Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Synemios
Cheetah
Cheetah

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Synemios » 15 sep 2019 20:05

Als hij er niet van opknapt dan heeft het ook weinig zin er mee door te gaan.
Ik denk dat je dan ook het beste besluit genomen hebt, je wilt zo graag helpen dus dan is niets doen wel heel moeilijk,
sterkte Erik.
Luna(8) Lizzy(8) Timmy(3) Indy(3) Tommy(3)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 15 sep 2019 20:09

Alles wat je doet is gericht op het zo goed mogelijk doen voelen van Gaudí.
Dat is de reden van het inzetten van middelen maar ook de reden om nu te minderen met middelen ;-) Daarmee wijk je in mijn ogen niet af van de norm 'doen wat het beste is voor Gaudi zijn welbevinden' ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 15 sep 2019 21:24

Een heel nobel en moedig besluit Erik. Wat een onmogelijk dilemma, maar jij weet als geen ander wat Gaudí voelt. Ik weet zeker dat je steeds de juiste beslissing voor hem neemt. Je kent hem, leest en observeert hem. Kan me voorstellen dat het ook een hele verdrietige beslissing is; geen lapmiddelen meer inzetten betekent ook het begin van de laatste fase.. sterkte Erik. Ik hoop zo dat jullie nog een tijdje mogen genieten van elkaar

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 15 sep 2019 22:06

Bedankt voor jullie steun en goede wensen, dat is zo belangrijk in verdrietige en moeilijke tijden.

Gaudí heeft vandaag (in z'n tonnetje) eigenlijk prima gegeten, net nog weer een schaaltje natvoer. En als ik 'm aai als hij in z'n tonnetje ligt, en hij begint te spinnen, dan werkt die krabton als een klankkast, en dan komt er me toch een mooi gebrom de kamer in! Net alsof hij wil zeggen: 'Gun mij (en jezelf) de rust, ik wil het even zelf uitzoeken, OK?

http://www.liskeshoeve.nl/fotos/Gaudi%20Spinnen.mp3
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 15 sep 2019 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 15 sep 2019 22:17

Verdrietig erik!
Je kunt niets anders doen dan met liefde Gaudí volgen in wat hij aangeeft.
Ik heb geen idee wat het likken aangeeft. Konden ze maar praten!

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 16 sep 2019 06:21

Fijn dat hij zich veilig voelt in zijn tonnetje. Dat likken aan de pootjes kan van stress komen als het telkens korte likmomenten zijn. Stress door wat hij op dat ogenblik voelt en het niet begrijpt. Ik zag dat vroeger vaak bij Froufrou toen ik nog niet wist hoe ik met haar FHS moest omgaan.
Sterkte met deze zware periode...
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 16 sep 2019 08:09

Ik denk dat je gelijk hebt, Carine - zou zeker kunnen, nu ik er over nadenk (met Gaudi al ruim een uur op schoot): een stress reactie. Apart is wel dat hij dat alleen buiten doet: hij staat nog niet op het terras of hij likt aan z'n voorpootjes, inderdaad steeds even kort. En ook dat subtiele trillen kan heel goed stress zijn.

Dus ik ga het even rustig aan doen (voor mijzelf ook niet verkeerd) - hij bepaalt zelf hoeveel hij wil drinken en eten, geen gedoe met spuitjes en naalden. Ik zou het zo verdrietig vinden als hij de tijd die hem nog rest, in schuilplekken gaat doorbrengen of mij gaat ontwijken...
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Esmeray1983
Poema
Poema

Bericht door Esmeray1983 » 16 sep 2019 09:57

Heel moedig van je Erik. Heel erg verdrietig maar oh zo moedig. Ik denk dat dit een heel lastig maar wel het juiste besluit is die je neemt. Je kiest voor hem, hoe zwaar het ook is, dat is een echte ‘papa’. Ik wens je heel veel sterkte & kracht toe en hopelijk maken jullie net zulke mooie momenten zoals wij dat ook hebben gehad. Ik denk aan je en duim dat jullie nog een mooie tijd hebben samen 🙏🏼❤️. Zet hem op lieve mooie Gaudi.

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 16 sep 2019 10:06

Je voelt perfect aan wat hij op dit ogenblik nodig heeft...

Ik heb het eerlijk gezegd bij mijn vroegere katjes ook op die manier gedaan. Alleen veel eerder dan jij omdat ik aanvoelde dat het niet goed was voor hen. Ze hadden er teveel stress door. Vooral Pitoe. Naar de da gaan was al een stap te ver voor haar, en dan liet ik de da maar thuiskomen. Normaal had ze bang van vreemden, maar op het einde liet ze het toe dat ze onderzocht werd en spuitjes kreeg. Het kon haar niet meer schelen en gaf zich maar over, denk ik steeds. Medicatie geven lukte mij niet, en spuitjesvoeding ook niet. Had ik dat wel gedaan hadden mijn katjes misschien langer geleefd, maar dan met onnodige stress.

Begrijp me niet verkeerd, ik keur niet af dat je Gaudí lang medicatie en infuus gegeven hebt. En ik keur ook niet goed dat ik dat niet wou doen omdat ik mijn katjes niet wou forceren. Ieder moet voor zichzelf aanvoelen wanneer het tijd is om te stoppen.
Ik voel met Gaudí en jou mee, alle herinneringen van BB, Pitoe en Rambo komen weer boven. En ik kan niet weerstaan om te denken: Wat als...
Elke beslissing, wat je ook kiest, blijft moeilijk en pijnlijk.
Carine

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 17 sep 2019 06:13

Gaat het een beetje met jullie?

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 sep 2019 08:15

Zotvanpoezen schreef:
17 sep 2019 06:13
Gaat het een beetje met jullie?
Ja hoor, Carine. Het besluit om Gaudí meer met rust te laten, geeft mijzelf ook wel wat lucht. Hij heeft gisterenavond best goed gegeten (in z'n schuilhokje, dat wel), maar vanmorgen vroeg stond hij bij de slaapkamerdeur te wachten, en heeft gedronken uit de badkamerkraan. Ik heb de open haard even aangedaan, en kwam hij lekker op schoot. Dan zit hij al te zoeken naar de ontbijtkoek met boter om af te likken, hij drinkt dan wat lauw water uit een glas, en ten slotte een ontbijtje met wat natvoer.

Zo te zien wordt het mooi weer, dus een wandeling zal er ook nog wel komen...
Fijne dag!
Erik

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 17 sep 2019 08:21

Dat klinkt als een heerlijk relaxte start van jullie dag. Mooi hoe de rust een wisselwerking op jullie heeft. Geniet van jullie dag, het mooie weer en een fijne wandeling door jullie prachtige tijd. Het is goed zo...

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 sep 2019 08:43

een fijne wandeling door jullie prachtige tijd.
Hoewel ik denk dat het moet zijn: "een fijne wandeling door jullie prachtige tuin", vind ik dit eigenlijk nog mooier: een wandeling door onze prachtige tijd samen - want zeker als we samen langs het graf van Dalí komen, vliegen m'n gedachten terug langs onze gezamenlijke tijdlijn....

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 17 sep 2019 22:15

:grin: Daar hoorde inderdaad " tuin" te staan, maar tijd misstaat ook zeker niet in dit geval

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 sep 2019 22:28

Vanmiddag weer met Gaudí naar buiten voor de dagelijkse wandeling. Het gaat niet meer zoals een tijdje geleden... Hij blijft onderweg regelmatig gewoon stilstaan, beetje om zich heen kijken....

Afbeelding

Wat me ook al een paar dagen opvalt: bij vrijwel iedere boom kijkt hij bij de stam naar boven, net alsof hij overweegt om naar boven te klimmen :-). We gingen ook even de buitenren in, en hij sprong gelijk op de klimpalen, om vandaar af op het dak van het huisje te kunnen springen:

Afbeelding

Vroeg me even af of dat ook een uiting van stress zou kunnen zijn: hoog willen zitten...

Gaudí heeft tot een uur of 4 niet in z'n tonnetje gelegen, voornamelijk in de vensterbank. Maar nadat hij daar wat voer had opgegeten, ging hij toch weer terug naar z'n schuilplekje. Ik denk dat hij voer associeert met spuitje voeren (en dus stress).

Hopelijk heeft hij snel in de gaten dat het na het eten niet nodig is in z'n schuilplek te kruipen. Voel me wel een beetje schuldig.... En ik mis ook m'n mannetje 's avonds lekker naast me op de bank :-(

Plaats reactie