Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Sansan » 30 mei 2019 10:48

Goed idee, heel rustig beginnen.
Ben benieuwd. Fijne dagen even eruit in ieder geval!

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 30 mei 2019 12:48

Fijn dat hij nu weer lekker in zijn vel zit. Kan jij met een gerust hart een paar dagen weg en kan je het daarna wel weer rustig oppakken met de fortekor om te zien hoe dat dat gaat ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Fotokonijn
Poema
Poema

Bericht door Fotokonijn » 30 mei 2019 18:20

Lijkt me een goed advies.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 12 jun 2019 07:30

Al een tijdje dacht ik iets bij Gaudí te zien, en vanmorgen vroeg weer.
Hij springt 's ochtends bij mij op schoot, vlak nadat de gordijnen zijn geopend. Hij kijkt me dan van dichtbij aan, z'n pupillen zijn dan nog groot, maar die zijn niet zwart, maar donkerblauw/grijs. Ik vermoed daarom dat hij beginnende staar heeft. Is dat een terecht vermoeden?

Ik weet dat katten (meestal onopgemerkt) goed kunnen wennen aan geleidelijk achteruitgaand gezichtsvermogen, maar bij Gaudí kan ik nergens aan merken dat hij slechter zou zien, zo weet hij buiten feilloos de grassprieten te vinden.

Ook is hij al een paar weken weer behoorlijk onrustig, vooral 's ochtends (heel) vroeg staat bij te balken, bij de deur naar het terras, maar soms ook voor de slaapkamerdeur. Hij loopt dan ook een beetje rond met z'n ziel onder z'n pootje. De laatste tijd ga ik vrijwel iedere dag met 'm wandelen in de tuin, dat vind hij duidelijk heerlijk - dus dat hij daarom vraagt door bij de deur te gaan balken, dat kan ik begrijpen. Afgezien daarvan is hij toch een stuk onrustiger, dus ik overweeg eens te kijken hoe hij reageert op een rustgevend middel, b.v. destress of telizen.

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 12 jun 2019 07:30

Bericht was dubbel geplaatst zie ik nu....

Erik (ook last van staar?)
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 12 jun 2019 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 12 jun 2019 07:43

Filou is ook dikwijls onrustig 's morgens. Hij staat dan voor het raam op een vreemde manier te miauwen. Klinkt zoals: rrraaaow. Haha, moeilijk te schrijven. De da zegt dat het stress is. Ik geef hem nu Telizen, op aanraden van de da. Ze werkt wel meestal met Zylkène, maar ik heb voor Telizen gekozen omdat ik het als snoepje kan geven.
Benieuwd hoe dat balken klinkt, ik kan me het moeilijk voorstellen :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 12 jun 2019 16:12

ErikPhilippus schreef:
12 jun 2019 07:30
Ik weet dat katten (meestal onopgemerkt) goed kunnen wennen aan geleidelijk achteruitgaand gezichtsvermogen, maar bij Gaudí kan ik nergens aan merken dat hij slechter zou zien, zo weet hij buiten feilloos de grassprieten te vinden.
Ja, dat merkte ik bij Bowy ook niet. En die kon bij haar aanval eigenlijk alleen nog maar schaduwen zien.

Achteraf zijn er wel signalen geweest. Zo was ze eigenlijk doodsbang voor het laserlampje. Omdat ze waarschijnlijk niet echt kon zien waar die vandaan kwam of wat het was (alleen een scherp puntje licht rond al die schaduwen).

Maar verder kon ze prima alles vinden en op en af springen. Zelfs kikkers wist ze in de achtertuin nog te vangen.

Als ik mijn vinger uitstak dan kwam ze langzaam naar voren om die te ruiken en achteraf inderdaad dat ze er soms tegenaan liep.

Maar het is ontzettend moeilijk om te bepalen wat katten nu nog echt kunnen zien. Dus dat Gaudí misschien ook niet meer zoveel ziet, zou me niet eens verbazen. Overigens is dat ook helemaal niet erg want ze hebben er over het algemeen niet echt veel last van.

Voor oude(re) katten is er ook Cholodin. Maar geen idee of Gaudí daar baat bij zou hebben.
Kat:
  • Te weinig actief
  • Onzindelijkheid (de kat plast in huis)
  • Veranderingen van geheugen
  • Toegenomen irritatie
  • Veel en hard miauwen
  • Te veel aan spanningen
  • Gebrek aan eetlust
  • Overmatig verharen
De vraag is natuurlijk of je nog veel moet sleutelen aan iets wat op dit moment nog goed werkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 12 jun 2019 17:17

Komt dat slechte zicht niet door zijn hoge bloeddruk?

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 20 jun 2019 14:33

Getriggerd door het bericht over kater Wally met z'n schrompelnieren en cystes, zocht ik in dit topic naar berichten over die cystes rond de nieren bij Dalí. Zit ik toch weer het hele verhaal van Dalí te lezen, tot aan zijn overlijden toe. Alweer haast 2 jaar geleden.... en wat een intensieve tijd was dat toch. Hevig ontroerd en de ogen vol tranen zit ik te lezen - en wie komt er aan om z'n pootje op m'n hand te leggen, en met z'n kop tegen me aan te wrijven en geruststellend te spinnen? Gaudí.

Wat me zeker ook ontroerd, is te lezen hoe sterk iedereen op dit forum heeft meegeleefd die laatste dagen. Ik heb het natuurlijk al eerder gezegd, maar ook nu merk ik weer hoe belangrijk die steun is geweest. Bijzonder....

Afbeelding

Groetjes,
Erik

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 20 jun 2019 14:48

Wat toevallig... Ik was benieuwd naar Dalì omdat het zo' bijzondere kat was, en omdat ik hem nooit gekend heb ben ik dit weekend in jouw album en topic ook op zoek geweest naar hem en heb ik het ook allemaal gelezen.
Heel aangrijpend verhaal en prachtige foto's!
Waar ik nog niet uit ben is waarom Ginger verhuisd is.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 20 jun 2019 16:43

Zotvanpoezen schreef:
20 jun 2019 14:48
Wat toevallig... Ik was benieuwd naar Dalì omdat het zo' bijzondere kat was, en omdat ik hem nooit gekend heb ben ik dit weekend in jouw album en topic ook op zoek geweest naar hem en heb ik het ook allemaal gelezen.
Heel aangrijpend verhaal en prachtige foto's!
Waar ik nog niet uit ben is waarom Ginger verhuisd is.
Fijn te horen, bijzonder dat je het hele verhaal hebt gelezen. Ja, Dalí was een heel bijzondere kat, heel wijs en zelfstandig, maar tegelijk zo'n trouwe en aanhankelijke vriend. We hadden een hele bijzondere band, ik zal 'm nooit vergeten.

We hebben een ander huisje voor Ginger gezocht, omdat het niet boterde tussen Ginger en Oscar. Er waren eigenlijk iedere dag schermutselingen, waarbij het er ruig aan toeging. Tegelijkertijd was het een zware tijd voor Marianne, en ik moest mijn aandacht verdelen tussen haar en Dalí. Dus voor Marianne waren de spanningen tussen Ginger en Oscar een brug te ver, en hebben we met pijn in het hart besloten een ander baasje voor Ginger te zoeken. Ik heb daar eigenlijk nog steeds wel spijt van, want ik denk dat het uiteindelijk wel goed gekomen was tussen die twee - maar god zij dank hebben we een gouden mandje voor haar gevonden, dat scheelt een hoop. Af en toe wissel ik een appje uit met haar nieuwe baasje, en ze doet het prima, die mooie stoere meid met haar enorme ogen :-)

Groetjes,
Erik

Zotvanpoezen
Jaguar
Jaguar

Bericht door Zotvanpoezen » 20 jun 2019 19:20

Ja, Ginger leek mij wel een leuke poes. Haar eerste foto's en verhaal heeft mij ook geboeid. Ik ben wel maar tot aan het "kattenrad" geraakt, daarna heb ik wat overgeslagen en naar Dalì zijn laatste jaar op zoek gegaan. Ik moet toegeven dat mijn traantjes ook gevloeid hebben!
(Je hebt wel een héél dik album :lol: )
Fijn dat ze bij haar nieuw "baasje" ook een gouden mandje heeft!

Sansan
Tijger
Tijger

Bericht door Sansan » 20 jun 2019 19:27

Wat een mooie tekening! Echt die ogen hoe doe je dat? Ik heb ook veel aan al die topics hier, tips en ervaringen maar ook herkenning.

Dushizenn
Huiskat
Huiskat

Bericht door Dushizenn » 20 jun 2019 20:46

Wat een mooie tekening! Dat oog! Zo realistisch

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 20 jun 2019 20:52

Sansan schreef:
20 jun 2019 19:27
Wat een mooie tekening! Echt die ogen hoe doe je dat?
Tja, dat vraag me ook wel eens af hoe ik dat klaarspeel :grin:. Door veel laagjes soft pastel krijg je op een gegeven moment dat 3D effect, maar dat lukt lang niet altijd. Ook toen ik begonnen was met het portret van Dalí, stond ik op het punt om het te verscheuren, het leek nergens naar. Toch heb ik volgehouden, en op een gegeven moment kwam die diepte erin, en werd het mooi. De lat lag ook wel hoog natuurlijk, want mooiere ogen dan die van Dalí ben ik nog niet tegengekomen....

Eigenlijk is het nog steeds mijn meest dierbare portret. Ik heb het gemaakt ongeveer een half jaar na zijn overlijden, en toen Dalí onder mijn handen tot leven kwam op het papier, kwam voor mij het moment dat ik me echt kon verzoenen met zijn dood. Op dit moment staat het portret tentoongesteld in Nederweert, in het kader van het kunstlint.

Afbeelding

Plaats reactie