Kat overleden na lelievergiftiging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door castratenkoor »

In mijn woonplaats is vandaag een kat overleden, vergiftigd door lelies. De desbetreffende dierenarts doet een oproep iedereen te waarschuwen geen lelies bij katten te plaatsen. Dus bij deze. Geldt overigens voor meer bloemsoorten, b.v. narcissen. Persoonlijk plaats ik helemaal geen bloemen en planten bij mijn katten. Om ze volledig veilig te stellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Cerna »

Oh gelukkig, ik schrok me rot. Dacht dat één van jouw katten was gestorven.
Maar toch sneu voor die kat.

Ik heb zelf wel altijd bloemen in de vaas en de katten kijken er niet eens naar. Afgelopen voorjaar had ik buiten Blauwe Druifjes staan en dat lijkt wel een beetje op kattengras met bloemetjes en dus begonnen zowel Amber als Luna ervan te eten. Vond het zonde, maar toch maar weggegooid.
Ik weet ook niet of de hele plant giftig is of alleen de bloemen (waar ze niet aan komen).

Ik denk ook dat een kat wel heel veel van een plant moet eten wil het vergiftigd worden want bijna iedere tuinplant is giftig en heel veel katten lopen los. Toch hoor je zelden dat er massaal katten sterven door het eten van tuinplanten.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Omnia »

Lelies zijn echt super giftig! Alleen al door het likken van het stuifmeel kan een kat overlijden. Voor mensen zijn lelies ook giftig je kunt er o.a. hoofdpijn van krijgen door de pollen.

http://www.dierenklinieka30.nl/Infothee ... ie/mobile/


Op deze site staat uitgebreide lijst met giftige planten voor de kat, ook blauwe druifjes horen daarbij:

http://www.dierenarts-dierenkliniek.nl/ ... ngras.html


Op onderstaande site staat een lijst met planten en welke vergiftiging verschijnselen die ze bij mensen kunnen geven, voor dieren zullen de symptomen heftiger zijn omdat ze veel kleiner zijn.

https://tuinkalender.wordpress.com/giftige-planten/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door castratenkoor »

Ja die lijsten zijn bekend.

Ik meldde het hier omdat het voor mij wel heel dichtbij komt. Het is de dierenarts van mijn dochter, die ook euthanasie op Sjaak* uitvoerde in 2013. En toevallig moest ze op die zelfde zondag haar eigen kat laten gaan. Mijn dochter mag haar benaderen in de weekenden als er iets met de beesten is, dan komt ze speciaal voor haar naar de praktijk. Dat was 1-12-2013 dus speciaal voor Sjaak*. Echt een super betrokken dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door ErikPhilippus »

Omnia schreef:Lelies zijn echt super giftig! Alleen al door het likken van het stuifmeel kan een kat overlijden.
Wij hadden tot vanmorgen boven op de servieskast een boeket bloemen staan, en daar zaten een paar lelies in... Alleen Ginger wil nog wel eens op die kast springen, de oudjes niet meer. Direct in de vuilnisbak met dat boeket....

Groetjes,
Erik (better safe than sorry)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door castratenkoor »

Heel verstandig Erik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door kittentjes »

Ja ik vertelde aan iemand (die ook katten heeft) dat ik al allerlei planten heb vervangen voor kunstplanten en de giftige dus weg doe. Vond ze onzin. Tja ik wil het niet op mn geweten hebben zeg.
Lelies komen dr hier dus nooit in, ik vind ze zelf trouwens ook stinken ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat ik alle planten rondom de ren, en die ook naar binnen groeien, maar ga snoeien. Jammer, want het is nu net een stukje wildernis, en dan wordt het een kale boel. Ik denk dat Dali en Gaudi altijd al wel op die planten hebben lopen kauwen, maar dat Dali met z'n zwakke nieren dat nu niet meer kan hebben.

Ik weet nog steeds niet zeker wat er gisteren is gebeurd, maar ik krijg toch steeds meer het idee dat het acuut nierfalen is geweest ten gevolge van het eten van de planten. Dali is overigens weer aardig opgeknapt, gelukkig, en loopt hier weer rustig rond.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door castratenkoor »

Blij dat je dat beslist hebt Erik. Ik denk een wijs besluit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
AnnaB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:28

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door AnnaB »

Dat is echt erg. Maar fijn dat je het hier meld.
pip
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2015 17:06

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door pip »

Wij hadden vroeger ook een katje die bijna overleed aan vergiftiging door lelietjes van dalen...
Jaguar
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2016 14:13

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Jaguar »

Een soortgelijk ongeluk heb ik onlangs met mijn kat meegemaakt. In de buurt heeft hij rijst met ham en prei en ui gekregen of gevonden. Nu is hij dood. Vergiftigd door prei en ui. Alliumsoorten.
Jammer hij was pas 3,5. Raar dat dit in een buurt te vinden is voor een kat. Ik ben nog bij de dierenarts geweest want hij had alles uitgespuugd dus ik kon precies zien hoe en wat. Maar hij is uiteindelijk dood gegaan. Heel naar
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Dani_84 »

Wow, ik wist dit niet! Wij hebben altijd lelies staan thuis. Nu dus nooit meer. Dank je wel voor het delen Dinie. Ook al is het al even geleden...
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Sifra »

Laatst werden er hier op de braderie lelies uitgedeeld met kaartjes met evangelisatieteksten en het lukte mij met enige moeite om de goede gevers te ontwijken. Een paar dagen later stond mijn buurvrouw op de stoep ...met een bos lelies van de braderie: "Wij gaan zo meteen op vakantie en die lelies zijn nog zo mooi. Zonde om ze weg te doen." :lol:
In dank aangenomen natuurlijk :eliar: , buren hartelijk uitgezwaaid en en daarna de lelies ook.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Kat overleden na lelievergiftiging

Bericht door Cerna »

Bij mij geen lelies, vind ze zo stinken!

Maar ik heb wel regelmatig Alstroemeria staan. Volgens de bloemenverkoper niet giftig, maar wel familie van de Lelie. De katten laten de bloemen echter met rust.
Plaats reactie