Kleinere plasjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kleinere plasjes

Bericht door ayla »

Ik zou zowieso urine laten controleren voor je voer besteld.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Maar kan het dat hij na 3 weken al vrij is van blaasgruis of duurt dit over het algemeen langer?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kleinere plasjes

Bericht door ayla »

Naar mijn weten duurt het vaak wel langer dan 3 weken.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Hier heeft het bij dinky vrij lang geduurd met zo'n 3 maanden
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kleinere plasjes

Bericht door ayla »

Tja en wij zijn slecht vergelijkingsmateriaal.., 1 jaar geduurd, 3 maanden weg en weer terug ;)
Maar ter geruststelling: dat is dus niet normaal ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Wat is dan wel ongeveer normaal of is daar echt niks over te zeggen?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb het idee dat Max ondanks zijn blaasgruis voer toch slechter begint te plassen. De plasjes worden weer wat minder groot. Niet extreem klein, zoals voorheen, maar voldoende voor mij om toch weer wat zorgen te maken. Ik heb eindelijk eurologist kunnen bestellen en hoop dat aankomende week in huis te hebben. Ik begin daar dan meteen mee met Max. Ik dacht zelf om de eerste 10 dagen de hoge dosis te geven en daarna de onderhoudsdosis, gewoon voor de zekerheid.

Ik heb nog geen urine kunnen wegbrengen. Max plast ongeveer 3x per dag, maar wel op zo'n tijdstippen dat ik het dan niet binnen 2 uur bij de DA kan brengen. Ik heb max nu dus nog gewoon op royal canin urinary. Eind september moet ik sowieso gaan voor de vaccinatie dus dan alles goed bespreken met de DA en hopelijk lukt het een plasje mee te nemen.

Meteen nog een vraag. Over een week ga ik een hele dag weg. Nu geef ik op vaste tijdstippen voer aan Max en Bella en dan beide hun eigen bordje met eigen voer. Echter als ik de hele dag weg ben kan ik de middagvoeding niet doen. Nu was mijn plan om 's morgens beide gewoon hun eigen brokjes te geven en dan voor de rest van de dag de urinary brokken neer te zetten, zodat ze wel gewoon wat kunnen eten. 's avonds haal ik ze weer weg dan en ga ik verder met het normale schema. Kan het heel erg kwaad als Bella 1 dag met de brokken van Max mee eet, dus de royal canin urinary?
Ik heb niemand die ze even eten kan komen geven en helaas zal dit voor Bella niet werken omdat ze het niet zo heel erg op vreemde heeft en ze dan niet zal eten.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik ben vandaag met de katten bij de dierenarts geweest ivm de jaarlijkse vaccinatie. Meteen de blaasgruis problemen van max besproken. de da heeft me aangeraden om max echt op aangepaste voeding te houden. Voor het gemak mag bella ook dit voer. Dus meteen een grote zak meegenomen van Royal Canin urinary so brokken.

Nu wil ik eigenlijk wel met natvoer gaan afwisselen voor max. Ik wil dan wel speciaal gericht op gruis geven maar dan verschillende smaken van verschillende merken. Hij krijgt nu het natvoer van Royal Canin in de smaak rund maar ik heb het idee dat hij het niet meer zo lekker vind. Kan ik ervan uit gaan dat als een merk schrijft dat het natvoer blaasgruis tegengaat dat dit ook zo is?
Zo zag ik bij zooplus bijvoorbeeld kattovit met tonijn en kalfsvlees. Zou ik deze kunnen bestellen en geven?
Ook hills heeft een zalmsmaak zag ik net. Wat raden jullie aan?

Ik vermoed ook een kipintolerantie dus ik vermijd de kipsmaken liever.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Kattovit heeft ook urinary blikjes 85 gram.
"mit thun" staat erop - tonijn? Mijn katten lusten het. Het ruikt niet naar vis maar naar lever.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Maar dit kan ik dus gewoon geven ter vervanging van de Royal Canin urinary natvoer?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Ter afwisseling een prima alternatief lijkt mij. Mijn blaasgruiskatten deden (Sjaak en Joep) en doen (Teun) het er goed op.
Maar het is ook belangrijk dat ze het lusten. Ik heb allerlei duur voer geprobeerd, zowel blik als brok, wat ze simpelweg niet vreten. En dan heb je er niks aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik ga gewoon eens wat speciaal dieet natvoer bestellen en kijken wat hij lust. Op zich is hij een makkelijke eter.

Ik mag er toch vanuit gaan dat als een merk aangeeft dat het helpt bij het voorkomen van struvietstenen dat dit ook echt zo is? Dat ze dit er niet zomaar op mogen zetten
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Even een kleine update. Ik heb voor max nu kattovit tonijn en kalfs, dit krijgt hij afwisselend met de Royal Canin urinary rund en gelukkig bevalt het kattovit natvoer hem goed in beide smaken
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Bij deze wil ik graag weer een keer jullie advies. Max heeft dus een blaasgruis verleden en is 1 keer verstopt geweest. Sindsdien, enkele maanden nu, krijgen zowel Max als Bella royal canin urinary so brokken. Bella krijgt normaal natvoer dagelijks en Max speciaal gericht op blaasgruis, zowel royal canin urinary als kattovit urinary.

Volgens de dierenarts moet Max levenslang royal canin urinary so brokken en hoewel duur, vind ik dit geen probleem en krijgen ze dit gewoon beide, want een verstopping van Max is en duurder en erger voor het beestje.

Maar nu mijn vraag over het natvoer. Zou Max hoogwaardig maar normaal natvoer mogen hebben dagelijks? Ik ben eens wat aan het lezen over dl-methionine en ik vind dat geen fijn stofje, vooral omdat de kans op nierfalen en oververzuring aanwezig is.

Nu geef ik Max af en toe gewone tussendoortjes en hij plast goed met een sterke straal. De dierenarts heeft de urine niet meer gecontroleerd, maar gewoon het advies gegeven speciaal voer te blijven geven.

Dus is het een idee om naast de urinary brokken normaal natvoer te geven dagelijks? Ik dacht dan zelf aan merken zoals almo nature of cosma nature. Dus echt met een hoog vlees / vis gehalte heeft.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Levenslang alleen dieetvoer is inderdaad het standaard advies ;-)
Vooraf valt niet te zeggen of het goed zal gaan met normaal natvoer, hangt af hoe sterk de aanleg voor blaasgruis is.

De katers van Marjoleine (ayla) hebben hele erge aanleg ervoor bijvoorbeeld.
Bij Dinky valt de aanleg mee en zit alweer jaar op normaal voer (zowel nat als droog). Ik ben ook begonnen met het natvoer normaal naast dieetbrokken. Heb daarover ook overleg gehad met verschillende dierenartsen en de ene was strikter dan de ander met levenslang dieetvoer.

Trovet ASD zat op 24 euro per 3 kilo, weet niet hoeveel je voor de RC betaald? Is ander merk maar wel dieetvoer via de DA ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie