Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
snorrebaard
Poema
Poema

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door snorrebaard »

Gaat het gebrek aan eetlust niet samen met een verhoogde ureumwaarde? Omdat dat wondjes veroorzaakt in slokdarm en mond? Is zijn ureumwaarde zo hoog?
Want ik dacht dat Mieke ook overgaf en minder at omwille van haar nieren, maar het antwoord van de dierenarts was dus dit. Want Mieke heeft geen aftjes in haar mond.
(heb het niet allemaal gelezen, val hier met de deur binnen)
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is denk ik wat er aan de hand is. Een verhoogd ureumgehalte heeft een negatief effect op de eetlust. Ik herken het bij Gaudí: hij komt belangstellend aanlopen als ik bezig ben in de keuken, gaat naar z'n bakje, en loopt dan aarzelend weg na een paar happen. Ik vermoed dat hij wat misselijk is, wellicht ook kleine zweertjes in de mond. Het is wel sneu, want ik zie dat hij wel trek heeft.

Ik heb 'm net een klein beetje mirtazipine gegeven opgelost in tonicum, daar zal hij straks wel van gaan eten. En misschien vanavond een onderhuids infuus. Blijft een beetje pappen en nathouden.

Groetjes,
Erik

Edit: En ja hoor, na een kwartiertje eet hij z'n hele bakje Canagan op, en zit me vragend aan te kijken. En niet alleen gaat hij ervan eten als een bootwerker, hij komt ook in een hevig verliefde bui: ik kan nu nauwelijks tiepen, want hij trekt m'n hand weg, zit me zachtjes in m'n hand te bijten, luid spinnend kopjes geven, en zingt het Bengaalse volkslied.... Wat een wonderlijk spul toch, die Mirtazipine....
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Gaudí heeft waarschijnlijk blaasontsteking.
Vanmiddag ging hij opeens wel 10x achter elkaar op de bak, terwijl z'n blaas leeg was. Ben even langs de DA geweest, en die haalde een klein rood fliebertje uit z'n plasopening. Dus blaasontspanner en pijnstiller gegeven, en eventueel morgen AB (hopelijk kan ik wat urine opvangen). Dus even afwachten....
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Samen in de lappenmand

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan »

Die mirtazapine is echt heftig, hier hebben we van 1/16e een opdringerige mauwende verliefde kater die meer eet maar nog steeds echt onrustig is.

Wat vervelend dat hij een blaasontsteking heeft. Hopelijk snel weer opgeknapt.
Geef je als pijnstilling Onsior of buprecare of tramadol?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Oei, klein rood fliebertje. Dat brengt ook weer herinneringen boven voor Gaudí.

Hopelijk is ie er snel weer vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik heb 'm een hele Onsior gegeven. Het lijkt al te gaan werken, samen met Spasmoglucinol - want hij ligt nu rustig bij Marianne op schoot, bij de open haard. Gelukkig, want blijven persen op een lege blaas, dat moeten we (met zijn verleden) absoluut niet hebben.....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Het gaat zo te zien weer goed met Gaudí, gelukkig. Gisteren was dat nerveuze bak-op bak-af al een stuk minder geworden, en heeft hij ook nog wat gegeten. Vannacht ging ik nog even bij 'm kijken, en toen begon hij alweer direct te spinnen.

Vanmorgen heeft hij wat gegeten, en heb ik hem een flinke shot Tonicum gegeven, en zag ik hem ook 2x goed drinken bij de fontein. Ik heb net urine opgevangen - goede dikke straal kwam eruit :-) - en weggebracht. Toch maar even op kweek laten zetten.

Dus het lijkt wederom met een sisser af te lopen...

Groetjes,
Erik

PS Met mij is ook alles OK, ben net terug uit het ziekenhuis, en het ziet er bij mij inwendig allemaal picobello uit. Vanmorgenvroeg voelde ik me nog een uitgewrongen dweil, maar nu gaat het een heel stuk beter :-)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Fijn dat het met jullie beide goed gaat.

Dat rode fliebertje wat er bij Gaudí uitgehaald is scheelt voor hem natuurlijk ook heel veel. Kan ook behoorlijk in de weg gezeten hebben. Misschien is het iets wat elk jaar een beetje op kan bouwen na die operatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Wat zou kunnen, is dat Gaudí al een paar dagen onvoldoende had gedronken. Zondag kwam hij naar me toe op de bank met zo'n speciaal mekkertje, keek me indringend aan, en ik kreeg een klapje op m'n wang. Hij had overduidelijk een boodschap, maar ja, wat wilde hij me vertellen? Toen wilde hij drinken uit het glas van Marianne, en bleef toen zitten kijken over de bankleuning heen naar het fonteintje. Toen viel bij mij een kwartje....

Al een paar dagen had ik me voorgenomen om het fonteintje uit te boenen en het filter te vervangen, maar dat was erbij ingeschoten. Dus dat ging ik meteen doen, en het was ook wel nodig - het water zag er niet echt fris meer uit, en er zat ook aanslag op de randen. Alles weer proper gemaakt, nieuw filter erin, vers water - en meteen stond Gaudí te drinken. Dat was het dus....

Het is zoziezo niet goed voor Gaudí als er te weinig vocht toevoer is naar de nieren, en voor de blaas is het ook niet goed als er weinig doorstroming is. Zeker met zijn verkorte plasbuis kunnen bacteriën dan een kans krijgen. Dus direct een voorraadje filters besteld, en me voorgenomen om toch minstens om de 2 weken de fonteintjes grondig te reinigen.

Afbeelding

Groetjes,
Erik
Pyro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pyro »

Gaudi weet het je wel duidelijk te maken Erik wat er gebeuren moet, wat een ontzettend intelligente poes! En de manier waarop hij het je duidelijk maakt, ik vind het geweldig!
Begrijp dat je ook ziek bent geweest, fijn dat het met jullie beide weer beter gaat!
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn te horen dat er nu toch weer minder zorgen zijn!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat Gaudi weer goed gaat :-)
En fijn dat jij er ook picobello uit zag van binnen ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album
Kikimax
Poema
Poema

Bericht door Kikimax »

Fijn zeg Erik dat het er van binnen goed uitziet. Nu hopen dat je klachten ook minder gaan worden. Of gaan ze nog verder onderzoeken? En wat is Gaudí toch een pienter ventje. Fijn dat waarschijnlijk de oorzaak van zijn dipje ook gevonden us.
Groetjes van Liane en mijn kattenbende
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan »

Het is zo’n knapperd, hij lijkt wel gepaintbrusht met die mooie warmbruine gloed.
Plaats reactie