Mirtazapine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
yvdmaat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2015 00:48

Mirtazapine

Bericht door yvdmaat »

Is er iemand bekend met het gebruik van Mirtazapine bij katten met chronisch nierfalen?
Mijn poes krijgt dit medicijn sinds een paar dagen.
Nadat ze eerst 4 dagen niet gegeten had, ging ze na het geven van Mirtazapine weer eten. Ik moet haar 1/8 van een tablet geven om de dag.
Na ongeveer de 2e keer dat ik het haar gegeven had, functioneerde haar achterlijf ineens niet meer. Ze sleept zich nu voort, kan er niet meer op blijven staan.
Geen idee of dit van de Mirtazapine komt of dat het het gevolg is van haar chronische nierfalen.
Wie weet mij meer te vertellen???
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mirtazapine

Bericht door Featherr »

Dit is geen gevolg van chronisch nierfalen. En ik vind dit ook zeker iets waar je direct mee naar de dierenarts moet.

Als het mijn kat was dan zat ik nu al bij de spoeddierenarts. Als er een bloedprop in de rug zit waardoor er een verlamming optreed is dit super pijnlijk. Plus dat ze dan vaak niet kunnen poepen/plassen en niet kunnen plassen is gevaarlijk! Niet alleen voor de nieren die dan nog meer schade krijgen ook een blaas kan knappen/scheuren wat altijd dood tot gevolg heeft..

Dus bellen! En als je niet nu wilt dan direct morgen als de kliniek open is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
yvdmaat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2015 00:48

Re: Mirtazapine

Bericht door yvdmaat »

Featherr mijn vraag was of het een gevolg is van de Mirtazapine. Plassen en poepen doet ze nog steeds dus een bloedprop zal het niet zijn.
Helaas heb ik een poes (bijna 18 jaar oud) die niet hanteerbaar is voor andere mensen, ook niet voor de dierenarts. Dierenarts is van de week hier aan huis geweest en heeft toen, omdat ze niet at, Mirtazapine voorgeschreven. Daarna is ontstaan dat ze niet meer op haar pootjes kan staan.
Sta wel telefonisch in contact met de dierenarts en zal hem er eens naar vragen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mirtazapine

Bericht door Dinky »

Geen idee of het door mirtazapine komt, dat middel is namelijk niet geregistreerd als geneesmiddel voor de kat waardoor er ook niet direct iets te vinden is over bijwerkingen bij katten. Het is namelijk geregistreerd als anti depressivum voor mensen. Ik ken het ook niet als bijverschijnsel van nierfalen.

Bij het niet meer werken van het achterlijf zonder dat er iets als een auto ongeluk (of ander trauma) aan te pas is gekomen doet mij denken aan een bloedprop/embolie en dat is zoals feather ook al aangeeft een spoedgeval zo niet dodelijk. Het makkelijk concluderen dat omdat ze nog poept en plast het geen bloedprop kan zijn is ij te kort door de bocht.

Ben benieuwd wat de DA te zeggen heeft...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Ken het ook niet als bijwerking. Ik geef een enkele keer Periactin als eetluststimulans en dat heeft dezelfde bijwerkingen als Mirtazapine, namelijk: veel slapen en/of opgefokt gedrag vertonen (meppen, veel miauwen), moeite met plassen is ook een bijwerking.
En bij nierfalers kan het het ureum verhogen omdat de nieren niet meer goed doorbloed worden en daardoor hun werk niet meer goed kunnen doen (je wordt er rustiger van en het bloed gaat langzamer stromen).

Wat ik wel weet bij nierfalers is dat ze atactisch kunnen worden tgv een te hoge bloeddruk. Ik weet niet of de kat Fortekor of Semintra of een andere bloeddrukverlagerkrijgt en anders kun je dat overwegen, maar meestal is dit het laatste stadium van nierfalen en kun je beter op tijd ingrijpen voordat de gifstoffen richting hersenen gaan. En een verhoogd ureum kan weer tot een hoge bloeddruk leiden. En een verhoogd ureum zorgt voor niet willen eten omdat ze misselijk zijn. Spuugt ze ook?

Is het dus een volledige verlamming of is poes dronken en wankel op de poten?
yvdmaat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2015 00:48

Re: Mirtazapine

Bericht door yvdmaat »

Cerna het lijkt inderdaad meer op dronken zijn of zoals ze lopen als ze net een narcose hebben gehad.

Een jaar geleden zijn we begonnen met haar Benakor te geven voor het nierfalen. Dat ze überhaupt nu nog leeft is al een klein wondertje te noemen. Verder krijgt ze geen medicatie.

Veel slapen doet ze niet, hooguit 1 a 2 uur achter elkaar. Ze is erg onrustig.

Inmiddels bericht van de dierenarts gekregen en hij kan geen diagnose stellen omdat ze niet te onderzoeken is. De ernst en oorzaak/diagnose kan hij dus niet verder uitwerken.
Wel adviseerde hij om de Mirtazapine iets minder te gaan geven.
Vanavond zou ze weer 1/8 pilletje moeten krijgen, dat ga ik nu uitstellen naar morgen of overmorgen. Kijken wat er dan gebeurt.
Op dit moment krijg ik een beetje de indruk dat ze ietsjes beter op haar pootjes staat nu de Mirtazapine raakt uitgewerkt. Het is het uitproberen waard.

Dat ze in de laatste fase van haar leven zit realiseer ik me terdege.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mirtazapine

Bericht door Rik »

Ik was even bang bij het lezen dat, als het om een echte verlamming ging, het echt een bloedprop zou zijn en dan kan er toch ook iets met het hart zijn (en dan moet je er snel bij zijn). Wankel (of dronken) met lopen kan ook een attack geweest zijn (tia, bloedpropje naar de hersens). Dat kan ook door hoge bloeddruk (heeft Bowy met 18 jaar, 1,5 jaar geleden, ook gehad). Die heeft 2x een prednison-achtige injectie gehad en na een week was ze er weer bovenop (met een diagnose van nierfalen en een veel te hoge bloeddruk). Met semintra en een bloeddrukverlager hoop ik haar nog wel even bij me te hebben. Maar zoals je DA al zegt, kan er weinig aan diagnose gesteld worden zonder onderzoek. De Mirtazapine zou ik eigenlijk alleen geven als ze echt niet meer (of slecht) wil eten. Bowy heeft vorig jaar ook een week gehad waarin ze bijna niet at (ik kreeg toen Metacam mee naar huis met vermoeden van gebitsproblemen, helemaal fout dus). Maar uiteindelijk is ze steeds beter gaan eten en ze doet het nu goed (even afkloppen...).

Als het nierfalen echter in de laatste fase zit dan zul je snel merken dat de Mirtazapine waarschijnlijk wel nodig is maar dan is het eigenlijk gewoon het onderdrukken van een symptoom (hoge ureum en dus misselijkheid). Als ze er komende week een beetje bovenop komt met betrekking tot het wankelen zou ik wel nadenken over wat te doen bij de volgende keer dat dit gebeurd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Ik zou stoppen met Mirtazapine wanneer ze er zo onrustig van wordt en wanneer ze al vier dagen niet heeft willen eten (is dat nierdieet of geef je gewoon voer met Ipakitine?) dan kan het alleen maar zo zijn dat ze misselijk is en Mirtazapine maakt het dan alleen maar erger.

Ik wens je heel veel sterkte bij het nemen van de juiste beslissing.
Ik heb er afgelopen maart voor gestaan. Poes was nog geen acht jaar en had tgv Metacamvergiftiging al bijna 4,5 jaar nierfalen. We kregen toen al het advies om haar in te laten slapen, maar ze heeft twee dagen infuus gehad en knapte wonder boven wonder op.
Maar opeens, eind februari, ging het mis: eten ging steeds moeizamer, ze ging vaker spugen, werd lustelozer en toen ze begon te wankelen wist ik dat het voorbij was want ik had dit helaas vaker mee gemaakt. 4,5 Jaar in geleende tijd, maar nog steeds veel te vroeg! :cry:
yvdmaat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2015 00:48

Re: Mirtazapine

Bericht door yvdmaat »

Cerna even voor alle duidelijkheid, ze eet nu weer hoor. De speciale niervoeding heb ik maar even opzij gezet en ben haar weer gewoon eten gaan geven, dat eet ze nl. wel. Ze had een kleine 10 dagen geleden 4 dagen niet gegeten en is door de Mirtazapine juist weer gaan eten. Die haalde nl. haar misselijkheid weg en bevorderde haar eetlust.
Misselijk is ze nu dus niet meer en zoals ik boven al schreef ik ga in ieder geval de Mirtazapine minderen. Eerst even kijken hoe ze reageert. Ze moet natuurlijk wel blijven eten hé.

Dat jou poes het 4,5 jaar met nierfalen heeft volgehouden geeft me goeie moed en hoop dat ik misschien nog geen afscheid hoef te gaan nemen. Het is altijd te vroeg ook al is mijn poes nu bijna 18 jaar!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mirtazapine

Bericht door Rik »

Ja, ik denk dat de situatie een beetje te vergelijken is met mijn Bowy. Zij at vorig jaar na haar attack en diagnose nierfalen ook een paar dagen niet. Ook zij zat nét op het nierdieet dat er dus niet inging. Gewoon Felix met gelei at ze toen zelfs niet (terwijl ze dat altijd smakelijk at). Gelukkig is ze na een week schipperen wel weer wat gaan eten (Felix met Ipakitine). En nu voer ik dus een beetje door elkaar. 's-ochtends Felix/ipa met medicijnen (voor bloeddruk en semintra) en 's-avonds nierdieet.

Als je nu gewoon eten geeft is het wel nodig om daar Ipakitine doorheen te doen (ik neem aan dat ze natvoer krijgt). Dat bind de fosfaten en absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat. Want als je dat niet doet schiet die ureum waarde weer omhoog en krijg je weer misselijkheid wat weer leidt tot een eetstaking (en dan blijf je aan de gang). Ipakitine kun je bij de DA krijgen of bij Medpets.

(Bowy kreeg dus met 17 jaar en 11 maanden de diagnose nierfalen en te hoge bloeddruk. Ze is inmiddels 19 jaar en 8 maanden en in april wordt ze 20)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Oh, gelukkig!

Nee, wanneer ze gewoon eet en niet spuugt dan is haar tijd nog niet gekomen. Mijn oude Cochi heeft 5 jaar nierfalen gehad (ik had toen twee nierpatiënten en dat is behoorlijk ingrijpend) en bij hem gingen de nieren langzaam achteruit terwijl jonge poes Noa stabiel bleef bij een creatininewaarde van rond 300 en je niets aan haar merkte.

Cochi is uiteindelijk 18 jaar en een maand geworden en hij lustte ook geen nierdieet. Dus hij kreeg Gourmet mousse waar ik een slobberpapje van maakte zodat hij nog meer vocht binnenkreeg en daar deed ik een schep Ipakitine overheen. Ook vond hij Beaphar nierdieet erg lekker.

Wanneer poes blijft wankelen, zou ik wel om bloeddrukverlager vragen naast Benakor (wat Rik ook doet). Ik neem aan dat een dierenarts vantevoren niet persé de bloeddruk hoeft te meten of misschien kun je het zelf doen? Poes aaien en ondertussen pootje vasthouden en hartslag tellen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mirtazapine

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Ik neem aan dat een dierenarts vantevoren niet persé de bloeddruk hoeft te meten of misschien kun je het zelf doen? Poes aaien en ondertussen pootje vasthouden en hartslag tellen.
Pootje vasthouden en tellen gaat helaas voor de BLOEDDRUK niet op :) Dat is de hartslag die je dan telt. BloedDRUK is iets anders. Dat moet echt bij de DA gedaan worden. Een manchet om de staart heen en dan pompt ie lucht daaromheen en luistert. Zover ik weet zijn er geen bloeddrukmeters voor katten beschikbaar waarmee je dat thuis kunt doen.

