Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus »

Hij is weer helemaal blind, het weer wat zien was van korte duur. Er is iets goed mis in z'n hersenen.
Dus dat sterkt me in het besluit om het door te laten gaan....
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan »

Je hebt zijn afscheidszicht dmv de tuinfoto met ons gedeeld. Ik kan er niet zonder tranen naar kijken. Wat is dit heftig. Gaudí heeft er een laatste keer enorm van kunnen genieten, jouw gezicht nog kunnen zien, ik hoop dat hij dat fijne tuin-paradijs met zich meeneemt.

Heel veel sterkte Erik en Marianne.
Gaudí, lieve mooie warmrode tijger, heel veel licht gewenst tijdens je overgang.
kittentjes
Cheetah
Cheetah

Bericht door kittentjes »

Denk aan jullie Erik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Moos & Saar 16-5-2016
Siep 23-3-2019
Lenneke
Kitten

Bericht door Lenneke »

Met tranen in mijn ogen heb ik het laatste deel van het verhaal van Gaudí gelezen.
Wat een onzekere laatste weken hebben jullie gehad met steeds het leven tussen hoop en vrees.
Wat zijn jullie beide ongelooflijk sterk geweest! Het moet een heel intensief traject geweest zijn en een emotionele uitputting.
Ik wens je ongelooflijk veel kracht om dit enorme verlies een plek te geven!
Max
Huiskat
Huiskat

Bericht door Max »

Ben een tijdje van het forum weggeweest.
Heel veel sterkte met dit enorme verlies. Die pijn is heftig, weten we allemaal.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus »

Het is alweer een week geleden, dat ik om een uur of 4 uit bed was gegaan, in de wetenschap dat dit de laatste dag zou zijn met ons lieve kereltje.... Ik heb het haardvuur aangestoken, en ondanks zijn blindheid wist hij feilloos mijn schoot te vinden. Zo gleden de uren voorbij, terwijl ik dacht dat ik in een verkeerde film terecht gekomen was.

In de loop van de ochtend merkte ik dat hij opeens weer kon zien, en zijn we even naar buiten geweest. Maar je wilde al snel terug naar binnen, en werden je ogen weer zwart. Weer in je mandje 'keek' je wel 20 seconden naar mij, en vonden we elkaar, terwijl je geen hand voor ogen kon zien. En hoe bijzonder, ondanks alles begon je te spinnen toen ik je knuffelde.

Het overlijden van Gaudí is het grootste verdriet dat ik tot nu toe in mijn leven heb meegemaakt. Natuurlijk brak bij het afscheid van Dalí, nu haast 2 jaar geleden, mijn hart in stukken - maar toen was Gaudí er nog om mij te troosten. Nu zijn ze er allebei niet meer, en dat doet pijn. Een periode in mijn leven is afgesloten, dat 18 jaar geleden begon met de komst van twee prachtige, kleine ondeugende rakkers, die ook zo aan elkaar verknocht waren. Zoals ik al vaker heb gezegd: ze hebben mijn leven veranderd, en mij laten zien hoe mooi en bijzonder een zielsverbinding met een dier kan zijn.

Ik zal de scherven moeten oprapen, al was het maar om de jarenlange vriendschap met de onvergetelijke broers te eren. En ook daarin heeft Gaudí me laten zien hoe dat moet: zelfs toen hij blind was geworden, ging hij z'n nieuwe realiteit niet uit de weg en begon hij de huiskamer in kaart te brengen met behulp van z'n snorharen. Al vaker had ik me verbaasd over zijn vermogen om iedere situatie blijmoedig te aanvaarden. Nooit zal ik vergeten hoe hij 3 jaar geleden na z'n penis amputatie maandenlang iedere dag kwam aanwaggelen met die stomme kap op z'n hoofd om mij verheugd te begroeten (en soms uit enthousiasme tegen m'n broek te plassen...). Zijn onwankelbare vertrouwen in mij, en zijn onverzettelijkheid om in iedere situatie er het beste van te maken, hebben diepe indruk op me gemaakt - en geven mij houvast in deze verdrietige tijd.

Ik merk nu pas hoe diep we met elkaar zijn verbonden, allerlei gewoontes en rituelen die we jarenlang samen hebben gehad en gekoesterd. De ochtenden zijn het moeilijkst, je mandje is leeg, mijn schoot is leeg. En hoe vreemd: ook je voorkeurs kattenbak is leeg, net alsof de andere katten uit respect daar niet meer op gaan. Vanmorgen vroeg dacht ik even je typische, Bengaalse stemgeluid te horen op de gang, maar het was de wind. Opeens is er een leegte en een verdriet, waar - zoals Marianne zegt - eerst vier seizoenen overheen moeten gaan.

Vaarwel, mijn allerliefste, prachtige mannetje - ik troost me met de gedachte dat je weer samen met Dalí en je andere broer en zusjes bent. Bedankt voor je lange vriendschap, en alles wat we samen hebben meegemaakt en gedeeld. Ik hou van je.

Afbeelding
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
Mleen
Poema
Poema

Bericht door Mleen »

Mooi geschreven Erik! Ik herken veel van wat je schrijft na het overlijden van Sammy (zie onderschrift). Zijn broertje Mikky was al een jaar daarvoor overleden, toen uiteindelijk ook Sammy ging. Allebei nierfalen, maar ze zijn allebei niet zo oud geworden als ik had gewild. Troost je met de gedachte dat ze bij jou een heerlijk, lang leven gehad en nu weer samen zijn!
Het is inderdaad het afsluiten van een tijdperk en dat mag ook best even tijd kosten. 🙂
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Kikimax
Poema
Poema

Bericht door Kikimax »

Erik, wat mooi geschreven en o zo herkenbaar. Mijn Frits en Tom heb ik 2jaar geleden redelijk snel moeten laten gaan aan nierfalen en ernstige suiker op 18 jarige leeftijd. Met hun ben ik "groot"geworden en mijn plek in dit leven gevonden.Ze waakten over mijn kinderen en gaven troost als ik het nodig had. Ik kan nu met wat minder tranen aan hun terugdenken,maar dat kost tijd. Ik hoop dat jouw andere katten je ook wat troost kunnen geven,hebben de 4 "nieuwe"die bij ons zijn gekomen wel gedaan. En toch zeg ik tegen Max nog wel eens uit gewoonte Tom.En dan kijkt max me met precies dezelfde blik aan als Tom kon doen.Dan zeg ik weer even gedag. Heel veel sterkte beiden met alles. X Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Erik ,hoe herkenbaar, voor velen hier. de band die je met je liefste dier opbouwt is enorm en vooral als je lieverd ziek is en verzorging nodig heeft. gaudi, dali en jullie gezin is samen opgegroeid, jullie hebben samen zoveel meegemaakt, en daar is nu na dali ook met gaudi weer een deel van gegaan. maar weet ,in je hart, en je herinnering zullen ze altijd blijven. de band tussen mens en dier is zo diep, juist omdat je niet met elkaar praat met woorden, maar met je hele ziel en zaligheid contact maakt. Zorg nu ook goed voor jezelf Erik, je zult nu wel merken hoe slopend afgelopen maanden zijn geweest voor je. dat komt er ws ook nu pas uit. neem tijd voor jezelf, voor te rouwen, voor je lijf en ook voor jullie samen, samen met marianne. dat zou gaudi ook willen. je hebt met alle liefde van de wereld alles voor hem gedaan, hij zou willen dat je nu voor jezelf gaat zorgen en voor marianne. dikke knuffel en liefs Wendy
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Prachtig verwoord, hoe bijzonder kan een vriendschap tussen mens en dier zijn.
Van die kattenbak, dat is hier ook zo. Bob zijn bak wordt nog steeds niet gebruikt, na ruim een jaar.

Het gekke is - voor mij heeft Bolle echt de plek ingenomen van Bob. Ik moet echt uitkijken hem geen Bob te gaan noemen. Ook Bolle voelt mijn emoties haarfijn aan, maar uiteraard - de plek in mijn hart blijft voor Bob. Hem zal ik ook nooit meer vergeten.
7-koor+knaag Aaf-Fie+Ank-Kim+kanarie Karl
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouwe**MikSamOlly*
Teun 12 Rik+Bolle+Maks 11 Luuk8 Teske7 Clarie5
kittentjes
Cheetah
Cheetah

Bericht door kittentjes »

Ach wat prachtig omschreven Erik, moet ook hier even slikken. Wat moet het moeilijk zijn om dit een plekje te geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Moos & Saar 16-5-2016
Siep 23-3-2019
Synemios
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Synemios »

Prachtig verwoord en zo herkenbaar.
Neem vooral de tijd die nodig is.
Luna & Lizzy(10) Timmy & Indy & Tommy(5)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat heb je mooi verwoord, Erik. Heel herkenbaar.

Ik heb dat lang geleden ervaren toen BB (mijn eerste kat van mijn zelfstandig leven) gestorven was. Die band was ook intens. Hoe vaak heb ik niet gesmeekt dat hij moest terugkomen?
Wat Dinie beschrijft dat Bolle de plek een beetje ingenomen heeft van Bob ervaar ik ook met Filou. Hij heeft een andere kleur dan BB (hij was rood), maar toch vergis ik mij soms en zeg ik "Dikke BB" tegen hem :smile: . Maar dan zeg ik "Witte Filou" tegen hem om het een beetje hetzelfde te laten klinken ;-) .
Het lijkt dat BB mijn smeekbedes aanhoort heeft en een beetje in Filou gekropen is. De band met BB was nog sterker(hij kroop in mijn nek en bleef op mijn schouders liggen terwijl ik kookte of de afwas deed) maar toch heb ik de indruk dat er een stukje BB in Filou zit. ( BB had trouwens ook hartruis)
Sinds ik dat gevoel heb is het gemis draaglijker geworden.

Na de dood van Rambo heeft het ook heel lang geduurd eer dat er een andere kat in "zijn" zetel ging liggen en "zijn" kattenbak gebruikte.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat

Bericht door Raggiefriend »

Met tranen in mijn ogen het afscheid van Gaudi gelezen, het raakt mij enorm. Wat is het toch zwaar om je maatje te verliezen.
Zoals je zegt, hier moeten eerst 4 seizoenen overheen. Ik zit nu zelf het tweede seizoen, nog steeds veel verdriet maar ook dankbaar dat ik Timo in mijn leven mocht hebben. Wens je veel kracht & sterkte toe
Synemios
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Synemios »

Ik heb dat ook met Tommy, die lijkt qua karakter erg op Oscar.

Raggiefriend ook jij veel sterkte met het verlies van Timo.
Luna & Lizzy(10) Timmy & Indy & Tommy(5)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie