Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus »

Net even bij de dierenarts langs geweest (zonder Gaudí, maar wel met de geluidsopname).

Toen ik weg ging, lag Gaudí lekker te slapen, volledig geruisloos, rustige, normale ademhaling, frequentie 21/minuut.
De DA lijkt het onwaarschijnlijk dat er sprake is van vocht in/achter de longen door een hart probleem. Dan wordt er sneller en dieper geademd, beetje hijgend. Ook toen ik zei dat hij een apart geluid maakt in de aanloop naar spinnen, was ze het met me eens dat het erop lijkt dat het iets in de keel is. Waar ik zelf nog niet aan had gedacht: een tijd geleden was ik met Gaudí bij haar vanwege een probleem met z'n oor, en toen had ze het over een poliep - wie weet zorgt een poliep nu voor een obstructie is in de luchtstroom.

Ze opperde neusdruppeltjes (ondanks dat ik geen snot of verstopte neus zie, en hij niest ook niet), maar ik heb ook nog luchtweg compositum staan - dus dat is wellicht het proberen waard, toch?

Wat me wel opvalt, is dat Gaudí een beetje afwerend is, met name als ik hem op/bij z'n koppie wil knuffelen. Ik merk ook dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zit, dus er is wel iets aan de hand. Toch hebben we vanmorgen weer een heerlijke wandeling gemaakt, en ging hij zelfs rollebollen in de zon.

Uiteraard hou ik het scherp in de gaten, en als het verergerd dan wil ik toch dat hij goed wordt onderzocht.
Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

De dosering luchtweg compositum is 2 x daags 5 druppels. Maar Gaudí vindt het echt niet lekker, dus om 5 druppels in z'n bekje te laten druppelen kan ik wel vergeten. Zou ik die 5 druppels ook kunnen oplossen in een beetje water, en in één keer met een spuitje geven?

Edit:
Ik kan een klein spuitje gebruiken om de juiste hoeveelheid (20 druppels = 1 ml, dus 0,25 ml) uit het flesje te halen. Kijken hoe hij daar op reageert....
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik zit net te lezen in de IRIS handleiding voor de behandeling van nierfalers:
http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS_201 ... 9May18.pdf

En tot m'n verbazing lees ik dat als er sprake is van te hoge bloeddruk, er Amlodipine wordt voorgeschreven, in een dosis van 0.125 tot 0.25 mg/kg per dag, indien nodig te verdubbelen tot 0.25 tot 0.5 mg/kg per dag.

In de bijsluiter van de Amlodipine suspensie staat toch echt 0,1 mg/kg
https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... -01-a4.pdf

Ik heb Gaudí een maand lang de dubbele dosis gegeven, dus 0,8 mg per dag. En ik lees nu dat ik nog veel hoger had kunnen gaan: 2 mg per dag !?

Ik ga dit toch eens voorleggen aan de DA...
Erik

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Had ik ook al eens aangegeven. 0,625 is een normale startdosis voor <5 kg.
Bij Bowy zat ik zelfs op 2x0,625 per dag omdat ze een niet te meten hoge bloeddruk had.
(En zij zat net onder de 3kg in het begin)

Hier staat ook 0.625-1.25 mg/kat
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... mlodipine/

Je moet natuurlijk wel opletten dat hij geen bijwerkingen krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

OK, dus volgens die richtlijn had Bowy dus max 1,5 mg kunnen krijgen, wel wat meer dan dat ze kreeg.
Maar ik moet er nog over nadenken of ik Gaudí zoveel ga geven. Met 0,8 mg had hij geen enkel probleem, dus ik zou het stapsgewijs kunnen verhogen tot 2 mg, en kijken wat er gebeurt. Wat zou jij doen, Rik?

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, indien nodig had dat 1,5 kunnen zijn. Vandaar dat we al vrij snel op 2x0,625 uitkwamen (de capsules waren 0,625 dus 3x zou weer teveel zijn). Dat waren toen ook nog zelfgevulde capsules. In het laatste stadium zijn ze overgestapt op tabletten (die ik die zelf weer fijn kon stampen).

2mg lijkt me erg veel. Maar je zou zeker stapsgewijs naar 1,5 kunnen (uiteraard in overleg met de DA). Wel echt langzaam want Gaudí is een gevoelig mannetje.
Grtz, Rik

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Dankjewel, Rik - dat is denk ik een wijze raad.

Ik zie nu op het scherm onze vorige berichten, met Bowy en Dali, onze lieverds die niet meer lijfelijk in ons leven zijn.
Het is alweer 2 jaar geleden.... Denk jij nog vaak aan Bowy?

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan »

Oeps dat zijn nog eens andere doseringen!

Luchtweg compositum kun je ook met eten mengen. Het is natuurlijk sowieso smerig door de alcohol.

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik denk zeker nog heel vaak aan Bowy. Ze komt bijna elke dag wel eventjes in mijn gedachte. Al is het soms heel kort (andere keren wat uitgebreider). Vooral ook omdat Yuna me aan haar doet denken (in positieve zin). Ik denk dat katjes waarmee je zo lang samen geleeft hebt en intensief verzorgt hebt in de laatste jaren, toch een behoorlijke indruk achterlaten. Ze blijven altijd in je hart ❤
Grtz, Rik

softvoice2007
Huiskat
Huiskat

Bericht door softvoice2007 »

Dali, Gaudi and also Bowy, they are the fighters!Cross my hands to pray for every fur baby!

Esmeray1983
Poema
Poema

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi Erik,

Simba heeft precies hetzelfde. Ook al lange tijd gevoelige oortjes en die borrel in de aanloop naar spinnen. De da kijkt elke keer weer en de oortjes lijken helemaal schoon en gezond en haar keeltje ook. De laatste keer zei ook; het kan inderdaad een poliepje zijn maar dan kunnen we er niet echt meer wat aan doen. En dat vond ik ook want verdere heftige onderzoeken wil ik absoluut niet meer voor haar, ze heeft al zoveel meegemaakt. De da komt steeds voor controle thuis.
Vind het ook sneu om Simba die druppels te geven als het effect minimaal zou zijn, ze heeft al 2 momenten per dag met de vieze zantac.. maar in hoeverre zou dit kunnen helpen met de poliep of is dit enkel voor het slijm dat jouw da vermoed in de luchtwegen?

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

De behandeling met de druppeltjes luchtweg compositum lijken goed te werken. Al snel werd het adem bijgeluid bij Gaudí minder, en nu hoor ik helemaal niets meer, ook niet als hij ligt te slapen. Ik heb contact gehad met de (aardige) mensen van Groene Os, en die druppeltjes kunnen inderdaad zo snel werken. Het advies was om een kuurtje te geven van een week.

Het lijkt ook wel dat Gaudí er een stuk actiever van is geworden, dus ik vermoed dat hij toch wel benauwd is geweest. Gisteren tijdens de wandeling liep hij als een jonge hinde, en nam zelfs een sprintje en keek daarna om: 'waar blijf je baasje?'. Toch wel anders dan een week geleden, toen sjokte hij een beetje gezapig achter me aan, en moest ik hem het laatste stukje dragen.

Groetjes,
Erik

Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Homeopathie kan heel goed helpen, daar ben ik ook heilig van overtuigd. Soms moet het wel met reguliere middelen maar zoals dit nu bij Gaudí helpt ..... Toppie!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ja, wonderlijk hoe goed en snel zoiets kan werken.
Volgens mij is het geen homeopatisch product, maar komt het uit de hoek van fytotherapie (kruiden geneeskunde). Maakt niet uit, als het maar werkt. Er zit wel 40% alcohol in, en dat was even wennen voor Gaudí - maar nu draait hij z'n pootje er niet meer voor om. 's Avonds roep ik 'm: "Gaudí: tijd voor je borreltje, je nachtmutsje!"

Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hihi het oude mannetje doet het goed op zijn borreltje :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011

Plaats reactie