paar dagen aan het nierdieet en gelukkig voor haar vindt ze het geweldig
Kennelijk heeft ze nog nooit zo iets lekkers gehad want ze is er als de kippen bij en vindt mij een stuk intterresanter ( want ik beschik over die lekkere brokjes en zij niet)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kleine nieren

Bericht door castratenkoor »

Als wij mee kunnen denken dan doen we dat met liefde ;-).

Ik hoop dat Pita lekker haar draai vindt bij jullie en dat ze heel stabiel en gezond oud mag worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie