Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nicole89
Kitten

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Nicole89 »

Dank je wel.

Mijn vragen worden eigenlijk heel goed beantwoord tijdens het lezen van de ‘Pluis’ topic. :)

Ik ben op zoek naar soortgelijke en recente voorbeelden zodat we ook steun aan elkaar hebben tijdens deze strijd.

Want ja, dit is verschrikkelijk. Een hele nieuwe wereld, cijfers die niet kloppen met het gedrag van mijn poes, zoveel verschillende medicijnen en dan het feit dat je deze strijd niet gaat winnen maar hoe lang gaan onze lieve katten deze strijd volhouden en wanneer is het genoeg.

Thanks voor je berichtje. Ik zal wel even kijken wat ik doe. :)
floofycats
Kitten

Bericht door floofycats »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus excuseer eventuele format fouten ;-) Bij mijn kater Snuffie is in augustus nierfalen geconstateerd, nadat de DA er achter kwam dat hij een te snel werkende schildklier heeft (in mei) heb ik hem constant gewogen, zodra we merkten dat hij weer afviel meteen mee genomen naar de DA waar de nierfalen dus zijn geconstateerd. Zijn schildklier is 'onder controle' en hiervoor slikt hij twee pillen Thiafeline per dag. Terug naar de nieren, in augustus was zijn Crea 400, waarna we hem hebben laten spoelen en hij zit nu op een Hills Kd dieet, helaas hebben we hem afgelopen week weer laten testen (zowel bloed als urine) waar uit is gekomen dat zijn Crea alleen nog maar verder is gestegen naar 500... maar er zitten geen eiwitten in zijn urine. Ondanks dat er geen eiwitten in zijn urine zit heeft de DA ons alsnog Semintra mee gegeven waar mee we nu dus gaan beginnen. Snuffie doet het eigenlijk super, eet normaal en drinkt veel, ureum niveau is goed, en is nog zeer actief voor zijn 16 jaar, maar toch maak ik me zorgen :-| Hopelijk helpt de Semintra om zijn Crea niveau omlaag te drukken en mag hij nog even bij mij blijven!

Ik had nog een vraag wellicht dat jullie mij meer info kunnen geven, aangezien de DA assistente me niet kon helpen, mag een kat met zowel nier- als schildklierproblemen nog kip eten of is dit niet goed voor hem (eiwitten)? Voorheen kookte ik af en toe wel eens wat kip voor hem, dit vindt hij heerlijk, maar al een tijd niet gedaan vanwege zijn nieuwe dieet.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, Dalí had ook die combinatie, alleen was bij hem de hyperthyreoïdie mild, dus lag de focus op het nierfalen. Daarnaast kan een iets te snel werkende schildklier een gunstig effect hebben op de nieren. Of anders gezegd: het kan nierfalen enigszins maskeren doordat de nieren in een wat hogere versnelling worden gezet. In jouw geval neem ik aan dat de T4 waarde een stuk hoger is dan bij Dalí, dus daar moet je uiteraard wat aan doen - en gelukkig wordt the thiafeline goed geaccepteerd. Maar je hebt wel de mogelijkheid om te spelen met die dosering, zodat je het midden kunt vinden tussen een beetje te snel werkende schildklier en en betere nierwerking. Dus dat is even zoeken.

Het verbaast me wel een beetje dat bij een creatinine van 500 zijn ureum niveau niet is verhoogd, want dat zou je toch wel verwachten - wellicht dat het nierdieet goed helpt om de ureum productie binnen de perken te houden. Dit verklaart ook dat Snuffie zeer actief is, want van een verhoogd creatinine niveau heeft hij op zich geen last, wel van verhoogd ureum en fosfaat, dat veroorzaakt o.a. misselijkheid en loomheid. Ik begrijp dat de urine OK is, hoewel ik me afvraag hoe het eiwitgehalte is bepaald: met een dipstick, of (zoals het hoort) met het bepalen van de UPC-waarde? Het verbaast me wel dat er Semintra is voorgeschreven, want dat is dus niet geïndiceerd: er is geen eiwitverlies via de nieren. Je dempt met Seminatra wel een belangrijk regelmechanisme in de nieren (het RAAS), en het is den ik maar de vraag of Snuffie daarmee gebaat is, en of het creatinine-gehalte daarmee gaat dalen.

Ik vraag me af of de SDMA waarde is bepaald in het bloed. Overigens zou het wel helpen om de uitslagen van zowel het bloedonderzoek en het urineonderzoek hier te vermelden, dat praat een stuk gemakkelijker. Zo ben ik wel benieuwd of het creatinine-gehalte in de urine lager is dan normaal.

Ik begrijp dat ondanks dat Snuffie goed eet, hij toch aan het afvallen is. Het zou kunnen dat hij spierweefsel afbreekt om aan eiwitten te komen. Merk je misschien dat hij vooral op de dijen en de billen aan het afvallen is? Ik heb uitgebreid gekeken naar de voeding van nierfalers, en mijn conclusie was dat er in nierdieet vaak te weinig eiwit zit om de dagelijkse behoefte te dekken - en Dalí en Gaudí verloren ook nog een keer eiwitten via de urine. Dus ik heb toen met name Dalí dagelijks een beetje hoogwaardig eiwit naast z'n nierdieet gegeven. Inderdaad vooral biologische kip, ongeveer 15 gram/dag. Konijnenvlees is nog beter gezien de aminozuursamenstelling, vlees van grazers zou ik niet geven aan een nierfaler. Dus in het geval van Snuffie, met zijn lage ureum-gehalte, lijkt me het prima om hem in beperkte mate een beetje gekookte kip of kalkoen erbij te geven.

Ik hoop dat je Snuffie nog een flinke tijd stabiel kunt houden!
Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
floofycats
Kitten

Hi Erik,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb het gehele forum gisteravond gelezen en wat een prachtige katjes heb jij zeg, en wat een indrukwekkend verhaal om zo allemaal te lezen. Ik ga zo direct de DA bellen om alle info nog eens een keertje op de mail te krijgen, en dan zal ik het hier plaatsen. De DA was zelf óók verbaasd over het feit dat zijn ureum zo 'goed' is, en ook over zijn gewicht. Hij woog vóór alle ziektes 6,7 kg (veel te dik), maar bij zijn bezoek aan de DA waar de hyperthyreoïdie werd geconstateerd woog hij nog 'maar' 5,7 kg. Hij was een lange tijd stabiel zo tussen 5,5 en 5,7 kg totdat hij ineens in 2 weken naar 5,2 en toen 4,9 kg viel, waarna ik hem meegenomen heb naar de DA en de nierfalen zijn geconstateerd. In eerste instantie dus alleen nierdieet en spoelen, maar afgelopen week weer op controle geweest en hij woog 5,1 kg. Hij lijkt dus niet verder af te vallen en is zelfs een beetje aangekomen. Super bedankt voor alle tips alvast, dan krijgt Snuffie weer lekker een beetje kip, want dat dieet voer is hij niet heel happig op ;)
floofycats
Kitten

Ik heb zojuist de resultaten ontvangen. De DA assistente dacht dat ik nog geen uitleg had ontvangen over de uitslag van het urine onderzoek en zei nu dus wél dat er een beetje eiwitten in het urine was gevonden. In ieder geval, hieronder de resultaten, wellicht kunnen jullie mij helpen er logica van te maken... Als dit niet duidelijk is kan ik de PDFjes posten :)

Hierbij de resultaten van het urine onderzoek:

Urine eiwit/creatinine ratio <0.1
Totaal eiwit 0.09 g/l
Creatinine 10331 umol/l

En de bloeduitslagen:
Glucose 6,74 (in augustus 6,80)
Creatinine 542 (in augustus 463)
Ureum (BUN) 22,7 (in augustus 22,2)
Ureum/creatinine ratio 10 (in augustus 12)
Totaal eiwit 77 (in augustus 79)
Albumine 29 (in augustus 27)
Globuline 49 (in augustus 52)
Albumine/globuline ratio 0,6 (in augustus 0,5)
ALT (GPT) 24 (in augustus <10)
Alkalische Fosfatase (AF) 18 (in augustus 35)

Test endocrinologie:
T4 totaal 10 (in juni 130)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus »

Aangezien de referentie-waarde niet wordt opgegeven, hanteer ik die van het Utrecht's Universitair Veterinair Diagnostisch Laboratorium. En dan blijkt dat de ureum waarde wel degelijk een eind boven de referentie-waarde van 12,8 ligt. Dus er is toch sprake van behoorlijk ernstig nierfalen. Daarbij vindt ik het opvallend dat de eiwit/creatinine ratio in de urine kleiner is dan 0.1, dus dat er geen sprake is van proteïnurie. Dat er een klein beetje eiwit in de urine is gevonden, is normaal - het gaat om de verhouding tussen eiwit en creatinine, en lijkt goed te zijn. Wat ik verder nog mis, is het soortelijk gewicht van de urine (dus de waterigheid), en de pH (zuurgraad). En ook de SDMA waarde staat niet in het lijstje. Misschien kan je nog even navragen of die waardes bekend zijn?

Ik zie dat T4-waarde 10 is - dat is te laag. Die waarde mag tussen 15 – 45 liggen, en voor een nierpatient zou ik de bovengrens van T4 opzoeken, zodat ook de nieren een tandje harder gaan lopen. Uiteraard even overleggen met je dierenarts, maar mijn advies zou zijn om de dosis Thiafeline behoorlijk te minderen, wellicht te halveren. Met een beetje mazzel gaan de nierwaardes daardoor flink beter worden.

Ik ben eigenlijk verbaasd tot Snuffie het nog zo goed doet, je zegt dat hij goed eet, zeer actief is - en dat voor een 16-jarige met toch een aanzienlijk verhoogd ureum-gehalte. Zo zie je maar dat die getallen niet alles zeggen.

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)
floofycats
Kitten

Ik ga morgen nogmaals de DA bellen om die waardes ook te krijgen, mochten ze die hebben, en om het idee van het verminderen van de Thiafeline te bespreken. Super bedankt!

Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met Porus One? En in combinatie met Semintra? Heb het aan de DA gevraagd maar zij is er niet mee bekend.
Fotokonijn
Panter
Panter

Bericht door Fotokonijn »

Wat Erik schrijft en misschien Porus One proberen?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie