Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus » 07 sep 2019 16:04

Gaudí kan denk ik niet plassen, komen alleen een paar druppeltjes uit als hij staat te persen. Of hij wil poepen, en ik zie daarom alleen maar een paar druppeltjes...?
Voor de zekerheid maar naar de dierenarts (in Roermond)
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 07 sep 2019 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 07 sep 2019 16:09

Oei. Dat is vervelend dat Gaudí niet kan plassen. Hopelijk niet weer een verstopping o.i.d.

Bij Dalí was dat vocht om de nieren toen hoogstwaarschijnlijk een perinephric pseudocyst. Ik dacht dat hij er toen ook niet echt zoveel last van had.
A perinephric pseudocyst is an accumulation of fluid around the kidney. The fluid accumulates inside the renal capsule, a fibrous tissue that normally surrounds the kidney. These cysts may occur on one or both kidneys.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Pyro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pyro » 07 sep 2019 16:18

Hè bah Erik duim dat het mee valt! Ik lees alle dagen mee, heb geen advies want die kundigheid heb ik niet.
Ik leef mee, hoop toch zo dat het niets ernstigs is.
Liefs Jolanda

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 07 sep 2019 17:10

Oei niet kunnen plassen, heel veel sterkte bij de dierenarts nu. Hoop dat het simpel op te lossen is.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 07 sep 2019 18:16

Net terug van de weekend dierenarts in Roermond.

Gaudí heeft een fikse ontsteking, +++ leucocyten in de urine. Zou een nierbekken ontsteking kunnen zijn (wat niet te hopen is), maar waarschijnlijk weer een blaasontsteking. De urine wordt op kweek gezet, en nu AB wat hij al eerder heeft gehad. Over een paar dagen krijg ik te horen wat er uit de kweek is gekomen (en dan zou er wellicht een sterker AB gegeven moeten worden).

De DA voelde dat de rechternier heel klein is, dus Gaudí heeft nog maar één werkende nier. Eiwitverlies via de urine aanzienlijk, maar dat wisten we al. Ze adviseerde toch te kijken of we voorzichtig Semintra konden gaan geven.

Advies was om wel door te gaan met de infusen - goed doorspoelen die handel. Grappig was weer dat ik het SG van de urine op 3 decimalen goed had (1,020), alleen door te kijken naar de kleur van de urine na de punctie. Gewicht onveranderd op 3,9 kg. Geen koorts.

De blaas stond niet op spanning, er zat wel een wat hard stukje ontlasting in de darmen. Dus het zou goed kunnen dat Gaudí aan het poepen was (wat niet goed lukte), en dat er tijdens het persen wat urine uit druppelde. Het leek de DA onwaarschijnlijk dat hij nu opeens verstopt zou zitten - in de urine zat ook geen gruis of andere troep. Ze kon ook niets voelen van een cyste rond de nieren, dus wie weet heb ik me daarin vergist.

De DA (die nieuw voor mij was) zei wel dat Gaudí erg sterk moest zijn.... En ik moest 'm maar goed verwennen :-)

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Synemios
Cheetah
Cheetah

Bericht door Synemios » 07 sep 2019 18:41

Ach arme Gaudi en arme jij.
Laten we maar hopen op een blaasontsteking ( ook niet fijn maar toch)
Verwen jezelf nu ook maar lekker ;-)
Luna(8) Lizzy(8) Timmy(3) Indy(3) Tommy(3)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 07 sep 2019 19:01

He bah Gaudí dat is vervelend. Wel fijn dat er wat gevonden is waar wat aan te doen is, zal me niets verbazen als dit al sluimerde en de waardes daardoor verhoogd waren.

Wat zei ze over het klotsen?

Heel veel beterschap voor het arme mannetje.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 07 sep 2019 19:21

Inmiddels heeft Gaudí geplast, lekker wat natvoer gegeten, en ook gedronken bij het fonteintje.

Dus ik had het niet goed gezien: hij was gefocussed op poepen, en toen druppelde er wat urine uit - en dat heb ik dus per abuis aangezien voor niet kunnen plassen. Maar geluk bij een ongeluk: ik ben thuisgebleven omdat ik het niet vertrouwde, en maar goed dat ik toch naar de DA ben gegaan, anders had hij nog dagenlang met die ontsteking kunnen rondlopen zonder dat ik het wist.....

Pyro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pyro » 07 sep 2019 19:27

Dat is fijn om te lezen Erik. Het is iets anders als je dacht, gelukkig!, maar dat er iets was met Gaudí dat voel je feilloos aan.

Ik hoop dat je weer iets rustiger bent nu.
Beterschap met Gaudí

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel » 07 sep 2019 19:33

Beterschap lieve Gaudi, wat ben je toch een sterk ventje. Maar je laat je baasje wel steeds enorm schrikken

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 07 sep 2019 22:08

Goed gehandeld hoor Erik!
Gaudí boft weer met je.

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 07 sep 2019 23:01

Beterschap Gaudi, hopelijk snel van die vervelende ontsteking af!
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 08 sep 2019 19:01

Ik vond Gaudí wel wat stilletjes vanmorgen en begin van de middag - maar nu is hij aardig bijgetrokken. Net een fijne avondwandeling gemaakt, hij liep energiek met me mee. Onderhand zie ik aan zijn tred hoe hij zich voelt :-). Loopt hij een beetje verend, terwijl z'n koppie op en neer gaat - dan is het OK. Gaat het een beetje sjokkend, met een wat neerhangend koppie, dan is het minder.

Hij heeft daarna ook met smaak een bakje natvoer gegeten. Opvallend was dat hij direct daarna in z'n tonnetje ging liggen - zo van: laat me maar ff. Ik heb toch het vermoeden dat hij last heeft van z'n maag, wellicht zweertjes vanwege het hoge ureum gehalte. Het rommelt vaak, en soms heb ik de indruk dat hij een pijntje in de buik heeft. Dus ik zit een beetje te twijfelen: zal ik een maagwand beschermer (Zantac) geven? Ik ben nogal terughoudend, want op een hele reeks medicijnen reageert hij niet goed....

Zal morgen wel even overleggen met de DA.
Fijne avond!
Erik

Synemios
Cheetah
Cheetah

Bericht door Synemios » 08 sep 2019 19:21

Ik zou inderdaad eerst even overleggen morgen.
Ik ben een beelddenker en zie jullie al helemaal lopen samen 😺
Wel handig dat je het bij hem kunt zien aan zijn manier van lopen.
Luna(8) Lizzy(8) Timmy(3) Indy(3) Tommy(3)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Cerna
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cerna » 08 sep 2019 19:24

Och, och, arme kat (en arme jij).
Het is wat tobben met die oudjes. Hopelijk knapt hij goed op van de antibioticakuur (en hopelijk geen diarree!).

Ik heb voor Cochi altijd Zitac gehad (2x daags een kwart pilletje). Hij reageerde er goed op.
Het is bekend dat oude(re) katten vaak last hebben van brandend maagzuur en dat is geen pretje (sprak zij uit ervaring). Of je Zitac ook samen met Emeprid zou moeten geven, vraag ik me echter af. Maar even overleggen. :smile:
Groetjes Annet, Amber (14), Milka (11), Laila en Luna (6,) Jip (1)
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerna, Noa, Gizmo

Plaats reactie