Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Zotvanpoezen » 26 aug 2019 14:22

Bij iedere kat verloopt het anders.
Bij BB kwam het plots, hij was nog dik en mooi toen plots zijn hart en nieren het begaven en torenhoge bloeddruk kreeg, Rambo had gedurende enkele jaren een afschuwelijke vacht maar hij bleef een vreetmachine en knuffelkont tot de laatste dag ondanks dat hij steeds zwakker werd. En bij Pitoe ging het alleen snel bergaf de laatste 2 weken van haar leven met plotse eetstaking en ook een lelijke vacht.
Daarom kunnen wij onze schatjes moeilijk inschatten, denk ik.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Cerna
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cerna » 26 aug 2019 15:04

Ik kan me heel goed voorstellen dat je spuitjevoeren bij zo'n oude kat een brug te ver vindt.
Ik had destijds Cochi (18) en Noa (7,8) die beide nierpatiënt waren en gelukkig at Cochi goed. Maar wanneer dat niet het geval zou zijn geweest, geloof ik niet dat ik hem zou gaan spuitjevoeren al was het waarschijnlijk eenvoudig gegaan want Cochi deed ook niet moeilijk toen hij veel pillen moest. Maar Noa was net 3 toen ze ziek werd en dan kun je gewoon niet accepteren dat het al voorbij is.

Ook Cerná heb ik wel met een spuitje gevoerd, ook al was zij toen 16,5. Cerná mankeerde niets inwendig, was alleen verschrikkelijk benauwd waardoor ze het eten niet meer kon ruiken en daardoor (tenminste dat denk ik) geen eetlust meer had. Toen we er na veel onderzoeken achterkwamen dat ze kanker had, wist ik dat we alleen maar haar leven aan het rekken waren door haar te blijven voeren. Toen had het geen toegevoegde waarde meer.

Voor mij is altijd het criterium "Geniet de kat nog van het leven? Is er nog interactie of wil de kat alleen maar met rust gelaten worden?" Wanneer dat laatste het geval is dan is het tijd om afscheid van elkaar te nemen, vind ik.
Maar wanneer de kat nog geniet zoals Gaudi op die prachtige foto in de tuin, nog met je 'praat' en niet gestresst raakt door het spuitjevoeren dan is het het proberen waard.
Groetjes Annet, Amber (14), Milka (11), Laila en Luna (6,) Jip (1)
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerna, Noa, Gizmo

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 26 aug 2019 15:17

Een stressloos bezoekje aan de dierenarts met uitslagen die weer stress veroorzaken. Je emoties worden alle kanten op geslingerd op Gaudi's oude dag. Ik wil zo graag iets zeggen om je gerust te stellen, maar snap je verdriet en zorgen zo goed. Ik kan ( en wil ) bijna niet geloven dat het mooie lijfje van Gaudí op begint te raken als ik zijn foto's zie. Hij kijkt nog steeds recht je ziel in met zijn heldere blik en zijn vacht is nog zo prachtig. Ureumwaardes fluctueren wel heel erg. Kan zomaar zijn dat deze ook weer dalen. Zouden er poliepen in zijn neus kunnen zitten die het geluid veroorzaken? Ach , ik gis ook maar wat mee, maar voel me tegelijk ook erg bezorgd om Gaudi.... :-(

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 26 aug 2019 15:25

Ik zal erover nadenken, Annet. Fijn dat je meedenkt in ieder geval!

Gaudí heeft net met smaak een heel bakje almo tonijn gegeten (bakje helemaal schoon gelikt), nadat hij vanmorgen ook al voor zijn doen goed had ontbeten. Hij zit ook beter in z'n vel dan de afgelopen dagen. Dus ik kijk het even aan....

Ik ben eergisteren gestopt met de Amlodipine, want ik vertrouw het niet - of hij reageert er nu anders op omdat z'n nieren slechter zijn geworden (want hij krijgt Amlodipine al zeker een jaar), of de samenstelling van de magistraal bereide suspensie is anders geworden. Een week of twee geleden had ik in overleg met de DA de dosis verhoogd (en ook begonnen aan een nieuw flesje), en toen begon hij opeens met die piepende ademhaling. Ik kwam er zelf achter (...) dat een zeldzame, maar serieuze bijwerking van Amlodipine bij mensen, een piepende ademhaling en een dikke tong is.... Toen ik was gestopt met de Amlodipine bij Gaudí, was in nog geen 2 dagen het gepiep vrijwel helemaal weg..... Toen ben ik weer begonnen met de gewone dosis, en begon het gepiep weer. Dus ik wantrouw die Amlodipine, en gebruik het voorlopig maar eens even niet meer.

ik werd net gebeld door mijn eigen DA, en die adviseerde om Omeprazol te geven vanwege de hoge ureum spiegel in Gaudí's bloed. Nu ben ik daar niet gek op, want je verlaagt de zuurgraad in de maag aanzienlijk, met effecten op de darmflora. Misschien is Zitac toch een aantrekkelijker alternatief. De ervaring leert inmiddels dat Gaudí heel gevoelig is voor bijwerkingen. Dus ik weet het eigenlijk niet goed....

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 26 aug 2019 18:45

Wel heel fijn dat het bloedprikken nu goed is gegaan! Ook heel fijn dat Gaudi vandaag een goede dag heeft :-)
Carpe diem ;-)

Uiteraard leef ik erg met jou en de zorgen om Gaudi mee en ik duim dat hij nog vele dagen zoals vandaag zal hebben!
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Synemios
Cheetah
Cheetah

Bericht door Synemios » 26 aug 2019 20:14

Ik begrijp je zorgen en verdriet zo goed.
Er wordt wel gezegd kijk naar de kat en niet naar de waarde maar toch...
Ik hoop dat hij zich zonder amlodipine beter gaat voelen.
Wat spuitjes voeren betreft ligt het wat mij betreft ook aan de kat.
Ik heb het bij Oscar niet meer gedaan omdat hij het verschrikkelijk vond,
Maar bij Nero ging het weer wel.
Luna(8) Lizzy(8) Timmy(3) Indy(3) Tommy(3)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 26 aug 2019 23:15

Ships, dat had je niet gehoopt.
Ik dacht dat Gaudí al een tijdje op zulke waardes zat? Dat dacht ik.

Het belangrijkste is om naar hem te kijken! Ranitidine of zitac of omeprazol vind ik ook een lastige keuze. Tot nu toe hier zelf altijd gekozen voor ranitidine. Met deze ureum waarde zou ik dat wel doen.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 27 aug 2019 08:24

Ik denk dat ik vooralsnog Zitac ga geven, ik heb het voorgevoel dat Gaudí niet goed gaat reageren op Omeprazol.
Gisteren heeft Gaudí tot mijn verbazing heel goed gegeten, hij heeft bij elkaar wel zo'n 180 g natvoer opgesmikkeld, en ook vanmorgen ging de tonijn met garnalen er vlot in: schaaltje helemaal schoon, en zelfs de buitenkant wordt afgespeurd en afgelikt. Dat heeft naar mijn idee alles te maken met het niet meer geven van de Amlodipine.

Marianne heeft het ook een paar keer gezegd: hij maakt echt geen zieke of misselijke indruk. En dat blijft toch wonderlijk met die hoge Ureum waarde. Blijkt maar weer dat katten heel verschillend kunnen reageren op een (veel) te hoge Ureum spiegel in het bloed.

Ik reken me niet rijk, en besef dat het ook zomaar kan omslaan. Maar voorlopig ben ik erg blij met de herwonnen eetlust van Gaudí, en geniet van iedere goede dag met mijn lieve kerel.

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Fotokonijn
Poema
Poema

Bericht door Fotokonijn » 27 aug 2019 10:10

Katten zijn hel goed in het verbergen van pijn en spinnen doen ze ook als ze pijn hebben.
De duimen en de pootjes draaien ook hier.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 27 aug 2019 10:14

Gelukkig lekker zijn bakje leeggegeten erik.
Wat een zorgen he, het voelt als balanceren. En dat vind ik wel mentaal wat vermoeiend, met liefde dat wel. Ervaar jij dat ook zo?

En nierdieet at hij niet goed he? Je zou met deze ureum waardes wel kunnen overwegen ipv hoogwaardige eiwitten toch nierdieten kunnen geven, of net wat meer ei-eiwit (eet hij dat?). Anderzijds heeft hij eiwitverlies, dus hij heeft ze wel nodig.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 27 aug 2019 17:02

Ook vandaag heeft Gaudí goed gegeten, nu al zeker 120 g natvoer.

Nee, nierdieet gaat er bij Gaudí niet in, daarvoor heb ik hem de laatste tijd teveel verwend :-). Bovendien vind ik dat hij op zijn leeftijd gewoon lekker moet eten, en niet met lange tanden iets wat hij niet lekker vind. Natuurlijk probeer ik wel zo hoogwaardig mogelijk voer te geven, vaak met een schepje Ipa.

Voor mij is nu eigenlijk wel duidelijk, dat de Amlodipine suspensie hem de afgelopen tijd niet echt goed heeft gedaan. Zit nu wel een beetje te peinzen of ik moet overstappen op Amlodipine of Amodip tabletjes.... Want die bloeddruk is natuurlijk wel ongezond hoog....

Gaudí heeft z'n bakje eten op, en ligt in het zonnetje lekker uit te buiken:

Afbeelding

Ligt hier nu een nierkat in IRIS fase 3? Zou je toch echt niet zeggen...
Groetjes,
Erik

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 27 aug 2019 17:32

Aaawww :verliefd:

Misschien is die hogere bloeddruk voor zijn lichaam op dit moment wel nodig. En als die naar beneden gaat, dat het dan niet goed gaat. Ik weet niet of er veel verschil is in de suspensie en de poeder/tablet. Bowy kreeg altijd het poeder (en later de tablet die ik weer fijn kon stampen voor door het voer).

Aan de ene kant zou je zeggen, zo laten. Aan de andere kant... volgens mij was je wel weer met de Amlodipine begonnen omdat Gaudí op dat moment ook in een dip zat, toch?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 27 aug 2019 17:35

Hij is mooi en glanzend maar lijkt toch breekbaar. Vertederende foto!
Niet opgeven hè Gaudí.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 27 aug 2019 17:48

Er zijn nog zoveel meer middelen Erik! Neem die vetmedin etc! Waarom bij hetzelfde in andere vorm blijven?

Groot gelijk van dat lekkere eten!
Dat speelt hier niet. RC brokken zijn goed haha, en 90% van het natvoer wordt zijn hele leven al afgekeurd. Maar mocht ik dat merken kwa verschil dan had ik ook de keuze voor lekker eten gemaakt.

Lekkere tuk foto weer :)

Ps, ik las in jouw vorige berichten jaren terug wat over spasmoglucinol bij Gaudí. Hielp dat goed voor blaaspijn? Was er toen ook geen verklaring voor blaasklachten?

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 27 aug 2019 17:51

Hmmm en wat Rik zegt, tegelijk met dat het anderzijds niet goed doet.
Zou Rapros wat voor hem zijn? Wel een bloeddruk verlager en dan een betere doorbloeding met Rapros. Ik ben voor mijn kater kijken of het wat is.

Plaats reactie