Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus » 27 jun 2019 13:34

UPC staat voor Urine Proteine Creatinine ratio, in de urine - dus niet in het bloed. Zou toch ook een keer de bloeddruk laten bepalen (en de urine laten controleren als dat nog niet is gedaan).
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 27 jun 2019 13:43

Zotvan: Eiwitverlies in de urine komt volgensmij altijd vanuit de nieren dus als zijn nieren oké zijn hoef je de UPC niet te laten meten lijkt mij.
Heb je hem al meer calorieën gegeven? En geen diarree?

Erik, balen van de nog steeds hoge waardes, maar klinisch bevalt het je wel en dat is belangrijk. Ben benieuwd wat de verhoging gaat doen.

Zotvanpoezen
Cheetah
Cheetah

Bericht door Zotvanpoezen » 27 jun 2019 14:00

@ Sansan: De da zegt dat de eiwitten in zijn urine door chronische stress veroorzaakt wordt. Nu dat hij minder stresst door de telizen en een overdaad aan aandacht en bezigheid als meneertje dat wenst, wordt zijn urine in augustus weer getest.
Hij is nu even rustig dan Duvel, maar toch blijft hij sproeien. Dat is het minste van mijn zorg, ik wil weten waarom hij vermagert en ook dat eiwitverlies wil ik stoppen. Diarree heeft hij niet. Vroeger was hij wel altijd geconstipeerd, maar nu is dat al enkele maanden gedaan.
PS hij eet minstens 200gr Carny per dag + een stukje kip.
@ Erik: bedankt voor de toelichting. De resultaten van de urinetest heeft de da niet afgedrukt, ik heb 3 bladeren meegekregen, maar de urine uitslag is ze blijkbaar vergeten af te drukken. (Er is toen ook een echo van de blaas gemaakt)
In augustus zal ik naast een nieuwe urinetest ook een bloeddrukmeting vragen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 28 jun 2019 07:49

Zo, vandaag begonnen met de hogere dosering. 0,8 mg Amlodipine en 3,75 mg Fortekor per dag.
Als dat niet helpt om de bloeddruk en het eiwitverlies naar beneden te brengen, dan weet ik het ook niet meer.

De DA vond desgevraagd het eiwitverlies via de urine het meest zorgelijk, hoewel dat natuurlijk samenhangt met de hoge bloeddruk. Ze luisterde ook nog even naar z'n hart: flinke hartruis. Eigenlijk is Gaudí een medisch wondertje....

Bah, voel me helemaal niet lekker. Kan je zo hebben, dat je met een onbestemd, onheilspellend gevoel wakker wordt. Zal wel te maken hebben met de toch niet zo positieve resultaten gisteren bij de DA.

Groetjes,
Erik

PS
Trouwens: wat is die Fortekor schandalig duur.... doosje met 28 tabletten voor € 35,-. Dat is minstens 4x zo duur als de humane variant - maar die mag niet worden voorgeschreven omdat er een veterinaire versie van op de markt is.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 28 jun 2019 10:56

Wel heb je ooit..... Ik had de 3/4 Fortekor pil alvast klaargelegd in een pillenschieter. Ben ik even naar buiten geweest, is het pilletje verdwenen. Dat is al een keer eerder gebeurd, en ik verdenk Lumi van het oppeuzelen van de Fortekor - en dat terwijl er haast geen snoepje is dat ze lust. Maar dit zijn wel dure snoepjes, meer dan een euro per stuk :-(

Zotvanpoezen
Cheetah
Cheetah

Bericht door Zotvanpoezen » 28 jun 2019 11:12

Dat gevoel van wakker worden met een onheilspellend gevoel heb ik ook als er een katje ziek is.

Dat medicatie voor katten duur is ondervind ik hier ook met Froufrou. Ze neemt wel Gabapentine voor humaan gebruik en dat doosje kost ongeveer 20 euro, maar dan moet ik het nog laten doseren in kleinere capsules met maar 34 mg ipv 100mg. Dat kost ook 1 euro per capsule bovenop en ze moet het 3x per dag levenslang nemen.

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 28 jun 2019 13:09

Zo, dat is duur geworden. Ik betaalde vroeger €18,00 voor 28 tabletjes (april 2014).

Ja, het zijn lekkere snoepjes. Bowy at ze ook gewoon uit haarzelf op. Daar kwam geen pillenschieter aan te pas.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 28 jun 2019 13:25

Prijzen kunnen ook per da erg verschillen weet ik nog van mijn onderzoekje naar de prijs van milbemax paar jaren terug.

Belangrijkste is dat jij ziet dat Gaudi lekkerder in zijn vel zit door de medicatie. Dat zegt voor mij meer dan de waarden ;-) al is het begrijpelijk dat het je niet lekker zit.
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Zotvanpoezen
Cheetah
Cheetah

Bericht door Zotvanpoezen » 28 jun 2019 16:48

Ik vind het al opmerkelijk dat je Gaudí zo lang goed kan houden. Dat bewijst dat je hem heel goed aanvoelt en dat hij dankzij je liefde voor hem zoveel levenslust blijft hebben. Vergeet niet dat Bengalen met de leeftijd van Gaudí waarschijnlijk heel zeldzaam zijn!
Ooit zal er een dag komen dat je hem zal moeten loslaten, dat is helaas onvermijdelijk...
Maar vergeet nooit dat hij dankzij jou een heerlijk leven gehad heeft en dat hij voor eeuwig in je hart zal blijven, samen met Dalí. Probeer je dus ondanks de omstandigheden niet te slecht te voelen, ook al is het niet makkelijk.

Warme groet, Carine.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 28 jun 2019 17:53

Bengalen worden gemiddeld ongeveer 14 jaar oud, dus Gaudí is inderdaad zeldzaam. Maar hij komt uit een sterk nest, een broer uit hetzelfde nest leeft nog, en zelfs een broer uit een eerder nest (mest dezelfde ouders) leeft ook nog, die is nu 18 ½ jaar oud.... En op het Bengalen forum is een Bengaalse dame van een jaar ouder dan Gaudí - dus het kan wel....

Gaudí leeft al langer dan ik ooit had durven hopen, met al die sores rond z'n blaasontsteking en penis-amputatie + complicaties 2 ½ jaar geleden, zag ik het somber in. Maar hij is sterk....

We hebben net weer een wandeling in de tuin gemaakt, en dan komen we altijd langs het graf van z'n broer, met een mooi grijs keramiek katten-beeldje erop. In de kast ligt een soortgelijk bruin katten-beeldje, voor Gaudí. Natuurlijk zal m'n hart in stukken liggen als ik Gaudí moet laten gaan, maar ik weet dat Dalí op 'm wacht, aan de andere kant van de brug.

Bedankt, Carine!

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 02 jul 2019 23:10

Gaudí krijgt nu een weekje de verhoogde dosis fortekor en amlodipine. Ik heb de indruk dat hij wat minder goed in z'n vel zit, wat sloom en soms wat afwezig lijkt het wel. Misschien moet hij zich instellen op de verhoogde dosis, ik hou het goed in de gaten (natuurlijk). Hij blijft gelukkig redelijk goed eten.

Getriggerd door een opmerking van het Fotokonijn, heb ik een pakketje Feringa natvoer besteld. Vanmiddag aangekomen, en Gaudí heeft nu zo'n 3/4 van een 200 g blikje Pure Chicken achter de kiezen. Het is 95% kip: kippenvlees, hartjes, maagjes, levertjes, huid, met een beetje pompoen en catnip. Verder geen rare toevoegingen, dus zo te lezen hoge kwaliteit voer.
Nu zat ik te denken: zou hij van dit voer nu ook minder nodig hebben dan voer met, pak 'm beet, 40% vlees? Volgens het etiket eigenlijk niet, aanbevolen wordt 200 gram per dag voor een indoor cat van 4 kg. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Groetjes,
Erik

Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios » 02 jul 2019 23:26

Mickey deed het goed op fortekor, maar ik heb vaker gehoord dat sommige katten er sloom/ afwezig van worden..
Dat voer klinkt ook wel interessant.
Ik hou zelf de hoeveelheden op de verpakking aan, ik zie “ slecht” voer eigenlijk meer als mc Donalds.
Dezelfde hoeveelheid calorieën met slechte voedingsstoffen.
Luna(8) Lizzy(8) Timmy(3) Indy(3) Tommy(3)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 02 jul 2019 23:55

Ja, je zit op een beetje delicate lijn bij Gaudí. Een beetje die kant op of een beetje de andere kant. Ik hoop dat hij snel weer een balans heeft.

Hoeveelheid natvoer is heel afhankelijk van de kat. Bowy at vroeger alleen maar 100 gram Felix (meer kreeg ik er niet in). Hier krijgen ze nu 150 gram (naast de extras) als ze blik krijgen (Feringa, Animonda Carny, Mac's, CLG). Beide hetzelfde, Yuna (5kg) en Bono (6 nogwat). Ik denk dat ze te dik worden als ze meer krijgen. Op het blik van CLG stond aanbevolen hoeveelheid 1 blik per kat (400 gram blik !!!!!). En voor een kitten zou het 2 of 3 blikken zijn. Nou... daar ging ik dus echt niet aan beginnen.

Voerwijzer zegt 30 tot 40 gram per kg lichaamsgewicht. Maar dat is dan echt vlees.

Eigenlijk moet je kijken naar de energiebehoefte en hoeveel energie dat voer geeft. Er staat op het blik geloof ik hoeveel dat is (anders zou het ergens op internet moeten staan). Je kunt verder precies uitrekenen hoeveel nodig is. Voor 4kg kat is dat 1058 kJ ME (ook afhankelijk van beweging e.d. natuurlijk)

Bij 5 MJ (kijk even op het blik hoeveel precies) zou dat 1,058/5=0,21kg = 210 gram zijn.

Gecastreerde kat heeft 305kJ minder nodig dus 0,305/5=61gr minder. Dan zou je op 150 gram uitkomen.

https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... sen-katten

https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... wassen-kat

Feringa duo is b.v. 972 kcal. Dat is 4.0695696 MJ (zie elke converter) dus (1,058-0,305)/4MJ = 188 gram.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 04 jul 2019 09:12

Bedankt Rik! Ik kan alleen nergens vinden hoeveel energie het voer geeft - staat niet op het blik, en professor Google weet het ook niet (voor zover ik kan nagaan). Overigens vraag ik me af hoe dat bepaald wordt, en in hoeverre het een indicatie is van de benodigde hoeveelheid voer. Maar goed, ik denk dat zo'n 200 g/dag wel OK is.

Nu las ik net in het topic nierinfarct over een nieuw product voor nierfales, porus.one: https://porus.one/nl/
Nog nooit van gehoord, jij?Ik heb de link ook meteen aan de DA doorgestuurd.

Groetjes,
Erik

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 04 jul 2019 09:29

Het is wel als zwart zand die porus one Carbon balletjes :) ik gooi het bij zijn papje met kaminox etc erbij. Ik geef nu dus toch ff twee papjes per dag ivm probiotica. Vitamines zijn geen probleem samen, maar medicijnen moet je wel twee uur vrij houden na de porus, en ik had zelf dus de vertaalslag gemaakt dat probiotica ook zo klein is dat ik dat nu behandel als een medicijn. Sinds 31 mei geef ik dat, eerst voorzichtig begonnen dus heb nog geen doos van 30 stuks op.

Plaats reactie