Kleinere plasjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Bij deze wil ik graag jullie advies. Ik vraag me af of ik overbezorgd ben of me oprecht zorgen maak.

Max, mijn gecastreerde kater van net 1 jaar, plast per keer minder. Eerst lagen er grote plasjes van zowel Max als Bella in de kattenbak, maar het viel me op dat er minder van die grote plassen waren en meerdere kleine. Dus ik ben het in de gaten gaan houden.

Bella plast ongeveer 3 flinke plassen op een dag. Max daarentegen gaat s morgens en s middags vaker naar de kattenbak en dan plast hij kleinere beetjes, helft van normaal, s avonds gaat hij bijna niet meer naar de bak. Misschien 1 keer en dan is het plasje wat groter, maar nog niet zoals hij eerst deed.

Hij is niet sloom, plast niet buiten de bak, miauwt of perst niet tijdens het plassen. Het enige wat hij wel doet is aan zijn plasser likken na het plassen, dit doet hij wel al langer. Hij poept goed, vaker op een dag maar dit kan komen door de drainage kuur.
Hij is de laatste tijd wel aanhankelijk. Als ik even naar de wc ga, staat hij al te miauwen, moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo lekker in mijn vel zit en ik ook vermoed dat hij dit aanvoelt.

Ze krijgen s avonds natvoer aangevuld met extra water. De hele dag staan er brokken en een water fontein waar hij af en toe uit drinkt. Op het moment ben ik ook bezig met drainage compositum omdat hij langere tijd antibiotica heeft gehad en korte tijd prednison en dat dit zou kunnen helpen met het onder controle houden van hun allergie.

Ik ga morgenochtend de dierenarts bellen, maar wat vinden jullie hiervan?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Kattebeest »

Flinke wasbeurt na het plassen of poepen is normaal en gezond. Alleen als hij het duidelijk meer doet zou ik me wat zorgen maken.

Wat plasjes betreft kan ik niet zoveel zeggen. Als hij de laatste tijd minder gedronken heeft is het logisch dat hij ook minder plast. Drie plasjes op een dag is denk ik wel het gemiddelde. Contact opnemen met je da na alle ellende en medicatie die jullie achter de rug hebben lijkt me een goed idee.

Gaat Max regelmatig naar de bak zonder iets te doen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Heel af en toe gaat hij de bak op en doet niks of 2 drupjes. Maar dit is alleen geweest als ik de bak schoon aan te maken ben.

Blaasgruis schiet meteen door mijn hoofd, maar ik weet niet of ik dan al meteen te erg denk, zeg maar. Of is dit toch heel reëel met deze klacht?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Ik vind het vermoeden van blaasgruis niet vreemd.
Hier was het enige symptoom van Dinky dat ze veel kleine plasjes deed, verder merkte je er niets van.
Plasje opvangen zou je zelf kunnen doen door bijvoorbeeld katkor, dan hoef je niet gelijk met Max te slepen naar de DA ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Kattebeest »

Mijn kater stroomt tot nu toe goed door.
Stel dat hij ineens hetzelfde plaspatroon had als Max dan zou ik zeker contact opnemen met de da.

Heb je katkor in huis om een plasje op te vangen? Pollepel methode? Dan kan je zonder meteen da bezoek al een indicatie krijgen of hij blaasontsteking of -gruis heeft.

Edit en oeps: Mirjam was me voor :grin: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Nee heb geen katkor in huis. Zal proberen morgenochtend een plasje op te vangen. Het nadeel is dat ik 30 minuten van de DA af woon. Dus als ik een plasje op vang en hij moet alsnog komen het een hoop op en neer rijden is.

Steeds als hij op de bak gaat hoop ik een grote plas te vinden. Had gehoopt alles nu met ze gehad te hebben. Hopelijk ben ik paranoïde en heeft hij voor de rest niks.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Kattebeest »

Niet paranoïde maar scherpe intuïtie ;-) . Niks mis mee.

Voor je eigen gemoedsrust en wie weet kan de da je, zonder Max én als het nodig is, iets meegeven.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Morgen ga ik meteen bellen. Hoop echt dat het niks is. Ben bang dat als hij antibiotica krijgt zijn allergie weer op komt zetten.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Max is net naar de bak gegaan, natuurlijk meteen gecontroleerd toen hij klaar was. Weer een klein pasje. Het is wel echt een plasje, dus niet wat drupjes. Echt een klontje wordt ernaar gevormd door het grit.

Ik ben wel blij dat hij toch plast. Dus helemaal verstopt is hij niet gelukkig.

Wat me ook opviel is dat hij zich nu niet meteen ging wassen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Wat voor voer geef je? Als hij lichte aanleg heeft voor blaasgruis kun je het beste graanvrije brokken geven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Bij blaasgruis is zelden AB nodig omdat er in 95% van de gevallen GEEN sprake is van bacteriën ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik geef almo nature holistic en sanabelle grande. Als natvoer krijgen ze afgewisseld felix, almo nature, gourmet en animonda carny.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Sanabelle zou ik mee stoppen - daar kreeg mijn Teun blaasgruis van. Ik zou het bij Almo brokken houden dan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Oh, ik dacht juist dat sanabelle goed was voor de nieren. Tenminste dat staat op de verpakking.

Net de DA gebeld, voor Max krijg ik tabletten mee waarmee hij binnen een week weer normaal moet plassen. Kan een beginnend blaasprobleem zijn maar niks om me nu meteen erge zorgen over te maken.

Ik moet wel naar de DA maar met Bella. Ze heeft een ontsteking aan de binnenkant van haar wang. Dus even laten kijken
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Als ik merk dat een kat het op een bepaald voer niet goed doet, dan pas ik het voer aan. Net zolang tot alle katten het er wel goed op doen.
Wat jij omschrijft kan heel goed door het voer komen. Persoonlijk zou ik dan of alleen Almo geven of een ander voer erbij proberen. En dan moeten ze het ook nog lusten uiteraard.

Er is gigantisch veel voer te krijgen in alle merken, soorten en varianten.

En het drinken stimuleren, diverse plekken in huis diverse soorten interessante bakken. Hier drinken ze graag op de trap, dan staan ze een trede lager dan de bak met water. Zware stenen hondenbakken heb ik anders wordt het een bende.
Als je geen trap hebt kun je de bak ook op een verhoging zetten. Ik heb ook een kat gehad die graag uit mokken dronk, dan zetten ik een mok water ergens op en dan dronk hij geweldig goed. Vooral als hij er niet meer bij kon, dan ging hij met zijn poot verder.

Allemaal kwestie van uitproberen. De ene kat is de andere niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie