Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door ErikPhilippus »

Vanmorgen vond ik echt een mega plas in de bak, niet een tennisbal maar meer richting rugbybal. En Gaudí is echt enorm veel aan het drinken....

Toen ging me een licht op.... Ik heb 'm de laatste dagen af en toe een plakje flinterdun gesneden kipfilet gegeven, en het vanmorgen ook door 'n natvoer gedaan - hij is daar erg dol op. Nu heb ik net gekeken: zit 2,5 g zout in per 100 g..... Dus dat is helemaal verkeerd, stom, stom.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Onbewerkte rauwe kipfilet bevat toch niet zoveel zout?
Ik dacht dat dat maar rond de 0,13g per 100gram is.

Of was het een plakje boterham kipfilet?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ja, was flinterdun gesneden kipfilet voor op de boterham. Ik denk dat hij de afgelopen 3 dagen zo'n 60 g heeft opgegeten, dus dat is zo'n 1,5 g zout in totaal.

Ik heb net de DA gebeld, en er is niet zoveel meer wat ik kan doen. Als hij zoveel drinkt, heeft een infuus nu niet meer zoveel toegevoegde waarde. Ik hoop alleen dat hij wel blijft eten....

Ik dacht in mijn onnozelheid dat het gewoon gekookte kipfilet was, flinterdun gesneden. Zitten ze het vol met zout te gooien.... Kan me wel voor m'n kop slaan.....
Erik

PS Hij zit nu wel met smaak een fijngesneden kippenlevertje te eten....
En ik zit me toch af te vragen of ik nog een onderhuids infuus zal geven, kan natuurlijk geen kwaad....
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001-2019) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016) + Mikki (2020)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Nou zit ik nog wat te dubben over een onderhuids infuus - maar infuusvloeistof is fysiologisch zout ofwel 0,9% NaCl. Als je een onderhuids infuus van 100 ml geeft, geef je daarmee haast een gram zout.... Dus dat kan ik even niet rijmen....

Misschien dan toch beter een vervroegde dosis Reactiv tonicum geven....

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik heb het even nagevraagd bij de DA. Fysiologisch zout (de naam zegt het al) komt overeen met het zoutgehalte van de lichaamsvloeistoffen: 0,9% NaCl. Dus een onderhuids infuus vult aan met lichaamseigen vloeistof, het lichaam krijgt er gewoon wat meer van. Dat is wat anders dan een shot eten/drinken met teveel zout, dat onttrekt vocht aan de organen, dat geeft een dorstgevoel (en wellicht ook schade), en het dier gaat dan veel drinken om het natuurlijk evenwicht weer te herstellen.

Ik merk verder niet zoveel aan Gaudí, hij heeft net nog een klein beetje gegeten, en is nu z'n vacht aan het verzorgen. Hij maakt dus geen zieke indruk, dus ik kijk het even aan. Zo zit hij er nu bij:

Afbeelding

Pyro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Pyro »

Wat een lief koppie!
Misschien valt het mee Erik en heeft hij doordat hij veel heeft gedronken het weer opgelost, wat ik hoop!
Je hebt je infuus achter de hand mocht je het toch nodig vinden, misschien een beetje een geruststelling.
Uit liefde geef je soms dingen die achteraf verkeerd blijken, denk dat ons dat allemaal overkomt...

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ach waarom stom stom - je hebt hem verwend. Je kunt niet altijd overal bij nadenken. Komt vast goed en laat vast geen nadelige gevolgen achter. Niet zo streng zijn voor jezelf!
7-koppig koor+gerbil AaFie+kanarie Karl Olga
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouwe**MikSam*
Teun 11 Rik+Bolle+Maks 10 Luuk 7 Teske 6 Clarie 4

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ja, achteraf gezien is het stom maar het is vooral stom dat ze eten zo enorm vol zout proppen. Het is niet voor niets dat we als mens veel te veel zout binnenkrijgen..... Maar zoals anderen al zeggen, wees niet te streng voor jezelf ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ja, jullie hebben natuurlijk wel gelijk.... Ik ben wel erg streng naar mezelf. Maar toen ik in de gaten kreeg hoeveel zout er in die kipfilet zit, kreeg ik de angst dat ik zelf het begin van het einde veroorzaakt zou hebben..... Dus toen had ik er flink de pest in, en natuurlijk spijt achteraf - ondanks dat ik het natuurlijk met de beste bedoelingen had gegeven.

Het lijkt gelukkig allemaal mee te vallen, hij heeft redelijk goed gegeten, en ligt nu tevreden op z'n kleedje naast me. Hopelijk is er ook morgen niets aan de hand, en hebben we dit ook weer gehad.

Groetjes,
Erik

PS Morgenochtend trouwens ook de uitslag van het complete darmonderzoek (van mij wel te verstaan :grin:). Ik ga ervan uit dat het allemaal OK is.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Vanmorgen was Gaudí goed te pas (gelijk spinnen toen hij mij naar beneden zag komen), en heeft ook redelijk goed gegeten (kip met zalm). Ik vond het nog wel even spannend of hij gewoon zou gaan eten, maar Marianne wuifde dat eigenlijk weg. Toen ik zei: 'je weet toch dat ik een zorgkip ben', antwoordde ze: "ja, maar je maakt er af en toe ook een kunst van" :-).

Ja, ik weet het. En ik hoop dat jullie het niet erg vinden, maar ik gebruik dit forum af en toe ook om wat spanning of emotie van me af te schrijven, en dan kan het wat voorbarig of overdreven overkomen. Mea culpa.

Fijne dag!
Erik

Fotokonijn
Panter
Panter

Bericht door Fotokonijn »

Ik dacht dat je alleen maar katten had.
Nu ook een kip? :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)

Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Bericht door Zotvanpoezen »

Schrijf maar gerust alle ongerustheid van je af op dit forum. Ik doe het ook wel af en toe. Nu ik Froufrou 1 keer zien blazen heb, ben ik weer zo bezorgd dat alle ellende van voordien zou terugkomen. Terwijl ze het eigenlijk heel goed doet en dat die ene keer zomaar naar niets blazen een uitzondering in maanden was.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Fotokonijn schreef: 06 feb 2019 13:35 Ik dacht dat je alleen maar katten had.
Nu ook een kip? :grin:
Jazeker: we hebben een haan (Joop) en (nog maar) één kip (Trudie), en dan natuurlijk een zorgkip (Erik)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

En hoe was de uitslag voor de zorgkip zelf vandaag?
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Alles in orde, over 5 jaar weer controle. Mochten de klachten (langdurig) terugkomen, wordt er een scan van de lever en de alvleesklier gemaakt. Dus dat is in ieder geval een zorg minder :-)

Plaats reactie