Verschillende vragen over blaasgrui

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sniekebees
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2016 20:23

Verschillende vragen over blaasgrui

Bericht door Sniekebees »

Hallo,
Iets meer dan een week geleden hebben wij een 2e kat uit het asiel gehaald. Bekend met blaasgruis, is hieraan geopereerd en staat op rc s/o. Sinds hij hier is geef ik eurologist, geef ik ook aan mijn andere kat die in het verleden geopereerd is aan blaasgruis. Het viel me al snel op dat de nieuwe kat vaker naar de bak gaat dan die we al hadden. Dat kan natuurlijk. Ook kleine plasjes. Kan ook natuurlijk, als je vaker gaat plas je kleinere beetjes logisch gezien. Toch urine opgevangen en laten onderzoeken. Er zat heel veel struviet in en een hoge zuurgraad. Vlgs de arts is dat laatste raar, past dit nietbij de hoeveelheid struviet die in de urine zat. Hij heeft nu rc s/o higf dilution voorgeschreven gekregen en metacam. Urine moet onderzocht worden op blaasontsteking, dit zou 75 uro kosten (urine moet opgestuurd worden). Kan ditniet gewoon met een simpel testje gedaan worden net zoals bij mensen? Stripje erin, even wachten en kleuren kijken klaar. Of zeg ik nu iets heel doms. Als het moet moet het, maar deze da stelt heel vaak dure dingen voor die dan opeens niet nodig zijn als je doorvraagt.
Verder heb ik het asiel gebeld. Vlgs het asiel kan het zo zijn dat bij sommige katten altijd struviet in de urine blijft zitten. Hun da zegt zolang de kat plast is het goed. Ik geef nu dubbele dosis eurologist, high dilution voer en metacam. Half blikje gourmet gold (kreeg hij in het asiel ook) waar ik de brokjes en water doorheen doen. Het asiel zou ab kuurtje opsturen.
Ik ben benieuwd of jullie me wijzer kunnen maken over struviet en zuurgraad, of sommige katten inderdaad altijd struviet in urine hebben en of jullie nog andere tips hebben. En of het handig is vit c te geven, kreeg ik ook als tip maar las ook weer dat als de zuurgraad te laag wordt er oxalaat gevormd kan worden
Ik hoop dat mijn verhaal en vragen een beetje duidelijk zijn.
De kat is overigens heel speels, ik heb niet het idee dat hij zich niet goed voelt
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende vragen over blaasgrui

Bericht door Rik »

Yikes.... over struviet en zuurgraad kan ik niet zoveel vertellen maar waarom heb je metacam voorgeschreven gekregen ???
(ook weer een flesje van €19 :evil: )

Klik rechtsboven even op zoeken en zoek even op de term metacam. Ik kan me hier even niet voorstellen waarom je dit zou moeten geven en het is potentieel schadelijk voor de nieren. Het is een NSAID en dus troep, troep, troep. Als de kat nu echt pijn heeft of er ergens een mega-ontsteking zit... mmm... nee, dan nog niet... er zijn alternatieven.

Urineonderzoeken kostte hier 15 euro maar dat was voor het urine-onderzoek van de nieren. Ik weet niet of dat voor een blaasontsteking anders zou zijn. Maar als ze het "uit moeten besteden"... tsja... misschien dat het dan zo duur is. Waarom bel je niet een andere DA in de omgeving (of asiel) en vraagt wat een urineonderzoek op blaasontsteking kost. Als ze het daar binnenshuis kunnen doen kan het een stuk goedkoper zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende vragen over blaasgrui

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook geen Metacam geven aan een kat puur en alleen vanwege blaasgruis. Mijn advies is daar meteen mee te stoppen.

Het kan best mede door de verhuizing komen dat het blaasgruis de kop opsteekt. Ik zou hem verder wel zijn hele leven op urinary brok houden. Blaasgruisvoorkomende. Na die 4-6 weken blaasgruis-oplossend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende vragen over blaasgrui

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en lief dat jullie een kater uit het asiel hebben gehaald.
als het nog maar heel recent is, waarom kun je dan geen beroep doen op de da van het asiel?

nee, het zou mijn dierenarts ook niet zijn....
en ik deel riks en dinie's zorgen over de metacam..
geeft afhankelijk van vorm en dosis reuze kans op nierschade en daar zitten jullie niet op te wachten..
meloxicam, naam stofje, bestaat in veel naamvariaties: metacam, loxicom, novacam, meloxidyl..

als je echt een pijnstiller nodig hebt, vraag dan om bv onsior, dat wordt voornamelijk afgebroken via de lever, maar de meeste da's verdienen denk ik meer aan metacam,.........

hier zijn twee topics waarin je nog veel meer over blaasgruis kunt lezen maar hardstikke goed dat je al eurologist geeft..
viewtopic.php?f=56&t=5878&start=315

viewtopic.php?f=56&t=29355
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sniekebees
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2016 20:23

Re: Verschillende vragen over blaasgrui

Bericht door Sniekebees »

Dank jullie voor de antwoorden. Ik geef nu meer water nog door zn eten, alles gaat op en.daarna plast hij. Nog steeds geen grote hoeveelheden maar hij plast. Ik ga door met eurologist en het voer
Plaats reactie