Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus » 18 jul 2019 23:18

Sansan schreef:
18 jul 2019 22:10
Ik denk dat misselijkheid kieskeurigheid in de hand kan werken. Alsof ze argwanend worden voor voedsel in de wetenschap dat ze misselijk (of bijv bij pancreatitis pijn, buikpijn, diarree) daarvan worden. Zo verklaar ik die constante wisseling.
Daar zit misschien wel iets in.... Gaudí miauwt vaak eventjes klaaglijk direct nadat hij wat heeft gegeten. En al heel lang is hij gevoelig in de buikstreek: als ik 'm (een beetje stevig) oppak reageert hij soms met een felle miauw.
Sansan schreef:
18 jul 2019 22:10
Geef je naci of Ringer Eric? Onze Ringer is nu twee weken op, we wisselden af, en geven nu alleen de naci om op te maken (dank Anne) maar als de retteketet terug naar Ringer lactaat. Naci gaat toch prikken op een gegeven moment, dat is de enige verklaring die ik kan geven bij de reactie die onze kater geeft bij wél naci en niet bij Ringer lactaat. En heb je ook de ultra thin wall naaldjes?
Ik gebruik NaCl oplossing. Ringer infuusvloeistof is contra-geïndiceerd bij ernstig verhoogde bloeddruk en/of sterk verminderde functie van het hart of de nieren..... Dus het lijkt me niet dat ik dat zou moeten proberen. Ik zal eens kijken naar die naaldjes, misschien moet ik een dunnere gebruiken.

Gaudí heeft net nog wat gegeten, en ik heb er maar een halfje Cerenia achteraan gegeven. Want Cerenia werkt 24 uur, en dan heb ik geen gedoe morgenochtend.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 18 jul 2019 23:41

Gaudí heeft geen diarree en geen geschiedenis van voedsel overgevoeligheid toch? Mogelijk kan die buik gevoelig zijn vanwege zuurbranden/maag/darmzweren vanwege de hoge ureum?

Voor zover ik weet, en heb nog even gezocht, is er weinig verschil tussen Ringer en naci bij hoge bloeddruk en nierfalen. Beiden hebben de contra indicaties zoals hartfalen, nierfalen, hoge bloeddruk etc. Heeft je dierenarts er iets over gezegd?

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 jul 2019 07:51

Sansan schreef:
18 jul 2019 23:41
Gaudí heeft geen diarree en geen geschiedenis van voedsel overgevoeligheid toch? Mogelijk kan die buik gevoelig zijn vanwege zuurbranden/maag/darmzweren vanwege de hoge ureum?
Nee, hij poept (meestal) keurige drolletjes, en heeft ook geen overgevoeligheid voor iets. En die gevoeligheid in de buikstreek is er al lang, dus ook toen er nog geen sprake was van nierfalen.
Sansan schreef:
18 jul 2019 23:41
Voor zover ik weet, en heb nog even gezocht, is er weinig verschil tussen Ringer en naci bij hoge bloeddruk en nierfalen. Beiden hebben de contra indicaties zoals hartfalen, nierfalen, hoge bloeddruk etc. Heeft je dierenarts er iets over gezegd?
Ik zal het straks overleggen met de dierenarts. Ik heb even gekeken naar de naald die ik gebruik: 18G x 1 ½" 1.2 x 40 mm (roze). Wat ik ook nog heb liggen (maar nooit heb gebruikt): 21G x 1.2" 0,80 x 40 (groen) en 20G x 1" 0,9 x 25 mm (geel). Die laatste twee zijn dus dunner, waardoor het infuus langer zal duren.

Gaudí heeft vanmorgen iets van z'n favoriete paté gegeten, maar het was alweer snel over. Toch maakt hij op mij geen misselijke indruk, 's ochtends wordt ik spinnend begroet, en ligt hij ook lekker ontspannen en spinnend op schoot. Bij Dalí kon ik destijds goed zien dat hij misselijk was, dat zie ik bij Gaudí eigenlijk niet zo. Dus ik vraag het me af.

Ik geef nog steeds een dubbele dosis Amlodipine, en hoewel er in de bijsluiter staat dat er zelden bijwerkingen zijn, wordt toch genoemd: buikpijn, sloomheid, misselijkheid. Ik denk dat ik eens even terugga naar de gewone dosis, kijken wat er gebeurt. Ondanks dat de DA een onverminderd hoge bloeddruk heeft gemeten, merk ik wel degelijk verschil met die dubbele dosis: ik hoor 'm nooit meer 's nachts en in de vroege ochtend balken, hij blijft gewoon slapen. Maar dat kan wellicht ook het lethargisch effect zijn van Amlodipine. Hij slaapt overdag wel veel (maar dat is denk ik te verwachten bij zo'n oud mannetje).

Net de bakken schoongemaakt: hij plast onwaarschijnlijk veel....

Dus naast een steen in m'n buik, heb ik ook vraagtekens...
Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 19 jul 2019 08:23

Ik kan me nog wel herinneren dat Gaudí slecht reageerde op de Semintra (door niet te eten bij volle dosis). Nu valt er wel vanalles samen maar als dit doorgaat zou je nog kunnen proberen met alle medicijnen te stoppen en te kijken of hij zijn favoriete 'slechte' eten ook laat staan. (je zegt al daar 'foute' zalm er wel goed in ging).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 jul 2019 08:35

Ik ben eergisteren al gestopt met de (halve dosis) Semintra. Hij heeft net weer een beetje paté gegeten (2e aanbieding :-)), dus dat is al beter dan gisteren, toen werd diezelfde paté categorisch geweigerd. Kan dus het infuus zijn, de cerenia, en/of het stoppen met Semintra. Kwestie van elimineren de komende dagen....

Maar ik fiets toch zo maar even naar de super om een zalmpje te scoren (en misschien wat rosbief). Allemaal 'fout' (hoog eiwitgehalte), maar lekker eten: daar houden we van.

Dena16
Poema
Poema

Bericht door Dena16 » 19 jul 2019 10:37

Wat een zorgen, belangrijk dat Gaudi blijft eten; dan maar "fout"eten, maar dat weet jij als geen ander. Wellicht Ipakitine erover strooien? Daar zit volgens mij weinig smaak aan. Aan de andere kant kun je je afvragen of de (nier)medicijnen niet meer bijwerkingen geven dan dat ze goed doen momenteel. Qualitytime voor jou en Gaudi is nu van belang..
Lekker een zalmpje erin straks!

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 19 jul 2019 11:02

Tja, op het moment dat hij minder eet krijgt hij natuurlijk al minder eiwitten binnen. Het blijft hoe dan ook lastig om het juiste evenwicht te vinden en ik heb het idee dat het jou al met al toch behoorlijk goed lukt bij Gaudi waardoor hij er nog steeds is ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 19 jul 2019 11:54

Ik heb net Ringer infuusvloeistof opgehaald bij de DA. Ook kreeg ik het advies het er langzamer in te laten lopen, dus als ik het gele naaldje neem, gebeurt dat zowiezo. Er werd wel gezegd dat je Ringer niet te lang achter elkaar mag gebruiken.

En de DA was het ermee eens om te kijken wat er gebeurt als we de gewone dosis Amlodipine geven.

Hij heeft net een beetje verse kippelever gegeten. Had hij nog nooit gehad, dus hij moest eerst wel even snuffelen en wennen, maar toen begon hij het wel te eten. Niet echt veel, maar toch.... En daarna weer een wandelingetje in de tuin gemaakt, zo zit hij er nu (een beetje scheef...) bij:

Afbeelding

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 19 jul 2019 16:19

Ach, lieve Gaudí, het lijkt of je recht in mijn ogen kijkt. Ik krijg er een krop in mijn keel van.
Laat je maar lekker verwennen door je "papa".
Kusje op je lieve snoet!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 19 jul 2019 18:26

Zoet snoetje.

(Heeft ie een wondje boven op zijn neus of lijkt dat maar?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Pyro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pyro » 20 jul 2019 22:22

Ik ben niet veel meer op het forum, maar af en toe kijk ik even hoe het met jullie en jullie lieverds gaat.
Gaudí heeft vanaf het begin dat ik me hier heb aangemeld een speciaal plekje bij me.
Dikke knuffel lieve Gaudí met je prachtige ogen die recht in je ziel kijken...geniet maar lekker van de wandelingetje en van al het lekkers wat je wordt voorgezet

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 20 jul 2019 22:44

Gaudí heeft (tot m'n verrassing en ook opluchting) best een goeie dag gehad. Hij slaapt wel veel, maar tussen de bedrijven door heeft hij goed gegeten: zonder infuus, cerenia of mirtazipine toch bij elkaar zo'n 200 g natvoer! En hij heeft net heerlijk naast me op de bank gelegen, op z'n eigen kleedje. Als ik hem dan streel, kan hij zo heerlijk z'n koppie een halve slag gedraaid op het kleedje leggen - daaraan kan ik zien dat hij zich goed voelt.

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 21 jul 2019 07:31

Bekijk elke goede dag met Gaudí als een geschenk dat je moet koesteren...

Elke dag kijk ik snel of er nieuws is over dat schatje. Ik denk ook veel aan hem en ik hoop dat ik nog lang kan genieten van zijn foto's.

Groetjes en een dikke knuffel aan Gaudí.
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 21 jul 2019 08:13

Dankjewel, Carine - lief!

Ja, bij Gaudí is een goede dag een geschenk, en niet iets vanzelfsprekends. Maar hoe hij zich ook voelt, iedere ochtend veert hij op en begint te spinnen als ik de trap afkom. Ik maak koffie, installeer me met z'n kleedje bij de open haard, terwijl hij staat te wachten om sierlijk op schoot te springen. En dan hebben we een uurtje quality time samen (ik ben een vroege vogel, in tegenstelling tot Marianne).

Dus ik zit dit te tiepen terwijl m'n mooie kereltje op schoot me knipogend aankijkt, nadat ik hem jouw knuffel heb uitgereikt :-).

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor » 21 jul 2019 09:52

Heerlijk zijn dat soort rituelen met je geliefde kat, vooral met zo'n tender oudje. Fijn dat hij een goede dag had. Daar kun je dan zo van genieten hè. Nu maar hopen dat hij dat even vast houdt.

Knuffel van mij en het hele koor. Ik reageer niet dagelijks, maar leef elke stap mee. Ergens doet het hele "proces" me zo aan Sjaak* denken.
Dinie+8-koppig koor+gerbils Sam en Mik
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBob**
Teun 10 Rik+Bolle+Maks 9 Luuk 6 Teske 5 Douwe 4 Clarie 3

Plaats reactie