Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Inge62
Huiskat
Huiskat

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Inge62 » 17 sep 2019 22:44

Eerlijk, ik denk echt dat jij teveel denkt wat Gaudí denkt. :)
Het is een kat he en die vinden hoge plekjes fijn. En dat holletje vind hij nu echt een lekker plekje.
Katten veranderen soms van plek.
Ik heb nu 2 jonge katten en die doen dat ook. Mijn oudjes Bill en Bob deden het zelfde, ook op hele hoge leeftijd. Misschien moet je er niks achter zoeken en accepteren dat Gaudí nog steeds doet wat hij wil.
Dit is absoluut geen aanval op jou Erik, jij bent het allerbeste kattenbaasje wat er maar bestaat!

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 sep 2019 22:50

ja, je hebt gelijk.... Ik zit er teveel over na te denken, zegt `Marianne ook wel eens: laat 't beestje toch ff z'n gang gaan.
Ik zal proberen het een beetje los te laten......
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 17 sep 2019 22:55

Het kan nu ook zijn dat het tonnetje gewoon een lekker slaapplaats geworden is. In dat geval moet je er niet al teveel in lezen. Maar dat zou je dan aan zijn gehele gedrag moeten merken. (Ah, ik had Inge d'r reactie even gemist. Dat dus.)

Hij kan in ieder geval nog wel genieten van zijn tuinwandelingetje (leuk die scherpe nageltjes). Maar je voelt dus dat dat balanceren op dat koortje steeds moeilijker wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 18 sep 2019 07:49

Vannacht om half drie moest ik even plassen, staat Gaudí voor de slaapkamerdeur... gelijk spinnen toen ik m oppakte. Ik heb m laten drinken in de badkamer, en toen naar beneden in z'n mandje gebracht.

Toen ik opstond om 7u, lag hij op het kleedje in de badkamer... Hij keek me verwachtingsvol aan, en gelijk weer spinnen. Ach, mannetje toch.....

Nu ligt hij op schoot, ik drink m'n koffie, en hij lebbert uit een glas met lauw water.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 18 sep 2019 15:31

En heeft hij weer van de boter mogen likken? :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 18 sep 2019 18:10

Katten staan er om bekend dat ze van overzicht en hoge plaatsen houden ;-)
Daarnaast is het een goed teken dat hij zich minder terugtrekt ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 sep 2019 09:12

Vannacht was Gaudí weer aan het rondspoken bij de slaapkamerdeur/badkamer.
Hij drinkt dus niet uit de fonteintjes, alleen uit de kraan en 's ochtends uit een glas lauw water.

Vanmorgen wilde hij niets eten, hoewel hij wel lekker bij me heeft gelegen. Maar nu is het opeens omgeslagen.
Ik denk misselijkheid, maar het kan ook een maagzweer ofzo zijn, waar hij opeens last van heeft.

Wat het ook is, ik denk dat we langzaamaan in het gebied komen van 'rekken'. Hoewel Marianne daar nog niet van wil horen...
Ik vind het een hele moeilijke en verdrietige situatie met het mannetje....

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 19 sep 2019 10:04

Dat klinkt inderdaad erg lastig allemaal Erik.
Kan je alleen veel wijsheid en kracht wensen bij het juist aanvoelen van Gaudi zoals je altijd hebt gedaan. Met zulke oudjes is het altijd leven van dag naar dag.

Dinky's Album

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 19 sep 2019 10:34

Dat is inderdaad erg verdrietig Erik. Het gaat waarschijnlijk tegen je gevoel in om hem nu niet te helpen met medicijnen. Toch is het een weloverwogen besluit geweest om hem nu niet meer te belasten met lapmiddelen. Maar o wat is het moeilijk....
Ik kan me je onmacht zo voorstellen. Lieve, wijze, mooie Gaudí ..... hoop zo dat je nog wat geniet van je oude dag. Sterkte Erik en Marianne

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 sep 2019 11:39

Ik vermoed dat hij pijn heeft in de maag/darmen. Hij ging net naar de bak, en ik heb van een afstandje gekeken. Hij moest poepen, en gaf toen zo'n typische, pijnlijke miauw. Er lag een vrij klein poepje in de bak, was verder helemaal goed, dus niet hard ofzo. Het zou verklaren waarom hij eerst helemaal ontspannen bij mij op schoot ligt, en dan opeens zich beroerd voelt en niet wil eten, en dan ongemak heeft bij het poepen.

De DA belt me zo op voor overleg. Ik zit toch te denken aan éénmalig Buprecare geven, om te weten of het nu pijn is of niet.

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 19 sep 2019 12:07

Combinatie dat het maar een kleine drol is en hij moeilijk uit te persen was wekt voor mij ook de suggestie dat het erg hard is geweest? Mogelijk dat hij iets laxerends uit zichzelf kan oplikken waardoor de stoelgang wellicht wat wordt ondersteund? Dat hij het zelf wil oplikken uit zichzelf zodat het niet zo is dat je hem als het ware dwingt/plaagt met medicatie?

Dinky's Album

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 19 sep 2019 12:49

Wat verdrietig :-( .
Pijnstilling geven op het einde moet je niet aanvoelen als onnodig rekken. Het is zijn situatie wat draaglijker maken, en dat is volgens mij niet fout en overbodig.
Geef hem maar een troostkusje van mij...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 19 sep 2019 13:11

Hopelijk helpt de Buprecare (en misschien nog een kruimeltje martizapine).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 sep 2019 14:33

Net een land gesprek gehad met de DA. Als Gaudí inderdaad zweertjes o.i.d. in de darmen zou hebben, dan heeft een maagzuurremmer volgens haar niet echt veel effect. Er is een middel dat wel een beetje de darm ingaat, maar dat is het dan. Alleen met een maagzweer heb je baat bij een maagzuurremmer, gewoon omdat er minder zuur wordt geproduceerd. Maar in de darmen is het zowiezo niet zuur, dus dan heeft een maagzuurremmer weinig zin.

Ze zei dat het in feite een palliatieve behandeling is die we Gaudí nog kunnen geven. Dus als hij pijn heeft, kan ik een beetje Tramadol geven, als hij niet wil eten een beetje Mirtazipine, en als hij het goed verdraagt, is een infuus ook goed om de ureum een beetje weg te spoelen. Meer kunnen we niet doen, en moet erop gericht zijn om de resterende tijd die Gaudí nog heeft, zo aangenaam mogelijk voor 'm te maken.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 sep 2019 14:33

Net een vrij lang gesprek gehad met de DA. Als Gaudí inderdaad zweertjes o.i.d. in de darmen zou hebben, dan heeft een maagzuurremmer volgens haar niet echt veel effect. Er is een middel dat wel een beetje de darm ingaat, maar dat is het dan. Alleen bij een maagzweer heb je baat bij een maagzuurremmer, gewoon omdat er minder zuur wordt geproduceerd. Maar in de darmen is het zowiezo niet zuur, dus dan heeft een maagzuurremmer weinig zin.

Het is natuurlijk ook de vraag of Gaudí iets in z'n darmen heeft, of dat door het aanspannen van de spieren het ergens anders pijn doet. Je weet het gewoon niet - maar dat er een ongemak ergens in z'n ingewanden zit, zoveel is wel duidelijk.

Ze zei dat het in feite een palliatieve behandeling is die we Gaudí nog kunnen geven. Dus als hij pijn heeft, kan ik een beetje Tramadol geven, als hij niet wil eten een beetje Mirtazipine, en als hij het goed verdraagt, is een infuus ook goed om de ureum een beetje weg te spoelen. Meer kunnen we niet doen, en moet erop gericht zijn om de resterende tijd die Gaudí nog heeft, zo aangenaam mogelijk voor 'm te maken.

Plaats reactie