Vreemd 'voorwerp' in de urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door ErikPhilippus »

Net iets heel aparts meegemaakt....

Vorige week is bij onze Bengaalse 15-jarige kater Gaudí blaasontsteking vastgesteld. Hij had moeite met plassen en voelde zich niet lekker. In de urine zaten veel leukocyten, en ook de kweek wees op een bacteriële ontsteking. Antibioticum ging hij van over z'n nek, dus vanmorgen gestart met Eurologist.

Een uurtje geleden merkte ik dat hij diverse keren tevergeefs op de kattenbak ging, en net zat hij een aantal minuten te persen. Toen hij van de bak kwam, zag ik iets roods uit z'n piemel hangen. Tot m'n eigen verbazing trok ik er een donkerrood 'wurmpje' van zeker 3 cm uit. Het heeft een gladde, stevige structuur. Er zat geen bloed bij, alleen een druppel urine.

Ik heb er een foto van gemaakt, helaas wat onscherp:

Afbeelding

(Die dingetjes links onder zijn geen pootjes ;-), maar een paar korreltjes grit die eraan plakken).
Ik ben gelijk naar de DA gegaan om het te laten zien. De dienstdoende DA had zoiets nog nooit gezien. Wellicht toch iets van bloed en weefsel, dat zich in de urine tot een soort vliesje heeft gevormd? Ik heb zelf ook geen idee.... Een unicum dus.

Gaudí lijkt wel wat opgelucht nu (wat natuurlijk niet verbazingwekkend is). De grote vraag is natuurlijk of er nog meer van die 'wurmpjes' in z'n blaas zitten...

Iemand enig idee?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door Rik »

Yikes... als je dat uit zijn piemeltje hebt getrokken kan ik me voorstellen dat hij opgelucht is. Hopelijk was het alleen maar dat en is hij nu weer helemaal de oude. Ik zou ook geen idee hebben wat het echt is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door castratenkoor »

Nog nooit gezien of van
gehoord.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, hij is duidelijk niet in orde...
Hij gaat regelmatig naar de bak, en soms komt er een klein plasje. Net zag ik ook dat er wat bloed aan z'n piemeltje zat. Heb weer de dierenarts gebeld, wordt zometeen teruggebeld.
En ik moet om 7u weg en ben pas morgenavond laat weer thuis... Balen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door castratenkoor »

Toen Sjaak* een nierbloeding has druppelde het bloed spontaan uit zijn penis, ook als hij lag. Op de een of andere manier doet dit er wel aan denken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door ErikPhilippus »

Net wat urine opgevangen met de onvolprezen juslepel truc. Zat beetje bloed in. Op de valreep nog naar de DA gebracht, die zou meteen een sedimentje maken.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door Anne »

Sterkte met alle zorgen. De da kan het onder de microscoop bekijken, mocht hij/zij dat nog niet hebben gedaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door Dinky »

Wat een vreemd ding. Ik zou denken op basis van de situatie dat het een bloedprop is die deze vorm heeft gekregen door de plasbuis.

Bij mensen kan dit bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een bacteriële infectie van de blaas: http://www.bloedinurine.nl

Wat vervelend dat je nu zelf ook langere tijd van huis bent tot morgenavond. Ben wel heel benieuwd wat de dierenarts ervan gaat vinden qua behandeling. Duim dat de eurologist snel goed aanslaat!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door castratenkoor »

Sjaak* is toen behandeld met 3 x een ab - injectie. Dat werkte per spuit 4 dagen. Misschien is ook voor Gaudi dit soort ab een goed idee? Spuiten wordt hij niet misselijk van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door kansarmedieren »

Ik herken het dat had Guusje ook een overleden opvang kat. Mijn dierenarts wist het ook niet dacht aan blaaswand irritatie . De stukjes bij mij leken slijmvlies, als ze het uitpluste gaf ik pijnstiller ze had er een dag last van toen was het over. Ze had veel meer gezondheids problemen daarom hebben we niet verder gekeken dierenarts stelde foto van de blaas maken misschien blaasstenen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben vanavond weer thuisgekomen, en ik werd door Gaudí in redelijk goede conditie welkom geheten.
Vanmiddag ook met mijn DA gebeld. Ze heeft het vaker gezien, die sliert uit de penis - maar dan wel bij honden. Het is inderdaad een bloedprop, met cellen en resten van de blaaswand, die zich aan de wand van de urineleider hechten, en dan een soort pijpje vormen. Er blijft dan uiteraard een minuscuul gaatje over voor de urine, vandaar de moeite met plassen.

Godzijdank had ik gisterenmiddag de ingeving om met Gaudí mee te lopen naar de bak om hem in de gaten te houden. Ik zag net op tijd dat er iets roods uit z'n piemeltje hing, en ik het sliertje eruit getrokken heb. Als ik dat niet had gedaan, was het blijven zitten, en binnen de kortste keren had het tot een verstopping kunnen leiden - en krijg het er dan nog maar eens uit.... Dan had het er een stuk minder gunstig uitgezien voor Gaudí :-( .

Er zat flink wat bloed in de urine, dus er is wel iets ernstigs aan de hand in zijn blaas. Dus ik moet het heel goed in de gaten houden... Indien nodig, pilletjes om de blaas/urineleider te ontspannen, en controleren of er bloed in de urine zit. Doorgaan met Eurologist, maar als er maandag nog bloed in de urine zit, gaan we ab inzetten. En dan waarschijnlijk met dagelijkse injecties (geen idee of ik dat zelf mag doen). Helaas zijn langdurig werkende injecties met ab niet meer toegestaan.

Hopelijk is het leed binnenkort geleden.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door Adriana »

oei! je krijgt het wel weer voor je kiezen, gelukkig laatste berichten van gistermiddag matig positief.
Gaudi in ieder geval niet doodziek, niet koortsig en hij slikt zijn eurologist.
met een paar dagen moet het dan rustig zijn, zij het dat je dan nog niet weet wat er in die blaas aan de hand is of was ..
ab heeft alleen zin als er maandag nog bacteriën in zijn urine zitten. anders is het alleen maar belasting.
Gaudi drinkt geloof ik wel goed en dat is op dit moment erg belangrijk: goed doorspoelen!
al in het kattenrad geweest..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door ErikPhilippus »

Nog even overleg gehad met de DA, want Gaudí is duidelijk niet in orde. En wat mij ongerust maakt (zeker bij hem): verlies aan eetlust. Hij zit er timide bij, voelt zich niet lekker. Ik ben er niet gerust op om zo het weekend in te gaan - dus we gaan vanmiddag beginnen met AB door middel van injecties.

Eind vd middag heeft de DA het AB hopelijk in huis, en dan ga ik met Gaudí langs.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me heel verstandig, ik voel me er een stuk geruster op dat je niet tot maandag wacht met AB.

Beterschap Gaudi en sterkte voor jou - hou hoop en vertrouwen en straal blijheid uit. Een kat voelt jouw stemming.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Vreemd 'voorwerp' in de urine

Bericht door Cerna »

Ik ben een paar weken terug met Amber bij de da geweest vanwege de pijn in de achterpoot en toen heeft ze een hoge dosis AB-injectie gehad wat niet herhaald hoeft te worden. Volgens onze da waren de inzichten hierover inmiddels veranderd.
De theorie is nu dat wanneer je bijv. iedere dag een pilletje geeft en dat 10 dagen lang, je de zwakke bacteriën wel doodt, maar de sterke niet waardoor die zich weer kunnen gaan vermenigvuldigen (tenminste zo heb ik het begrepen).
Nu geven ze een fikse dosis in 1 keer en doden daarmee alle bacteriën tegelijk.

Omdat het bij Amber om een ontsteking in het gewricht ging en dat vaak hardnekkig is, hebben we ook nog twee injecties meegekregen die we om de dag moesten geven.

Ik zou even met je dierenarts overleggen of dat een optie is voor Gaudi. Hoop dat hij snel weer opknapt!
Plaats reactie