Misschien zou de DA dat wel thuis kunnen komen doen. Misschien is ze dan wat rustiger en wel te hanteren (samen met jou). Je kunt het altijd even vragen. (Ik hoorde onlangs dat mijn DA dat wel kon doen. Voorrijtarief is hier €15,- plus behandeling natuurlijk)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
yvdmaat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2015 00:48

Re: Mirtazapine

Bericht door yvdmaat »

Rik, de DA is vorige week hier aan huis geweest maar ook toen kon hij niets doen met/bij haar. Ondanks het feit dat ze behoorlijk ziek was toen begon ze gelijk te blazen naar de DA. Het enige wat hij toen kon betekenen was dus die Mirtazapine.

Vorig jaar hebben ze haar echt onder narcose moeten brengen om haar te onderzoeken en bloed af te nemen. Daaruit kwam naar voren dat ze dus chronisch nierfalen had en haar creatininewaarde was toen 270. Ze is toen gelijk op nier-dieetvoeding overgegaan en half tabletje Benakor per dag. Wat haar waarde nu is blijft dus een raadsel. Sinds okt. 2014 heeft ze wel vaker off-dagen gehad, dat at ze een dag niet en was het daarna weer normaal.
Nu at ze, vlak voor Kerst, 4 dagen niet en verzwakte ze dus erg.
Nadat ze weer ging eten zag ik dat ze steeds weer wat vaster op haar pootjes kwam te staan, alleen 2e Kerstdag was het mis. Toen sleepte haar achterkantje en later zakte ze ook regelmatig door haar voorpootjes. Plassen in de kattenbak is ook erg moeilijk voor haar en vind ik toch wel steeds vaker een natte kattenmand.
Ik kijk even aan of ze beter gaat lopen wanneer ik vandaag GEEN Mirtazapine geef en besluit dan daarna of ik zo'n potje Ipakitine ga halen.

Alvast bedankt voor al jullie goeie adviezen, ze steunen me echt.
Cerna

Re: Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Rik schreef: Pootje vasthouden en tellen gaat helaas voor de BLOEDDRUK niet op :)

Mijn dierenarts vertelde me ooit dat dat ook een manier was omdat Cochi zo opgefokt was bij de dierenarts dat bloeddrukmeting sowieso een verkeerd beeld zou geven. Hij adviseerde toen om de hartslag te meten en dan krijg je ook een idee van de bloeddruk (tenminste zo heb ik het begrepen :eeh: ). Maar dan moet de kat wel in ruste zijn en dat kan dus het beste thuis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mirtazapine

Bericht door Rik »

Het klopt wel dat een bloeddrukmeting bij de DA een verkeerd beeld kan geven. Dat is ook de reden dat eerst de kat even los gelaten wordt en tot rust moet komen in de behandelkamer en dat dan als eerste de bloeddruk gemeten moet worden (er wordt tijd voor genomen). Ik kan me niet voorstellen hoe hoog de bloeddruk van Bowy was toen ze haar met drie man sterk met handschoenen tot de ellebogen bloed aan het afnemen waren en ze maar liep te piepen en krijsen, gelukkig nadat de bloeddruk meting al was gedaan. Een hartslagmeting thuis kan ik me wel wat bij voorstellen voor de gemoedsrust en om te kijken of dat niet te hoog is (wat weer op iets anders kan wijzen) maar dat het in verband staat met de bloeddruk heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

http://www.mcvoordieren.nl/hoge-bloeddruk-bij-de-kat
http://www.dierenkliniekstatenlaan.nl/B ... eting.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie