Bloed uit blaas door handelen da???

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door loek »

Beste allemaal,
Al een tijdje braakt mijn kat. ( eerder bericht over geplaatst) Doordat het een wisselend beeld is en die persoonlijke omstandigheden nu pas bij andere da terecht komen.
Eigenlijk alleen maar om eindelijk een darm en maag onderzoek te laten doen, wat mijn eigen dierenarts niet kan.
Ik kom daar en ze wil urine van mijn kater. Dus heeft ze op zijn blaas geduwd. Na een tijdje kwam er wat urine uit. En was meteen duidelijk ( met zo'n strookje in urine): blaasontsteking.

Maar vervolgens zie ik allemaal bloed uit mijn kat komen. Een heel plasje vormde zich op de tafel. Terwijl ze dus niet meer aan het duwen was he!
Dit was normaal werd er gezegd door de blaasontsteking. Maar het bloed bleef komen... Volgens da normaal ... :-(
Mijn kater moest daar blijven en morgenvroeg gaan ze hem goed onderzoeken. ( daarvoor moet hij naar andere praktijk)
Maar dat bloedverlies zit me helemaal niet lekker! ( daarnaast maak ik me ook zorgen... Maar eerste zorg die nu in mijn hoofd zit is dat bloedverlies!)
Ik kan nergens op internet terug vindt. Dat dit normaal zou zijn. Wel dat het heel belastend is om zo urine uit een kat te knijpen en dat het binnen een minuut moet komen.( ze heeft echt wel langer lopen duwen!) En dat er een blaasruptuur kan ontstaan...

Kan iemand mij geruststellen??? Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door castratenkoor »

Dat is best riskant, in de blaas knijpen voor urine - opvang, heb ik van mijn dierenarts begrepen. Er zijn andere manieren zoals met een naald via de zij. Of opvangen met pollepel of met plastic korrels inn de bak. Maar ja dat kost uiteraard meer tijd, dat laatste.

Of het bloedverlies normaal is kan ik uiteraard niet beoordelen. Maar mijn dierenarts zou het niet zijn eerlijk gezegd.

Sterkte en beterschap met en voor je kater!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door Dinky »

Sorry ik heb geen idee. Hier werd de urine via een naald in de blaas afgenomen (onder echo begeleiding).

Ik heb dan ook geen idee of het bloedverlies normaal is. Wel meegemaakt dat door huis druppeltjes bloed leken te liggen wat dus urine met bloed bleek te zijn toen dinky vorig jaar door alle stress rondom operatie en revalidatie een blaasontsteking had.

Duim dat je kat snel weer fijn bij je thuis is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door Dorien66 »

Zou het kunnen dat bij het leegdrukken van de blaas een gruissteentje mee is gekomen en dat 'ie zo vol zat dat het daarna wel door moest blijven lopen?
Ik duim in ieder geval dat het geen ruptuur is... Sterkte en hou ons op de hoogte alsjeblieft.
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door jolandazocchi »

Waarom bel je ze niet op of ga je erheen dat het je niet lekker zit en of ze een echo kunnen doen. Als je nu op bezoek gaat kan je meteen kijken of er nog steeds bloed uitkomt en hoe die reageert.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door loek »

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet inmiddels wat de oorzaak was van zijn bloedverlies.
Mijn kater blijkt vanalles te hebben, waaronder een poliep in zijn blaas die de doorhang van urine belemmerde. Hij had een mega blaasontsteking dus het bloed was echt urine vermengt met bloed wat hij liet lopen.
Even voor de helderheid zijn enige symptoom was: braken. Hij leek totaal niet ziek, viel niet af, gewoon actief.
Hij blijkt echter totaal niet gezond. Ik ben enorm geschrokken! Naast de poliep heeft hij cystenieren, groeven in zijn mild en een vergrote lymfeklier. Door de buikpijn is hij oneetbare dingen gaat eten. En daarvan is een deel ( lijkt op sisal touw van krabpaal) in zijn darmen blijven steken. Hij had dus een verstopping en den vergrote darm ( mogelijk megacolon). Het stukje sisal zal zo vast dat ze een stukje darm eruit hebben moeten halen.
Hij moet voorlopig bij de dierenarts blijven. Ik heb hem gisteren gezien... Hij is zooooo zielig. Mijn hart breekt gewoon bij de gedachte.

Bewijst maar weer hoe weinig katten uiten van pijn! Bizar gewoon! Dat hij dit allemaal onder de leden had!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door Ilone »

Dat is nogal niet wat zeg!
Nee, katten zijn meesters in het niets laten zien....van de week weer gemerkt met Speedy en zijn obstipatie...
Sterkte met beessie!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Bloed uit blaas door handelen da???

Bericht door jolandazocchi »

Jeetje dat is nogal niet wat! Sterkte ermee.
Plaats reactie