kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
scrat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 23:53

kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door scrat »

Hallo,
Er is afgelopen week chronisch nierfalen bij onze pim ontdekt. Hij krijgt hypoallergeen voer van pro-bio-pharma ivm voedselallergie.
Nadat hij een penisamputatie ivm blaasgruis heeft gehad (een maand geleden) ter controle bloedonderzoek laten doen met deze uitslag.
Nu heeft de DA ons deze opties gegeven :medicijn(semintra) &nierdieet of medicijn & fosfaatbinders.

Nu twijfelen wij of we nierdieet moeten proberen of "gewoon" de fosfaatbinders kiezen. We willen niet dat pim zich nog zieker gaat voelen door een allergische reactie
Hopelijk is er iemand die deze situatie kent of de kennis heeft om ons in de juiste richting te sturen.

Alvast dank
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Ennakee »

Dit is een moeilijke kwestie, en welkom op dit forum.


Het meest gunstig is natuurlijk nierdieet, maar wanneer dit niet zomaar mogelijk is, zou ik kiezen voor hypoallergeen dieet gecombineerd met medicatie en fosfaatbinder.
En verder zou ik aan de DA vragen of je thuis vochtinfusen mag gaan geven.
Dit is ook een goed hulpmiddel om de afvalstoffen uit het lichaam van je kat te spoelen.

Op dit forum zijn diverse leden die dit thuis met succes toedienen, en waarvan hun dieren een goede kwaliteit van leven hebben. Een van hen is Erik Philippus, kijk hiervoor bij het topic van Nierpatiënt Dali krijgt meloxicam.

Veel sterkte!
Cerna

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Cerna »

Hij heeft dus een voedselallergie, nierfalen en had blaasgruis en voor alledrie heb je ander voer. Lastig!

Wat zijn zijn nierwaardes?
Wanneer het nog niet zo hoog is kun je inderdaad het beste kiezen voor het voer waar hij het altijd goed opgedaan heeft en dan gecombineerd met Ipakitine. En daarnaast een nierondersteunend medicijn (http://www.medpets.nl/blaas+nier+lever+hart+kat/) en Eurologist van dehuisdierendokter zou ik ook doen (http://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html) omdat je ook geen blaasgruisdieet kunt geven.
scrat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 23:53

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door scrat »

Jammer alleen van de omstandigheden om op het forum te komen.
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Zijn waardes zijn:

GLU 5.69
UREA 18.2
CREA 246

TP 77
ALB 29
GLOB 48

ALT 25
ALKP 20

De urea en crea waarden zijn te hoog. Ze zitten nog wel aan de "lage" kant van te hoog volgens het testresultaat.


Urea en crea zijn te hoog maar nog niet extreem hoog wat ik op internet heb kunnen
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Ennakee »

Normaal gesproken krijgen katten met deze uitslag direct bij diagnose een intraveneus vochtinfuus en worden ze meestal 3 dagen gespoeld. Is dit ook al bij jouw kat gebeurd?
Door het spoelen worden de gifstoffen uit het lichaam verwijderd en wordt hierdoor ook de eetlust weer aangewakkerd. Omdat de Ureum en creatinine voor misselijkheid zorgen.

Mocht hij nog geen infuus gekregen hebben dan raad ik je aan om alsnog hierom te vragen. Een nierfaalkat kan erg snel verslechteren en jouw kat zit zo te zien in fase 2 dus op de helft van de 4 fasen.

Als je op zoek ben naar info dan raad ik je het Pluisje topic aan
Dit is een topic waar alle verhalen van de nierpatiëntjes neergeschreven wordt. Op deze manier is alle daaruit voortkomende informatie op 1 plek geconcentreerd en eenvoudiger terug te vinden voor nieuwe en toekomstige pluisbewoners.
scrat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 23:53

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door scrat »

Ben ik helemaal vergeten erbij te zetten , maar ja hij heeft 3 opeenvolgende dagen een onderhuidsinfuus gehad at toen weer goed nu is zijn eetlust alweer minder aan het worden. :(
Waar kan ik dat pluisje topic vinden , sorry ben hier echt nieuw in en weet nog maar bar weinig over hoe het werkt merk ik .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Adriana »

Pluisje vind je hier
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=5625
en je kunt daar gewoon verder schrijven. dat is makkelijker voor de meedenkers want die hoeven dan niet allerlei aparte nierfaaltopics na te lopen. bovendien kun je heel veel praktische info vinden, het is een groot topic maar je scant er ook vrij makkelijk doorheen.
rechtsboven zit een zoekfunctie en die is ook reuze handig.

en we hebben een topic met informatie bestemd voor de verzorgers van nierfaalkatzels
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
daarin vind je algemene artikelen over nierfalen, medicatie, nierdieet en ook waardes bloedonderzoek van de diverse nierfaalkatzels voor naslag.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Ennakee »

Wanneer je het forumoverzicht aan klikt, zie je de diverse categorieën staan. Bij Ziektes en medisch overig, zijn er diverse subforums waarvan 1 nieren en urinewegen, binnen dit subforum kun je vrijwel alle topics over nierfalen vinden. Je zult misschien overvallen worden door alle informatie, maar dan kun je bij ons altijd om uitleg vragen ;-)

Er zijn ook alternatieve geneesmiddelen die gecombineerd met de reguliere medicatie, vaak goede resultaten geeft. Puur Nier is daar eentje van. Misschien kun je ook in deze sector eens je licht opsteken.

Op dit forum zijn veel leden met veel praktijkervaring en kennis. Waarvan ook veel dierenartsen zouden kunnen leren.

Dankzij dit forum en de informatie die ik hier vond, heb ik nog ruim 2,5 jaar van mijn kater Freddy mogen genieten, na zijn diagnose. Mijn DA gaf hem slechts enkele maanden te leven. Hij is uiteindelijk 18,5 jaar geworden tegen alle verwachtingen in.
Loes1611
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2020 15:46

Re: kiezen tussen nierdieet of fosfaatbinders

Bericht door Loes1611 »

Kiezen is misschien niet nodig. Royale Canin heeft een multifunction brok, doe zowel hypoallergeen als nierdieet is. Vraag je dierenarts. Kost wel wat.
Plaats reactie